Als we even heel praktisch kijken wat we al weten:Roeland schreef:Volgens mij moeten we, om deze discussie zuiver te voeren, de volgende informatie hebben:
Hoeveel reizigers per dag zijn er tussen:
* Dordrecht <--> Breda
* Dordrecht <--> Tilburg e.v.
* R'dam Zuid, Lombardijen, Barendrecht, Zwijndrecht <--> Breda e.v.
* Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid <--> Breda e.v.
Pas met die informatie kun je een goed beeld schetsen van de gevolgen van de verschillende Dordtse bedieningsmodellen.
- Station Dordrecht heeft ongeveer 20.000 reizigers per dag
-Die reizigers verdelen zich over de richtingen Rotterdam, Roosendaal en Breda waarvan Rotterdam waarschijnlijk de helft of meer is.
-Een deel van de reizigers gebruikt een stoptrein.
Dan kan je tot de conclusie komen dat het aantal reizigers dat voordeel heeft van de IC naar Breda ergens tussen de paar honderd en maximaal 3.500 zitten.
Daarbij:
- Is het verlies voor reizigers naar Breda niet zo groot (4 min), dat is waarschijnlijk een groot deel.
- Het verlies voor reizigers naar Tilburg en verder wel groot maar dat zijn veel kleinere aantallen.
Conclusie is dan:
- Een kleine groep wordt hard getroffen.
- Een iets grotere groep wordt niet zo hard getroffen.
- Een grote groep gaat er niet echt op achteruit.