Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Jasper073
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

marcel.nl schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilb ... -1.5374551
Tilburg Arriva zet stadsbussen van Mercedes voorlopig in de stalling

Gaat dit om de standaard Citaro's die uit Den Bosch komen? Of de ingehuurde gelede Citaro's?

Het verrast mij nogal, overal ter wereld rijden die Citaro's zonder problemen, maar in Tilburg moeten ze in de stalling :shock:
Hahahahaha toen ik dit las via Openbaarvervoerinboskoop.nl moest ik lachen.
In Den Bosch hadden we niet vaak problemen met die Citaro's en nu ze in Tilburg rijden is er van alles aan de hand.
Ik denk zelf ook dat chauffeurs daar ook niet goed kunnen rijden, in mijn ogen erg lomp en rommelig als ik er wel eens in zit.
En ik maar steeds aanhoren van me vader dat ie graag de Citaro's terug in Den Bosch zou willen.
Ik zeg "Nee dank je" lekker weg laten ben blij met de stad Citea's ook al hebben die ook hun puntjes zoals
schroefjes die uit de deur vallen tijdens het rijden of dat info TV in eens naar beneden valt. Toch blijven het fijne bussen die we nu hebben helaas zijn het geen 3 deurs.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

datm schreef:
buschauffeur schreef:
marcel.nl schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilb ... -1.5374551
Tilburg Arriva zet stadsbussen van Mercedes voorlopig in de stalling

Gaat dit om de standaard Citaro's die uit Den Bosch komen? Of de ingehuurde gelede Citaro's?

Het verrast mij nogal, overal ter wereld rijden die Citaro's zonder problemen, maar in Tilburg moeten ze in de stalling :shock:
Ik durf niet te stellen dat ze overal ter wereld zonder problemen rijden (ik zou ook echt niet weten hoe ik daar achter moet komen), maar in Nederland en Europa is of lijkt het wel dé stadsbus te zijn (geweest). Op de Tilburgse Citaro's staat ook Bus of the year 2007. 2007, dat dan weer wel. Heeft iemand voorbeelden van andere (stads)diensten met Citaro's (in Nederland)? Wel ook uit 2007 dan.
Schiphol Sternet heeft Citaro's uit 2007 (driedeurs).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door marcel.nl »

Bee schreef:
datm schreef:
buschauffeur schreef:
marcel.nl schreef:http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/tilb ... -1.5374551
Tilburg Arriva zet stadsbussen van Mercedes voorlopig in de stalling

Gaat dit om de standaard Citaro's die uit Den Bosch komen? Of de ingehuurde gelede Citaro's?

Het verrast mij nogal, overal ter wereld rijden die Citaro's zonder problemen, maar in Tilburg moeten ze in de stalling :shock:
Ik durf niet te stellen dat ze overal ter wereld zonder problemen rijden (ik zou ook echt niet weten hoe ik daar achter moet komen), maar in Nederland en Europa is of lijkt het wel dé stadsbus te zijn (geweest). Op de Tilburgse Citaro's staat ook Bus of the year 2007. 2007, dat dan weer wel. Heeft iemand voorbeelden van andere (stads)diensten met Citaro's (in Nederland)? Wel ook uit 2007 dan.
Schiphol Sternet heeft Citaro's uit 2007 (driedeurs).
Connexxion rijdt er mee op Schiphol en Noord Holland, Arriva in Tilburg, RET, Hermes Breng rond Nijmegen, heel Duitsland zo wat iedere maatschappij, rest van de wereld ook veelvuldig. Het is een goede en populaire bus. Ik snap het punt niet zo met die bussen in Tilburg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

marcel.nl schreef: Connexxion rijdt er mee op Schiphol en Noord Holland, Arriva in Tilburg, RET, Hermes Breng rond Nijmegen, heel Duitsland zo wat iedere maatschappij, rest van de wereld ook veelvuldig. Het is een goede en populaire bus. Ik snap het punt niet zo met die bussen in Tilburg.
TCR rijdt ook met 20 Citaro's rond (500-519) in de regio Schiphol. En je vergeet U-OV in Utrecht en Qbuzz in Groningen die maken er ook volop gebruik van.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Dat van de Citaros zal waarschijnlijk gewoon lomp rijgedrag zijn van de betreffende chauffeur/chauffeusse. Die bussen zijn dan wel 8 jaar oud, maar als ze onveilig zijn had het naar mijn mening in de afgelopen 8 jaar eerder naar voren moeten komen. Ik denk eerder dat Arriva de situatie hoe het ongeluk is gebeurd moet onderzoeken i.p.v. alle bussen zomaar aan de kant zetten. Het kan misschien een technische fout zijn. Maar verreweg de meeste ongelukken gebeuren juist door menselijke fouten. Technische fouten zijn daarin maar een klein percentage.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

datm schreef:TCR rijdt ook met 20 Citaro's rond (500-519) in de regio Schiphol. En je vergeet U-OV in Utrecht en Qbuzz in Groningen die maken er ook volop gebruik van.
Maar we hadden het hier over bussen uit 2007, daar komen al die bussen die jij noemt niet uit. Bij de Citaro is dat wel behoorlijk van belang gezien die typebenaming al behoorlijk wat jaren gebruikt wordt en die bussen steeds verder ontwikkeld zijn. De eerste serie brandde bijvoorbeeld beter dan dat 'ie reed, daar kan je op het busstation in Maastricht nog altijd restanten van terugvinden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door NG²7²™ »

Daniel schreef:Maar we hadden het hier over bussen uit 2007, daar komen al die bussen die jij noemt niet uit. Bij de Citaro is dat wel behoorlijk van belang gezien die typebenaming al behoorlijk wat jaren gebruikt wordt en die bussen steeds verder ontwikkeld zijn.
Bouwjaar maakt niet zoveel uit, de EEV motor die in de Arriva 751-784 ligt is vanaf 2005 geleverd (RET 201-290), de laatste bussen in Nederland met deze motor zijn (gok ik) de QBuzz 3021-3025. Daartussen is nog wel het één en ander afgeleverd, wat momenteel ook gewoon vrolijk doorrijdt (RET 301-376, Connexxion 3290-3325, QBuzz 3001-3020).
Groeten,
Nick
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Pim-AllianceB95 »

EEV is toch pas in 2010 geïntroduceerd, als een soortement van Euro-V+?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Nee EEV was er al eerder: de Irisbusjes van Arriva zijn bv. EEV-bussen uit 2007.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:Ik denk eerder dat Arriva de situatie hoe het ongeluk is gebeurd moet onderzoeken i.p.v. alle bussen zomaar aan de kant zetten.
Ik ben het met je eens dat onderzocht moet worden wat de oorzaak van het ongeluk is, maar ik begrijp Arriva ook dat het tijdens het onderzoek liever geen risico's neemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jasper073
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Er is geen onderzoek nodig, de ex-bussen van Den Bosch trekken te langzaam op bij het wegrijden
dat was al zo toen ze nog bij ons rijden, en wat de Gemeente van Tilburg moet doen is hun stoplichten bij stellen op punten waar het nodig is zodat de bus iets meer tijd heeft om over te steken. En misschien een kleine aanpassing aan de Citaro zelf dat ie iets sneller optrekt bij halte en stoplichten.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door DrechtBlub »

buschauffeur schreef:
Jasper073 schreef::lol: hahahahaha :lol:

zelfs een 3 deurs stadsbus is voor Arriva te duur LOL
Afbeelding
Precies!
Ik zie toch liever een goede 2 deurs bus dan een 3 deurige milkshakemaker (die volvo7700's hier trillen, jakkes) (ook arriva natuurlijk)
Ik blub in het Drecht.
Jasper073
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Nou onze 2 deurs stad Citea's waren ook niet 100% hoor.
Tijdens het rijden dat er schroefjes van de deur er uit vallen waardoor de deur half open gaan.
Info TV scherm dat naar beneden valt tijdens het rijden, deuren die te traag dicht gaan of niet dicht willen.
en zo kan ik nog wat dingen op noemen. Op 13 a 14 December rijden ze een jaar nu hier in dienst en is veel al verholpen
(gelukkig) maar het lijkt soms dat ze te snel zijn gebouwd en niet goed zijn afgeleverd. Maar jah het moet goedkoop van Arriva en de Provincie wou ze heel snel op de weg hebben bij ons in Den Bosch.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Stefan »

Als bussen te traag optrekken, is dat gewoon een kwestie van afstellen... Tegenwoordig staan motoren zo ver mogelijk dichtgeknepen om zo min mogelijk brandstof te gebruiken... Iets waar ik zelf als chauffeur (voor mijn gevoel) ook met enige regelmaat te maken mee heb. Zeker als je praktisch dezelfde bussen meemaakt (dus zelfde motor en versnellingsbak), zie je vaak zat dat het gewoon wél mogelijk is om goed van z'n plek te komen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Zojuist zag ik weer een Citaro op dienst rijden. Lijn 2 naar Reeshof.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Wat betreft de noodstop zou ik niet zozeer een technische oorzaken van de bus zoeken maar bij het gedrag, verkeersinzicht en rijvaardigheden van de weggebruikers. Mijn rijinstructrice zou op de rem hebben getrapt als ik bij groen had willen wegrijden terwijl er nog een bus op de kruising bezig is.

