Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Overigens lees ik in een SRA document dat de aanbesteding van de concessie Amstelland-Meerlanden begin 2017 moet zijn afgerond. Dat betekent dat ergens begin volgend jaar de aanbestedingprocedure zou moeten beginnen, van een concessie die in de begroting 2016 van de SRA als één van de grootste concessies van Nederland wordt benoemd.
Als het even kan gaat de concessie tegelijkertijd met de opening van de Noord-Zuidlijn in, vooralsnog gepland in oktober 2017. Ik vermoed ook dat Amstelland-Meerlanden net zoals Amsterdam geen nieuwe dienstregeling krijgt in december 2016.

En ja, de concessie zal spannend gaan worden. Op veel vlakken is de concessie een absolute uitzondering: het hele gebied is bijna aaneengesloten stedelijk, je hebt een luchthaven met contractvervoer, veel (hoogfrequente) lijnen met een uitstekende bezetting. Extra uitdaging voor de nieuwe vervoerder is dat de Stadsregio er zeer strak bovenop zit en een streng eisenpakket heeft, loop een beetje uit de pas en je hebt boetes aan je broek die je in een klap de jaarwinst kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Pim12547810 schreef:Ik vermoed dat ze niet vaker dan éénmaal over de miljoen zijn gegaan, eigenlijk. De ex-Zuidtangentwagens hebben natuurlijk ook altijd heel veel kilometers per dag gereden.
Je bedoelt de VanHool wagens? Dat weet ik niet, daar heb ik nooit op gereden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik heb begrepen dat de gelede Citaro's op de 300/310 vervangen zullen worden door de nieuwe Citaro Capacity L. Deze dus: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... etrieb.jpg

Ik heb een paar weken zo'n testbus hier zien rijden (buiten dienst) op de Amstelveenseweg. Exact met dezelfde bestickering als op de foto. Hij viel me op door de dubbele achteras. Voor de rest zag de bus er op het eerste gezicht net zo uit als de gelede Citaro's die we hier al kennen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Er gaan de komende tijd zeker geen nieuwe bussen komen, die investering is niet verantwoord zolang de nieuwe vervoerder niet bekend is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bee, ik vond het ook al een vreemd verhaal. Heb daar zelf ook niets over gelezen en volg de OV ontwikkelingen toch heel nauwgezet. Deze persoon waar ik het van hoorde weet ook veel van deze materie, maar blijkbaar zat ie hiermee dus fout. Jammer, want het zijn mooie bussen met meer capaciteit. Maar inderdaad, ruim 2 jaar voor de nieuwe aanbesteding, zou het inderdaad raar zijn om nu nieuwe bussen in te kopen. Je hebt gelijk. :oops:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mike schreef:
Pim12547810 schreef:Ik vermoed dat ze niet vaker dan éénmaal over de miljoen zijn gegaan, eigenlijk. De ex-Zuidtangentwagens hebben natuurlijk ook altijd heel veel kilometers per dag gereden.
Je bedoelt de VanHool wagens? Dat weet ik niet, daar heb ik nooit op gereden.
Ik bedoelde de gelede Sternetters voor wat betreft de één miljoen en de huidige R-Net Citaro's voor wat betreft de 'ex-Zuidtangentwagens'.

Voor wat betreft de Capacity: het zou natuurlijk kunnen dat de opdrachtgever plannen heeft om het materieel te gaan beheren (al dan niet alleen voor 300/310).
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Het materieel van GVB is toch ook van de SRA?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
fred1954 schreef:Overigens lees ik in een SRA document dat de aanbesteding van de concessie Amstelland-Meerlanden begin 2017 moet zijn afgerond. Dat betekent dat ergens begin volgend jaar de aanbestedingprocedure zou moeten beginnen, van een concessie die in de begroting 2016 van de SRA als één van de grootste concessies van Nederland wordt benoemd.
Als het even kan gaat de concessie tegelijkertijd met de opening van de Noord-Zuidlijn in, vooralsnog gepland in oktober 2017. Ik vermoed ook dat Amstelland-Meerlanden net zoals Amsterdam geen nieuwe dienstregeling krijgt in december 2016.

En ja, de concessie zal spannend gaan worden. Op veel vlakken is de concessie een absolute uitzondering: het hele gebied is bijna aaneengesloten stedelijk, je hebt een luchthaven met contractvervoer, veel (hoogfrequente) lijnen met een uitstekende bezetting. Extra uitdaging voor de nieuwe vervoerder is dat de Stadsregio er zeer strak bovenop zit en een streng eisenpakket heeft, loop een beetje uit de pas en je hebt boetes aan je broek die je in een klap de jaarwinst kosten.
Sternet heeft bijzonder veel reizigers op Schiphol, die ook nog eens voornamelijk tijdens de ochtend- en avondspits reizen. Het zijn weliswaar relatief korte stukjes in kilometers maar bijvoorbeeld de buslijn(en) naar Schiphol-Rijk rijden overvol bijna om de twee minuten. Verder zijn de dorpen ten zuiden van Amsterdam de afgelopen vijftien jaar bijzonder gegroied in inwoneraantal en hoeveelheid arbeidsplaatsen, terwijl er nauwelijks spoorlijnen lopen. OV-reizigers reizen dus per bus. Het valt me echt op dat lijnen als de 170, 172 en 340 bijzonder druk zijn geworden - ook in het weekend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

De gemeente Amsterdam is 100% aandeelhouder van het GVB, met een bijzondere regeling m.b.t. de dochteronderneming Activa BV, waar het materieel onder valt. Mocht het GVB failliet gaan, dan vervalt de dochteronderneming aan de gemeente, waardoor het materieel beschikbaar blijft voor het vervoer (eventueel via een andere vervoerder).
Los van dat het materieel niet direct in eigendom van de gemeente is, is het dus al helemaal niet in eigendom bij de stadsregio.

Wel heeft de stadsregio als opdrachtgever de mogelijkheid met de huidige vervoerder (Connexxion) af te spreken dat deze nieuwe voertuigen koopt, waarbij er een overnameplicht opgenomen wordt in de nieuwe concessie. Hierdoor kan de investering toch over langere tijd worden afgeschreven.

N.b. Ik weet niet wat werkelijkheid v.w.b. nieuw materieel voor lijn 300/310. Ik wil alleen maar aangeven dat dit een mogelijkheid is.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef: Verder zijn de dorpen ten zuiden van Amsterdam de afgelopen vijftien jaar bijzonder gegroied in inwoneraantal en hoeveelheid arbeidsplaatsen, terwijl er nauwelijks spoorlijnen lopen. OV-reizigers reizen dus per bus. Het valt me echt op dat lijnen als de 170, 172 en 340 bijzonder druk zijn geworden - ook in het weekend.
Vinny, helemaal gelijk. Ik kijk uit op de route 170/172/174 (142) in Buitenveldert en mij is ook opgevallen dat het steeds drukker wordt op deze lijnen, inderdaad ook in het weekend. Dat heeft ook te maken met het feit, dat zowel Amsterdam als Amstelveen een koopzondag hebben. Veel mensen uit de regio gaan winkelen in de stad en zetten hun auto ergens aan de rand van Amstelveen neer. Gisteren vanuit Amstelveen naar Buitenveldert in de 174 moest ik staan en met mij nog meer mensen. Aangezien 1 minuut later de 170 al kwam, kon mijn bus de haltes waar niemand uit moest, overslaan en de mensen daar laten wachten op de volgende bus. Jammer dat CXX niet in speelt op deze drukte. 8 bussen per uur tijdens de winkelopeningstijden op zondag in deze bundel is op het stuk Busstation - Amsterdam blijkbaar niet voldoende. Verder snap ik het verschil in dienstregeling niet tussen za en zo (resp. 12 bussen/uur en 8 bussen per/uur. Er is qua passagiersaanbod zo langzamerhand geen verschil meer tussen die dagen. Vroeger, ja vroeger was het allemaal beter met die gelede Berkhof bussen. ;)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Geleed materieel hebben ze toch nog steeds staan? Dan zouden ze ook kunnen beginnen met dat spul inzetten (of is dat allemaal ver-R-Net?). Hier in Groningen is het tegenwoordig overigens ook elke zondag koopzondag tegenwoordig, maar ik merk nog wel een duidelijk verschil tussen het aantal reizigers op die twee dagen. Misschien zit het er hier nog niet ingebakken, of zijn er meer mensen die om religieuze redenen niet gaan winkelen op zondag.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Pim-AllianceB95 schreef:Geleed materieel hebben ze toch nog steeds staan? Dan zouden ze ook kunnen beginnen met dat spul inzetten (of is dat allemaal ver-R-Net?). Hier in Groningen is het tegenwoordig overigens ook elke zondag koopzondag tegenwoordig, maar ik merk nog wel een duidelijk verschil tussen het aantal reizigers op die twee dagen. Misschien zit het er hier nog niet ingebakken, of zijn er meer mensen die om religieuze redenen niet gaan winkelen op zondag.
Ik zie af en toe wel een verdwaalde groene gelede Citaro rijden, vorige week hier gezien op lijn 241. Maar dat gebeurt zelden. Er is in ieder geval geen contingent gelede bussen beschikbaar waar een (gedeeltelijke) exploitatie mee gereden kan worden, afgezien van de R-Net gelede bussen uiteraard. En volgens mij heeft de SRA ook liever geen gelede streekbussen meer in het centrum van Amsterdam. Maar misschien iemand anders die weet hoe dat zat met die gelede bussen in Amsterdam? Ik meen dat dat één van de punten was in de PvE bij de aanbesteding toentertijd.

Ik zie in Amsterdam qua OV-drukte in het algemeen vrijwel geen verschil meer tussen za en zo. Zeker niet op de centrumlijnen. Vergeet niet dat er dagelijks veel dagjesmensen en toeristen in de stad zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Het is ook wel een beetje een luxeprobleem, volle streekbussen op zondagmiddag met een frequentie van 8x/uur op de lijnbundel :P

Een probleem zal ook wel de onregelmatigheid zijn op de lijnbundel door de matige verkeersdoorstroming in Amstelveen. In het verleden is besloten de gelede bussen zo goed als uit te faseren en te vervangen door hogere frequenties. Veel streeklijnen zijn in slechts een paar jaar tijd van 2x/uur naar 6x/uur doorgegroeid, waarmee meer capaciteit wordt geboden dan de gelede bussen ooit boden, maar zelfs deze bussen zitten nu al vol. Daarom zijn er nu ook spitsversterkers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Bee schreef: Een probleem zal ook wel de onregelmatigheid zijn op de lijnbundel door de matige verkeersdoorstroming in Amstelveen.
Dat klopt inderdaad Bee, in beide richtingen is er veel oponthoud waardoor er soms 2 of 3 bussen van de bundel achter elkaar komen en dan weer een minuut of 10 niks, nada. En het feit dat de lijnen lang zijn met veel stops (lijn 174 heeft 62 haltes, incl. eindpunten) helpt ook niet echt.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

In de garage Uithoorn staat in principe nog groene 1 gelede voor lijn 612. Buiten die ene rit 's ochtends heen en 's middags terug kan die natuurlijk ingezet worden op andere lijnen. Andere geledes die bij garage Uithoorn komen, zijn daar slechts voor onderhoud. Aangezien de 170, 172/272 en 142/174 allemaal vanuit Uithoorn gereden worden, zijn hier geen geledes voor beschikbaar.
De andere geledes voor deze concessie staan op Schiphol Noord (lijn 197, 300, 310, 346, 356), Lisse (lijn 310) en Haarlem (lijn 300, 310, 346, 356) en zijn voor zover ik weet allemaal in R-net of (lichte afwijking van) Sternet kleuren.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Waarbij de stalling Haarlem bij mijn weten geen ritten verzorgd op lijn 310 en Schiphol Noord (op een enkele uitzondering na) geen ritten op 346.
Deze worden op die uitzondering na allemaal door "Haarlem" gereden. Meest met de Volvo's.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

Mijn fout, iets te snel uitgetikt met copy-paste.

Wel wordt het materieel regelmatig uitgewisseld tussen deze 3 stallingen. Een voertuig dat de dienst begint vanaf Schiphol Noord wil nog wel eens eindigen in Haarlem of Lisse v.v.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Ook dat is niet meer van toepassing.

Chauffeurs van haarlem blijven op hun eigen bussen en wisselen in haarlem. Chauffeurs van Schiphol wisselen bij schiphol noord. Alle omlopen die beginnen in schiphol en haarlem eindigen waar ze begonnen zijn.

Echter 1 omloop van haarlem en schiphol wisselen van eindbestemming. Echter is dat een 12m MAN Rnet op lijn 356.

Lisse en Schiphol wisselen wel onderling van elkaar op lijn 310.

Door onderhoud en reparaties zullen de bussen wel wisselen tussen de vestigingen, of tijdens de dienst door storingen. Dan wisseld de MER de bus.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Bee schreef:Veel streeklijnen zijn in slechts een paar jaar tijd van 2x/uur naar 6x/uur doorgegroeid, waarmee meer capaciteit wordt geboden dan de gelede bussen ooit boden, maar zelfs deze bussen zitten nu al vol. Daarom zijn er nu ook spitsversterkers.
De streekbussen in Amstelveen zijn zo wellicht voor veel reizigers aantrekkelijker dan de gammele tramdienst...
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Roeland »

JWM schreef: De streekbussen in Amstelveen zijn zo wellicht voor veel reizigers aantrekkelijker dan de gammele tramdienst...
Daarom snap ik ook niet dat de 172 in de zomervakantie minder vaak rijdt dan daarbuiten. Ik kan mij de afgelopen jaren geen zomervakantie herinneren dat sneltram 51 normaal reed. Kassa voor de 172 als enige betrouwbare rechtstreekse verbinding tussen Westwijk en Amsterdam :) !
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Roeland schreef:
Daarom snap ik ook niet dat de 172 in de zomervakantie minder vaak rijdt dan daarbuiten. Ik kan mij de afgelopen jaren geen zomervakantie herinneren dat sneltram 51 normaal reed. Kassa voor de 172 als enige betrouwbare rechtstreekse verbinding tussen Westwijk en Amsterdam :) !
In de zomervakantie van 2016 zal lijn 172 versterkt worden door een nieuwe (korte) lijn 173, die op werkdagen vanaf het Hortensiaplein via de veiling en Westwijk naar Amstelveen busstation zal rijden: http://www.connexxion.nl/dienstregeling ... &Tijd=0955
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Daar heeft de reiziger nou jaren lang op zitten wachten.. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Lijn 145 gaat zo te zien niet meer via de sloterweg naar Station Lelylaan in de nieuwe dienst.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Klopt, voortaan door Nieuw Sloten ter vervanging van GVB 61. Ook het lusje door Badhoevedorp vervalt.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hensepens »

Baal van de 145. Wil nog wel eens naar Amsterdam gaan. Kon ik de laatste 145 naar Hoofddorp nemen van 00:27. Nu vetrekt de laatste 145 al rond 00:00 vanaf Lelylaan. Soms vraag je af wat ROA ziet als verbetering voor passagiers.

Voor mij is even uitgaan in Amsterdam met OV een stuk minder vanzelfsprekend geworden met deze dienstregeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten