Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door JWM »

Deze tickets zullen dan al mogelijk vanaf €5 over de toonbank kunnen gaan, dus nog goedkoper dan een NS Groepsretour.
Uiteraard zal de frequentie nu niet zo hoog zijn, als die van de NS, maar voor goedkope buskaartjes zal er zeker ook een markt zijn.
Met een kaartje van 5 euro komt zo'n bedrijf nooit uit de kosten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door reisthijs »

Flixbus ziet een markt in lange afstanden die met de trein alleen met omwegen en overstappen mogelijk zijn.

Daar hoort een verbinding als Amsterdam-Eindhoven toch duidelijk niet bij. Dat zou directe concurrentie met de NS intercity zijn, lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

michiel71 schreef:Zou Flixbus ook al een aanvraag hebben ingediend om te mogen rijden tussen Eindhoven en Amsterdam?
Nee, want anders zou dat ook vermeld zijn in de Nota van Inlichtingen van de aanbesteding Zuidoost-Brabant. Daarin werd uitsluitend melding gemaakt van een aanvraag voor Groningen-Eindhoven en voor Eindhoven-Enschede.

En inderdaad, Flixbus zoekt kennelijk niet de concurrentie met NS, maar juist de verbindingen waar NS géén goed aanbod heeft. Anders vraag je wel drukke verbindingen tussen grote steden aan in plaats van twee verbindingen tussen provinciesteden. En het zal vast ook niet toevallig zijn dat het vanuit zowel Eindhoven als Enschede eenvoudig is om door te rijden naar Duitsland en België. Je zal het meer moeten zien in de context van een internationaal busnetwerk dat elke stad van een redelijke omvang (bv 100.000+) in West-Europa met elkaar verbindt. Dat bepaalde verbindingen ook voor binnenlandse reizigers interessant kunnen zijn is dan mooi meegenomen.

Overigens vervoert de vrijdag gestarte verbinding uit Arnhem naar Brussel alleen internationale passagiers. Binnenlandse reizen kunnen niet geboekt worden, of de reis moet worden samengesteld uit twee internationale reizen, zoals het genoemde Amsterdam-Eindhoven met overstap in Antwerpen. Maar of dat nou zo'n aantrekkelijke overstapverbinding is... :wink:
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door michiel71 »

Z2N schreef:Op de manier die met die verbinding die je net zelf voorhaalde gaat het om een internationale verbinding, dus daar is geen vergunning voor nodig. :wink:
Waarom is het (nog) niet mogelijk om vanuit Eindhoven via Antwerpen naar Rotterdam of Den Haag een reisje te boeken?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Z2N »

Het kan natuurlijk ook een glitch in het systeem zijn. Maar mocht je anders nog ergens naartoe moeten in eigen land, ik adviseer toch echt de NS: een stuk comfortabeler, frequenter, tegen praktisch dezelfde prijs en vaak ook vele malen sneller. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Wat zou de gemeente Eindhoven vangen voor sta-geld voor de internatonale buslijnem
Hermes betaald 12.000 ruro vor het gebruik van neckerspoel en later 800 euro voor busstation WCWoensel.
Airport vraagt ook een vergoeding voot taxi en bus.
Ik denk dat ze alleen betalen om een haltepaal neer te mogen zetten. Het busstation De bushalte heeft niet eens een wachthokje :')
Z2N schreef:Het kan natuurlijk ook een glitch in het systeem zijn. Maar mocht je anders nog ergens naartoe moeten in eigen land, ik adviseer toch echt de NS: een stuk comfortabeler, frequenter, tegen praktisch dezelfde prijs en vaak ook vele malen sneller. :Y
Of probeer een meereis alternatief zoals BlaBlacar
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Globetrotter »

De NS keurt het niet af, maar gaat wel in gesprek met het ministerie:
http://www.ovpro.nl/trein/2015/11/03/ns ... -327799601
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door ovforens »

Voor wie van Arnhem naar Eindhoven wil, is nu al goedkoper uit met Flixbus.

Koop een ticket Arnhem - Antwerpen voor €9.- en stap uit in Eindhoven als de mensen instappen.

Dat is al goedkoper dan een treinkaartje Arnhem - Eindhoven. Zelfs als je 40% korting hebt.

Het is net zo snel, je hebt gegarandeerd een zitplaats én: zonder overstap!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Z2N »

Met dat verschil dat het niet mag. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door dennistd »

Willen ze je gijzelen in die bus dan?
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door ovforens »

Met een treinkaartje naar Roodeschool kun je de reis ook in Groningen Noord afbreken.

Een vliegticket Amsterdam - Philadelphia - Orlando heb ik ook wel eens afgebroken in Philadelphia.

Ik zou niet weten waarom uitstappen niet mag en tweede....welke middelen de chauffeur of de autoriteiten zou hebben reiziger te dwingen te blijven zitten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Er zou op gehandhaafd kunnen worden. Ik zie liever dat het gewoon mag. We leven in een vrij land. Een beetje meer liberalisme kan geen kwaad. Vrij ondernemerschap en zo. We zouden het moeten koesteren. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door huibf »

Z2N schreef:Met dat verschil dat het niet mag. :')
Er mag wel merer niet, zoals 'per ongeluk' vergeten uit te checken met je TrajectVrij buiten je traject bij een lange afstand zonder retour te gaan op dezelfde dag.
Vergeten is menselijk...
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door michiel71 »

huibf schreef:Er mag wel merer niet, zoals 'per ongeluk' vergeten uit te checken met je TrajectVrij buiten je traject bij een lange afstand zonder retour te gaan op dezelfde dag. Vergeten is menselijk...
Dan ben je nog steeds een dief van je eigen portemonnee.

Je kunt al voor €7 een NS retourtje van Maastricht of Eindhoven
via Nijmegen en Arnhem naar Enschede of Groningen regelen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door ovforens »

Vinny schreef:Er zou op gehandhaafd kunnen worden. Ik zie liever dat het gewoon mag. We leven in een vrij land. Een beetje meer liberalisme kan geen kwaad. Vrij ondernemerschap en zo. We zouden het moeten koesteren. :Y
Maar wat wil je handhaven, en door wie? Op basis van welke regel?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Mensen oppakken, als getuige horen en de vervoerder vervolgens bestraffen. Niet zo moeilijk hoor om dingen die strafbaar zijn te handhaven ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Mensen oppakken, als getuige horen en de vervoerder vervolgens bestraffen. Niet zo moeilijk hoor om dingen die strafbaar zijn te handhaven ;)
Oppakken nog wel, wauw, dat houd ook echt stand bij de rechter. :')
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door AppleMoose »

Alsof de politie geen belangrijkere zaken te doen heeft :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat er buiten dit forum überhaupt zo goed als niemand is die van Arnhem naar Eindhoven moet en bedenkt dat hij dan een buskaartje naar Antwerpen kan kopen om een paar euro goedkoper uit te zijn :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

ovforens schreef:Met een treinkaartje naar Roodeschool kun je de reis ook in Groningen Noord afbreken.

Een vliegticket Amsterdam - Philadelphia - Orlando heb ik ook wel eens afgebroken in Philadelphia.

Ik zou niet weten waarom uitstappen niet mag en tweede....welke middelen de chauffeur of de autoriteiten zou hebben reiziger te dwingen te blijven zitten.
Als je ruimbagage hebt en je bagage gaat automatisch door dan mag het echt niet. Bij binnenkomst in de vs mag het wel tenzij je vanaf Dublin vliegt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Er zou op gehandhaafd kunnen worden. Ik zie liever dat het gewoon mag. We leven in een vrij land. Een beetje meer liberalisme kan geen kwaad. Vrij ondernemerschap en zo. We zouden het moeten koesteren. :Y
Nederland staat in de absolute top van de wereld als het om liberalisme en ondernemersklimaat gaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Er zou op gehandhaafd kunnen MOETEN worden. Ik zie liever dat het gewoon mag. We leven in een vrij land. Een beetje meer liberalisme kan geen kwaad. Vrij ondernemerschap en zo. We zouden het moeten koesteren. :Y
FTFY. De overheid kan het handhaven niet een beetje doen, daar moeten ze gewoon zwaar en streng bovenop zitten. Of wil je nog een Meavita, Fyra-ramp, Koninklijke Nederlandse Munt, ABN Amro, Vestia :roll: :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Bij Flixbus worden geen binnenlandse kaartjes in Nederland verkocht en het is ook niet toegestaan om eerder uit te stappen. In Duitsland speelt hetzelfde probleem met afstanden onder de 50 kilometer. Tussen de steden geldt dan een Bedienverbot.

Dat neemt niet weg dat handhaven soms lastig is, vooral op indien andere reizigers wél mogen uitstappen. Maar van bijvoorbeeld Amsterdam naar Groningen is het wel eenvoudig, omdat in Groningen niemand mag uitstappen.

Berlijn-Brussel is de enige doorgaande internationale lijn in Nederland. Op de andere lijnen speelt dit dus sowieso niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:Bij Flixbus worden geen binnenlandse kaartjes in Nederland verkocht en het is ook niet toegestaan om eerder uit te stappen. In Duitsland speelt hetzelfde probleem met afstanden onder de 50 kilometer. Tussen de steden geldt dan een Bedienverbot.
Ja, alleen er is niets wat me kan tegenhouden en het is niet tegen de wet en knappe buschauffeur die mij tegenhoudt als ik alleen handbagage heb. En er wordt geen wet mee overtreden.

Ik heb de vraag uitgezet bij enkele juristen die ik ken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Moshi »

Het is juridisch heel simpel; Flixbus mag binnenlands vervoer niet faciliteren. Dus geen kaartjes verkopen voor binnenlands vervoer of reizigers attent maken op de mogelijkheid binnenlands te reizen met een kaartje naar het buitenland. Als er dan toch een reiziger is die de bus binnenlands gebruikt is er niets aan de hand: Flixbus valt niets te verwijten en de reiziger heeft geen regel overtreden want de regel is er voor Flixbus en niet de reiziger zelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten