NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door JWM »

Je zit natuurlijk op korte afstanden ook aan de concessies van de streekvervoerders te knagen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door AppleMoose »

ovforens schreef:Belang van reiziger moet voorop gesteld worden. Er wordt meer vervoer aangeboden hierdoor: prima! NS heeft het met de tariefstelling van nieuwe verbindingen zoals de Hanzelijn en Fyra verpest.
De hogere tariefstellingen zijn grotendeels het gevolg van politieke keuzes; deze lijnen moeten zichzelf terugverdienen. Daarnaast, de reistijd op deze lijnen zijn aanzienlijk korter dan de oude verbindingen. Ook dat hoort bij kwaliteit leveren en voor extra kwaliteit mag je best wat meer vragen.
ovforens schreef:Opmerkelijk eigenlijk dat een bus met 1 personeelslid en 30 passagiers goedkoper kan zijn dan een trein
met 2 personeelsleden en 400 passagiers.
Zo opmerkelijk is dat niet. Aanschaf en onderhoud van een trein zijn vele malen duurder dan bij een bus. Ook de infrastructuur is een tikkeltje ingewikkelder en duurder dan een strook asfalt. Daarnaast kun je een bus veel flexibeler inzetten. Bovendien moet je als spoorbedrijf in de spits voldoende capaciteit inzetten om je reizigers te vervoeren, dat betekent dat je doorgaans meer treinstellen in moet zetten dan buiten de spits noodzakelijk voor hetzelfde aantal kilometers. Bij dit soort busdiensten gaat het net even wat anders.
starx schreef:Dat lijkt me geen goed idee. Dan zal NS waarschijnlijk die bussen gaan rijden "omdat het nou eenmaal moet". Net zoals dat met de stoptreinen in de regio gaat. Juist daar heeft het aanbesteden door de provincie voor enorme verbetering gezorgd.
Het aanbesteden alleen heeft niet persé voor verbetering gezorgd. Mijns inziens is de verbetering vooral te danken aan het feit dat de politiek zich actief is gaan bemoeien met het OV in hun regio. De regionale vervoerders doen in feite niets anders dan wat de provincie wil.
NS rijdt niet alleen stoptreinen in de regio "omdat het moet", maar vooral ook omdat in deze treinen reizigers zitten die later van de intercity's gebruik maken. Ook deze reizigers zorgen voor de winstgevendheid van het intercitynetwerk ;)
Maar ook de regionale vervoerders zullen nu diensten uitvoeren waar ze liever van af willen, maar de provincie wil nu eenmaal dat die diensten gereden worden, dus rijden ook zij diensten "omdat het moet". Dat betekent niet gelijk dat de kwaliteit daarom minder is of wordt.
Statler Rail schreef:NS betaalt inderdaad voor de HRN-concessie. En dat is ook logisch, want deze is winstgevend.
Volgens deze redenatie zouden de regionale vervoerders ook de provincie moeten betalen in plaats van andersom. Ik ben voor!
Met publieke middelen bedoel ik dus niet zozeer directe subsidie, maar vooral indirecte subsidie omdat NS veel minder voor het hoofdrailnet betaalt dan ze zou kunnen. Dat geld had de overheid anders kunnen gebruiken om het OV in de rest van Nederland op peil te houden.

Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Shell zou bijvoorbeeld ook veel meer belasting kunnen betalen dan ze nu doen, daar kunnen we ook hele leuke dingen voor doen. Ook dat NS moet bezuinigen, terwijl het weinig tot geen staatssubsidie krijgt, omdat de regionale overheden wél op het ov moet bezuinigen... Nogal een vreemde redenatie die je tevens niet of nauwelijks onderbouwd. De bezuinigingen op het regionale OV is een politieke keuze. Je kunt onmogelijk NS verwijten dat de politiek daarvoor kiest.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door SuperGhost »

Ronaldussen schreef:
Statler Rail schreef:NS betaalt inderdaad voor de HRN-concessie. En dat is ook logisch, want deze is winstgevend.
Volgens deze redenatie zouden de regionale vervoerders ook de provincie moeten betalen in plaats van andersom. Ik ben voor!
Wellicht eerst eens verdiepen in de cijfers? De HRN-concessie is winstgevend, de regionale concessies zijn verliesgevend (daarom wilde NS daar destijds ook zo graag vanaf zijn!) :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door AppleMoose »

Als regionale lijnen zo verliesgevend zouden zijn, zouden er geen bedrijven staan te springen deze concessies over te nemen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Z2N »

Wel als ze daarvoor een smak subsidie krijgen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door AppleMoose »

En dus zijn die concessies voor die bedrijven wel winstgevend :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Z2N »

Waarbij wel gezegd moet worden, dat in de afgelopen jaren meer subsidie beschikbaar is gekomen, waardoor de vergelijking met 'het NS-tijdperk' nogal scheef is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door AppleMoose »

Die vergelijking valt ook niet meer te maken. Er is inderdaad veel subsidie bijgekomen, er is een andere opdrachtgever die bovendien veel meer eisen stelt dan toen en bus en trein zijn samengevoegd in 1 concessie, wat ook veel invloed heeft gehad op de rendabiliteit van de spoorlijnen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Vinny »

Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door AppleMoose »

Ah, ik dacht al, wanneer komt Vinny weer met z'n stokpaardjes. Ditmaal is het anti-vakbondpaardje de gelukkige :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Globetrotter »

Statler Rail schreef:
Nu krijgen de regio's elk jaar minder geld van het Rijk (lees: de Brede Doel Uitkering blijft gelijk terwijl de kosten stijgen) en moeten daardoor bezuinigen, terwijl NS met haar lucratieve intercityverbindingen kan leven als God in Italië
Wat een voorbeeld.......
ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.
Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Dennenboom »

De verbinding Hamburg- Berlijn per Fernbus was overigens al ver voor de liberalisering in 2013 vrijgegeven. Voor verbindingen met Berlijn gold namelijk dat die al met langeafstandsbussen vanuit West-Duitsland bediend werden toen de DDR nog bestond. Hier heeft trouwens DB via BerlinLinienBus een groot deel van de markt in handen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ezra schreef:
ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.
Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Zugführer »

SuperGhost schreef:Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ja, doen! Kan de [serie=Sprinter|2015|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie] weer de hele dag gaan rijden :mrgreen:
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door michiel71 »

ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...
Ik tel maar 45 (rechtstreekse) verbindingen tussen Hamburg en Berlijn ZOB.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ik zie overigens zelden twee conducteurs op Sprinters. Zelfs voor tien bakken SLT is één conducteur voldoende. (bron). Voor SGM is dan wel al vanaf zeven bakken een tweede conducteur nodig.
Overigens ben ik het met je eens dat korte treinen in een hogere frequentie aantrekkelijker zijn dan langere treinen in een lagere frequentie. Houd er alleen wel rekening mee dat de trein door de hogere frequentie ineens zó aantrekkelijk wordt dat de treinen alsnog verlengd moeten worden.
SuperGhost schreef:
Ezra schreef:
ovforens schreef:Tegenwoordig kun je al 55x per dag met de subsidievrije bus van Hamburg naar Berlijn rijden...


Waarschijnlijk lobbyt NS dat er minstens 100km tussen 2 stops moet zitten, dat soort dingen. Net als in Frankrijk.
Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.
Groningen - Enschede via Nijmegen lijkt me een beetje om. :P
Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door deadlock »

Groningen-Enschede is toch veel efficiënter om het bij Assen-Emmen te houden? Eventueel Hoogeveen zodat de verbinding lekker onaantrekkelijk wordt en misschien Hengelo nog maar dat voegt wel veel reistijd toe denk ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:
SuperGhost schreef:
Ezra schreef:Groningen- Enschede is meer dan 100 kilometer (150 namelijk), dus ik weet niet of dat de reden voor overleg is.
Alsof Flixbus non-stop die verbinding wil bieden...
Ik denk toch echt dat Flixbus dan onderweg nog ook zou willen stoppen in Zwolle, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.
Groningen - Enschede via Nijmegen lijkt me een beetje om. :P
Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.
Oeps, ik las per ongeluk Groningen-Eindhoven :oops:

Waarschijnlijk ook omdat Flixbus Groningen-Eindhoven wil rijden volgens de media en niet Groningen-Enschede :wink:
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door ovforens »

Meltrain schreef: Bij een verbinding Enschede - Zwolle krijg je overigens niet alleen "ruzie" met NS, maar ook met Syntus.

Als ik even snel (dus een voorbehoud!) naar de tekst uit de concessie Hoofdrailnet NS heeft laatstgenoemde alleen het exclusieve recht op het hoofdRAILnet. Het gaat niet om het exclusieve recht om alle VERVOER tussen de grote steden te verzorgen. Een essentieel verschil!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Dennenboom »

Valt vaak wel tegen wat de busjongens op de weg brengen qua frequentie. Een 5 minutendienst zie ik nooit gebeuren.
In 1987 hebben we al een studentenbus Groningen - Enschede gehad van Sijpkes Intra die enkel op vrijdag en zondag reed.
Die dienst is later uitgebouwd tot een OV verbinding voor alle reizigers in samenwerking met de Gado. Die kwam echt niet verder dan een viertal slagen per dag. Ging ter ziele met de komst van de OV Studentenjaarkaart.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Hainje »

Het jaar 2015 vergelijken met 1987 vind ik maar matig, tijden zijn zo veranderd joh.
🍉
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Dennenboom »

Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Hainje »

Dennenboom schreef:Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?
Nee, maar als een dienst niet word aangeboden, wil dat nog niet zeggen dat er geen vraag naar is.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door Globetrotter »

SuperGhost schreef:
Vinny schreef:Ja, en de nevenlijnen mogen goedkoper geëxploiteerd worden, doordat er éénmansbediening op is toegestaan. Een beetje minder vakbond en het openbaar vervoer kan ineens wel uit. Heel merkwaardig is zoiets :twisted:
Wat mij betreft zouden ook NS-sprinters dan ook zeker eenmansbediening worden (mits onder een bepaalde lengte, net zoals bij de regionalen). Dan kan het voor NS bijvoorbeeld (als het qua infrastructuur past) goedkoper zijn om met 4 kleine sprinters p/u te rijden op basis van eenmansbediening dan met 2 langere sprinters per uur maar met minimaal 3 man personeel (1 machinist + 2 conducteurs). Dan kan zowel de NS als de reiziger er voordeel aan hebben.
Ik heb nergens zien staan dat NS plannen heeft om op Sprinters eenmansbediening in te gaan zetten. Zelfs in de regio's die niet in de Randstad liggen en waar eenmanspersoneel op treinen zit (bij Arriva in het noorden bijvoorbeeld) wordt geklaagd over de veiligheid wegens het niet aanwezig zijn van een conducteur. Laat staan wat het kiezen voor alleen een machinist op een sprinter in bijvoorbeeld de Randstad teweeg zal brengen onder de reizigers.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS flink in de maag met goedkoop busnetwerk

Bericht door dennistd »

Dennenboom schreef:Zie jij dan anno 2015 grote groepen mensen met de bus van Enschede naar Groningen reizen?
Het grootste deel Enschede-Groningen zal studenten zijn denk ik, en die kunnen gratis met de trein en gaan dus echt niet betalen voor een bus...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten