Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Z2N »

Gruëzi all! Voor Nederlanders is het niet altijd een bekend gegeven, maar Frankrijk is een vervelend spoorland. Door jaren van focus op de TGV zijn de regionale spoorlijnen in de vergetelheid geraakt, en pas in de laatste paar jaren is er meer aandacht voor regionaal spoorverkeer. Veel lijnen worden daarom opgeknapt, maar voor sommige rustige lijnen komt de opknapbeurt te laat, in de komende paar jaren gaan nog een aantal spoorlijnen sluiten. Veel van deze lijnen lopen door het Centraal Massief, een dunbevolkt maar prachtig gebied. Deze zomer kreeg ik bericht dat één van deze spoorlijnen zomaar eind december zou kunnen sneuvelen, doordat de enige trein per dag die er nu rijdt in het beheer van de regio gaat komen, en die kan besluiten om deze trein te verbussen. Voordat het te laat is wou ik deze mooie lijn nog doen, maar om nou voor één lijn naar Frankrijk te trekken is ook zo iets, en dus maakte ik er een vijfdaagse reis van, met een omweg via het Saarland en de Elzas.

De reis begon op 18 oktober, ik vertrok met de eerste trein van de dag naar Utrecht. Alphen was nog rustig, donker en mistig op dit tijdstip, het was dan ook zondagochtend tegen half acht... (A)
Afbeelding

Met de IC ging het naar Utrecht, alwaar ik overstapte op de ICE 105 om naar Keulen te reizen. Dat de 105 maar tot Karlsruhe reed kon echter niet doorgegeven worden. :6
Afbeelding

Een rustig ritje volgde, en voor ik het wist was ik alweer in Keulen. Alhier kwam, ietwat later door de seinhuisbrand bij Mülheim-Styrum, de EC 9 binnen.
Afbeelding

De EC 9 was overvol, met staplaatsen in de tweede klasse. -o- (Phonepic)
Afbeelding

Bij de binnenkomst in Bonn kon ik nog even snel een zitplaats bemachtigen, het stuk tot Koblenz kon zelfs nog aan het raam doorgebracht worden. :)
Afbeelding

In Koblenz stapte ik over op de gecombineerde RE naar Saarbrücken en Luxemburg, door problemen met het aankoppelen ontbrak echter mijn treindeel naar Saarbrücken. Ik zat dan ook maar in het deel naar Luxemburg, een KISS-stel van de CFL.
Afbeelding

Afbeelding

Een prachtige rit door de Moezelvallei volgde, met helaas wel wat bewolking. Overigens niets te klagen over het Comfort, er kwam zelfs nog catering langs. :')
Afbeelding

Afbeelding

In Trier stond het vervangende deel naar Saarbrücken klaar, een SüWex-Flirt van de DB. Doordat het stel aan de overkant van het perron klaarstond was iedereen binnen twee minuten overgestapt, en ontstond er geen vertraging.
Afbeelding

Na Trier loopt de route door de vallei van de Saar, richting Saarbrücken is er daarnaast ook veel industrie langs de lijn.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn stel, na aankomst in Saarbrücken.
Afbeelding

In Saarbrücken deed ik boodschapjes, en daarnaast maakte ik nog even een wandeling door het verder wat saaie stadje. Daarbij kwam ik ook nog dit kleine goederentreintje tegen.
Afbeelding

Na een uurtje ging ik met de tram verder, omdat deze deels over een spoorlijn loopt mag er ten oosten van het Hbf legaal met een Interrail-kaart gereisd worden. :lol:
Afbeelding

Bij de eerstvolgende Saar-passage werd tegelijkertijd Frankrijk bereikt! *O*
Afbeelding

En na nog een minuutje stond ik in Sarreguemines, endbahnhof, gare terminus!
Afbeelding

Sarreguemines is het beginpunt van de lijn naar Straatsburg, een lijn die in de spitsuren en op zondagavond veel studentenverkeer kent. Voor de drukste treinen worden Corail-rijtuigen gebruikt, en deze staan het hele weekend in Sarreguemines.
Afbeelding

Na 20 minuten kwamen mijn Walvisjes naar Straatsburg binnen, vanwege de zondagmiddagdrukte waren er drie stellen.
Afbeelding

De rit naar Straatsburg voert door de Noordelijke Vogezen, een prachtig en bosrijk gebied.
Afbeelding

Na een ruim uur in een drukke trein was ik in Straatsburg, het eindpunt voor de dag.
Afbeelding

Na aankomst in Straatsburg trok ik direct naar mijn slaapplaats, en na het maken van het avondeten was ik in no time weggedommeld. Ik werd pas de volgende ochtend tegen negenen wakker, en na een snel ontbijt was ik tegen tienen op het station.

Op het station van Straatsburg komen veel treinen langs, nationaal en internationaal, maar voor deze twee treinstellen moest ik even goed in de ogen wrijven: in de tuin van Straatsburg stonden twee Normandische Walvisjes! :')
Afbeelding

Voordat mijn volgende trein klaargezet werd kwam eerst een TGV München - Parijs langs, met ruim een kwartier vertraging.
Afbeelding

20 minuten voor vertrek werd mijn trein klaargezet, de regionale sneltrein TER 200 naar Mulhouse en Basel.
Afbeelding

Met deze trein ging ik naar Mulhouse (115 km en 50 minuten verderop), waar ik overstapte op de trein naar Kruth.
Afbeelding

De spoorlijn Mulhouse - Lutterbach - Kruth is een van de oudste spoorlijnen van Frankrijk, en loopt na de industriestad Thann door de Vogezen-vallei van de rivier de Thur. Een prachtig lijntje, met (geholpen door de net doorgebroken opklaringen) prachtige uitzichten.
Afbeelding

Afbeelding

In Kruth (een klein nietszeggend dorpje, vlak voor het einde van de vallei), ligt het eindpunt. De Elzas is in vele opzichten een positieve uitzondering op de rest van Frankrijk, zo ook op de kwaliteit van het OV, wat bijna Duitse standaarden aanneemt. De trein (die op deze lijn in uursdienst rijdt) sluit in Kruth aan op de bus, naar de laatste dorpen van de vallei.
Afbeelding

Na een halfuurtje wachten ging ik weer terug, dit keer ging ik mee tot Thann.
Afbeelding

In Thann kwam nog een Walvisje langs, dat weer terug de vallei in ging.
Afbeelding

Thann heeft eind 2011 een primeur gehad, door het eindpunt te worden van de eerste tramtrein van Frankrijk. Twee keer per uur (voor Franse begrippen een uitzonderlijk hoge frequentie) stopt in Thann een tram, die direct doorrijdt naar het centrum van Mulhouse. De trams rijden vanaf Lutterbach en tot Thann Saint Jacques over de gewone (enkelsporige) spoorlijn, die speciaal geëlektrificeerd is. Omdat deze tram nog steeds van de SNCF is, is (net als in Saarbrücken) de Interrail-kaart geldig op deze trams.

Ik stapte in Thann over op de tram naar Mulhouse, eerst kwam nog de tram naar Thann Saint Jacques langs.
Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat het een tram is, wordt er nog wel lekker doorgereden op een snelheid van 100 km/h.
Afbeelding

Na een rit, waarin onder andere nog vijf (jonge) SNCF-conductrices langskwamen om te constateren dat 20% van de tramreizigers reisde zonder kaartje, werd uiteindelijk halte Musées bereikt.
Afbeelding

Als je uit de tram stapt kom je al snel bij het Elektriciteitsmuseum (mede mogelijk gemaakt door oud-staatsbedrijf EDF)...
Afbeelding

...maar ik liep nog even 100 meter door, naar het Cité du Train (mede mogelijk gemaakt door het staatsbedrijf SNCF).
Afbeelding

Het Cité du Train is het nationale spoorwegmuseum van Frankrijk. Het is een stuk groter dan het Nederlandse, alhoewel het wel iets minder interactief is. Wel hebben ze (en dat heeft natuurlijk ook wel wat) een werkende 1:5 stoomloc (niet op de foto)!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het moment dat je weet dat je ouder wordt? Als je in een museum een trein ziet staan waarmee jij nog gereisd hebt... :X
Afbeelding

Het bezoek duurde een paar uur, en daarna was het tijd om weer terug te keren naar Straatsburg. Voordat mijn tram kwam, kwam eerst nog een stadstram langs. Deze rijdt hier overigens officieel over treinspoor, en heeft dan ook een SNCF-ritnummer en aankondiging door de ingeblikte omroep.
Afbeelding

Met de tram-trein ging ik naar station Mulhouse, maar alhier bleek dat mijn trein naar Straatsburg (de EC naar Brussel nota bene) over zijn gehele route uit was gevallen door een defecte locomotief. Hierdoor had ik wel nog de kans om de TGV 4402 te zien, het treinstel dat in 2007 het snelheidsrecord verbrak door 574,8 km/h te rijden. Tegenwoordig rijdt het stel als TGV Lyria op de dienst naar Zwitserland.
Afbeelding

Na een halfuur was de volgende sneltrein naar Straatsburg er, en hier bleek dat de Elzassische aanpak voor het regionale treinverkeer (in plaats van weinig, veel treinen laten rijden) een succes was: samen met de uitgevallen trein was de sneltrein gewoon afgeladen vol!
Afbeelding

Afbeelding

's Avonds at ik in Straatsburg buiten de deur, hiervoor nam ik de tram. In Straatsburg rijden vrij unieke trams rond, van Italiaanse makelij en met grote enkelbladsdeuren.
Afbeelding

Daar ik in de Elzas was, kon het niet gebeuren dat ik het niet at: Choucroute Alsacienne! :D (phonepic)
Afbeelding

Na het eten ging ik terug naar de slaapplaats, en na het bekijken van de voetbalsamenvattingen op Canal+ ging het naar bed toe.

De volgende ochtend stond werd het tijd om toch maar eens de stad Straatsburg te bekijken. Nog voor ik goed en wel op pad was zag ik buiten het hotel een treinstel van de Ortenau S-Bahn langskomen, met reclame voor het 3-lowen takt. Het gras is in dit geval trouwens wel groener aan de overkant.
Afbeelding

Vlak bij mijn hotel loopt de route van tramlijn B en F, van die eerste kwam een tram langs met reclame voor de Europese gebouwen die in de stad gehuisvest zijn.
Afbeelding

Persoonlijk vond ik de Straatsburg (in vergelijking met Colmar en Obernai waar ik deze zomer was) door de grootte wat tegenvallen, maar nog steeds was het natuurlijk veel mooier dan bijvoorbeeld Brussel of Deventer. :D
Afbeelding

Afbeelding

In het centrum was er ondertussen ook nog tramchaos ontstaan, op een steenworp afstand van de knooppunthalte Homme de Fer had een tram de bovenleiding naar beneden gehaald. :N
Afbeelding

Aangezien Straasburg mij wat tegenviel, besloot ik naar Basel te trekken. Dat gaat door de snelle en frequente treindienst vrij makkelijk, al was het nog even een uitdaging om op het station te komen. Voor het vertrek van mijn trein naar Basel zag ik eerst opnieuw de TGV München-Straatsburg langskomen, in vergelijking met de dag ervoor had hij met zijn +30 maar tien minuten meer vertraging! *O*
Afbeelding

Met de TER 200 ging het naar Basel, alwaar het station aardig vol stond, met twee TER 200-stammen, een AGC-stel voor de stoptrein naar Mulhouse en een Eurocity naar Brussel.
Afbeelding

Basel is net een slagje groter dan Straatsburg, maar als stad bevalt het mij beter, door de prachtige ligging aan de Rijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen was ik (voor de mensen die het niet op was gevallen) in Zwitserland beland, en daar spreekt men toch echt mijn soort Duits. (A)
Afbeelding

Basel is vrij uniek, in het feit dat het twee vervoerders heeft op zijn stadstram-netwerk, BVG en BLT. BVG is het grootst, alhoewel ikzelf de trams van de BLT comfortabeler vind.
Afbeelding

Afbeelding

In de stad kreeg ik via-via een leuke tip van een treinspotter door, en dus trok ik naar het station Basel Bad. Alhier werd er aan het spoor gewerkt, en dus werd de S-Bahn dienst van de SBB hier geknipt. Daardoor kon dit plaatje gemaakt worden, van een Flirt op de pendeldienst naar Basel SBB, en twee Duitse Walvisjes naar Lauchringen.
Afbeelding

De tip bleek te kloppen, en dus spotte ik het transport van een nieuw Flirt-treinstel voor de Noorse NSB! *O*
Afbeelding

En nadat deze ICE uit Interlaken Ost en naar Berlijn langskwam...
Afbeelding

...trok ik via Basel SBB weer de grens over.
Afbeelding

Met de stoptrein trok ik vervolgens naar Mulhouse, alwaar ik nog even de stationswijk in trok om een avondmaaltijd te scoren.
Afbeelding

Afbeelding

En daarna was het tijd om naar het zuiden te trekken, ik was oorspronkelijk gekomen voor een bedreigd spoorlijntje. Zoals dat hoort in Frankrijk, reis je vanuit Oost-Frankrijk naar Zuid-Frankrijk via Parijs. Mijn TGV naar Parijs was trouwens echt opvallend rustig.
Afbeelding

Afbeelding

Bij aankomst in Parijs was het ondertussen kwart voor negen, ik was nog nooit op zo'n laat tijdstip op het Gare de Lyon geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf het Gare de Lyon liep ik de Seine over naar het Gare Austerlitz, en aldaar stapte ik op de nachttrein.
Afbeelding

En precies bij die nachttrein eindigt dit deel, ik vind het met 66 afbeeldingen wel voldoende lang geworden voor één deel. In het volgende deel komt een andere zijde van de SNCF in beeld, met een achtergrond van Paturain-reclames en nog meer hooglanden. Tot die tijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Maurice Hooikammer »

Gaaf!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5820
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door isadora »

Echt heel fraai, zowel verslag als foto's. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Milco »

Tof verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Meltrain »

Heel mooi verslag. :D
Kun je met een Interrail zomaar met de TGV mee of moet je nog een toeslag en/of reservering halen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Z2N »

Voor de TGV, evenals enkele Intercites-treinen en de Intercites de Nuit-treinen is een reservering verplicht, deze zijn in een gelimiteerd aantal per trein verkrijgbaar voor 9 euro per reservering, anders is het 18 (ik heb overigens nooit moeite om die van 9 te krijgen). Een ligplaats in de ICN kost je 18,80.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door webguy »

Leuk verslag :) M'n miniverslagje Basel heeft het niet gered, maar bekende plaatjes .
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door julsteren »

*O* *O* *O* Prima! Nu de rest nog (wat ik stiekem wel iets spannender vind dan de Elzas waar ik al tig keer door heen geweest ben :P )
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door deadlock »

Gaaf!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door waldo79 »

Leuk verslag, maar je doet Deventer tekort met je opmerking :x
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag met zeer fraaie plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door AppleMoose »

Mooie foto's, leuk geschreven :pos: Krijg bijna zin om zelf met de trein door Frankrijk en Zwitserland te reizen :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Etienne »

Ook weer een mooi verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Accelerat »

Ah de Auvergne regio, mooie herinneringen aan! Tof dat je daar een hele rondreis per trein hebt kunnen maken, want dat vergt nogal wat planning. :( Hoe ervoer jij de rit op de nachttrein binnen Frankrijk? De verhalen die ik hoor zijn nogal wisselend, overwegend negatief het laatste jaar zelfs.
Να πάμε, върви, живей!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 1) [66]

Bericht door Z2N »

De nachttreinen waren prima te doen, ik had gezellige coupégenoten dus dat helpt al een boel. Toegegeven, de vertrek- en aankomsttijden zijn (in mijn ogen) te vroeg (misschien de symmetrietijd wijzigen zou helpen), maar het was nog steeds goedkoper dan een hostelkamer, dus ik vond het wel allemaal prima. :)

En wat betreft de planning: het helpt dat ik nogal goed ben in werken met Hafas. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten