Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Ach, er waren al meer raadsels uit het buitenland. Dit was de laatste die ik nog had liggen, ik zal de volgende keren wel puur Nederlandse raadsels maken.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Ik vind het een leuk raadsel, al kan ik het antwoord vooralsnog niet vinden :mrgreen:
Vooral die RE die twee keer in een grote stad stopt, maar niet op het centraal station, dat klinkt als een situatie die redelijk zeldzaam is.
In München, Augsburg, Ulm, Stuttgart, Karlsruhe, Mannheim, Heidelberg lijkt dat echter allemaal niet te gebeuren, hoewel ik het me bij steden als München en Stuttgart goed zou kunnen voorstellen.
Nog even doorzoeken *O*
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

München, Augsburg, Ulm, Stuttgart, Karlsruhe, Mannheim, Heidelberg.
De goede stad zit er bij.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Jef400 »

Dan moet het Bruchsal-Stuttgart-Memmingen-Oberstdorf zijn denk ik. De IC gaat daar over op de RE namelijk en mag met regionale tickets benut worden in zuidelijke richting.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Nee, maar een overgaande trein is correct. De RE wordt een IC. Daarom is het ook geen RE die twee keer in een grote stad stopt, maar een IC.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Ah, daarom kon ik hem niet vinden, ik keek alleen maar naar RE en RB :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

baladid schreef:Ik sta op een klein Duits S-Bahn-station. Het is de westelijkste station van deze S-Bahn lijn. Hier stap ik in het rijtuig van een Regionalexpress, die nog over coupés beschikt. 17 stations later verlaat ik mijn rijtuig weer. Onderweg passeerde ik een grote stad, waar we twee keer halteerden - maar niet op het centrale station.
Na het verlaten van de trein wacht ik 26 minuten. Dan pak ik een Intercity en neem deze tot het eindstation. Op dit station pak ik een trein die twee jaar geleden nog naar het buitenland reed maar nu ingekort is. Op het laatste S-Bahn-Station waar deze trein stopt verlaat ik de trein.
Op welk Duits station ben ik nu?
Waar ben ik begonnen?
Hoe ben ik gereisd?
Je stapt in Berchtesgaden in RE2082, die na Freilassing als intercity doorrijdt. Onderweg stopt deze trein in München-Ost en München-Pasing, maar niet op München Hbf. Na 17 stations stap je uit, in Donauwörth dus - daar ben je om 12.47 uur.
25 minuten later vertrekt daar om 13.12 uur de tegentrein, IC/RE2083, die om 16.55 uur weer terug in Berchtesgaden is.
Daar wordt het lastiger, ik vermoed dat de S-bahn naar Freilassing ooit heeft doorgereden naar Salzburg, maar ik kan het nergens vinden. Maar je eindstation zou dan dus Freilassing zijn :D
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Het gaat de goede kant op.
Je hebt met de S4 Freilassing-Berchtesgaden al de goede S-Bahn-lijn gevonden, waaraan het startpunt ligt. Ook de RE 2082 is goed. Maar van deze lijn is Berchtesgaden het oostelijkste haltepunt, niet het westelijkste. Je moet dus een ander startpunt zoeken, waardoor natuurlijk de hele rest van de verbinding wijzigt. Je eindigt dan ook niet in Freilassing.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Er zijn twee opties voor het beginpunt, Freilassing - maar dan kom je uit in Göttingen, geen Baden-Württemberg meer en bovendien stap je dan in de IC en niet in de RE.
Dus de enige optie is dan nog Bad Reichenhall, het westelijke eindpunt van de S3.
Na 17 stations sta je dan echter in Steinach-bei-Rothenburg-ob-der-Tauber en daar vertrekt voorlopig geen InterCity -o-
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Nee, ook Reichenhall "Hbf" en Freilassing zijn níet de westelijkste stations van de lijn. Ik zoek geen eindpunt, im zoek gewoon de westelijkste halte waar de S-Bahn Freialssing-Berchtesgaden stopt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Ah, natuurlijk! Dan wordt het:

08.56 Bad Reichenhall-Kirchberg
13.41 Ansbach

14.07 Ansbach
16.53 Karlsruhe Hbf
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Voor het laatste deel van je vraag zit ik aan de IRE naar Konstanz/Kreuzlingen te denken, maar daar lijk je geen S-bahn stations meer tegen te komen.
Of de IC/EC naar Salzburg die momenteel niet verder rijden dan München Hbf :')
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Voor het laatste deel van je vraag zit ik aan de IRE naar Konstanz/Kreuzlingen te denken, maar daar lijk je geen S-bahn stations meer tegen te komen.
Je bent er bijna! Je hebt de goede trein te pakken en komt wel degelijk nog een S-Bahn-station tegen, en daarmee bedoel ik niet de Karlsruher Stadtbahn. ;)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Konstanz zelf misschien?
Daar stopt de Zwitserse S14 zie ik opeens :D
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Klopt, die had ik niet helemaal niet gezien - ik dacht dat het de S22 in Singen was. Maar het is dus Konstanz zelf. Jij bent.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Hoera! *O*
Ik heb helaas wat inspiratie opgedaan tijdens deze opgave, dus ik blijf nog even in Duitsland.

Ik sta op een klein station in het uiterste zuiden van Duitsland, waar ik om 16.30 uur de trein neem. Het is de laatste trein van de dag. Na 80 minuten bereiken we het eindstation waar ik uitstap.
Het duurt niet lang voor er een treinstel aankomt dat 3 minuten later combineert met een ander treinstel. Ik stap in en reis mee naar het eindstation. Hier wacht ik op de tweede CityNightLine trein die gaat vertrekken en stap daar in.
Op het derde station waar we uit mogen stappen verlaat ik de trein. Ik wacht 41 minuten tot mijn volgende trein vertrekt en stap in het achtserste treinstel, anders kom ik niet op mijn bestemming aan.
Zodra de trein gesplitst is stap ik op het volgende station uit. Na ruim een uur vertrekt daar de trein naar mijn eindbestemming, waar ik om 11.21 uur arriveer.

Hoe heb ik gereisd en wat hebben het begin- en eindstation met elkaar gemeen?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

16.30 Zugspitzbahn. Ben je om 17.50 in Garmisch. 18.05 RE naar München Hbf. CNL van kwart over tien. Afhankleijk ervan in welke wagen ik stap is het derde dstation waar ik uitstappen mag Hamburg-Harburg of Magdeburg. Gaan we er maar van uit dat het Magdeburg is, want daar vertrekt 41 minuten later een zich splitsende trein naar Goslar en Thale.
Het achterste treinstel moet dan dat richting Goslar zijn, omdat ik anders niet in Wernigerode beland, alwaar ik de trein naar de Brocken pak. Beide stations liggen dus op bergen, die op de grens van voormalig West-Duitsland lagen - de Zugspitze op de grens met Oostenrijk, de Brocken op de grens met de Duitse Democratische Republiek.

Zoiets ongeveer?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Nou, ja, dat doe je sneller dan ik :mrgreen:
Het was inderdaad een reisje van de hoogste berg van Duitsland naar de hoogste berg van Duitsland-zonder-de-Alpen.
En dat er op beide bergen een treintje naar boven rijdt is natuurlijk ook wel bijzonder :D
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door baladid »

Aangezien ik tot zondag offline ben mag je nog een raadsel plaatsen. De hoogste Berg buiten de Alpen is overigens de Feldberg.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Oh, daar heb ik ook ooit opgestaan geloof ik, dus dat had ik moeten weten :p

Nog eentje dan, ook niet zo moeilijk denk ik:
Ik sta op het busstation van een Nederlandse universiteitsstad en neem daar de op één na laagst genummerde bus naar het eindpunt.
Op het eindpunt vertrekt één lijn van dezelfde vervoerder, die neem ik en ik stap in naar de eindbestemming.
Zo'n 3 uur later sta ik op de eindbestemming, eveneens een universiteitsstad.

- Welke buslijnen heb ik genomen?
- Onderweg passeerden we één halte voor de deur van een universiteit. Welke?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Meltrain »

Je gaat vanaf Wageningen Busstation met lijn 50 naar Utrecht CS Centrumzijde en vanaf daar met lijn 120 naar Amsterdam Bijlmer. Onderweg kom je langs het Academisch Ziekenhuis van de Universiteit van Amsterdam
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Zugführer »

Klopt :D
Ik dacht zelf aan business university Nijenrode in Breukelen, maar het universitair ziekenhuis van Amsterdams passeren we natuurlijk ook ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door Meltrain »

Het station van Sagliains heeft iets opmerkelijks.

1) Wat dan?
2) Noem nog een Europees station met deze bijzonderheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door PatrickM »

1: je mag er alleen overstappen op een andere trein.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8

Bericht door DrechtBlub »

1: je mag er alleen overstappen op andere treinen, er is geen uitgang op het station.
2: Smallbrook junction station op het eiland van wight (Engeland)
Ik blub in het Drecht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten