NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door michiel71 »

NS maakt zich grote zorgen over een spotgoedkoop intercitynetwerk van bussen in ons land. De NS wil in gesprek hierover met het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de provincies.

Reizigersorganisatie Rover en de VVD juichen het initiatief toe. „Ik vind het een goede ontwikkeling. Concurrentie kan goed zijn”, zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

NS zit echter flink in de maag met de plannen van grote buitenlandse busmaatschappijen als Flixbus, ICBus en Megabus om hier snelle en goedkope busverbindingen tussen grote steden op te zetten. Bussen zijn wel trager, maar comfortabel en voorzien van extra luxe, zoals wifi. „Wij hebben afspraken gemaakt met de overheid. Als straks op onze drukste treinverbindingen ook bussen gaan rijden, heeft dat gevolgen voor de onrendabele spoorlijnen. Dat wordt anders als vrije busjongens krenten uit de pap halen”, aldus een NS-woordvoerder.

Lees verder
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Z2N »

Toch blijf ik erbij dat de bus het nooit zal winnen van de trein binnen Nederland. Nationaal langeafstandvervoer is hier veel vaker dan in andere landen forenzen- en studentenvervoer, en deze groepen zullen een flexibele en frequente vervoersmodus prefereren boven een infrequente bus. Toerismegebonden vervoer kan vaker kiezen voor de bus, maar voor veel groepen blijft de trein, met zijn samenreiskortingen die gecombineerd kunnen worden met het forenzenabonnement, frequente, snelle en ruime aanbod, gewoon veel aantrekkelijker. Bovendien bedient de bus alleen de verbindingen tussen grote steden, voor reizigers die eerst naar de grote stad moeten reizen, vervallen de eventuele voordelen van de langeafstandsbus al snel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door JWM »

Ook als de busbedrijven maar een paar procent marktaandeel van NS afsnoepen heeft dat al gevolgen voor NS. En op relaties waar de trein niet zo sterk is door een omweg of veel overstappen (ik noem een Leeuwarden - Amsterdam) kan een regelmatige busdienst best populair worden.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Radio EenVandaag item: Is de luxe tourbus een concurrent voor de NS?

Bericht door michiel71 »

Met een luxe bus van de ene grote stad naar de andere. In Duitsland en Frankrijk is het heel normaal
en ook in Nederland lijkt de trein concurrentie te gaan krijgen van de bus.

Het bedrijf Flixbus wil een buslijn tussen Eindhoven en Groningen gaan exploiteren en een tussen Enschede en Eindhoven.
Zitten we als reiziger daar op te wachten en wat betekent dat voor de onrendabele lijnen van de NS?

Daarover gaan we praten met Onno Pruis, vervoersdeskundige van vervoersadvies bureau Movim,
Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover en Betty de Boer, lid van de Tweede Kamer voor de VVD.


Radio EenVandaag item (18 minuten)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door starx »

Frankrijk en Duitsland zijn natuurlijk wel veel groter dan Nederland. Daar is de vraag na langeafstandsvervoer gewoon veel groter. De frequentie is dan juist van minder belang.

Maar ik vind het wel diep triest dat de NS hierover gaat lopen zeuren bij de politiek. De trein is stukken sneller en efficiënter dan de bus. Ik zie echt zomaar een busnetwerk ontstaan met bussen die om het halfuur rijden. Het is echt als een broodfabriek die bang is voor de bakker op de hoek.
Als je bang bent voor de concurrentie moet je gewoon zorgen dat je product beter en/of goedkoper wordt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door SuperGhost »

Er is echter niet echt een goede concurrentie mogelijk. Flixbus is namelijk niet verplicht om een gehele dienstregeling te rijden, maar kan ritten aanbieden wanneer zij dat wil (als ze de toestemming krijgt binnenlandse ritten aan te bieden), NS is echter verplicht om minimaal 2x p/u ritten aan te bieden, ook op tijden die niet (zo) winstgevend zijn. Dan is er dus altijd al sprake van concurrentievervalsing.

Er zijn daar wel enigszins wat vergelijkingen met de discussie rond de veerdienst van Harlingen naar Terschelling (als ik het goed heb onthouden). Daar was er een bedrijf dat de gehele dag diensten aan moest bieden, maar opeens kwam er een 'concurrent' bij die niet de gehele dag hoefde te varen, maar alleen in de spits ging varen. Die concurrent kon daardoor een veel lagere prijs bieden, maar het gevolg was dat het voor de concessiehouder het zeer lastig werd om nog de gehele dag ritten aan te bieden, omdat de winstgevende ritten (bedoeld om de verlieslatende ritten te betalen) hun winsten zag verliezen.

Nu zal tussen NS (en evt. regionale vervoerders) en Flixbus de gevolgen wat minder groot zijn (de trein is immers vaak nog sneller), maar er kunnen weldegelijk nadelige effecten voor reizigers kunnen optreden, doordat de tarieven omhoog moeten of sommige frequenties omlaag zullen moeten (of in geval van de regionale treinen kan het ook effect hebben op het bij de concessie behorende busnet of de provinciale belastingen). Vergeet niet dat NS weliswaar winst maakt op het HRN, maar dat maar een klein percentage van de omzet is. Als Flixbus dan een succes wordt en niet alleen op Groningen-Eindhoven en Enschede-Eindhoven gaat rijden, maar op heel veel verbindingen, dan zal dat zeker wel effect kunnen hebben op de dienstregeling van NS.

Het lijkt me dus dat NS terecht een punt hiervan maakt, want Flixbus is een valse concurrent. Als Flixbus net als NS en de regionale trein- en busvervoerders een hele dienstregeling zou moeten rijden, dan was het anders geweest.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door huibe »

Ik sluit me aan bij Starx. Het zijn krokodillen tranen.

En dat dit gevolgen gaat hebben? Maximaal 50 personen op een zeer lang traject lijkt me toch niet zo'n grote impact.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Statler Rail »

Wel een gospe dat NS zich ineens druk maakt over onrendabele spoorlijnen terwijl ze daar zelf al jaren niet meer rijden! :idea:

En als een rit volgens NS onrendabel is terwijl een regio daar wel behoefte aan heeft, dan knijpen ze de betreffende overheid nog eens flink uit totdat de rit voor NS wél rendabel is. Zie de nachtritten in Brabant, zie de stoptrein Leeuwarden-Meppel. Daar vraagt NS grof geld voor en dankzij de monopoliepositie kunnen de provincies ook niet om NS heen. NS moet zich diep schamen...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Tochjo »

Een woordvoerder heeft het inmiddels als volgt geformuleerd:
Busbedrijven hebben zich bij provincies gemeld met het verzoek of ze tussen de grote steden busdiensten mogen gaan rijden. Deze bussen kunnen een aanvulling zijn op het bestaande openbaar vervoer. NS is niet tegen snelbussen, maar voor goed openbaar vervoer voor zo veel mogelijk reizigers, op zo veel mogelijk plekken in Nederland. NS wil daarom samen met overheden, reizigersorganisaties en de aanbieders van snelbussen in gesprek om te kijken hoe dit een positieve bijdrage kan leveren aan het bestaande openbaar vervoer voor heel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door starx »

SuperGhost schreef:Er is echter niet echt een goede concurrentie mogelijk. Flixbus is namelijk niet verplicht om een gehele dienstregeling te rijden, maar kan ritten aanbieden wanneer zij dat wil (als ze de toestemming krijgt binnenlandse ritten aan te bieden), NS is echter verplicht om minimaal 2x p/u ritten aan te bieden, ook op tijden die niet (zo) winstgevend zijn. Dan is er dus altijd al sprake van concurrentievervalsing.

Er zijn daar wel enigszins wat vergelijkingen met de discussie rond de veerdienst van Harlingen naar Terschelling (als ik het goed heb onthouden). Daar was er een bedrijf dat de gehele dag diensten aan moest bieden, maar opeens kwam er een 'concurrent' bij die niet de gehele dag hoefde te varen, maar alleen in de spits ging varen. Die concurrent kon daardoor een veel lagere prijs bieden, maar het gevolg was dat het voor de concessiehouder het zeer lastig werd om nog de gehele dag ritten aan te bieden, omdat de winstgevende ritten (bedoeld om de verlieslatende ritten te betalen) hun winsten zag verliezen.

Nu zal tussen NS (en evt. regionale vervoerders) en Flixbus de gevolgen wat minder groot zijn (de trein is immers vaak nog sneller), maar er kunnen weldegelijk nadelige effecten voor reizigers kunnen optreden, doordat de tarieven omhoog moeten of sommige frequenties omlaag zullen moeten (of in geval van de regionale treinen kan het ook effect hebben op het bij de concessie behorende busnet of de provinciale belastingen). Vergeet niet dat NS weliswaar winst maakt op het HRN, maar dat maar een klein percentage van de omzet is. Als Flixbus dan een succes wordt en niet alleen op Groningen-Eindhoven en Enschede-Eindhoven gaat rijden, maar op heel veel verbindingen, dan zal dat zeker wel effect kunnen hebben op de dienstregeling van NS.

Het lijkt me dus dat NS terecht een punt hiervan maakt, want Flixbus is een valse concurrent. Als Flixbus net als NS en de regionale trein- en busvervoerders een hele dienstregeling zou moeten rijden, dan was het anders geweest.
Niet mee eens. NS heeft getekend voor een concessie. Die houdt in dat ze alleenrecht hebben op het HRN in ruil voor een minimale dienstverlening, ook in de (super)daluren. Als Flixbus nou reizigerstreinen zou gaan rijden, dan hadden ze een punt, want dat is immers inbreuk op de concessie. Maar dat is niet zo. Een goed restaurant zou het volgens mij ook geen probleem moeten vinden als er in dezelfde straat een snackbar opent.

Schermen met het argument dat de tarieven omhoog moeten of de kwaliteit omlaag is een drogreden. Ze zijn dat volgens de concessie verplicht. In de concessie staat niet: "Als een busbedrijf de concurrentie met je aangaat, dan hoef je je niet meer aan de afspraken te houden."

Ik had eigenlijk gehoopt dat NS na de Abellio-gate en het Fyradebacle nu eens een toontje lager zou gaan zingen. Flixbus kiest trouwens wel een goede tijd uit, want politiek Den Haag is momenteel helemaal klaar met NS.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door WSM »

Ik snap ook niet waar ze bang voor zijn. Als er af en toe een bus rijdt op een traject waar je met de trein anders alleen maar op een omslachtige manier kunt komen, is dat toch alleen maar een verbetering voor het publiek?
Of heeft NS inmiddels zo weinig vertrouwen in de topdienstverlening die ze zelf iedere dag weer weten te leveren?
Misschien moeten ze intern eens heroriënteren op de prioriteiten anders.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Meltrain »

Misschien is het een goed idee om de oude vertrouwde Interliner weer in te voeren?
Deze reed immers ook als aanvulling op trajecten waar geen trein reed.
Bedrijven als Flixbus mogen dan op die trajecten langeafstandsbussen exploiteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Lijn65 »

Waarom zou dit ook maar iets van invloed hebben op regionale en onrendabele lijnen? Flixbus richt zich toch alleen op de grote steden? Ik zie Flixbus in ieder geval niet een aanvraag doen voor een bus Stavoren - Leeuwarden. En aangezien een groot deel van de treinreizigers uit studenten met een SOV-product bestaat, en ik niet verwacht dat Flixbus die ook gaat accepteren, heeft NS ook op het intercitynetwerk niet veel te vrezen van Flixbus.
Basislijn
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Dennenboom »

Bussen zullen wel tijdelijk een effect op de trein hebben. Dat is ook in de UK het geval geweest. Maar kijk eens naar het spoorvervoer aldaar, waar ze al heel lang langeafstandsbussen hebben. Daar is het spoorvervoer de laatste 10 jaar praktisch verdubbeld:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_tran ... at_Britain
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door sirvinniei »

Een bus comfortabeler dan de trein? Pfff, ik blijf de trein toch het comfortabelste vervoermiddel vinden en het enige vervoersmiddel waar je fatsoenlijk kunt werken met genoeg ruimte zonder dat je spullen overal naartoe vliegen.
Ik heb geen onderschrift
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Lijn65 »

Als ik moet kiezen wat ik comfortabeler vind: een Spurt van Arriva of een Mercedes van Lanting reizen op de 244 tussen Groningen en Berlijn dan kies ik voor de tweede. Het is maar net wat je tegenover elkaar zet.
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door sirvinniei »

Maar het gaat in dit geval over intercityverbindingen.
Ik denk namelijk niet dat deze busvervoerders tussen dorpen gaan rijden
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Ook als de busbedrijven maar een paar procent marktaandeel van NS afsnoepen heeft dat al gevolgen voor NS. En op relaties waar de trein niet zo sterk is door een omweg of veel overstappen (ik noem een Leeuwarden - Amsterdam) kan een regelmatige busdienst best populair worden.
Tussen Leeuwarden en Amsterdam bestaat al een soort busverbinding, al moet je er voor overstappen in Den Oever en Hoorn. Het is een bijzonder populaire verbinding onder HBO-studenten, maar marktaandeel van de NS wegsnoepen doet dat ding echt niet. Ik ben zo ongeveer de enige "volwassen" reiziger in die bus :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Hainje »

En al zou er een rechtstreekse busverbinding komen van Amsterdam CS naar Leeuwarden via de Afsluitdijk, hoeveel mensen zullen nu dat hele traject af gaan leggen? Vrij weinig lijkt mij. Ik denk dat Arriva zwaarder te lijden zal krijgen op die verbinding dan NS. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Vinny »

De kans is dan ietsje groter dat ik vaker die bus neem naar Amsterdam dan met de trein via Leeuwarden en Zwolle. De totale reistijd maakt voor mij persoonlijk weinig uit, voor de gemiddelde Nederlander zou het natuurlijk wel tot een verschuiving in de voorkeur leiden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door JWM »

En als die busdiensten in Amsterdam wellicht achter het CS kunnen vertrekken in plaats van Sloterdijk kan het voor veel relaties best aantrekkelijk worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Niet mee eens. NS heeft getekend voor een concessie. Die houdt in dat ze alleenrecht hebben op het HRN in ruil voor een minimale dienstverlening, ook in de (super)daluren. Als Flixbus nou reizigerstreinen zou gaan rijden, dan hadden ze een punt, want dat is immers inbreuk op de concessie. Maar dat is niet zo. Een goed restaurant zou het volgens mij ook geen probleem moeten vinden als er in dezelfde straat een snackbar opent.
Alleen heeft NS dus wel getekend met die voorwaarden met in het achterhoofd dat de diensten die Flixbus nu graag wel aanbieden illegaal zijn. Tot op de dag van vandaag mag Flixbus dat soort diensten niet aanbieden. Flixbus wil juist een ontheffing, zodat ze dat wel mogen doen. Dan lijkt me wel dat je ook goed moet kijken naar welke gevolgen dat gaat hebben voor de bestaande OV-concessies en of dat niet te ingrijpende gevolgen gaat hebben.
Het lijkt me dus goed dat NS hier aandacht om vraagt, maar ook wel bereid is mee te kijken naar hoe dit idee is in te voeren.
Dat lijkt mij juist een goede insteek (als men dit ook meent uiteraard).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door regenmaker »

Als Flixbus bijvoorbeeld een busdienst Nijmegen - Eindhoven gaat starten en over dit traject ongeveer een uur doet, dan wordt dat zowel concurrentie van de bus als van de trein. Is goed dat hier eens goed naar gekeken wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Aking »

Lijn65 schreef:Waarom zou dit ook maar iets van invloed hebben op regionale en onrendabele lijnen? Flixbus richt zich toch alleen op de grote steden?
NS maakt winst met het HRN en "betaalt" daar de regionale en onrendabele lijnen van, als die winst wegvalt door busboeren zijn die lijntjes dus de lul...
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door waldo79 »

Alsof op je tientallen reizigers van Leeuwarden naar Amsterdam per dag zo'n winst maakt dat je daarmee een lijntje als Ede-Wageningen - Arnhem op de been kunt houden :x

Het venijnige bij de NS zit hem in het afromen en omhoog draaien van de tariefeenheden en natuurlijk de horeca.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten