Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Ardan »

JWM schreef:
Thom91 schreef:Als de 70% groei doorzet...
Is Schiphol toch toe aan een nieuwe terminal?
Het is nog niet in beton gegoten maar als die er komt zal die tussen P40 en Badhoevedorp komen toch?
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Thom91 »

De spoordijk in Almere was er ook op voorbereid maar door gewijzigde inzichten en kennis van nu past het ook niet meer..
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door deadlock »

JWM schreef:
Thom91 schreef:Als de 70% groei doorzet...
Is Schiphol toch toe aan een nieuwe terminal?
Zoals Bee al aangaf is dat vrij afhankelijk van het voortbestaan van KLM.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door JWM »

Nee, Bee had het over een nieuwe Pier. Bij dit soort groeicijfers zal Schiphol waarschijnlijk wel moeten afstappen van het one-terminal concept.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:En waarom denk je dat de trein en de metro zo'n klere-eind uit elkaar liggen op Schiphol? :)
Goeie vraag wel dit ;-).

En @Superghost: ook met de indienststelling van de viersporigheid op de Zuidtak is Schiphol niet het issue (sterker: daar lijkt het alleen maar beter te passen). Het grootste probleem zit 'm nu op Hoofddorp, dat gewoon niet is ingericht op 12 (spits: 10) kerende treinen per uur waarbij je ook nog treinen wil versterken (of splitsen) en het ook nog een standplaats is dus je ook nog wat personeel moet wisselen. Daar nog 2 treinen extra instoppen is niet echt handig. Het is dan ook al jaren zo (ik kan het me herinneren uit de tijd dat er in de [serie=Intercity|2015|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol3500[/serie] nog ICR reed) dat er materieel leeg uit Den Haag naar Schiphol kwam, omdat het op Hoofddorp niet past. Als we dus toch spades in de grond gaan stoppen, doe mij dan maar een verbeterd Hoofddorp.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Geert »

Wat een mooie plannen allemaal :D Maar houdt iedereen ook even de tijd in de gaten? In december 2016 is er dus blijkbaar al een probleem met de reizigersafvoer op Schiphol. In een jaar tijd wordt er geen metro aangelegd, en ook de meeste andere maatregelen klinken alsof ze meer dan 14 maanden nodig hebben (A)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Ardan schreef:En waarom denk je dat de trein en de metro zo'n klere-eind uit elkaar liggen op Schiphol? :)
Goeie vraag wel dit ;-).

En @Superghost: ook met de indienststelling van de viersporigheid op de Zuidtak is Schiphol niet het issue (sterker: daar lijkt het alleen maar beter te passen). Het grootste probleem zit 'm nu op Hoofddorp, dat gewoon niet is ingericht op 12 (spits: 10) kerende treinen per uur waarbij je ook nog treinen wil versterken (of splitsen) en het ook nog een standplaats is dus je ook nog wat personeel moet wisselen. Daar nog 2 treinen extra instoppen is niet echt handig. Het is dan ook al jaren zo (ik kan het me herinneren uit de tijd dat er in de [serie=Intercity|2015|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol3500[/serie] nog ICR reed) dat er materieel leeg uit Den Haag naar Schiphol kwam, omdat het op Hoofddorp niet past. Als we dus toch spades in de grond gaan stoppen, doe mij dan maar een verbeterd Hoofddorp.
Ze zijn wel bezig met het uitbreiden van de wisselstraat maar dat is volgens mij voor de lange termijn.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Vinny »

Ik wil hier nog maar eens mijn stokpaardje onder de aandacht brengen: een S-bahn treindienst inleggen van Hoofddorp-opstel naar Amsterdam-Noord via de Noord-Zuidlijn. Je hebt alleen twee wissels nodig en aangepast materieel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:En @Superghost: ook met de indienststelling van de viersporigheid op de Zuidtak is Schiphol niet het issue (sterker: daar lijkt het alleen maar beter te passen). Het grootste probleem zit 'm nu op Hoofddorp, dat gewoon niet is ingericht op 12 (spits: 10) kerende treinen per uur waarbij je ook nog treinen wil versterken (of splitsen) en het ook nog een standplaats is dus je ook nog wat personeel moet wisselen. Daar nog 2 treinen extra instoppen is niet echt handig. Het is dan ook al jaren zo (ik kan het me herinneren uit de tijd dat er in de [serie=Intercity|2015|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol3500[/serie] nog ICR reed) dat er materieel leeg uit Den Haag naar Schiphol kwam, omdat het op Hoofddorp niet past. Als we dus toch spades in de grond gaan stoppen, doe mij dan maar een verbeterd Hoofddorp.
Volgens mij noemde ik ook het hele stuk Schiphol-Hoofddorp. :wink:
Maar daarom zei ik ook dat je in Hoofddorp de sprinters volledig van de IC(D)'s moet scheiden, zodat je daardoor ook al meer ruimte creëert voor kerende treinen (je zit dan immers geen doorgaande IC's meer in de weg). Daarnaast moet de capaciteit van Hoofddorp Opstel ook grondig worden vergroot, zodat je die extra kerende treinen en het benodigde materieel ter verlenging in de spits ook op het opstelterrein kwijt kan. Tegelijk kun je volgens mij ook prima standaard 4x p/u een sprinter tussen Leiden en Schiphol laten rijden lijkt me, waardoor je alweer 2 extra keringen buiten de spits weg werkt.
Daarnaast lijkt me ook dat je de sprinters Schiphol-Amsterdam C kwijt moet raken. Die rijdt er nu alleen omdat de ICD's niet op Sloterdijk en Lelylaan stoppen, terwijl die daar prima kan stoppen. Zeker Sloterdijk lijkt me vreemd om met een binnenlandse trein niet te bedienen en voor alleen Lelylaan moet je geen extra sprinters gaan inleggen die vervolgens op Hoofddorp weer voor problemen zorgen. Wat mij betreft gewoon de ICD's integreren in de binnenlandse dienst (bijv. ri. Vlissingen) en dan ook op Sloterdijk en Lelylaan laten stoppen. Dan heb je dat die stations al 4-6x p/u bediend worden (afhankelijk van hoe vaak de HSL-IC's dan zullen rijden) + de 2 sprinters van/naar Hoorn Kersenboogerd (die moet je uiteraard wel behouden). Dat neemt ook alweer keringen bij Hoofddorp weg. De keringen die je dan overhoudt zijn van de SPR-Hoorn* en de IC's van/naar Utrecht en Amersfoort/Enschede (8 per uur, later zijn dat er wel weer 10). Dat zou op zich te doen moeten zijn.

*of van een van de SPR uit Weesp, als je vanaf Nieuw-Vennep en Sassenheim zowel rechtstreeks naar de Zuid-as als de Westtak wilt kunnen reizen en dus die uit Hoorn naar Leiden wilt doortrekken
Daniel schreef:Ik ging daar meer in op de reactie van SuperGhost dat er nu niet tegelijk een IC naar Leiden en een ICd naar Rotterdam kunnen passeren in Hoofddorp als er een Sprinter in Hoofddorp stilstaat (als er geen Sprinter staat kan dat immers wel).
Maar bij nader inzien is er ook niet echt een noodzaak om die treinen tegelijk op Schiphol te hebben staan, en zolang ze daar niet tegelijk staan hoeven ze ook niet tegelijk door Hoofddorp.
Nu nog niet nee, maar blijft dat wel zo? Volgens mij was Den Haag-Almere een van de assen waar 6 IC's per uur moeten gaan rijden en dan zul je de sprinters bij Hoofddorp toch al wel voorbij kunnen rijden, wil je niet dat de IC's langzamer moeten worden. Tegelijk wil je ook niet dat die IC's vervolgens weer de treindienst over de HSL te veel in de weg gaat zitten, want daar zullen ook wel meer treinen overheen gaan rijden (zowel binnenlands als internationaal), zeker als die eindelijk eens echt geïntegreerd wordt in de HRN-diensten. Ik denk dat je met die uitbreidingen toch nu al rekening moet gaan houden. Dan zul je toch al snel tegen de grenzen van de huidige capaciteit aan lopen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Vinny »

Hoofddorp is ook niet meer het rustige plattelandsstation van weleer. Je kunt wellicht wat IC-treinen die als leeg mat. uit Schiphol komen openstellen voor reizigers en dan kunnen er ook minder sprinters worden ingelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Mojito »

Ardan schreef:
JWM schreef:
Thom91 schreef:Als de 70% groei doorzet...
Is Schiphol toch toe aan een nieuwe terminal?
Het is nog niet in beton gegoten maar als die er komt zal die tussen P40 en Badhoevedorp komen toch?
Nee die plannen zijn alweer achterhaald. In de laatste plannen die ik heb gezien wordt gedacht aan een nieuwe terminal aan de zuidzijde. Mogelijk wordt daarna het oudste deel van de terminal (uit 1967) afgebroken en vervangen door een nieuwe terminal. Maar dat is alweer een jaar geleden dat ik die plannen gezien heb.
Laatst gewijzigd door Mojito op wo 28 okt 2015, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Suus »

JWM schreef:Nee, Bee had het over een nieuwe Pier. Bij dit soort groeicijfers zal Schiphol waarschijnlijk wel moeten afstappen van het one-terminal concept.
Onderdeel van de plannen voor Pier A zijn een nieuwe vertrekhal voor de pieren A en B. Deze zou dan achter het Sheratonhotel moeten komen, waar nu nog parkeergarages staan. Daarvoor zouden KLM Catering en KLM Cargo moeten verhuizen. Maar omdat de situatie bij KLM erg onzeker is op het moment zijn deze plannen voorlopig in de koelkast geplaatst, want als KLM wegvalt heb je sowieso twee hele pieren over voor nieuw vervoer.

Dat neemt echter niet weg dat op dit moment Schiphol Plaza op piekmomenten zoals vrijdag en zondag al te druk is en dat er snel aanpassingen benodigd zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Moshi »

Bee schreef:Maar omdat de situatie bij KLM erg onzeker is op het moment zijn deze plannen voorlopig in de koelkast geplaatst, want als KLM wegvalt heb je sowieso twee hele pieren over voor nieuw vervoer.
Waar baseer je dat op? Sowieso valt KLM niet helemaal weg, die reden voor het uitstel heb ik ook nog nooit gehoord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Suus »

Op alle plekken worden de alarmbellen over KLM geluid: Schiphol zelf, de lokale, regionale en landelijke politiek en in het bedrijfsleven. Dan krijg je voor een uitbreiding van de vluchtcapaciteit van Schiphol niet direct de handen op elkaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Moshi »

Dus het is je eigen analyse en niet gebaseerd op enige bron?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Suus »

Niet alleen van mij, het is breed op het internet en in de media waar te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Thom91 »

Moshi schreef:Dus het is je eigen analyse en niet gebaseerd op enige bron?
Je heb redelijk het nieuws niet gevolgd als dit jou onbekend was. KLM staat er beter voor maar partner AirFrance doet het beduidend slechter.
Komt wel goed schatje.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Moshi »

Bee schreef:Niet alleen van mij, het is breed op het internet en in de media waar te nemen.
Dat de uitbreiding is uitgesteld klopt, dat AFKLM het niet makkelijk heeft klopt ook. Jij presenteert de relatie tussen die twee als feit, maar als dat breed in de media is waar te nemen, waar dan?

En als die link er is, hoe kan het dan dat er dit jaar over de uitbreiding wordt besloten, terwijl de problemen bij AFKLM dit jaar nog allerminst opgelost zullen zijn?
Je heb redelijk het nieuws niet gevolgd als dit jou onbekend was. KLM staat er beter voor maar partner AirFrance doet het beduidend slechter.
Maar waar staat dan dat de uitbreiding daarom is uitgesteld?
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door MarkNL »

Er is genoeg over geschreven over Airfrance in de afgelopen weken in de media. Klik.
Alargule

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Alargule »

Moshi vraagt (terecht) om de relatie tussen de problematiek bij AirFrance-KLM en de uitgestelde plannen voor uitbreiding van Schiphol.

Het enige artikel dat ik vind over het uitstel van de uitbreidingsplannen dateert van 21 april. Daarin wordt geen verband gelegd met de problemen bij KLM.

Maar misschien heb ik recentere artikelen hierover over het hoofd gezien?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Hoofddorp is ook niet meer het rustige plattelandsstation van weleer. Je kunt wellicht wat IC-treinen die als leeg mat. uit Schiphol komen openstellen voor reizigers en dan kunnen er ook minder sprinters worden ingelegd.
Eens. Ik dacht ook dat NS destijds met het idee speelde om de IC's Nijmegen/Heerlen - Schiphol v.v. in Hoofddorp te laten stoppen, maar daar hebben we verder nooit meer iets van gehoord.
Alargule

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Alargule »

Of leg een lijn Nijmegen-Schiphol-Rotterdam-Breda in (de 900/1000 en de 3100 aan elkaar gekoppeld, dus). Hoef je ook niet meer op Schiphol of Hoofddorp te keren. E.e.a. na de ontvlechting + frequentieverhoging ihkv PHS en de opening van de Noord/Zuidlijn, zodat Amsterdam centrum vanaf station Zuid ook beter bereikbaar wordt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door SuperGhost »

Dan lost geen keringen op, dat verplaatst alleen de keringen van de treinen uit Utrecht naar die uit Amsterdam C. (A)
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:Maar daarom zei ik ook dat je in Hoofddorp de sprinters volledig van de IC(D)'s moet scheiden, zodat je daardoor ook al meer ruimte creëert voor kerende treinen (je zit dan immers geen doorgaande IC's meer in de weg).
Nogmaals, de IC(d)'s hebben al twee doorgaande (niet-perron) sporen waar deze de sprinters kunnen inhalen in Hoofddorp.
SuperGhost schreef:Daarnaast moet de capaciteit van Hoofddorp Opstel ook grondig worden vergroot, zodat je die extra kerende treinen en het benodigde materieel ter verlenging in de spits ook op het opstelterrein kwijt kan. Tegelijk kun je volgens mij ook prima standaard 4x p/u een sprinter tussen Leiden en Schiphol laten rijden lijkt me, waardoor je alweer 2 extra keringen buiten de spits weg werkt.
Met de nieuwe locatie van Hoofddorp Midden is dat al verbeterd, de [serie=Stoptrein|2015|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] en [serie=Sprinter|2015|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] keren nu tussen station Hoofddorp en Hoofddorp Opstel. Dit is eventueel nog uit te breiden met twee extra wissels zodat deze keersporen zelfs geheel vrij te bereiken zijn mocht dit in de toekomst nodig zijn. Alleen de opstelcapaciteit is wat krap, er zijn nu enkele spitstreinen die leeg naar Den Haag rijden en 's middags leeg terugkomen om die reden. Maar dat komt niet door de layout van de sporen, maar door de lengte van de sporen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Bericht door Thom91 »

Dat leeg rijden is volgens mij niet meer aan de orde hoor. Dat was alleen met de ICRm in de 351x/3557 die op de Binchkhorst stond.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten