Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door regenmaker »

Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.
Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.

Bij vliegen is het vaak zo dat een retourtje goedkoper is dan één enkele reis. Je kan dan rustig een retour boeken en niet inchecken voor de vlucht terug, bij bussen is het hetzelfde, je stapt gewoon uit op de plek waar je moet zijn, als je voor €4,- spotgoedkoop van Vlissingen naar Groningen kan komen door een kaartje naar Hamburg te kopen dan doe je dat toch gewoon? Wat is daar niet aantrekkelijk aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Dennenboom »

In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door regenmaker »

deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Hainje »

Dennenboom schreef:In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.
:') :') :') :') :') :') :')
🍉
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door baladid »

regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Dat is het bij het treinreizen ook niet altijd zo. Ik (Bahncard25+Railplus, geen voordeelurenkaart) betaal voor een treinreis van Hoogeveen naar Den Haag Centraal 24,20€. Voor Papenburg-Den Haag Centraal via Leer-Weener(Gr)-Groningen Europapark betaal ik met een Europa-Spezial 14,25€ en kan zonder probleem in Hoogeveen opstappen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Van Amsterdam Sloterdijk naar Groningen met NS is normaal 25,10 euro.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leer (D) via Groningen is bij Flixbus te boeken vanaf 19 euro. En met een promotionele kortingscoupon kan daar nog wel een paar euro vanaf. En als je meer uit de omgeving van Sloterdijk komt scheelt het je minimaal één overstap.

Tot deze zomer gebeurde nog wel eens dat mensen dit deden. Toen kon dat namelijk makkelijker, omdat de bus Frankfurt-Amsterdam was doorgekoppeld aan Amsterdam-Hamburg. Je kon dus ook kaartjes Frankfurt-Groningen via Amsterdam kopen. Daardoor kon je ook in Groningen onopvallend uitstappen terwijl je eigenlijk in Amsterdam was ingestapt. Nu kan dat niet meer, omdat beide verbindingen nu gescheiden zijn en Flixbus geen overstapverbindingen via Amsterdam verkoopt.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Globetrotter »

baladid schreef:
regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Bij fernbussen en treinen is dat inmiddels best achterhaald. Zo wou ik laatst naar Hamburg met een fernbus (Eurolines, Meinfernbus, you name it) en betaalde ik vanaf Amsterdam €9 en vanaf Groningen €25 bij dezelfde busmaatschappij. Oorzaken liggen denk ik gedeeltelijk in het feit dat ritten op een begeven moment bijna zijn volgeboekt, dus de kaartjes duurder worden. Ook het feit dat de rit de dag van vertrek kan de prijs omhoog drijven. Daarnaast is het ook zo dat vervoerders op bepaalde trajecten moeilijker kaartjes verkocht krijgen. Om niet met een lege bus op deze (deel) trajecten te rijden, worden er kaartjes tegen knalprijzen aangeboden op die (deel) trajecten.

Ik vraag me af of we ooit achter de totstandkoming van de prijs van een reis bij een fernbus of langeafstandstrein zullen komen en of er uberhaupt een theorie voor is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:
deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?
Zo werkt de wereld van het langeafstandsvervoer niet meer. Die werken met yieldmanagement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Op zich is het niet heel ingewikkeld hoor. Yield Management (zowel voor bus, vliegtuig als hotels) werkt met contingenten die je voor een bepaalde prijs in de markt zet. De crux is hoeveel contingenten van welke prijsklassen beschikbaar zijn. Op een verbinding met concurrentie biedt je relatief veel goedkopere contingenten aan.

Ook wil je voorkomen dat mensen die een (goedkoop) deeltraject (bv Groningen-Leer) reizen ervoor zorgen dat de bus vol is, waardoor de (duurdere) tickets voor het gehele traject (bv Groningen-Berlijn) niet meer verkocht kunnen worden. En je zit natuurlijk met het verschil in vraag. Als je op voorhand weet dat je een bus, vliegtuig of hotel wel vol krijgt, dan kan je natuurlijk hogere prijzen vragen dan wanneer je veel vrije plaatsen over houdt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Flikker op met je yield management.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken. :lol:
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Dennenboom »

Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door ovforens »

Dan ga ik voor dat geld liever met de bus van Uithuizen naar Groningen en dan met de Flixbus naar Milaan. Of eigenlijk niet want dan ben ik kapot.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken. :lol:
Gewoon die KM-prijs weer invoeren. Werkt prima. Mooi gemiddelde pakken en af en toe een actie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.
Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.
Nee, door de marktwerking is die afgeschaft. Er was natuurlijk te veel vraag naar, dus te veel inkomstenderving.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door michiel71 »

Vinny schreef:Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland :lol:
Een retourtje met de trein kost mij niet meer dan €7, dus als jij €30 uitgeeft, ben je een dief van je portemonnee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Vinny »

Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits). :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door michiel71 »

Vinny schreef:Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits). :wink:
Ook door de weeks na de ochtendspits hoeft een treinretour niet meer dan €7 te kosten. Simpel te regelen via Facebook ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Meltrain »

Dan moet je dus wel 10 personen hebben die toevallig allemaal op dezelfde tijd vanaf een bepaald station naar hetzelfde andere station willen reizen en toevallig ook allemaal op dezelfde tijd weer terug willen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Zugführer »

Nee hoor, voor het groepsretour hoef je én niet hetzelfde vertrekstation te hebben én je hoeft niet op hetzelfde tijdstip te reizen.
Helaas zullen die ruime voorwaarden in de toekomst wel aangepast worden, aangezien het misbruik nogal in de hand werkt
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Statler Rail »

Dat delen van een groepsretour valt een beetje in de categorie van "Ritzen Koeriers", vernoemd naar voormalig onderwijsminister Jo Ritzen ten tijde van de invoering van de OV-Studentenkaart. Toen kon je pakketje laten bezorgen door studenten die gratis reizen hadden met hun OV-studentenkaart. :lol:

Zo´n groepsretour-via-facebook is echt iets voor een groepje liefhebbers en valt ook meer in de categorie van carpool-app BlaBla Car. Voor een bepaalde doelgroep een uitkomst, maar voor de mainstream veel te onbetrouwbaar en teveel gedoe.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten

Bericht door Thom91 »

Zo onbetrouwbaar dat sinds kort Thalys het ook aanbiedt?
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten