Stationsindeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Stationsindeling

Bericht door Fles »

Afgesplitst van: Advies commissie: maak NS minder machtig.
deadlock schreef:
Fles schreef:(waar slaan die categorieen op eigenlijk? :?: )
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofskategorie
Goed idee wel eigenlijk :P Zoiets zouden ze voor heel europa moeten doen, maar dan met criteria als: sanitaire voorzieningen, voedsel- en drinkpunten, materieelverscheidenheid etc :P
Laatst gewijzigd door Fles op do 09 apr 2009, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
deadlock schreef:
Fles schreef:(waar slaan die categorieen op eigenlijk? :?: )
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhofskategorie
Goed idee wel eigenlijk :P Zoiets zouden ze voor heel europa moeten doen, maar dan met criteria als: sanitaire voorzieningen, voedsel- en drinkpunten, materieelverscheidenheid etc :P

(Beetje offtopic okee :oops: )
Ook al is het offtopic, het is eigenlijk wel een goed idee :)

Maar zie je het gesteggel al voor je over hoe de categorieën ingedeeld zouden moeten gaan worden? :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Caspar »

Categorie 1: minimaal een verkooppunt van NS- Hispeed
Categorie 2: Alle stations met Tickets en Service personeel, die ook op de perrons lopen. (in Ns jargon zijn dat de 'Maximum service stations' voorbeeld: Hoorn, Deventer etc etc)
Categorie 3: Stations met Wizzl/Kiosk verkooppunten (voorbeeld Hoogeveen, Castricum etc etc)
Categorie 4: Stations met enkel kaartautomaten.

Hiermee hou je een IC station als Haren, Beilen, Akkrum etc uit de hogere categorieën.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Maar zie je het gesteggel al voor je over hoe de categorieën ingedeeld zouden moeten gaan worden? :p
Dat boeit toch helemaal niet? Dat bepalen wij gewoon zelf, wij zijn toch de enigen die dat systeem nodig hebben :P :mrgreen:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door deadlock »

:pos: 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Categorie 1: minimaal een verkooppunt van NS- Hispeed
Categorie 2: Alle stations met Tickets en Service personeel, die ook op de perrons lopen. (in Ns jargon zijn dat de 'Maximum service stations' voorbeeld: Hoorn, Deventer etc etc)
Nou nee. Ik denk echt aan een indeling, speciaal toegespitst op de wensen en behoeftes van spoorhobbyisten. Dan rukt het dus niks of er een NS-HiSpeed balie is of er personeel op het perron rondloopt, want de goedkoopste ticketformules weten we beter dan het personeel zelf (tenminste, gemiddeld over heel europa dan ;) )

Je zou dan kunnen denken aan een database die iedereen uit eigen ervaring kan aanvullen. De een gaat naar Duitsland, de ander naar Zweden, weer iemand is net naar Spanje geweest etc. Zo moet zoiets uiteindelijk gaan groeien. Zodat je daar bij de planning van een rondje rekening mee kan houden. Als je weet waar het zinnig is om een langere stopover in te plannen, en vooral, waar niet, dan kun je daar wel wat mee. En die Duitse lijst is wat dat betreft misschien enigszins een vorm van poging tot indicatie, maar meer ook niet. In Coesfeld (cat 5) kun je bijvoorbeeld best aardige dingen spotten, en is er een kroegje. In Bergisch Gladbach (cat 3) daarentegen, heb je werkelijk helemaal NIETS te zoeken :? En of het nou uiteindelijk een 1 t/m 6 moet worden, nou, waarschijnlijk niet zelfs. Je kunt je voorstellen dat je even makkelijk met 1 toilet, een mooie omgeving en 2 lokale vervoerders een hoge score haalt, als met 1 kiosk en verder alleen maar S-Bahn shit. Dan kunnen we dus beter een database met stationsvoorzieningen aanleggen, waaruit iedereen voor zichzelf een keuze kan maken. Alleen moet je dan wel uitkijken voor overkill natuurlijk. Het moet snel en bondig duidelijk zijn of je aan een bepaald station wat hebt of niet. Dus max een stuk of 5 criteria. En dan niet dingen als:

Zijn er bewaakte fietsenstallingen?
Is er rolstoelbegeleidend personeel?
Hoe netjes is de taxistandplaats?

Dat soort dingen is voor de beoogde doelgroep (namelijk voor onszelf) dus niet relevant :)

Sjonge wat een verhaal :D Nou jullie :idea:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stationsindeling

Bericht door tsov »

Tof idee, maar wel tijdrovend. Misschien een idee dit in de wiki te integreren?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

tsov schreef:Tof idee, maar wel tijdrovend. Misschien een idee dit in de wiki te integreren?
Precies, dat lijkt mij ook. Tijdrovend, ach. Voor mij hoeft het niet morgen af of zo :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stationsindeling

Bericht door deadlock »

Je zou er een opzet mee kunnen maken ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

Precies, daar ga ik eens mee aan de slag. Misschien zaterdag al wel :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Stationsindeling

Bericht door Stefan »

Klinkt goed eigenlijk. :pos: Ik neem aan dat er ook zoiets voor Nederland kan worden opgebouwd? ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

Stefan schreef:Klinkt goed eigenlijk. :pos: Ik neem aan dat er ook zoiets voor Nederland kan worden opgebouwd? ;)
Dat is waar we beginnen, tot ieders verbijstering ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stationsindeling

Bericht door Meltrain »

Met België beginnen is toch echt een stuk makkelijker hoor, want daar zijn maar twee categorieën. :P
Categorie 1: Een enkel bordje op een modderig perron, soms met kiezelsteentjes.
Categorie 2: Alles niet behorende tot Categorie 1.
:mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

Luxemburg is ook makkelijk. Een hoop stations verdienen punten met gratis toiletten. Maar slechts op 2 stations is bier te krijgen, en maar 1 daarvan levert BvO. Esch-Ulzescht heeft wel een kroeg, maar daar is het gelijk opdrinken dus..
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Stationsindeling

Bericht door Caspar »

Ik hoef bv niet een overzicht van waar overal een Smullers zit, een lokale snackbar om de hoek van het station die vaak 10x beter is op een station zonder Smullers, wordt dan te niet gedaan. En zo zijn er natuurlijk nog tig voorbeelden. Stations zonder AH to go, maar wel met een normale super op loopafstand...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stationsindeling

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Luxemburg is ook makkelijk. Een hoop stations verdienen punten met gratis toiletten. Maar slechts op 2 stations is bier te krijgen, en maar 1 daarvan levert BvO. Esch-Ulzescht heeft wel een kroeg, maar daar is het gelijk opdrinken dus..
:D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Stationsindeling

Bericht door STF »

Station Wiltz verkocht bier toen ik daar (twee jaar geleden) voor het laatst was.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

STF schreef:Station Wiltz verkocht bier toen ik daar (twee jaar geleden) voor het laatst was.
Toen ik daar was (juni 2007) stond er alleen een frisdrank-blikkenkast buiten..
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Stationsindeling

Bericht door STF »

Ik was daar toevallig ook in juni 2007 en toen stonden er twee frisdrankautomaten binnen, met o.a. bier erin.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationsindeling

Bericht door Fles »

Hier in het Wiki-subforum heb ik een klein voorstelletje uitgewerkt. :idea:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten