Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

De lijnen zijn bedoeld als HOV lijnen, vandaar ook het nummer in de 300-serie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Die lijnen zijn inderdaad met veel bombarie opgezet als HOV-lijnen (die noemen ze 'Breng Direct'). De snellijnen krijgen geen 300-nummer (zie lijnen 12, 82 en 89)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Ezra schreef:Interessant. Er zou dus sprake zijn geweest van een frequentieverlaging van lijn 300 en 331 naar 2x/ uur in de vakantie. Volgens het ROCOV gaat daarmee de HOV- kwaliteit verloren. Maar zijn de lijnen ooit bedoeld als HOV- lijnen of als sneldienstlijnen?
misschien gold dat alleen voor (een gedeelte van) de dalritten
Ik snap het iig wel als ik zie hoe deze HOV lijnen vooral door studenten worden gedragen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Jammer dat je alleen de commentaren ziet en niet de plannen die Hermes heeft, maar wat ik voor Nijmegen zie staan haal ik eruit:

- lijn 1 (Plein 1944 - Molenhoek Station) gaat niet meer 's avonds en zondags rijden.
- lijn 5 (Beuningen - Groesbeek) gaat altijd doorrijden naar de halte Tiberiuslaan door verdwijnen lijn 11 in Beuningen (er komt een taxidienst Tiberiuslaan - Dukenburg)
- lijn 7 (Nijmegen CS - Bijsterhuizen) wordt volledig geschrapt
- lijn 9 (Nijmegen CS - Grave) gaat in de ochtendspits vaker rijden (ik vermoed zodat elke ochtendbus van lijn 99 in Grave een aansluitende 9 heeft)
- lijn 11 (Nijmegen CS - Beuningen via Heyendaal) gaat voortaan via Lindenholt-Oost rijden en rijdt voortaan naar Druten i.p.v. Beuningen. De verbinding Dukenburg - Beuningen wordt met taxibusjes afgedaan.
- lijn 12 (Nijmegen CS - Druten via Heyendaal) gaat alleen nog in de spits rijden. Lijn 11 neemt de reguliere ritten over (maar rijdt om via Lindenholt-Oost)
- lijn 13 (Lent - Wijchen via Noord) gaat via Bijsterhuizen rijden
- lijn 25 (Nijmegen CS - Groesbeek via Heyendaal) gaat verdwijnen

de precieze uitbreiding van lijn 85 en 89 is mij nog niet duidelijk (hele dag, alleen spits, ...?).

Meest ingrijpende is denk ik wel dat Lindenholt-Oost na 19:00 en in (delen van) het weekend (zoals het ROCOV ook al opmerkt) dan totaal geen OV meer heeft.
Interessant om te zien hoe de lijn 7 situatie uitpakt. Ik had niet verwacht dat men Lindenholt-Oost verstoken zou laten in de avond en het weekend. Wat bedoel je met dat Lindenholt-Oost in delen van het weekend verstoken blijft? Als lijn 11 het overneemt, dan is dit hele weekend, want deze rijdt niet in het weekend. Of gaat men dat "opwaarderen?"? Verder weinig schokkends.

Lijn 1 gaat terug naar de oude situatie. Al heel lang reed deze niet in de avond en op zondag. Bij de opening van Station Mook-Molenhoek ging deze altijd rijden. Alleen een beetje vreemd omdat hij de meeste tijd het station niet aangedaan heeft. Lijn 12 is ook geen schokker, dit had men al eerder moeten doen. Buiten de spits zaten er hooguit tussen CS en Heyendaal mensen in. Idem met lijn 11, de verbinding Dukenburg - Beuningen heeft volgens mij nooit echt goed gelopen. Is in 2004 geschrapt en in 2009 herintroduceerd en heeft het nooit mogen worden. Goede zaak dat men lijn 9 wat vaker laat rijden, daar zag ik laatste tijd flink wat klachten over voorbij komen. Lijn 25 is jammer, is een leuke lijn, maar ook daar geen schokker. Die lijn was vrij leeg. Ik heb er in mijn tijd wel veel gebruik van gemaakt omdat hij juist zo lekker leeg was.
Tochjo schreef:Ah, het is weer de tijd van het jaar waarin we mogen genieten van adviezen op aanvragen die kennelijk staatsgeheim zijn. Altijd lachen, dat reverse engineeren om te achterhalen waar het überhaupt over gaat. Met dit jaar in een ander advies: een terloopse opmerking over Dalkorting Oost-Nederland, dat kennelijk 40 procent korting gaat geven. Vanaf wanneer, vraagt u? En voor dezelfde prijs, wilt u weten? Helaas: geen enkele informatie hierover. Wacht u maar rustig af tot het men behaagt u nader te informeren, vermoedelijk vlak van tevoren. Idioterie elk jaar weer.
Worden lopende abonnementen "opgewaardeerd" of moet je het uitzingen met 20% korting of weer geld neerleggen? Overigens verder wel een goede zaak. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze het Brabantse systeem gaan volgen. Daarvan gaat overigens de prijs elk jaar wel iets omhoog. Dus ik zou gokken op een prijs van ongeveer 11,50 of 12,00, weet niet precies wat het Braboproduct kost.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:Interessant om te zien hoe de lijn 7 situatie uitpakt. Ik had niet verwacht dat men Lindenholt-Oost verstoken zou laten in de avond en het weekend. Wat bedoel je met dat Lindenholt-Oost in delen van het weekend verstoken blijft? Als lijn 11 het overneemt, dan is dit hele weekend, want deze rijdt niet in het weekend. Of gaat men dat "opwaarderen?"? Verder weinig schokkends.
Zo stond het ook letterlijk in het advies van het ROCOV, ik vermoed dat Hermes dus nog een aantal zaterdagse ritten erbij heeft gezet.
Wellicht ziet men nog genoeg vraag voor een beperkte zaterdagdienst tussen Druten en Dukenburg (schaatsbaan, woonboulevard)? Voor een snelle verbinding Druten-Nijmegen Centrum hoeven ze lijn 11 niet te laten rijden. De huidige snellere lijn 12 is daarop al langzamer dan stopbus 85.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik zag het inderdaad ook al terug. Jammer dat ze lijn 2 niet een slinger laten maken om Lindenholt-Oost te blijven bedienen (ik weet overigens niet of dit past in de dienstregeling van lijn 2). Ook maakt het ROCOV een opmerking dat ook de Energieweg verstoken blijft, wat ze liever niet zien.

Ook positief, voor lijn 99 gaat de middagspits eerder beginnen. Dat is geen overbodig luxe. Eerst rit gaat nu om 15:10 volgens mij en toen was het al geregeld erg druk. Nog liever zou ik gezien hebben dat ze iets langer doorrijden (ook om 17:41 een rit) of de bus van 17:56 versterken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Waarom niet lijn 11 in avond en weekend laten rijden tussen lindenholt oost en dukenburg? Of lijn 6 een aantal keer per uur een rondje door lindenholt oost laten maken op die tijdstippen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Al die varianten hebben in de laatste 20/30 jaar al een keer bestaan. Een lijn 9 bood ooit een verbinding tussen Lindenholt-Oost en Dukenburg, nadeel daarvan is dat doorgaande reizigers weer moeten overstappen. Dus het liefste wil je hem ergens aan koppelen. Lijn 16 en later lijn 6 deden in de tijd dat lijn 7 niet reed Neerbosch-Oost - Dukenburg, maar tegenwoordig is men bang dat de reiziger dom is en lijn 6 die in beide richtingen naar Dukenburg gaat zal men niet snappen. Daarom leek mij lijn 2 een betere optie.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Waarbij ik denk ook denk: hoe moeilijk is het nu om het deel door Wolfskuil dan om te nummeren tot lijn 7 (dat nummer komt immers vrij). Er reizen toch vrij weinig mensen van lijn 6 over Plein 1944 heen, dus een papieren knip daar (in praktijk blijft het natuurlijk wel 1 buslijn) kan helemaal geen kwaad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Dan snappen mensen niet dat het om een doorgaande buslijn gaat.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Hoe kan het dan dat mensen dat wel snappen bij:
- de huidige lijn 11 die doorrijdt als lijn 5 (waarbij andersom maar de helft doorrijdt als lijn 11)
- lijn 85 die doorrijdt als lijn 42 v.v. (die officieel gezien ook nog eens van verschillende vervoerders zijn*)
- lijn 13 die doorrijdt als lijn 15 v.v.

Ik denk dat dat dus behoorlijk mee valt. Bovendien kan op het scherm ook nog eens gezet worden "rijdt door als lijn ..."

*lijn 85 is van Breng, lijn 42 van Arriva, alleen rijden beide vervoerders op elkaars lijn door om die koppeling mogelijk te maken (ook wel onder druk van de opdrachtgevers overigens)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik heb dat niet bedacht. Maar dat argument is in het verleden wel eens voorbij gekomen.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Van wie kwam dat argument dan? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

9292 heeft bijzonder veel moeite met lijnovergangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dan zouden ze zich meer zorgen moeten maken om lijnen 42-85 lijkt me, aangezien dat een doorgaande verbinding is en lijn 6 eigenlijk niet (er wordt niet zo veel over Plein '44 heen gereisd). Overigens kun je lijn 6 natuurlijk ook knippen per richting (aangezien het dan een ringlijn wordt), waarbij tegen de klok in een ander nummertje heeft als met de klok mee (zoals in bijv. Ede ook gebeurd met lijnen 1 en 2)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Hoe kan het dan dat mensen dat wel snappen bij:
- de huidige lijn 11 die doorrijdt als lijn 5 (waarbij andersom maar de helft doorrijdt als lijn 11)
- lijn 85 die doorrijdt als lijn 42 v.v. (die officieel gezien ook nog eens van verschillende vervoerders zijn*)
- lijn 13 die doorrijdt als lijn 15 v.v.

Ik denk dat dat dus behoorlijk mee valt. Bovendien kan op het scherm ook nog eens gezet worden "rijdt door als lijn ..."

*lijn 85 is van Breng, lijn 42 van Arriva, alleen rijden beide vervoerders op elkaars lijn door om die koppeling mogelijk te maken (ook wel onder druk van de opdrachtgevers overigens)
- Je hoort het waarschijnlijk ook in de bus zelf. Het wordt van binnen ook afgeroepen.
- Of wat ook in Dordrecht gebeurt, is dat de verandering aan het begin van de ring wordt doorgevoerd zonder dat de passagiers het weten.(Aan het begin van de Stadspolders staat er al dat lijn 5 naar Sterrenbeurg gaat)
- Het staat op de vertrekstaat met voetnoten aangegeven.

Optie 2 vind ik persoonlijk slimmer. Breng lijn 5 rijdt ook op een gegeven moment door als 11 zonder dat men het weet. Dat gebeurt gewoon bij een halte in Beuningen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Bij jouw tweede optie is het niet zonder dat de passagiers het weten, de halteaankondiging loopt namelijk komend vanaf het station slechts tot de eerste halte op de ring waar de bestemming omspringt. Oftewel: eigenlijk is dat helemaal niet zo anders als in Beuningen waar de bus op een bepaald punt van lijnnummer wisselt.
Het enige wat Arriva in Dordrecht wel heeft gedaan is de tijden van alle haltes op de ring bij beide richtingen in de dienstregelingstabellen zetten waardoor het bij het plannen van de reis al te zien is (en je ook geen 9292 advies krijgt waarin je op de eindhalte zou moeten uitstappen om op de volgende bus te wachten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Somoht »

Dat is een oplosbaar issue. Als vervoerders gewoon de omlopen in de databestanden zetten en deze via NDOV leveren kan je je reisplanner gewoon zo maken dat dit netjes gaat. Hint: kijk eens wat Google Maps 9 van de 10 keer doet op lijn 140/148 in Lelystad.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

Op dit moment rijdt de 9147 in het wit of grijs (kon zo snel even niet zien) met Breng opschriften op lijn 89 richting Druten Busstation, waarschijnlijk om de spits drukte op te vangen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Die rijdt in het wit met breng opschriften. Rijdt tijdelijk bij Breng. Daarna gaat hij naar Connexxion Tours.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Ik kwam het volgende artikel over lijn 66 tussen Westervoort en Duiven tegen op OVmagazine:
http://www.ovmagazine.nl/2015/10/bedrij ... lijn-2150/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Globetrotter »

Somoht schreef:Dat is een oplosbaar issue. Als vervoerders gewoon de omlopen in de databestanden zetten en deze via NDOV leveren kan je je reisplanner gewoon zo maken dat dit netjes gaat. Hint: kijk eens wat Google Maps 9 van de 10 keer doet op lijn 140/148 in Lelystad.
In een land waarin wordt aanbesteed en waarin de efficiëntie van de omlopen dus mede bepalend zijn voor de bekostiging van ov, zullen deze omloopdata niet zomaar openbaar worden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Somoht »

Omloopdata is al half openbaar doordat van elke rit het voertuignummer tegenwoordig beschikbaar is; die vervoerders krijgen komen uiteindelijk wel over de brug. Grote verschil is dan alleen maar dat de data van te voren beschikbaar is ipv direct na de eerste rit.
Daarnaast kan je al een hoop qua omlopen eruit trekken op basis van overgangen op haltes, dat zie je op Somda ook gebeuren met NS data.

Daarnaast heb ik het idee dat die efficiëntie van die omlopen ook steeds minder een onderscheidende factor is gezien iedereen nu exact hetzelfde planningsprogramma/algoritme/heuristiek (HASTUS) op hetzelfde probleem loslaat. Al ben ik geen verkeerskundige dus dat is mijn mening als informaticus.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er zijn wel degelijk meerdere softwareprogramma's voor te krijgen, of er ook verschillende soorten in Nederland worden gebruikt weet ik niet. Bovendien spelen er altijd menselijke afwegingen mee, in Zeeland wisselt een chauffeur bijvoorbeeld nauwelijks van bus tijdens een dienst (eigenlijk alleen als dat tank- of onderhoudstechnisch nodig is), terwijl er misschien best een bus zou kunnen worden bespaard wanneer alle chauffeurs die in Middelburg pauze komen houden hun bus overgeven aan een chauffeur die net klaar is met die pauze. Groot nadeel is natuurlijk wel dat wanneer chauffeur A met bus Z voor een afgesloten Westerscheldetunnel of Oosterscheldekering staat, chauffeur B noodgedwongen in de kantine moet blijven zitten omdat zijn bus er niet is. Op een behoorlijk aantal andere plaatsen in Nederland wordt dat risico wel genomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Zeeland is natuurlijk wel een uitzonderlijk gebied met veel bruggen etc.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten