[Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

[Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Thom91 »

Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Afbeelding

Ten westen van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Deze spoorbrug zou in een eerder stadium al gebouwd worden maar dit is door geldgebrek niet doorgegaan. Inmiddels is de aanbesteding gestart en eind juni 2015 wordt een preferred bidder uitgenodigd om hun plan uit te gaan werken.
  • Afbeeldingen
    Sporenplan eindsituatie Amsterdam Rijnkanaal
    Afbeelding
    Bron
Note: Ik ben me ervan bewust dat er al een nieuws topic was maar ik schat in dat dit project meer gaat opleveren.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 04 nov 2015, 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door samsam538 »

Uit het Ontwerptracebesluit kan ik nog wel de verbindingen van de buitensporen richting de binnensporen zien, gezien vanuit Utrecht Leidsche Rijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Wubbo »

samsam538 schreef:Uit het Ontwerptracebesluit kan ik nog wel de verbindingen van de buitensporen richting de binnensporen zien, gezien vanuit Utrecht Leidsche Rijn.
Die mis ik inderdaad ook, ik dacht dat die ooit bedacht waren om de s8800 te kunnen keren op spoor 20/21. Kennelijk willen ze dat nu fysiek onmogelijk maken (of je moet vanaf Woerden al via de buitensporen rijden).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Anne »

Volgens het hier geplaatste plaatje gaat de "IC" Leiden-Utrecht via de buiten sporen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Maar dat plaatje gaat ook nog uit van een tweesporige brug en is dus verouderd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Anne »

Thom91 schreef:[
Ten oosten van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal.
Het AR kanaal ten oosten van Utrecht :(
Volgens mij kom ik dan uit het westen :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Anne »

Daniel schreef:Maar dat plaatje gaat ook nog uit van een tweesporige brug en is dus verouderd :wink:
Ik ging ervan uit dat dit ook voor het eindplaatje zou zijn. Waarom moet de trein uit Leiden via de buitensporen rijden bij de twee sporige brug. Kan dan toch de binnensporen pakken en na de brug naar buiten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Z2N »

De bedoeling is dat de 8800 via de binnensporen gaat, om zo tussen Wd en Ut een sprinter in te halen en daarmee voldoende halteertijd te hebben op spoor 20/21 te Ut. De wissels die hierboven op het kaartje staan om van binnen naar buiten te gaan zijn dus daarvoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door SuperGhost »

Dat kan ook haast niet anders, aangezien die sprinters over enkele jaren 6x per uur moeten gaan rijden. Als je die IC dan via de buitenste sporen had willen laten rijden, had je er net zo goed een sprinter van kunnen maken, dan was je even snel geweest.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Wievank »

Daniel schreef:Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.
Nieuwe brug wordt in de buurt op het land gebouwd, tegelijkertijd worden de nieuwe landhoofden gebouwd.
Tijdens een buitendienststelling wordt de oude brug weggehaald en de nieuwe geplaatst.
Daarna worden de oude landhoofden vervangen en verhoogd tot op rijnvaarthoogte en wordt de oude brug terug geplaatst. Pas daarna komt de viersporigheid in dienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Aha, dus de oude brug moest er sowieso al een keer uit. Dan is het inderdaad wel erg logisch om het zo te doen ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Zugführer »

Wordt in eerste instantie de bestaande treindienst dan naar de nieuwe brug verlegd, of wordt het een hele lange buitendienststelling?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Thom91 »

Je kan in een lang weekend de oude brug weghalen en de nieuwe plaatsen. Hierdoor ontstaat relatief weinig hinder..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Zugführer »

Lijkt me ook, maar in 1 weekend daarnaast ook de oude brughoofden ophogen (en daarmee ook de sporen) en de oude brug weer terugplaatsen lijkt me wat ambitieus
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Het lijkt mij dat dit een situatie wordt die je wel vaker ziet bij spoorverdubbelingen: na plaatsing van de nieuwe brug worden de sporen omgelegd naar die brug en pas als de aanpassingen aan de oude brug klaar zijn gaat de viersporigheid in dienst. Eigenlijk net zoiets dus als je nu tussen Lunetten en Houten hebt, daar rijden de treinen nu ook over de nieuwe sporen gedurende het aanpassen van de oude sporen.

Het kan overigens wel hoor, een aanpassing van de landhoofden binnen één buitendienststelling. Vereist wel wat voorbereidingen en werkt alleen als je niet al te ver omhoog hoeft. Maar heb laatst nog ergens een reportage gezien over hoe de Wantijbrug bij Dordrecht inclusief aanpassing van de landhoofden in één lang weekend vervangen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door reisthijs »

Wel vreemd dat ze het steeds over Gouda hebben.
Utecht-Woerden wordt integraal vier sporen.
Woerden-Gouda niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door deadlock »

Logisch want na Woerden is het grootste probleem over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Moshi »

Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Bemined »

deadlock schreef:Logisch want na Woerden is het grootste probleem over.
Aan de andere kant heb je nu de situatie dat er twee keersporen op 10 kilometer afstand van elkaar liggen: vanuit Rotterdam / Den Haag keert de helft van de stoptreinen op Gouda Goverwelle, vanuit Utrecht keert de helft op Woerden Molenvliet. Maar aan de andere kant: zolang er geen stations tussen Woerden en Gouda Goverwelle bij komen zou je in principe daar nog wel wat extra treinen kwijt kunnen in de toekomst door seinverdichting toe te passen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door deadlock »

Moshi schreef:Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.
Dezelfde prorail die ooit eens riep dat er 10.000 volt op de bovenleiding stond? Juist. Het gaat om een woordvoerder, niet te veel aandacht aan schenken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Kan denk ik het beste hier: artikel en filmpje over het transport van de uit zes delen bestaande nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Bericht door Daniel »

Verplaatsing nieuwe spoorbrug Leidsche Rijn is megaklus
Ruim 3.000 ton weegt de nieuwe spoorbrug, die naast de bestaande brug naar Leidsche Rijn komt te liggen. Het gevaarte is de afgelopen maanden in delen op een ponton naar een stuk grond naast het Amsterdam-Rijnkanaal vervoerd en daar in elkaar gezet.

In het weekend van 17 tot 20 november wordt de 170 meter lange stalen en 30 meter hoge brug op zijn plaats gereden. Een megaklus. Dat gebeurt, globaal, door hem op twee speciale transportwagens te zetten en de stalen kolos vervolgens via het land naar zijn plek te vervoeren. Een afstand van ongeveer 800 meter. Als de nieuwe brug er ligt, gaat de oude spoorbrug er even uit om hem iets (30 centimeter) op te tillen zodat die net zo hoog als de nieuwe komt te liggen. Deze klus staat gepland in de week van 19-29 oktober volgend jaar.

Lees verder (incl. animatie van hoe men de brug tussen de twee bestaande bruggen gaat plaatsen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten