Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In Parijs ziet de gemiddelde bus/tram-vertrekstaat er zo uit:
Persoonlijk vind ik het wel makkelijk werken, het gaat er namelijk al van uit dat bussen soms te laat kunnen zijn, maar dat ze wel iedere x minuten van de vertrekhalte vertrekken. Als de frequentie onder de drie keer per uur zakt, worden er wel losse vertrektijden gegeven. Dat zal bij de Rotterdamse tram alleen 's avonds laat en eventueel op zondagochtend zijn.
Persoonlijk vind ik het wel makkelijk werken, het gaat er namelijk al van uit dat bussen soms te laat kunnen zijn, maar dat ze wel iedere x minuten van de vertrekhalte vertrekken. Als de frequentie onder de drie keer per uur zakt, worden er wel losse vertrektijden gegeven. Dat zal bij de Rotterdamse tram alleen 's avonds laat en eventueel op zondagochtend zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Om nog een beetje safe te spelen, kiest RET ervoor om dan nog in de spits voor die onregelmatige regeling in ye voeren.
Er rijden minder trams in daluren.
Verder weet ik het niet zo goed uit te leggen, maar ik ben er wel op tegen.
Als je dan bekijkt dat, stel je voor dat de trams toch op zelfde tijd rijden, je op de site kan kijken hoelaat een tram komt. Iets minder dan voorheen, maar ja. Ik ben er toch tegen.
Maar hoe zit het met tram 20. Dat is een spitslijn. Een beetje zielig dat er staat dat tram 20 8x per uur rijdt.
Dan kan je 7 trams achter elkaar krijgen en die ene met een gat van 45 minuten bijvoorbeeld.
Dat kan niet, want de rit opzich duurt 30 minuten ongeveer. Maar stel je voor.
Er rijden minder trams in daluren.
Verder weet ik het niet zo goed uit te leggen, maar ik ben er wel op tegen.
Als je dan bekijkt dat, stel je voor dat de trams toch op zelfde tijd rijden, je op de site kan kijken hoelaat een tram komt. Iets minder dan voorheen, maar ja. Ik ben er toch tegen.
Maar hoe zit het met tram 20. Dat is een spitslijn. Een beetje zielig dat er staat dat tram 20 8x per uur rijdt.
Dan kan je 7 trams achter elkaar krijgen en die ene met een gat van 45 minuten bijvoorbeeld.
Dat kan niet, want de rit opzich duurt 30 minuten ongeveer. Maar stel je voor.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Je verhaal is nogal onsamenhangend, maar door geen vaste dienstregeling aan te houden krijgt een vervoerder juist meer ruimte om te sturen op regelmaat. Bovendien kan je bij pieken wat makkelijker een lijn versterken. Als er bijvoorbeeld elke laatste woensdag van de maand een groter aanbod is kan je op dat moment veel gemakkelijker de frequentie iets verhogen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In de spits is de cadans veel belangrijker dan de exacte vertrektijd. Door star vast te houden aan een gepubliceerde dienstregeling krijg je bij een beetje vertraging een onregelmatige frequentie (bijvoorbeeld niet iedere 7,5 minuten maar 5 minuten - 2 minuten - 9 minuten). Dat resulteert dan weer in een zeer volle voorste tram, een hele lege tweede tram en vervolgens weer een zeer volle (en met vertraging rijdende) volle tram.
Door geen exacte vertrektijden te publiceren, maar wel de frequentie, kun je een beetje schuiven en de trams een paar minuten later laten rijden zodat de frequentie over de hele lijn gelijk blijft. Je krijgt dan minder grote gaten in de frequentie en het eindresultaat is een betrouwbaardere reistijd en betere verdeling van het reizigersaanbod.
Hetzelfde principe wordt ook op veel metro's gebruikt, de MTA (vervoersautoriteit van New York City) legt het met het volgende filmpje op een aardige manier uit:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eShtZSx4kWc[/youtube]
Door geen exacte vertrektijden te publiceren, maar wel de frequentie, kun je een beetje schuiven en de trams een paar minuten later laten rijden zodat de frequentie over de hele lijn gelijk blijft. Je krijgt dan minder grote gaten in de frequentie en het eindresultaat is een betrouwbaardere reistijd en betere verdeling van het reizigersaanbod.
Hetzelfde principe wordt ook op veel metro's gebruikt, de MTA (vervoersautoriteit van New York City) legt het met het volgende filmpje op een aardige manier uit:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eShtZSx4kWc[/youtube]
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Maar je gaat nu voorbij aan het hele punt: er zijn geen lijnen met dusdanig hoge frequentie in Rotterdam, het zijn combinaties van lijnen op een gemeenschappelijk deel die deze hoge frequentie hebben. Zo rijden de metrolijnen A, B en C op het gezamenlijke traject 18x per uur, net als de tramlijnen 20/25 die samen 16x per uur rijden, en hetzelfde voor de lijnen 21/23/24. Echter op de uitlopers van deze lijnen is dit niet het geval, daar rijdt men 8x, 6x of zelfs 4x per uur.Geert schreef:Door geen exacte vertrektijden te publiceren, maar wel de frequentie, kun je een beetje schuiven en de trams een paar minuten later laten rijden zodat de frequentie over de hele lijn gelijk blijft. Je krijgt dan minder grote gaten in de frequentie en het eindresultaat is een betrouwbaardere reistijd en betere verdeling van het reizigersaanbod.
Het is dus niet zo dat voertuigen dat achter een vertraagd voertuig zit leeg is, grote kans dat er namelijk wel degelijk reizigers in zitten die zijn ingestapt voor de lijnen samen kwamen. Die zouden bij dit beleid dan vertraging gaan oplopen, doordat men dit voertuig gaat vertragen om voor een betere verdeling te zorgen, wat tot gevolg kan hebben dat je je overstap mist.
Bij voertuigen die echt exact dezelfde route rijden in hoge frequentie is er natuurlijk wat voor te zeggen. Bij metrolijn D heb je op zondag versterkingsritten Slinge - Rotterdam Centraal rijden. Als de metro De Akkers - Rotterdam Centraal nou 5 minuten vertraging heeft zou je kunnen zeggen de rit Slinge - Rotterdam Centraal 5 minuten vroeger te laten rijden (indien deze al op tijd klaar staat), daar heeft geen enkele reiziger last van want beide hebben dezelfde route. Maar om de tram uit Vlaardingen te vertragen omdat de tram uit Schiedam er te dicht voor zit is naar mijn idee niet echt gewenst, want dan zien sommigen reizigers hun overstap wegrijden, die niet elke 5 minuten rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Zo kun je dus plannen tot je een ons weegt:
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... oute.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... oute.dhtml
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Apart dat ze die trein niet gewoon naar Rotterdam hebben laten doorrijden, dat was voor de reizigers waarschijnlijk sneller geweest dan het terugsteken via Gouda. En dan ligt ook niet gelijk heel de materieelomloop in de war; beide ritjes duren toch even lang.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Volgens NOS op 3 (http://nos.nl/op3/artikel/2065323-trein ... erdam.html) is de trein na Rta doorgereden via Sdm en Dt naar Gvc :Y
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ahja, dan is het wel een klantvriendelijker oplossing die tijd scheelt. Als ik zo eens op Sporenplan kijk lijkt het bijna op een roestrijactie waarbij de trdl zich niet had gerealiseerd dat wissel 253A/B op de klem ligt, immers kan iets als dit eigenlijk bijna alleen maar gebeuren bij afwijken op het plan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat wissel (dat jaren op de klem heeft gelegen) is al zeker een aantal maanden ook fysiek verwijderd, en dus ook niet meer zichtbaar op de schermen van de treindienstleider.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Overigens is die "meest bizarre fout ooit" (citaat uit het AD) wel vaker voorgekomen in Gouda. Wel lekker suf natuurlijk ;)
- Visgraatmodel
- Berichten: 613
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
RET 5701 is onderweg naar Rotterdam. https://twitter.com/pgpeters/status/659310370461499392
-
- Berichten: 952
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Waarom wordt er op lijn 115 - Spijkenisse Centrum->Rozenburg geleed materieel door Connexxion ingezet? Vanavond de 9173 gezien bij het Hartelkruis, echter maar 1 minuut achter lijn 105. Beide waren overigens heel erg leeg en volgens de dienstregeling rijden ze beide in de Botlek dezelfde tijden.
Lijn 105 & 115 - 17:59 uur vertrek Esso Botlek...
Weet iemand trouwens hoeveel reizigers lijn 205 in de Botlek heeft? Zie ik ook heel vaak nagenoeg leeg over een klein stuk A15 naar Spijkenisse rijden vanuit de Botlek....
Lijn 105 & 115 - 17:59 uur vertrek Esso Botlek...
Weet iemand trouwens hoeveel reizigers lijn 205 in de Botlek heeft? Zie ik ook heel vaak nagenoeg leeg over een klein stuk A15 naar Spijkenisse rijden vanuit de Botlek....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bovengenoemde lijnen rijden in Spijkenisse beide een andere route. Vanaf Spijkenisse Centrum zit er volgens mij een redelijke interval tussen. De 115 is een stuk sneller dan de 105 en slaat Spijkenisse Noord over.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Er zit 7 minuten tussen de vertrektijden van de 105 en 115 op Spijkenisse metro centrum. Waardoor ze omdat de 115 een sneller route rijdt in Spijkenisse ze vanaf Halfweg 2 achter elkaar rijden.
De reden dat er Geleed op de 2 ritten van lijn 115 zijn komt omloop technisch het beste uit.
De reden dat er Geleed op de 2 ritten van lijn 115 zijn komt omloop technisch het beste uit.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Over die lijn 105 trouwens. In de avond gaan de ritten maar tot Spijkenisse en dan moet je overstappen op een ander 105 (van 3 minuten later) naar de Akkers. Klopt dit?010jongen schreef:Bovengenoemde lijnen rijden in Spijkenisse beide een andere route. Vanaf Spijkenisse Centrum zit er volgens mij een redelijke interval tussen. De 115 is een stuk sneller dan de 105 en slaat Spijkenisse Noord over.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Klopt.
Lijn 105 uit Rozenburg gaat dan door als lijn 84 naar Metro Akkers.
Lijn 84 uit Maaswijk gaat dan door als lijn 105 naar Metro Akkers.
In omgekeerde richting is de rit wel doorgaand.
Lijn 105 uit Rozenburg gaat dan door als lijn 84 naar Metro Akkers.
Lijn 84 uit Maaswijk gaat dan door als lijn 105 naar Metro Akkers.
In omgekeerde richting is de rit wel doorgaand.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Okee, dank je wel. Dat verklaart alles.MetroRET schreef:Klopt.
Lijn 105 uit Rozenburg gaat dan door als lijn 84 naar Metro Akkers.
Lijn 84 uit Maaswijk gaat dan door als lijn 105 naar Metro Akkers.
In omgekeerde richting is de rit wel doorgaand.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Weet je ook misschien waarom dat zo is?MetroRET schreef:Klopt.
Lijn 105 uit Rozenburg gaat dan door als lijn 84 naar Metro Akkers.
Lijn 84 uit Maaswijk gaat dan door als lijn 105 naar Metro Akkers.
In omgekeerde richting is de rit wel doorgaand.
Heeft dat met omlopen of rijtijden te maken ofzo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat is nou de typische logica van Connexxion wat ik nooit heb begrepen.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dit is niet helemaal waar want er zijn ook ritten van lijn 84 uit de Maaswijk die gekoppeld zijn aan lijn 101 naar Hellevoetsluis of lijn 103 naar Rockanje. En ritten van lijn 105 in de avond die gewoon door gaan naar De Akkers. ;)MetroRET schreef:Klopt.
Lijn 105 uit Rozenburg gaat dan door als lijn 84 naar Metro Akkers.
Lijn 84 uit Maaswijk gaat dan door als lijn 105 naar Metro Akkers.
In omgekeerde richting is de rit wel doorgaand.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Over het algemeen dan... uitzonderingen daargelaten....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Connexxion lijn 84 is dan wel een erg gebroken lijn, want vanaf de Akkers gaat het door naar Rozenburg(door lijn 105) en vanaf Maaswijk naar Brielle/Rockanje(door lijn 101/103). bij Spijkenisse dus overstappen op een andere 84. :')
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Is natuurlijk ook vooral te zien in de frequenties overdag waar in de piek van de ochtendspits slechts 1 op de 6 bussen doorgaat naar Metro Akkers.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Volgens de dienstregeling niet: daar staat bij elke rit 's avonds en op zondag vanaf Rozenburg als voetnoot "Op Spijkenisse Metro Centrum aansluiting naar Metro Akkers." met ook echt een gebroken rit. (Rozenburg - Spijkenisse Centrum is bijvoorbeeld rit 4093 en Spijk. Centrum - De Akkers is rit 4095.)dylanwild94 schreef:En ritten van lijn 105 in de avond die gewoon door gaan naar De Akkers. ;)
Uiteraard is het best mogelijk dat de bus in de praktijk (soms) wel doorrijdt, maar volgens de dienstregeling is dat niet het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten