Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De 80** series Ambassadors van Arriva Noord-Brabant gaan er uit en worden vervangen door VDL Citea's
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik heb van de planner van Arriva begrepen dat dit weekend de lijn 130 tussen Gilze en Rijen niet door een 8 persoonsbusje van TCR wordt gereden maar door een streekbus van Arriva. Dit heeft te maken met het incident van afgelopen zaterdag en ze willen meteen een goede telling houden over het aantal passagiers. Want de chauffeurs moeten regelmatig een groot aantal passagiers bij de haltes laten staan en hier zijn veel klachten over binnen gekomen.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Zullen waarschijnlijk enkele Citea's zijn afkomstig uit NZWF. En anders zijn het alsnog nieuw aangeschafte bussen (waar ik eigenlijk persoonlijk het meest op hoop).Jasper073 schreef:De 80** series Ambassadors van Arriva Noord-Brabant gaan er uit en worden vervangen door VDL Citea's
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik heb het opgezocht voor je en ik citeer even uit het programma van Eisen:datm schreef:Als dat in de eisen staat en zij schrijven zich in dan weten ze dat dit een van de consequenties zijn. Ik zie het probleem niet.Michael 1988 schreef:Oude kopen mag sowieso niet. Heeft met leeftijdseisen en emissieeisen te maken. Arriva zal dus nieuwe gelede bussen moeten bestellen mochten ze de concessie winnen. Tijdelijk kunnen ze misschien wel enkele scanias inzetten.
(zie blz. 22)VolansPlus wordt altijd met gelede Bussen geëxploiteerd.
(zie blz. 57)C.5.1 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan ten minste de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV of Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). Dit geldt ook voor Bussen die worden ingezet op Aanvullende Mobiliteitsoplossingen,
Versterkingsritten en Scholierenlijnen.
(zie blz. 58, onder kopje C.5.1)Een Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum eerste toelating
zoals vermeld op deel 1 van het kentekenbewijs).
(zie blz. 69)C.6.9 Op de VolansPlus-lijnen (zie bijlage D.3 voor de Verbindingen die onderdeel uitmaken van
VolansPlus) worden alleen gelede Bussen ingezet.
(bron).
Dat betekend dus dat Arriva niet zomaar oude gelede bussen kan kopen en dat, willen ze inschrijven, ze verplicht zijn gelede bussen aan te schaffen. Ze kunnen hooguit 1 jaar enkele gelede Scania's uit de serie 7851-7857 (als ze die nog hebben) inzetten, maar dat zijn er sowieso te weinig en zal Arriva nieuwe gelede bussen moeten aanschaffen. Arriva staat nogal om bekend om geen gelede bussen aan te schaffen. Kijk maar naar de rest van Brabant, ZHN, Achterhoek-Rivierenland en NZWF. In de eerste drie gevallen zetten ze inhuurbussen en/of ouden bussen in. In de laatste geval zetten ze alleen enkele oude gelede CNG-bussen in.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Wat mij altijd opvalt is dat in Duitsland de hoeveelheid gelede bussen veel hoger ligt dan in Nederland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ten opzichte van een gewone stadsbus +-10 zitplaatsen, vergeleken de Volansbussen maakt het niets uit.Bee schreef:Het verschil tussen een tweedeurs-stadsbus en een gelede stadsbus is qua zitplaatsen niet extreem groot. In een Citaro G zitten ook maar 44 zitplaatsen. Het echte grote verschil zit hem in het aantal staanplaatsen, dat ruim boven de honderd uitkomt bij een gelede stadsbus.
Aan de andere kant van de provincie loopt het ook niet helemaal lekker richting Overloon. Asielzoekers moeten in Boxmeer buurtbus 259 nemen naar St Anthonius, en daar overstappen op Lijn 292 Wilbertoord Kerk - Venray Busstation. Alleen [wiki]Lijn 259 Landhorst Café Buitenlust - Rijkevoort Kerk[/wiki] kan de reizigers niet meenemen vanwege de 8 persoonsbus en stuurt ze dan maar naar Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station. In de Hermesbus ontstaan er wel eens conflicten over (kinder)kaartjes. De ouders krijgen een normale ov-chipkaart mee, maar de kinderen alleen een railrunner waardoor er families worden geweigerd of als ze geluk hebben betalen medepassagiers hun kaartje.datm schreef:Ik heb van de planner van Arriva begrepen dat dit weekend de lijn 130 tussen Gilze en Rijen niet door een 8 persoonsbusje van TCR wordt gereden maar door een streekbus van Arriva. Dit heeft te maken met het incident van afgelopen zaterdag en ze willen meteen een goede telling houden over het aantal passagiers. Want de chauffeurs moeten regelmatig een groot aantal passagiers bij de haltes laten staan en hier zijn veel klachten over binnen gekomen.
Ook voor Oost en West Brabant kan het geen kwaad om streekgeleed aan te schaffen vergelijkbaar met de CXX 9264 - 9274 bussen,(qua interieuropstelling) Voor onder andere de Langstraatlijnen en Oosterhout/Avans.huibf schreef: Met dat inzicht lijkt het me ook verstandig dat naast het verplicht geleed toch een bus of 20 extra geleed aan te schaffen of je moet de frequentie opschroeven.
In Duitsland rijden sommige drukke buslijnen maar beperkt 1 of 2x per uur. Daarnaast is de leeftijd van vooral spitsbussen over het algemeen veel hoger.regenmaker schreef:Wat mij altijd opvalt is dat in Duitsland de hoeveelheid gelede bussen veel hoger ligt dan in Nederland.
Ik denk zelfs een combinatie van geleed en een hogere frequentie.huibf schreef: Met die inzichten zal lijn 2(3) en 4 op een groot aantal blokuren en zaterdagen omhoog moeten tav de minimale frequentie, of geleed moeten inzetten...
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Noord- en Zuidwest Fuerteventura.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Oh Friesland dus. Twijfelde al. Maar goed, ik hou mij nu ook niet zo goed bezig met die concessienamen, dus dan weet je soms niet wat er bedoeld word met een afkorting he. ;)
🍉
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat is een interessant punt uit het PvE. Sommia Integro's van TCR zijn bijvoorbeeld Euro 3 maar rijden wel versterking of zelfs standaard op sommige scholierenlijnen. Mag dat dan wel?Michael 1988 schreef:Ik heb het opgezocht voor je en ik citeer even uit het programma van Eisen:datm schreef:Als dat in de eisen staat en zij schrijven zich in dan weten ze dat dit een van de consequenties zijn. Ik zie het probleem niet.Michael 1988 schreef:Oude kopen mag sowieso niet. Heeft met leeftijdseisen en emissieeisen te maken. Arriva zal dus nieuwe gelede bussen moeten bestellen mochten ze de concessie winnen. Tijdelijk kunnen ze misschien wel enkele scanias inzetten.
(zie blz. 57)C.5.1 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan ten minste de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV of Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). Dit geldt ook voor Bussen die worden ingezet op Aanvullende Mobiliteitsoplossingen,
Versterkingsritten en Scholierenlijnen.
Dat betekend dus dat Arriva niet zomaar oude gelede bussen kan kopen en dat, willen ze inschrijven, ze verplicht zijn gelede bussen aan te schaffen. Ze kunnen hooguit 1 jaar enkele gelede Scania's uit de serie 7851-7857 (als ze die nog hebben) inzetten, maar dat zijn er sowieso te weinig en zal Arriva nieuwe gelede bussen moeten aanschaffen. Arriva staat nogal om bekend om geen gelede bussen aan te schaffen. Kijk maar naar de rest van Brabant, ZHN, Achterhoek-Rivierenland en NZWF. In de eerste drie gevallen zetten ze inhuurbussen en/of ouden bussen in. In de laatste geval zetten ze alleen enkele oude gelede CNG-bussen in.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Misschien worden dit wel Citea's uit Limburg die vrijkomen.Jasper073 schreef:De 80** series Ambassadors van Arriva Noord-Brabant gaan er uit en worden vervangen door VDL Citea's
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De citea's uit Limburg gaan naar HWGO.Ezra schreef:Misschien worden dit wel Citea's uit Limburg die vrijkomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Allemaal?regenmaker schreef:De citea's uit Limburg gaan naar HWGO.Ezra schreef:Misschien worden dit wel Citea's uit Limburg die vrijkomen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ja, ik dacht van wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ezra schreef:Allemaal?regenmaker schreef:De citea's uit Limburg gaan naar HWGO.Ezra schreef:Misschien worden dit wel Citea's uit Limburg die vrijkomen.
We zullen zien waar deze Citea's vandaan komen
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik weet de concessie eisen niet van de concessie die jij bedoelt. Dit gaat over zuidoost brabant namelijk.Ezra schreef:Dat is een interessant punt uit het PvE. Sommia Integro's van TCR zijn bijvoorbeeld Euro 3 maar rijden wel versterking of zelfs standaard op sommige scholierenlijnen. Mag dat dan wel?Michael 1988 schreef:Ik heb het opgezocht voor je en ik citeer even uit het programma van Eisen:datm schreef:Als dat in de eisen staat en zij schrijven zich in dan weten ze dat dit een van de consequenties zijn. Ik zie het probleem niet.Michael 1988 schreef:Oude kopen mag sowieso niet. Heeft met leeftijdseisen en emissieeisen te maken. Arriva zal dus nieuwe gelede bussen moeten bestellen mochten ze de concessie winnen. Tijdelijk kunnen ze misschien wel enkele scanias inzetten.
(zie blz. 57)C.5.1 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan ten minste de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV of Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). Dit geldt ook voor Bussen die worden ingezet op Aanvullende Mobiliteitsoplossingen,
Versterkingsritten en Scholierenlijnen.
Dat betekend dus dat Arriva niet zomaar oude gelede bussen kan kopen en dat, willen ze inschrijven, ze verplicht zijn gelede bussen aan te schaffen. Ze kunnen hooguit 1 jaar enkele gelede Scania's uit de serie 7851-7857 (als ze die nog hebben) inzetten, maar dat zijn er sowieso te weinig en zal Arriva nieuwe gelede bussen moeten aanschaffen. Arriva staat nogal om bekend om geen gelede bussen aan te schaffen. Kijk maar naar de rest van Brabant, ZHN, Achterhoek-Rivierenland en NZWF. In de eerste drie gevallen zetten ze inhuurbussen en/of ouden bussen in. In de laatste geval zetten ze alleen enkele oude gelede CNG-bussen in.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Hoop het ook maar dat zal niet het geval zijn, Arriva neemt geen gloednieuwe bussen meerMichael 1988 schreef:Zullen waarschijnlijk enkele Citea's zijn afkomstig uit NZWF. En anders zijn het alsnog nieuw aangeschafte bussen (waar ik eigenlijk persoonlijk het meest op hoop).Jasper073 schreef:De 80** series Ambassadors van Arriva Noord-Brabant gaan er uit en worden vervangen door VDL Citea's
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
en van elders is goedkoper en als dat zo is mogen die ook hier rijden qua euro5 motor's en ja nieuw hebben euro6
maar we zullen zien ja toch :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De 80** reden alleen nog zodat de Amba's uit de 82** serie de airco ingebouwd konden krijgen. Dat project is inmiddels afgerond en de 80** Amba's zijn al even vertrokken uit Brabant en worden in andere concessie ingezet zodat de bussen daar van Albatros 2 kunnen worden voorzien. Dat was de enige reden dat de 80** serie Amba's na 14 December nog mochten blijven rijden van de provincie.Jasper073 schreef:De 80** series Ambassadors van Arriva Noord-Brabant gaan er uit en worden vervangen door VDL Citea's
Er rijden nog van die 80** series rond in Den Bosch en die gaan weg dat vertelde me vader gisteren aan mij toen ik mee reed.
Het gaat om de Ambassadors met een vuile motor, en de andere met een euro5 motor die blijven gewoon rond rijden.
De Citea's die komen gaan weet niet waar vandaan en gloednieuw zullen ze niet zijn omdat ze een euro5 motor hebben.
En wanneer ze komen dat wist me vader niet, alleen dat de nu nog in dienst 80** wagenpark.Nr weg gaan en het binnekort is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Nee hoor, heb vorige week nog in de 8066 gezeten deze reed op 634.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Hmm okee. Het mag officieel niet van de Provincie. Kan Arriva dus problemen mee krijgen aangezien ze aan geen enkele eis voldoen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Als ik de relatie Arriva<->Prov. Brabant zo anayseer, hebben ze daar niet zulke problemen mee...
Scholierenlijnen zijn wat dat betreft degene die ergens achteraan de prioriteitenlijst staan. Als zo'n zelfde bus op een Volans-lijn rijdt, ligt dat heel anders natuurlijk.
Scholierenlijnen zijn wat dat betreft degene die ergens achteraan de prioriteitenlijst staan. Als zo'n zelfde bus op een Volans-lijn rijdt, ligt dat heel anders natuurlijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Toch kan de provincie behoorlijk moeilijk doen:
Veolia had destijds tijdelijk bussen uit Limburg in Breda ingezet: ze voldeden aan alle eisen wat geldt voor het materieel. (op de Brabant huisstijl na. Maar een bepaald percentage mocht afwijken) Maar het provincie Limburg logo hadden ze er niet af gehaald. Gevolg: Ze moesten meteen van de dienst af en er kon een chauffeur met een krabbertje dat logo eraf gaan krabben.
Veolia had destijds tijdelijk bussen uit Limburg in Breda ingezet: ze voldeden aan alle eisen wat geldt voor het materieel. (op de Brabant huisstijl na. Maar een bepaald percentage mocht afwijken) Maar het provincie Limburg logo hadden ze er niet af gehaald. Gevolg: Ze moesten meteen van de dienst af en er kon een chauffeur met een krabbertje dat logo eraf gaan krabben.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Net effe aan me vader gevraagd via facebook en ik citeer.
"De 80... serie gaat eruit. Of die vervangen worden door nieuwe Citea's weet ik niet denk eerder wat oudere met euro5 motor"
Er rijden dus nog 80... serie bussen in Brabant en de Provincie doet niet zo snel moeilijk.
Volans bussen mogen niet op de stadsdienst rijden zoals in Den Bosch en toch is het al paar keer gebeurd dat een Volans op
Lijn 1 Kruiskamp reed en op 3 Rosmalen via Hintham en 7 Maasoever. Ook paar een een stad Citea op Volans Lijn.
Dus al met al de Provincie grijpt niet zo snel in hoor. En heb ook idd afgelopen Donderdag enkel 80... serie zien rijden.
Op Lijn 135 Kromme Nol, 11 Aawijk via Zuid toen ik dat zag zei me vader dat ze binnenkort verdwijnen en dat er misschien bussen komen met euro5 motor die mogen hier nog wel rijden naast de huidige euro6 motor's
"De 80... serie gaat eruit. Of die vervangen worden door nieuwe Citea's weet ik niet denk eerder wat oudere met euro5 motor"
Er rijden dus nog 80... serie bussen in Brabant en de Provincie doet niet zo snel moeilijk.
Volans bussen mogen niet op de stadsdienst rijden zoals in Den Bosch en toch is het al paar keer gebeurd dat een Volans op
Lijn 1 Kruiskamp reed en op 3 Rosmalen via Hintham en 7 Maasoever. Ook paar een een stad Citea op Volans Lijn.
Dus al met al de Provincie grijpt niet zo snel in hoor. En heb ook idd afgelopen Donderdag enkel 80... serie zien rijden.
Op Lijn 135 Kromme Nol, 11 Aawijk via Zuid toen ik dat zag zei me vader dat ze binnenkort verdwijnen en dat er misschien bussen komen met euro5 motor die mogen hier nog wel rijden naast de huidige euro6 motor's
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het is maar waar je als ambtenaar druk om kan maken. Die ambtenaren zouden zich beter met de dienstregeling bemoeien en dat de bussen op tijd van A naar B rijden i.p.v. te zeuren over een logotje.Michael schreef:Toch kan de provincie behoorlijk moeilijk doen:
Veolia had destijds tijdelijk bussen uit Limburg in Breda ingezet: ze voldeden aan alle eisen wat geldt voor het materieel. (op de Brabant huisstijl na. Maar een bepaald percentage mocht afwijken) Maar het provincie Limburg logo hadden ze er niet af gehaald. Gevolg: Ze moesten meteen van de dienst af en er kon een chauffeur met een krabbertje dat logo eraf gaan krabben.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Arriva die nooit gelede bussen aanschaft? Ik denk even terug aan Waterland en GD... De concessies waar Arriva nu rijdt, op Brabant en HWGO na, hadden voordat Arriva kwam ook niet of nauwelijks geleed materieel (Cxx ZH-Noord, Cxx Friesland, Syntus Achterhoek).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten