Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Toen ik er 2 jaar geleden woonde stonden toch de meeste mensen bij het wachtpunt, en toen ik er laatst kwam zag ik veel mensen braaf in de hal wachten.
Ik heb geen onderschrift
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Volgens mij slaat de aanduiding "Hier niet wachten" alleen op de helling van de perrons? Op de rest van het perron lijkt het mij geen probleem doen als je daar staat. Daar staan dan ook vaak wel mensen te wachten
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Klopt helemaal albertjan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Haha, verwachten dat mensen lezen wat er op bordjes staat. :')

Slaap lekker verder zou ik zeggen, ik kom je zo wel even instoppen. :lol:
🍉
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

Jullie bedenken een oplossing voor het verkeerd probleem. Het probleem is niet het verkeerd lopen, maar een ontwerp die een lange route 'voorschrijft'. Het is gek om te überhaupt te denken dat mensen een langere route nemen.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Een oplossing voor een probleem wat eigenlijk niet had mogen ontstaan....
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik zie het probleem overigens ook niet eens.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Jullie bedenken een oplossing voor het verkeerd probleem. Het probleem is niet het verkeerd lopen, maar een ontwerp die een lange route 'voorschrijft'. Het is gek om te überhaupt te denken dat mensen een langere route nemen.
Dan is het ontwerp dus niet goed, in tegenstelling tot wat je eerst schreef.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

De ondertoon is wat weg gevallen in het bericht....ik deel je mening helemaal. Gemeente Arnhem wilde daar alleen niet aan.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

AfbeeldingDe nieuwe schermen hangen nu in de terminal. Deze hangen op verschillende plekken. Bij de verschillende ingangen naar de bussen hangen specifiekere schermen, waarop alleen de perrons staan die vanaf dat punt te bereiken zijn.

Er staat nog geen informatie op, en wat ik van Breng gehoord heb is dat dat pas medio 2016 volledig werkt. Tot die tijd zal het gefaseerd geïmplementeerd worden.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Er is kennelijk een tweede adviesaanvraag geweest van Breng voor drgl 2016 (met minder bezuinigingen daarin); de reactie van het ROCOV daarop is te vinden op www.rocovgelderland.nl . Er valt even weinig uit op de maken als uit de eerste adviesaanvraag behalve dat lijn 11 in Nijmegen gewoon blijft rijden zoals nu.

Lijn 8 in Arnhem lijkt helemaal te vervallen? Ik vraag me wel af hoe men dat gaat doen met de bediening van Vredenburg. Alleen tweemaal per uur lijn 4 is te weinig lijkt me.
mark0
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door mark0 »

Met lijn 8 en 9 gebeurt het volgende: lijn 9 wordt beperkt tot Centraal Station - IPC. Lijn 8 verliest het zuidelijke deel (station-Holthuizen) en gaat vanaf de Rozendaalseweg de route van lijn 9 naar Velp ziekenhuis rijden. Het gedeelte Rozendaalseweg - Presikhaaf vervalt. De nieuwe lijn 12 (station - IJsseloord II) neemt het deel door de zuidelijke binnenstad over van lijn 8, alsook de route over de Bethanienstraat.

Verder de meest opvallende wijzigingen: 331 gaat alleen nog naar Velp Zuid, nieuwe lijn 12 dus naar IJsseloord II.
De compensatie van het wegvallen van lijn 9 door Klarendal komt er een lijn 13 station - Klarendal via Graaf Ottoplein. Deze lijn wordt met 8 persoons busjes gereden. Verder wordt lijn 4 beperkt tot Brabantweg maar gaat wel via Holthuizen rijden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Waar rijdt lijn 13 naar toe in klarendal?
Ik heb geen onderschrift
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Frank schreef:
het wordt een nieuwe lijn 13 met vier nieuwe haltes, namelijk Kazerneplein, Winkelcentrum Klarendal, Oogststraat en Agnietenstraat. De buslijn gaat gereden wordt met een achtpersoonsbusje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik zag in een busfotogroep een gelede Citaro (9147?) in Nijmegen reden met Breng beplakking (neutraal wit dak). Weet iemand meer? Nemen ze de capaciteitsproblemen op sommige lijnen in de spits serieus? Echter schrijft iemand in een commentaar dat ee 92xx gas gelede in Arnhem zou rijden? Waarom zou je daar een gasbus naartoe sturen en ter vervanging een een dieselbus naar Nijmegen? Dan had die vervangende bus net zo goed naar Arnhem kunnen gaan.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Die 9147 rijdt tijdelijk in Nijmegen. Over een paar maanden gaat hij naar Connexxion Tours.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Afbeelding

Ik kwam hem gisteren tegen op de 300 *bus* , verder reed er ook nog geleed op lijn 12 en 99
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Wat me laatst ook opviel is dat ze op alle bussen eindelijk het stickertje stadsregio Arnhem Nijmegen hebben vervangen door het logo van de Provincie Gelderland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

De Gelderlander: Arnhem wordt toch Arnhem Centraal:

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.5411006
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Van enkele streeklijnen staat de nieuwe dienstregeling online:
* Lijnen 34 en 35 worden weer gekoppeld tot lijn 35. Rijdt niet in het weekend. De buslijn blijft doordeweeks tweemaal per uur rijden. Tussen Elst en Zetten gaat de buslijn tussen de spitsen in niet eenmaal per uur rijden zoals eerder aangegeven.
* Lijn 52 wordt de 352. Qua frequentie wijzigt er niet veel zo te zien; alleen op zondag overdag gaat de buslijn tweemaal per uur rijden. Als ik goed geteld heb worden tov de huidige situatie een zestal haltes overgeslagen.
* Lijn 53 gaat 's avonds één/twee ritten extra rijden in een uurdienst.
* Lijn 61 rijdt niet meer tussen Arnhem en Westervoort. Rijdt tweemaal per uur tussen Westervoort en Centerpoort Noord. 's Avonds wordt niet meer gereden.
* Lijn 63 rijdt niet meer in de vakantieperiodes.
* Lijn 64/65 opgeheven of nog niet bijgewerkt.
* Lijn 66 rijdt alleen nog in de spitsen viermaal per uur.
* Lijn 300 rijdt in de vakantieperiodes tussen de spitsen in nog maar tweemaal per uur, behalve tussen Ressen en Nijmegen CS; daar blijft de kwartierdienst rijden.
* Lijn 331 rijdt doordeweeks overdag altijd door naar Velp Zuid. In vakantieperiodes wordt tussen de spits in nog maar tweemaal per uur gereden tussen Plein 1944 en Velp Zuid. In de spits wordt wel viermaal per uur het gehele traject gereden; in de brede spits viermaal per uur tussen Arnhem CS en Nijmegen Weezenhof.

Opvallend: het OV in de Liemers wordt nog verder afgebroken. Dat is het zoveelste jaar op rij. Wat mij betreft een zeer kwalijke ontwikkeling. Dat op de 331 gesneden ging worden was aan te zien komen. Het traject tussen Elst en Nijmegen is een paar jaar geleden van twee naar zes bussen per uur gegaan; dan kun je niet gelijk volle bussen verwachten, ook niet in de spits. Toch is het wel een blamage voor iets dat ongeveer twee jaar geleden nog werd omschreven als het "paradepaardje" ( :evil: ) van de nieuwe concessie. De overgang van de 52 naar de 352 brengt minder verbeteringen met zich mee dan je bij een HOV-lijn zou verwachten. Sterker nog, de afgelopen jaren is de frequentie al wat teruggelopen in de spits en vorig jaar werd de lijn geknipt te Wageningen in voorbereiding op het HOV-gebeuren. Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen dat HOV-gebeuren liever helemaal niet gehad zouden hebben in dit geval. Het opheffen van de 35 in het weekend is ook erg jammer. De lijn kende een forse reizigersgroei de laatste jaren; het lijkt wel alsof Breng die trend liever niet doorgezet ziet worden. Een aantrekkelijk OV rijdt zeven dagen per week. Wat mij betreft rijdt de lijn 's avonds ook een uurtje langer door. Nu kun je vanuit je werk/vanaf de studie soms amper met de buslijn naar huis. Vorig jaar kwam het busvervoer te Zevenaar op zondag al stil te liggen; nu komen daar op zaterdag en zondag nog een aantal dorpen bij. Een slechte ontwikkeling lijkt me. Voor mij persoonlijk is het erg jammer dat de 61 in (met name) de (ochtend)spits niet meer van/naar Arnhem rijdt. Ondanks dat het niet sneller was dan bijvoorbeeld de trein en lijn 66, scheelde het toch een overstap. Binnen Arnhem zal het traject ongetwijfeld opgevangen worden door lijn 12, maar er reden ook nog best wel wat reizigers mee naar Westervoort :Y .
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Denk niet dat Breng hier echt iets te verwijten valt, eerder de aanbestedende overheid. Die gaat immers over de centen en heeft een bepaalde visie, Hermes heeft zich daar maar naar te voegen.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

En 34/35 zal toch met midi bussen gereden worden?
Ik heb geen onderschrift
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Hainje schreef:Denk niet dat Breng hier echt iets te verwijten valt, eerder de aanbestedende overheid. Die gaat immers over de centen en heeft een bepaalde visie, Hermes heeft zich daar maar naar te voegen.
Mij maakt het niet zoveel uit wie erover gaat; ik heb te maken met Breng.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Eerste jaar dat provincie Gelderland betrokken is bij de overgang naar de nieuwe dienstregeling. Maar lijn 61 en 63 sowieso de laatste ritten van de dag zijn ook wel erg leeg. Maar zou liever zien dat lijn 60 de hele week doorrijdt naar Tolkamer. Nu kom je zoals Frank al zegt op zondag niet eens meer naar Zevenaar (met de bus). Ze weten wel hoe ze OV onaantrekkelijk moeten maken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Tja, zolang de visie blijft bestaan dat het OV kostendekkend moet worden (en het liefst winstgevend) en er dus zo min mogelijk overheidsgeld aan besteed moet worden, krijg je dit soort dingen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten