Korte vragen #16

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #16

Bericht door Ardan »

Daar valt niet echt een eenduidig antwoord op te geven. De ene trein is sneller dan de andere (sprinter vs IC) en dat beperkt je hoeveelheid treinen. Maar theoretisch gezien is 20 mogelijk, minimale opvolgtijd is drie minuten (of was het twee?)
Ik doe ook maar wat
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #16

Bericht door rww »

Ardan schreef:Daar valt niet echt een eenduidig antwoord op te geven. De ene trein is sneller dan de andere (sprinter vs IC) en dat beperkt je hoeveelheid treinen. Maar theoretisch gezien is 20 mogelijk, minimale opvolgtijd is drie minuten (of was het twee?)
Uiteraard moet daar rekening mee gehouden worden, ik ging er vanuit dat prorail ofzo zoiets had berekend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Daniel »

Hangt er een beetje vanaf wat die treinen op die spoorlijn doen: rijden ze er allemaal non-stop, stoppen ze allemaal op alle stations of heb je een mix van die twee situaties.
Als alles non-stop rijdt kom je waarschijnlijk wel een heel eind door 60 te delen door de minimale opvolgtijd. En die hangt natuurlijk weer af van hoe de beveiliging precies is geregeld op dat baanvak, maar ook van de capaciteit van het station waarop het uitkomt. Als dat immers maar een beperkt aantal sporen heeft en je trein kent er ook nog een langere stop om een aansluiting te bieden dan beperkt dat alweer de capaciteit op het toeleidende baanvak.

Samengevat: ik denk niet dat je hier één getal voor kunt noemen, daarvoor zijn er teveel variabelen die een rol spelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #16

Bericht door Thom91 »

rww schreef:Weet iemand wat het maximale aantal treinen is op 1 spoorlijn in 1 richting?
Als alles een gelijke snelheid heeft en niet gestopt hoeft te worden is de limiet 20 treinen per uur omdat er een opvolglimiet is van drie minuten.
Komt wel goed schatje.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen #16

Bericht door Bemined »

Ik ga zelf altijd uit van een remweg van circa 2 kilometer bij 140km/u. Dit komt zover ik kan achterhalen overeen met een rustige remming, de borden die een station aankondigen staan op circa 1,5 kilometer dus er zit al wat marge in. Als je uitgaat van een bloklengte van 2 kilometer, en er altijd een blok leeg moet zijn tussen twee treinen, dan zit je bij 140km/u hier op circa 100 seconden opvolgtijd. Stop er wat marge bij en je zit op twee minuten. Let op: dit is indien de seinplaatsing geoptimaliseerd is hiervoor, wat lang niet overal het geval is.

Maar als er ergens op de baan een station is komt daar tijd bij. Een stop voor een intercity kost je circa 160 seconden (ten opzichte van doorrijden met 140km/u), voor een sprinter circa 120 seconden. Dus twee sprinters achter elkaar die overal stoppen zit je op circa 4 minuten opvolgtijd, twee intercity's achter elkaar die op hetzelfde spoor stoppen circa 5 minuten (bij alternerende perrons zoals op Utrecht - Gouda kan het uiteraard wel sneller, dan hoeft de tweede trein slechts voldoende afstand te houden zodat de wissels in de goede stand kunnen komen).

Wat in de praktijk nu ook meespeelt is dat de vertrekprocedure pas gestart mag worden als het sein eenmaal veilig is. Dus als de minimale opvolgtijd 2 minuten is, dan betekent dat niet dat je 2 minuten na de vorige trein weg kan, maar dat de conducteur 2 minuten na de vorige trein de deuren kan gaan sluiten, en dan zit je al snel aan 2,5 minuut. Deze regelgeving is ooit zo gemaakt om de kans op roodseinpassages te verkleinen, mogelijk dat men met ERTMS deze regelgeving kan versoepelen en de opvolgtijd verkort kan worden.

In de praktijk zal het zelden de capaciteit van de vrije baan de maximale frequentie bepalen. Meestal zijn het de stations en knooppunten. Want tenzij elke splitsing via een fly-over of dive-under gaat én er een keerlus aan het einde van de baan ligt, zal ergens gewacht moeten worden op een kruisende trein, en dat beperkt de capaciteit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #16

Bericht door Klaasje »

De remweg onder ATB-EG van 140 naar stop is bij een helling van 0,5% naar beneden zo'n 1350 meter.

Wat je verder zegt klopt behoorlijk. Inderdaad gooit het vertekproces roet in het eten. Dat maakt dat bij een volledig geoptimaliseerd ontwerp twee IC's VIRM12 1:35 minuut achter elkaar kunnen vertrekken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #16

Bericht door Thom91 »

Waar komt de opvolgtijd van drie minuten dan vandaan in de ProRail netverklaring?
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Waar komt de opvolgtijd van drie minuten dan vandaan in de ProRail netverklaring?
Verschil tussen theorie en praktijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #16

Bericht door Thom91 »

Dat begrijp, maar wat is de grondslag daarachter dan?
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door deadlock »

Gokje; veiligheidsjihad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #16

Bericht door Klaasje »

Afronding en daarna een minuut marge.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #16

Bericht door huibe »

Weet iemand wanneer de buurtbusvereniging Moerdijk is opgericht?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #16

Bericht door Aking »

Basisgegevens Kamer van Koophandel:
KVK-nummer: 20124054
Datum: 13 februari 2006

Aldus wat google mij zo snel kon vertellen...
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #16

Bericht door huibe »

Dat kon ik dus niet zo snel vinden. Of ik heb er overheen gekeken.

Maar dan weet ik iig dat het opheffen van de belbus niet gekoppeld is aan het introduceren van de buurtbus.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #16

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:Afronding en daarna een minuut marge.
En de meeste infra (lees: alle infra) is ook niet volledig geoptimaliseerd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #16

Bericht door Klaasje »

1:35 afronden en marge er bijoptellen geeft ook al 3 minuten. 2:20 overigens ook.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #16

Bericht door waldo79 »

Omdat ik voor minimaal 2 maanden in Den Haag een baan heb gevonden, heb ik gisteren een trajectvrij Tiel - Den Haag Centraal besteld.
Dit abonnement kost € 399,- per maand, maar ik zie zojuist dat Altijd Vrij ook € 399,= kost. Altijd Vrij is aanmerkelijk gunstiger, want geldig in heel Nederland.

Wat ik me afvraag is of de voorwaarden van Altijd Vrij dan ook toegepast worden?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #16

Bericht door Tochjo »

Nee, Traject Vrij voor 399 euro geeft alleen vrij reizen op het afgekochte traject. Bij reizen buiten het afgekochte traject worden gewoon kosten in rekening gebracht.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Korte vragen #16

Bericht door Statler Rail »

Dan zou ik gebruik maken van je recht om binnen x dagen (was het nou 8 of 14) af te zien van de aankoop van Traject Vrij, en alsnog Altijd Vrij aanschaffen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #16

Bericht door Hendrik »

Volgens mij kun je sowieso altijd 'opwaarderen' naar Altijd Vrij.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #16

Bericht door waldo79 »

Ach, ik heb er Weekend Vrij naast en ik zie me op werkdagen toch niet buiten het stamtraject reizen 8-)
Ondertussen ben ik erachter dat € 399,= het maximumtarief is op Traject Vrij. Blijkbaar ligt die grens bij zo'n 80 tariefeenheden.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #16

Bericht door Tochjo »

waldo79 schreef:Ondertussen ben ik erachter dat € 399,= het maximumtarief is op Traject Vrij.
Ja, NS is wel zo aardig om je in ieder geval niet meer te laten betalen voor minder afgekocht reisrecht :P
waldo79 schreef:Blijkbaar ligt die grens bij zo'n 80 tariefeenheden.
Bij een maandabonnement tweede klas op 83, bij andere varianten iets hoger. Zie deze tabel.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #16

Bericht door waldo79 »

Als jaarabonnement kost hetzelfde traject iets van € 325,= per maand. Dat is stukken voordeliger, maar helaas heb ik geen jaarcontract :|
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #16

Bericht door Tochjo »

Je gaat minstens twee maanden reizen. Dan zijn maandabonnementen natuurlijk goedkoper. Maar let op: als je minstens vier maanden gaat reizen, dan is Traject Vrij doorlopend wel de beste keuze voor lange trajecten (meer dan 50 tariefeenheden). Je kunt namelijk je traject maandelijks wijzigen. Eerst minstens vier maanden het gewenste traject gevolgd door de rest van het jaar het goedkoopste (rond de 30 euro), is vanwege het prijsverschil dat je noemt goedkoper dan steeds maandabonnementen kopen.

Natuurlijk komt er nog wat meer bij kijken; iemand die met de prijs van een maandabonnement Traject Vrij zo dicht tegen of op de prijs van een maandabonnement Altijd Vrij zit, wil misschien in de maanden dat hij reist onbeperkt door heel Nederland reizen en kiest daarom toch voor maandabonnementen Altijd Vrij, ook al is dat iets duurder (en heeft hij na afloop geen 'gratis Dal Voordeel' meer, want als je je traject wijzigt naar het goedkoopste houd je in de praktijk dus "Dal Voordeel met reizen op rekening" over).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #16

Bericht door OmniLezer »

Weet iemand het verschil tussen een T-100 bus en een T-90 bus? Heb je bij T-90 wel staanplaatsen?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten