Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
T90 bestaat niet. Bussen die geen 100 mogen zijn begrenst op 85 km/u. Met een marge uiteraard dus het kan best dat er soms eentje 90 haalt.
Een T100 bus is dus hoger begrenst, heeft gordels en geen staanplaatsen. Verder is er maar weinig anders aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Arriva begrenst zijn bussen op 85km/u. Maar dat is niet standaard zo. Veolia begrenst hun bussen op 96km/u (met uitzondering de Volvo 8700 BrabantLiners. Die waren begrenst op 100km/u maar waren geen T100 bussen) De Stad Citea's van Arriva Brabant zijn zelfs begrenst op 80km/u. Die worden ook standaard op de streek ingezet op werkdagen maar als je vertraging hebt kan je die met een stad Citea nauwelijks eruit rijden.
Hendrik schreef:Wettelijk toegestane maximale snelheid dan.
Er bestaat ook nog zo iets als toleranties bij het constateren van snelheidsovertredingen. Je kunt zonder moeite 86 km/h rijden zonder daarvoor op de bon geslingerd te worden. De de-facto toegestane maximumsnelheid is dan 86 km/h. De jure is 80 km/h uiteraard.
De constructiesnelheid is waar de begrenzer ingrijpt.
waldo79 schreef: De constructiesnelheid is waar de begrenzer ingrijpt.
En dat is ook niet waar. Want een bus die niet TUV100 gekeurd is, kan best een constructie snelheid hebben die 100 of hoger is. Maar door de eigenaar worden begrensd om zo de verleiding te weerstaan.
(Hetzelfde geld ook voor diverse brommers in Nederland, die volgens de regelgeving zijn teruggebracht/begrensd op 50, maar in andere landen gewoon onbegrensd met 80 rond kunnen en mogen rijden)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Het snelste wat ik tot op heden heb meegemaakt dat een Luxemburgse bus wist de halen is 145 km/u, was overigens een doodgewone Mercedes Citaro gelede met vier versnellingen. Wat een toerental zeg, die motor brulde zo luid dat je voorin (dus ruim 15 meter bij de motor vandaan) elkaar bijna niet meer kon verstaan.
Daniel schreef:Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba
Verdorie... haal ik weliswaar de 66, heeft die bus geen stickertje met z'n begrenzingssnelheid Allicht dat een van de U-OV chauffeurs hier op het forum het wel weet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Begrenzing staat doorgaans wel op een stickertje bij het typeplaatje... als ik morgenochtend lijn 66 nog haal dan weet je het rond een uur of acht, anders wordt het 's middags want dan heb ik vaker een Utrechtse Amba
Verdorie... haal ik weliswaar de 66, heeft die bus geen stickertje met z'n begrenzingssnelheid Allicht dat een van de U-OV chauffeurs hier op het forum het wel weet?
Stickertje zegt vaak ook niet alles hoor. Wij bij Arriva hebben in de 8000-serie vaak stickers zitten met dat bussen op 100 begrensd zijn, terwijl dat echt (in de meeste vallen) maximaal 90 is.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ja bij CFL in Luxemburg dus precies hetzelfde verhaal; in (vrijwel) elke bus zit een sticker met 100 Km/u terwijl ze in de praktijk ruim 140 Km/u lopen. Vermoedelijk hebben ze de begrenzer gewoon onklaar gemaakt, net zoals o.a. de deurbeveiliging; nergens in dit land zie je ooit een Mercedes Integro optrekken terwijl de deuren nog aan het sluiten zijn (gaat vrij traag), behalve bij CFL.
Bij een wat oudere serie bussen die tot voor kort in Luxemburg reed had je op het dashboard een ECONOMY - NORMAL - SPORT schakelaar op het dashboard zitten, geen idee welke mafketel dat ooit verzonnen heeft. Je kunt wel raden dat die schakelaar de hele dag op SPORT stond. Ze gingen er weliswaar niet sneller door (qua topsnelheid) maar trokken wel veel vuriger op dan in de andere twee standen.
Ik had eergisteren een VanHool T9 Dubbeldekker voor een excursie naar de TU (profielkeuze). Die reed ook constant 100. Hij deinde zo erg dat je er bijna zeeziek van werd. :neg:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gewoon vragen of de chauffeur wat rustiger kan rijden omdat de bus zo deint. Doet ie vast wel, want kots opruimen is doorgaans geen hobby van buschauffeurs.
Zodat de nachttrein vanuit Nijmegen aansluiting heeft ri. Amsterdam.
Blijft het natuurlijk alsnog belachelijk, want die nachttreinen moeten ze toch gewoon zo kunnen inleggen dat ze in Utrecht verknoopt liggen? Ze hebben immers geen andere aansluitende treindiensten (en de lokale nachtbussen kunnen prima meeverschuiven)... :')
Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?