Maar goed, dat is een algemeen probleem, iedereen behalve ik vindt zichzelf de beste automobilist op aarde en de rest is altijd fout.
"Een touringcar is geen bus"
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daniel schreef:Nee EEV was er al eerder: de Irisbusjes van Arriva zijn bv. EEV-bussen uit 2007.
Hm, opmerkelijk dan.

http://www.snellevliet.nl/uploads/Info% ... t%2010.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Een of andere nep-versie van EEV dan, want de motor maakt meer herrie dan de gemiddelde grasmaaier en de roetwolken zijn duidelijk zichtbaar bij het optrekken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Jasper073 schreef:
wilburg22 schreef:
buschauffeur schreef:
Jasper073 schreef::lol: hahahahaha :lol:

zelfs een 3 deurs stadsbus is voor Arriva te duur LOL
foto
Precies!
Ik zie toch liever een goede 2 deurs bus dan een 3 deurige milkshakemaker (die volvo7700's hier trillen, jakkes) (ook arriva natuurlijk)
Nou onze 2 deurs stad Citea's waren ook niet 100% hoor.
Tijdens het rijden dat er schroefjes van de deur er uit vallen waardoor de deur half open gaan.
Info TV scherm dat naar beneden valt tijdens het rijden, deuren die te traag dicht gaan of niet dicht willen.
en zo kan ik nog wat dingen op noemen. Op 13 a 14 December rijden ze een jaar nu hier in dienst en is veel al verholpen
(gelukkig) maar het lijkt soms dat ze te snel zijn gebouwd en niet goed zijn afgeleverd. Maar jah het moet goedkoop van Arriva en de Provincie wou ze heel snel op de weg hebben bij ons in Den Bosch.
Dat die deuren langzaam dichtgaan gebeurt meestal als de deuren net opengemaakt worden en worden gestopt, om vervolgens weer gesloten te worden. Dat is volgens mij doordat er minder lucht in het systeem zit, aangezien dat net gebruikt is voor het openen.
Laatst gewijzigd door gliderfighter op do 29 okt 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Rdaalwil »

Zie genoeg citaro's rijden in Tilburg :). De Citea bus vanmorgen in Breda op lijn 1 naar Heusdenhout had een voordeur die amper dicht wilde. De schermen vertonen al nukken in Brabant bij de Citea's. Typisch Arriva ;)
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Net zag ik een citaro rijden in Tilburg waarvan de lijndisplay's aan de buitenkant het niet doen. Even op mijn telefoon gekeken en op OV zoeker stond hij er niet op dus waarschijnlijk heeft zijn boordcomputer het begeven.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Heeft iemand trouwens een idee hoe lang het nog gaat duren voor de DRIS panelen in Tilburg volledig werken? Bij de meeste haltes doet hij het niet en bij sommige worden alleen de streeklijnen getoond. Het enige wat ik weet is dat er een aanbesteding heeft plaats gevonden door de provincie voor open source DRIS-panelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

datm schreef:Heeft iemand trouwens een idee hoe lang het nog gaat duren voor de DRIS panelen in Tilburg volledig werken? Bij de meeste haltes doet hij het niet en bij sommige worden alleen de streeklijnen getoond.
Wat ik vernomen heb is dat het systeem wat nu in Tilburg wordt gebruikt verouderd is, alles moet dus vervangen worden. Wilde gok dat dit allemaal aanbesteed moet gaan worden enzo, dus ik persoonlijk verwacht dat er voor de zomer geen spade de grond in gaat.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Pim-AllianceB95 schreef:
Daniel schreef:Nee EEV was er al eerder: de Irisbusjes van Arriva zijn bv. EEV-bussen uit 2007.
Hm, opmerkelijk dan.

http://www.snellevliet.nl/uploads/Info% ... t%2010.pdf
Kijk maar, even de RDW gegevens van de Arriva 6041 opgevraagd als bewijs...
Afbeelding
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ik citeer uit bovenstaande link:
"De voertuigen die voor 1 november geregistreerd zijn en voldoen aan de criteria, worden alsnog als
‘EEV’ voertuig vastgelegd. De eigenaar/houder van deze voertuigen worden benaderd voor het
omwisselen van het kentekenbewijs voor een nieuw bewijs met vermelding van de EEV klasse. Ook
zal op de RDW online voertuig informatie site (OVI) EEV worden vermeld. "
Kans dus dat er al een EEV motor in lag, alleen dat dit pas "erkend" is als aparte motor sinds 2010.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten