Weet je (of iemand anders) misschien waarom de trams de ene kant op via Weesperplein rijden en de andere kant op via Waterlooplein?JWM schreef:Vanaf donderdag is de Dam vijf dagen tramloos, dat is volgensmij toch wel uniek: http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/s ... -muntplein
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kan gewoon niet anders. Frederiksplein -> Weesperplein -> Waterlooplein -> Utrechtsestraat -> Frederiksplein is nu een grote keerlus waar drie hoogfrequente lijnen overheen moeten door een deels enkelsporige Utrechtsestraat.
Het kan alleen deze richting op, omdat er bij het Rembrandtplein wel een boog Waterlooplein -> Utrechtsestraat is, maar niet andersom. Die boog ligt er ook nog niet eens zo heel lang, 2010 ofzo? Speciaal voor dit soort omleidingen aangelegd in ieder geval.
Het kan alleen deze richting op, omdat er bij het Rembrandtplein wel een boog Waterlooplein -> Utrechtsestraat is, maar niet andersom. Die boog ligt er ook nog niet eens zo heel lang, 2010 ofzo? Speciaal voor dit soort omleidingen aangelegd in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 21 okt 2015, 00:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je kan bij het Rembrandtplein niet rechtsaf vanuit de Utrechtsestraat (lijn 4) naar de Amstelstraat (lijn 9/14). Nu komen de omgeleide lijnen in een richting nog dicht bij het Rokin.
edit: Ardan is me net voor
edit: Ardan is me net voor
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Yup. Grote kans dat na de opening van de N/Z-lijn die sporen weer buiten gebruik komen wat betreft reguliere dienstregeling.Ardan schreef:Die sporen worden in 2016 teruggelegd? Nice, wissiknie :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb ook een plannetje gezien waarin de 24 zijn oude route blijft rijden en thv de Dam aan de 14 naar Slotermeer wordt gekoppeld...
Maar we zullen het wel zien.
Maar we zullen het wel zien.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ondertussen op het Amstelstation... http://www.at5.nl/artikelen/148734/amst ... verbouwing
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het was er altijd al een puinzooi buiten, er is daar aan de straatinrichting minstens sinds de jaren '70 niets bijzonders meer gedaan, die zes jaar kunnen er ook nog wel bij. Het is niet alsof die verbouwing het opeens nog erger heeft gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vind de blindengeleidestrook op die nieuwe halte van de 26 ook een giller met al die slingers erin.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eens. Het was schots en scheef. Zo nu en dan is er nog wat aan gebeurd maar een mooi voorbeeld was altijd bijvoorbeeld die gebroken betonplaat op de plek waar de Almere-bussen vertrokken. Op een gegeven moment heeft men daar de stoep verbreed en de verharding gedeeltelijk vernieuwd maar die gebroken betonplaat was nog steeds niet geheel weg geloof ik. De grap is dat die plaat in half jaren '90 al gebroken was, zoals op foto's van toen te zien is.Bee schreef:Het was er altijd al een puinzooi buiten, er is daar aan de straatinrichting minstens sinds de jaren '70 niets bijzonders meer gedaan, die zes jaar kunnen er ook nog wel bij. Het is niet alsof die verbouwing het opeens nog erger heeft gemaakt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een half uurtje geleden zag ik de prachtige Union 144 met een bijwagen voorbij komen, richting Geuzenveld rijdend in de Burgemeester Röellstraat en ingetuigd als lijn 4. Dat was vast een gehuurde tram, denk ik. Vond ik wel bijzonder en mooi om te zien, want behalve de Touristtram zie ik de laatste jaren niet zo veel museumtrams meer op het reguliere netwerk. En al helemaal niet in deze hoek van de stad.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vet! Het begint steeds meer op een echte metrolijn te lijken :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ziet er een stuk opgeruimder uit dan tijdens de open dag. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mogen de CAF wagens na opening ook op de Noord/Zuidlijn komen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wauw, gaaf :D
Ik zou niet weten waarom niet.JWM schreef:Mogen de CAF wagens na opening ook op de Noord/Zuidlijn komen?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou ook niet weten waarom niet, vandaar de vraag. Afwijkende beveiliging, strengere veiligheidsnormen. Zoiets?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Ringlijn is de eerste lijn die met het nieuwe Alstom beveiligingssysteem wordt uitgerust en daar moeten de CAF's ook op kunnen rijden.
Er zal geen technische reden zijn waarom die CAF bakken niet op de N/Z-lijn zouden kunnen rijden.
Er zal geen technische reden zijn waarom die CAF bakken niet op de N/Z-lijn zouden kunnen rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik had trouwens verwacht dat station Europaplein wat groter zou zijn, al zal het straks afgewerkt optisch wel zo lijken.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is er heel ruim. De Oostlijnstations vallen er volledig bij in het niet. Op de bovenstaande foto komt het gewoon niet zo goed tot z'n recht. Vooral qua hoogte geeft het een vertekenend beeld.Ardan schreef:Ik had trouwens verwacht dat station Europaplein wat groter zou zijn, al zal het straks afgewerkt optisch wel zo lijken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vaste wijnjeminee-volgers hadden het al gezien, maar nog meer pica's van de allereerste metro door de NZL-tunnel :) Het late RTL-nieuws van vanavond opende met een reportage, zie rtlxl.nl.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mmmm....gezien bijgaande foto, lijkt me van niet dat de CAF geschikt is voor de NZL. Mind the gap, zouden ze in Londen zeggen!JWM schreef:Ik zou ook niet weten waarom niet, vandaar de vraag. Afwijkende beveiliging, strengere veiligheidsnormen. Zoiets?
http://wijnemenjemee.nl/admin/wp-conten ... 00x400.jpg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het materieel wordt ook al probleemloos ingezet op het bestaande metronet. De afstand tussen spoor en zijkant perron is bij mijn weten bij de NZL hetzelfde. Dus dan moet de CAF toch ook probleemloos kunnen worden ingezet? Het feit dat het materieel 'maar' 2,65m breed is, wordt gecompenseerd door die treeplankjes.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat ze de perrons nog wel gaan betegelen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanmorgen een item op het NOS-journaal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 73 gasten