Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

trolly schreef:Op de gemeentelijke site ter promotie van de bouw der stadsspoorwegen heb ik eens geopperd de AVL wat westelijker, over een viaduct of tuibrug naar de Van der Boechorststraat, en dan naar keuze onder- of bovengronds aan te takken op de bestaande lijn. Wellicht goedkoper dan een nieuwe diepliggende verbindingsboog, en met een hogere vervoerswaarde door een hooggelegen halte De Boelelaan, precies tussen VU en VUmc in. Bijkomend voordeel: geen verstoring door de bouw van de A10-tunnels.
Wat mij betreft laat je de boog liggen waar die nu ligt en bouw je de tunnel van de A10 daar maar onderdoor. Als de lijn toch 1,5 jaar plat ligt voor aanpassingen en de ombouw van een paar kruisingen dan kan dat ook gelijktijdig gebeuren lijkt me.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

trolly schreef:Ieder verkeerslicht is een wonder van intelligentie vergeleken met sommige verkeersdeelnemers in de directe omgeving van de AVL. Net lemmingen.
Ik kom er verder nooit, welke problemen doen zich hier voor? Wordt er veel door rood gereden, of is het probleem meer dat men de kruising blokkeert bij files? In het eerste geval zal je toch meer naar slagbomen moeten, eventueel niet vlak voor de overweg zelf maar bij de stopstreep bij het verkeerslicht. Eventueel breng je waar mogelijk verhoogde rijbaanscheidingen aan zodat het verkeer gedwongen wordt de pijlen te volgen. In geval van blokkeren van de kruisingen zou je de verkeerslichten zo kunnen instellen dat verkeer gewoon geen groen krijgt als er een opstopping gedetecteerd wordt voorbij de kruising.

Overigens zijn het soms naar mijn idee ook te veel kruisingen kort op elkaar, dan krijg je vanzelf problemen doordat verkeer niet lekker kan doorstromen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Bemined schreef:Ik kom er verder nooit
Ah, dat verklaard je positief-technische benadering van het probleem. Een belangrijke oorzaak van de verstoringen zijn mensen onder de trams. Die komen daar terecht ondanks een reeks aan meetregelen (lichten, bellen, schrikstrepen, waarschuwingsborden, you name it), vertrouwend op het veronderstelde onwaarschijnlijke remvermogen van de BN-stellen, en bovenmenselijke reactievermogen van de bestuurders.
Onnodig te zeggen dat ze daarin vaak teleurgesteld worden. -o- Ik ben wat sceptisch over technische ingrepen op een ander niveau dan véél beton.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

trolly schreef:Een belangrijke oorzaak van de verstoringen zijn mensen onder de trams. Die komen daar terecht ondanks een reeks aan meetregelen (lichten, bellen, schrikstrepen, waarschuwingsborden, you name it)
Natuurlijke selectie heet dat. Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

trolly schreef:Ik ben wat sceptisch over technische ingrepen op een ander niveau dan véél beton.
Waarom? Overwegbomen (en dan vooral die met een hekwerk eronder) kunnen al veel helpen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

trolly schreef:Een belangrijke oorzaak van de verstoringen zijn mensen onder de trams.
Ik mag toch hopen dat dit geen dagelijks voorkomend iets is. En hier helpen slagbomen in combinatie met hekken elders erg goed tegen. En een algehele verstoring van de lijn was volgens mij niet de grootste angst, men was naar mijn idee meer bang voor een onregelmatige dienstregeling vanwege lichte vertragingen, wat niet samengaat met safe-haven in de tunnel. Mijn reactie was dus meer daarop gericht, wat zorgt ervoor dat de dienstregeling onbetrouwbaar zou worden hier als dit een sneltram blijft?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zeker, elders helpen dat soort maatregelen. Maar in de regio Amsterdam is de gemiddelde fietser onkwetsbaar, en is een overwegboom met een hek eronder een mooi onderdeel van wat in goed engels "parcours" heet. Ergo: ik sluit me helaas aan bij Hainje's versie van de evolutietheorie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Net in lijn 12 viel mij op dat bij aankomst op het Amstelstation een omroep is toegevoegd; als ik het goed verstond "Ladies and gentlemen, the lay-out has changed, please be aware when exiting and crossing". En uiteraard ook in het Nederlands, maar toen had ik mijn muziek nog in dus dat heb ik niet verstaan...

Wel netjes hoor, BVG-ish.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

http://www.at5.nl/artikelen/149265/oost ... dichterbij

Het leuke van zo'n stap is, dat je nooit weet hoeveel er nodig zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wat een nieuws *O*
Spoiler: show
-o-
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

de_clercq schreef:Net in lijn 12 viel mij op dat bij aankomst op het Amstelstation een omroep is toegevoegd; als ik het goed verstond "Ladies and gentlemen, the lay-out has changed, please be aware when exiting and crossing". En uiteraard ook in het Nederlands, maar toen had ik mijn muziek nog in dus dat heb ik niet verstaan...

Wel netjes hoor, BVG-ish.
Het is volgens mij: " Dames en heren, de wegsituatie op het Amstelstation is gewijzigd. Kijkt u alstublieft uit wanneer u uitstapt." Je hebt ook nog een andere, als je in de tram aankomt op het Spui (staduitwaarts): "Dames en Heren, wij willen u erop wijzen dat de halte munt is komen te vervallen."

Het was vanochtend wel weer een puinhoop bij de metro, er reed niks rond Zuid, dus werd aan reizigers bus 65 aangeraden :'), door die 3 GVB-mannen op Van der Madeweg :'), in de metro of stations werd helemaal niks gezegd :') :')
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef:http://www.at5.nl/artikelen/149265/oost ... dichterbij

Het leuke van zo'n stap is, dat je nooit weet hoeveel er nodig zijn.
Het schijnt in de papieren Telegraaf te staan, want online vind ik er niks over. Ook op de website van de gemeente vind ik er nog niks over terug. Maar het verhaal verschijnt inmiddels in meerdere media.

Het klinkt mij op dit moment vooral als een herhaling van eerder geuite wensen in de oren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Het geeft in elk geval aan dat de wil er is, nu de plannen en uitvoering nog...
trolly schreef:Zeker, elders helpen dat soort maatregelen. Maar in de regio Amsterdam is de gemiddelde fietser onkwetsbaar, en is een overwegboom met een hek eronder een mooi onderdeel van wat in goed engels "parcours" heet. Ergo: ik sluit me helaas aan bij Hainje's versie van de evolutietheorie.
Hoe moeten fietsers voorbij overwegbomen met hekjes komen? Hun fiets over de overwegboom tillen?
(Ik ben zelf één keer onder een slagboom (zonder hekjes) doorgegaan, maar dat was omdat ik anders de brug niet meer af kon.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

De bedoeling van een overweg boom is om mensen tegen te houden, waarom zou je ze er onderdoor willen laten gaan??
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Dat wil ik ook helemaal niet, ik reageerde juist op trolly die stelt dat (Amsterdamse) fietsers zich niks aantrekken van overwegbomen.
Ik ben dus benieuwd hoe hij denkt dat fietsers die overwegbomen kunnen negeren. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

de_clercq schreef:Net in lijn 12 viel mij op dat bij aankomst op het Amstelstation een omroep is toegevoegd; als ik het goed verstond "Ladies and gentlemen, the lay-out has changed, please be aware when exiting and crossing". En uiteraard ook in het Nederlands, maar toen had ik mijn muziek nog in dus dat heb ik niet verstaan...

Wel netjes hoor, BVG-ish.
Op het Spui wordt er ook tweetalig omgeroepen dat halte Muntplein tijdelijk is komen te vervallen. Zeker netjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

"Tijdelijk vervallen" en geen bericht aan de reizigers op de website.

Die halte komt niet meer terug zo te horen (is dan al de derde keer dit jaar dat ze zo'n trucje uithalen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

maar volgens de krant heeft een lijn van grofweg Artis naar het Sloterpark, via het Leidseplein, de voorkeur.
Dus via Weesperplein - Vijzelgracht neem ik aan? En Sloterpark, dan waarschijnlijk vanaf het Leidseplein een tracé door West wat ten noorden van de Sloterplas loopt?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je bent bekend met de betekenis van het begrip 'grofweg'?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dit is het meest nutteloze nieuwsartikel in dagen op AT5, en daar schrijven ze toch heel wat per dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja, ik heb op wijnemenjemee.nl ook al gevraagd wat dit nu precies moet betekenen. Is er gisteren in de raad iets besproken? Want het lijkt toch een beetje op gerecycleerd oud nieuws van eind vorig jaar. Misschien heeft AT5 Geerlof de Mooij aangenomen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Ik vermoed Frans Abel
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:Hoe moeten fietsers voorbij overwegbomen met hekjes komen? Hun fiets over de overwegboom tillen?
Nee, dat zie ik ook niet zo gebeuren. Ik heb je onbedoeld op het verkeerde been gezet. De gedachte was meer "Amsterdamse fietsers zijn erg, en hun collegae te voet kunnen er ook wat van". Er zitten langs het AVL-tracé een hoop scholen, waarvan sommige leerlingen hun gebrek aan hersenen combineren met een onwaarschijnlijke lenigheid. Eén mooie sprong over zo'n hekkie heen, en je hebt weer een hoop tomatenpuree en vertraging
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Bee schreef:"Tijdelijk vervallen" en geen bericht aan de reizigers op de website.

Die halte komt niet meer terug zo te horen (is dan al de derde keer dit jaar dat ze zo'n trucje uithalen)
De keuze halte Munt op te heffen is alleen niet de keuze van GVB geweest, maar van de gemeente. Zelfde geldt voor het samenvoegen van Kingsford- en Haarlemmerweg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Zal best, het punt is alleen dat GVB er uiterst geheimzinnig over communiceert:

Als een halte tijdelijk niet bediend kan worden door werkzaamheden dan staat dit bijna meteen op de website.

Als een halte definitief niet meer bediend gaat worden, dan verschijnt daar nergens een bericht over totdat er teveel klachten over verschenen zijn. Voorbeeld: de halte Frissenstein die in de zomer plotseling werd opgeheven nadat deze wegens werkzaamheden "tijdelijk" niet bediend kon worden. Pas nadat er steen en been was geklaagd verscheen er een berichtje dat de halte nooit meer terugkeert.

Nog een voorbeeld: de omleiding van nachtbus 355 omdat de halte Lunaweg niet bediend kan worden (de echte reden is geheim, maar ik vermoed dat de Telstarweg te slecht is om nog over te kunnen rijden). In de getroffen haltes staat dat deze situatie tijdelijk is tot januari. Een ieder die dit topic volgt weet dat lijn 355 (vanaf december 755) in december de huidige omleidingsroute als definitieve route krijgt. Wees dan gewoon eerlijk aan de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 46 gasten