Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ten westen van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Deze spoorbrug zou in een eerder stadium al gebouwd worden maar dit is door geldgebrek niet doorgegaan. Inmiddels is de aanbesteding gestart en eind juni 2015 wordt een preferred bidder uitgenodigd om hun plan uit te gaan werken.
Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
samsam538 schreef:Uit het Ontwerptracebesluit kan ik nog wel de verbindingen van de buitensporen richting de binnensporen zien, gezien vanuit Utrecht Leidsche Rijn.
Die mis ik inderdaad ook, ik dacht dat die ooit bedacht waren om de s8800 te kunnen keren op spoor 20/21. Kennelijk willen ze dat nu fysiek onmogelijk maken (of je moet vanaf Woerden al via de buitensporen rijden).
Thom91 schreef:[
Ten oosten van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal.
Het AR kanaal ten oosten van Utrecht :(
Volgens mij kom ik dan uit het westen :Y
Daniel schreef:Maar dat plaatje gaat ook nog uit van een tweesporige brug en is dus verouderd
Ik ging ervan uit dat dit ook voor het eindplaatje zou zijn. Waarom moet de trein uit Leiden via de buitensporen rijden bij de twee sporige brug. Kan dan toch de binnensporen pakken en na de brug naar buiten.
De bedoeling is dat de 8800 via de binnensporen gaat, om zo tussen Wd en Ut een sprinter in te halen en daarmee voldoende halteertijd te hebben op spoor 20/21 te Ut. De wissels die hierboven op het kaartje staan om van binnen naar buiten te gaan zijn dus daarvoor.
Dat kan ook haast niet anders, aangezien die sprinters over enkele jaren 6x per uur moeten gaan rijden. Als je die IC dan via de buitenste sporen had willen laten rijden, had je er net zo goed een sprinter van kunnen maken, dan was je even snel geweest.
Daniel schreef:Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.
Nieuwe brug wordt in de buurt op het land gebouwd, tegelijkertijd worden de nieuwe landhoofden gebouwd.
Tijdens een buitendienststelling wordt de oude brug weggehaald en de nieuwe geplaatst.
Daarna worden de oude landhoofden vervangen en verhoogd tot op rijnvaarthoogte en wordt de oude brug terug geplaatst. Pas daarna komt de viersporigheid in dienst.
Lijkt me ook, maar in 1 weekend daarnaast ook de oude brughoofden ophogen (en daarmee ook de sporen) en de oude brug weer terugplaatsen lijkt me wat ambitieus
Het lijkt mij dat dit een situatie wordt die je wel vaker ziet bij spoorverdubbelingen: na plaatsing van de nieuwe brug worden de sporen omgelegd naar die brug en pas als de aanpassingen aan de oude brug klaar zijn gaat de viersporigheid in dienst. Eigenlijk net zoiets dus als je nu tussen Lunetten en Houten hebt, daar rijden de treinen nu ook over de nieuwe sporen gedurende het aanpassen van de oude sporen.
Het kan overigens wel hoor, een aanpassing van de landhoofden binnen één buitendienststelling. Vereist wel wat voorbereidingen en werkt alleen als je niet al te ver omhoog hoeft. Maar heb laatst nog ergens een reportage gezien over hoe de Wantijbrug bij Dordrecht inclusief aanpassing van de landhoofden in één lang weekend vervangen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.
deadlock schreef:Logisch want na Woerden is het grootste probleem over.
Aan de andere kant heb je nu de situatie dat er twee keersporen op 10 kilometer afstand van elkaar liggen: vanuit Rotterdam / Den Haag keert de helft van de stoptreinen op Gouda Goverwelle, vanuit Utrecht keert de helft op Woerden Molenvliet. Maar aan de andere kant: zolang er geen stations tussen Woerden en Gouda Goverwelle bij komen zou je in principe daar nog wel wat extra treinen kwijt kunnen in de toekomst door seinverdichting toe te passen.
Moshi schreef:Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.
Dezelfde prorail die ooit eens riep dat er 10.000 volt op de bovenleiding stond? Juist. Het gaat om een woordvoerder, niet te veel aandacht aan schenken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Verplaatsing nieuwe spoorbrug Leidsche Rijn is megaklus
Ruim 3.000 ton weegt de nieuwe spoorbrug, die naast de bestaande brug naar Leidsche Rijn komt te liggen. Het gevaarte is de afgelopen maanden in delen op een ponton naar een stuk grond naast het Amsterdam-Rijnkanaal vervoerd en daar in elkaar gezet.
In het weekend van 17 tot 20 november wordt de 170 meter lange stalen en 30 meter hoge brug op zijn plaats gereden. Een megaklus. Dat gebeurt, globaal, door hem op twee speciale transportwagens te zetten en de stalen kolos vervolgens via het land naar zijn plek te vervoeren. Een afstand van ongeveer 800 meter. Als de nieuwe brug er ligt, gaat de oude spoorbrug er even uit om hem iets (30 centimeter) op te tillen zodat die net zo hoog als de nieuwe komt te liggen. Deze klus staat gepland in de week van 19-29 oktober volgend jaar.
Lees verder (incl. animatie van hoe men de brug tussen de twee bestaande bruggen gaat plaatsen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...