Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.regenmaker schreef:Maar dan ben je bij een kaartje toch sowieso meer geld kwijt als je een binnenlandse reis wil maken. Aangezien je sowieso een kaartje moet komen van NL naar bijvoorbeeld de eerste plaats in Duitsland. Lijkt me ook niet erg aantrekkelijk dus.
Bij vliegen is het vaak zo dat een retourtje goedkoper is dan één enkele reis. Je kan dan rustig een retour boeken en niet inchecken voor de vlucht terug, bij bussen is het hetzelfde, je stapt gewoon uit op de plek waar je moet zijn, als je voor €4,- spotgoedkoop van Vlissingen naar Groningen kan komen door een kaartje naar Hamburg te kopen dan doe je dat toch gewoon? Wat is daar niet aantrekkelijk aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
:') :') :') :') :') :') :')Dennenboom schreef:In het kader van terrorismebestrijding is een passagier die z'n bagage wel in het laadruim kan laten zetten en ondertussen stiekem uit kan stappen niet echt gewenst.
🍉
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Dat is het bij het treinreizen ook niet altijd zo. Ik (Bahncard25+Railplus, geen voordeelurenkaart) betaal voor een treinreis van Hoogeveen naar Den Haag Centraal 24,20€. Voor Papenburg-Den Haag Centraal via Leer-Weener(Gr)-Groningen Europapark betaal ik met een Europa-Spezial 14,25€ en kan zonder probleem in Hoogeveen opstappen.regenmaker schreef:Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Van Amsterdam Sloterdijk naar Groningen met NS is normaal 25,10 euro.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leer (D) via Groningen is bij Flixbus te boeken vanaf 19 euro. En met een promotionele kortingscoupon kan daar nog wel een paar euro vanaf. En als je meer uit de omgeving van Sloterdijk komt scheelt het je minimaal één overstap.
Tot deze zomer gebeurde nog wel eens dat mensen dit deden. Toen kon dat namelijk makkelijker, omdat de bus Frankfurt-Amsterdam was doorgekoppeld aan Amsterdam-Hamburg. Je kon dus ook kaartjes Frankfurt-Groningen via Amsterdam kopen. Daardoor kon je ook in Groningen onopvallend uitstappen terwijl je eigenlijk in Amsterdam was ingestapt. Nu kan dat niet meer, omdat beide verbindingen nu gescheiden zijn en Flixbus geen overstapverbindingen via Amsterdam verkoopt.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leer (D) via Groningen is bij Flixbus te boeken vanaf 19 euro. En met een promotionele kortingscoupon kan daar nog wel een paar euro vanaf. En als je meer uit de omgeving van Sloterdijk komt scheelt het je minimaal één overstap.
Tot deze zomer gebeurde nog wel eens dat mensen dit deden. Toen kon dat namelijk makkelijker, omdat de bus Frankfurt-Amsterdam was doorgekoppeld aan Amsterdam-Hamburg. Je kon dus ook kaartjes Frankfurt-Groningen via Amsterdam kopen. Daardoor kon je ook in Groningen onopvallend uitstappen terwijl je eigenlijk in Amsterdam was ingestapt. Nu kan dat niet meer, omdat beide verbindingen nu gescheiden zijn en Flixbus geen overstapverbindingen via Amsterdam verkoopt.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Bij fernbussen en treinen is dat inmiddels best achterhaald. Zo wou ik laatst naar Hamburg met een fernbus (Eurolines, Meinfernbus, you name it) en betaalde ik vanaf Amsterdam €9 en vanaf Groningen €25 bij dezelfde busmaatschappij. Oorzaken liggen denk ik gedeeltelijk in het feit dat ritten op een begeven moment bijna zijn volgeboekt, dus de kaartjes duurder worden. Ook het feit dat de rit de dag van vertrek kan de prijs omhoog drijven. Daarnaast is het ook zo dat vervoerders op bepaalde trajecten moeilijker kaartjes verkocht krijgen. Om niet met een lege bus op deze (deel) trajecten te rijden, worden er kaartjes tegen knalprijzen aangeboden op die (deel) trajecten.baladid schreef:regenmaker schreef:Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Ik vraag me af of we ooit achter de totstandkoming van de prijs van een reis bij een fernbus of langeafstandstrein zullen komen en of er uberhaupt een theorie voor is.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Zo werkt de wereld van het langeafstandsvervoer niet meer. Die werken met yieldmanagement.regenmaker schreef:Maar je zou er toch vanuit gaan dat een reis met minder kilometers goedkoper is?deadlock schreef:Nee want de kaartjes voor het binnenlandse vervoer worden niet aangeboden dus je kan geen vergelijking maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Op zich is het niet heel ingewikkeld hoor. Yield Management (zowel voor bus, vliegtuig als hotels) werkt met contingenten die je voor een bepaalde prijs in de markt zet. De crux is hoeveel contingenten van welke prijsklassen beschikbaar zijn. Op een verbinding met concurrentie biedt je relatief veel goedkopere contingenten aan.
Ook wil je voorkomen dat mensen die een (goedkoop) deeltraject (bv Groningen-Leer) reizen ervoor zorgen dat de bus vol is, waardoor de (duurdere) tickets voor het gehele traject (bv Groningen-Berlijn) niet meer verkocht kunnen worden. En je zit natuurlijk met het verschil in vraag. Als je op voorhand weet dat je een bus, vliegtuig of hotel wel vol krijgt, dan kan je natuurlijk hogere prijzen vragen dan wanneer je veel vrije plaatsen over houdt.
Ook wil je voorkomen dat mensen die een (goedkoop) deeltraject (bv Groningen-Leer) reizen ervoor zorgen dat de bus vol is, waardoor de (duurdere) tickets voor het gehele traject (bv Groningen-Berlijn) niet meer verkocht kunnen worden. En je zit natuurlijk met het verschil in vraag. Als je op voorhand weet dat je een bus, vliegtuig of hotel wel vol krijgt, dan kan je natuurlijk hogere prijzen vragen dan wanneer je veel vrije plaatsen over houdt.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Flikker op met je yield management.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Dan ga ik voor dat geld liever met de bus van Uithuizen naar Groningen en dan met de Flixbus naar Milaan. Of eigenlijk niet want dan ben ik kapot.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Gewoon die KM-prijs weer invoeren. Werkt prima. Mooi gemiddelde pakken en af en toe een actie.Statler Rail schreef:Okee, dan betaal jij altijd vol tarief (Normalpreis). Heb je niets meer met Yield Management te maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.Dennenboom schreef:Heb alvast een reisje voor deadlock. Uithuizen - Vlissingen met de bus. Netjes kilometergerelateerd met de OV-chipkaart kost dat € 68,69. Daar komt geen Yield Management aan te pas. Een leuk tarief om een halve dag onderdak te krijgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Nee, door de marktwerking is die afgeschaft. Er was natuurlijk te veel vraag naar, dus te veel inkomstenderving.Vinny schreef:Bestat de OV dagkaart niet meer? De NS dagkaart kost 51,40 zie ik. Vroeger kon je voor volgens mij 5 euro daar aanvullend stads- en streekvervoer bij krijgen.
🍉
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Een retourtje met de trein kost mij niet meer dan €7, dus als jij €30 uitgeeft, ben je een dief van je portemonnee.Vinny schreef:Ik ben waarschijnlijk niet de enige voor wie 50 euro voor een dagkaart net iets te veel van het goede is. Ik reis dan ook met een weekend-vrij abonnement. Hoe gek ik het ook maak, ik geef zelden meer uit dan 30 euro voor een "wereldreis" binnen Nederland
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Ook door de weeks na de ochtendspits hoeft een treinretour niet meer dan €7 te kosten. Simpel te regelen via Facebook ;)Vinny schreef:Weekend-vrij abonnement he, dus door de weeks wel betalen (weliswaar met korting buiten de spits).
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Dan moet je dus wel 10 personen hebben die toevallig allemaal op dezelfde tijd vanaf een bepaald station naar hetzelfde andere station willen reizen en toevallig ook allemaal op dezelfde tijd weer terug willen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Nee hoor, voor het groepsretour hoef je én niet hetzelfde vertrekstation te hebben én je hoeft niet op hetzelfde tijdstip te reizen.
Helaas zullen die ruime voorwaarden in de toekomst wel aangepast worden, aangezien het misbruik nogal in de hand werkt
Helaas zullen die ruime voorwaarden in de toekomst wel aangepast worden, aangezien het misbruik nogal in de hand werkt
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Dat delen van een groepsretour valt een beetje in de categorie van "Ritzen Koeriers", vernoemd naar voormalig onderwijsminister Jo Ritzen ten tijde van de invoering van de OV-Studentenkaart. Toen kon je pakketje laten bezorgen door studenten die gratis reizen hadden met hun OV-studentenkaart.
Zo´n groepsretour-via-facebook is echt iets voor een groepje liefhebbers en valt ook meer in de categorie van carpool-app BlaBla Car. Voor een bepaalde doelgroep een uitkomst, maar voor de mainstream veel te onbetrouwbaar en teveel gedoe.
Zo´n groepsretour-via-facebook is echt iets voor een groepje liefhebbers en valt ook meer in de categorie van carpool-app BlaBla Car. Voor een bepaalde doelgroep een uitkomst, maar voor de mainstream veel te onbetrouwbaar en teveel gedoe.
Re: Flixbus wil binnenlandse ic-bussen inzetten
Zo onbetrouwbaar dat sinds kort Thalys het ook aanbiedt?
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten