mb90 on Tour #35: Van ICK tot Phileas in Zuid-Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #35: Van ICK tot Phileas in Zuid-Nederland

Bericht door mb90 »

Gisteren heb ik een tourtje gemaakt door het zuiden van het land met als doel om de ICK nog een keer uit te zwaaien en om de Phileas uit te proberen voordat ze weer een storing krijgen. :P

Ik had ook nog op een ander forum gelezen dat er een ex-RET Berkhofje in Rivierenland reed en daarom ging ik vroeg uit de veren om iets voor zevenen met de metro naar Rotterdam Centraal te gaan. Een metro die nu al goed gevuld was. Rond 7:10 uur kwam ik daar aan om vanaf Rotterdam Centraal via Dordt en Geldermalsen richting Tiel te gaan. Met IC t1923 ging ik naar Dordrecht en die reed met ICK. De eerste de beste trein was dus al een trein met ICK. :) Dat betekende wel dat ik flink wat meer tijd had opweg richting Eindhoven. Vanaf Dordrecht ging het met de MerwedeLingeLijn naar Gorinchem om daar eens te kijken of ik daar het Berkhofje kon spotten. Dat lukte prima. De trein ging alleen vanaf Gorinchem niet verder. Ik heb geen idee waarom overigens. Maar, bij aankomst in Gorinchem kwam het Berkhofje gelijk aangereden op lijn 47 naar Geldermalsen. :D
Afbeelding

Zoals te zien is het display niet helemaal goed meer. De chauffeur kreeg hem ondanks veel pogingen niet aan de praat. Het was wel een erg vertrouwde rit met deze bekende bus. Wel was te merken dat hij niet gewend was om dienst te doen als streekbus, want in volle vaart begon de bus toch wel te kraken. Met een leeftijd van 16 jaar ook niet verwonderlijk. Na 3 kwartier kwam ik met deze bus in Geldermalsen terecht:
Afbeelding

Ondertussen was de trein naar Tiel al vertrokken en zag ik dat het Berkhofje verder ging als lijn 43 naar Tiel, dus de keuze was snel gemaakt. Ik ging met dit Berkhofje verder naar Tiel. Na een rit zonder problemen en via leuke weggetjes langs kleurrijke boomgaarden kwam ik in Tiel terecht:
Afbeelding

Hier ging het Berkhofje weer terug als lijn 43 en werd het voor mij wachten op lijn 42 naar Druten. De bus kwam al snel aan:
Afbeelding

En om 9:45 uur vertrok ik naar Druten. Na een rustige rit kwam ik er in Druten achter dat ik net in het verkeerde uur aankwam en dus een half uur mocht wachten op lijn 165 van Juijn Rossum naar Den Bosch. Maar, gelukkig komt Hermes met leuke busjes langs, zoals deze Alliance:
Afbeelding

Na een Amba op lijn 87 reed er op de rit van een half uur later op lijn 85 weer een Alliance:
Afbeelding

Toen kwam de bus van Juijn Rossum. Dit was een comfortabele Setra en dat zorgde voor een rustige rit door het land van Maas en Waal naar Den Bosch. Een rit van bijna anderhalf uur. Best lang voor zo'n afstand, maar het was dus prima uit te houden en wel in deze bus:
Afbeelding

Door de nieuwe dienstregeling bij Veolia begin dit jaar had men meer bussen nodig in Brabant. Daarom zijn er overal wat Citaro's weggeplukt en deze 5464 is daardoor bijvoorbeeld hier terecht gekomen op lijn 137:
Afbeelding

Vanaf Den Bosch ging het met de eerste de beste IC naar Eindhoven. Dit gebeurde met ICRm. 8-) In Eindhoven stond er toevallig nog een 1700-tje van Hermes klaar. Dat had ik niet meer verwacht hier:
Afbeelding

Maar, ook de lelijkste bus van Nederland reed dit keer. Deze Phileas. Hier de 1208:
Afbeelding

Sinds de nieuwe concessie is de varatie in Eindhoven minder, maar de bussen zijn nog wel aardig, zoals deze Lion's City:
Afbeelding

Of 1 van de 3 Citaro G's die hier rijden:
Afbeelding

Nog maar een Phileas, omdat ze zo opvallend zijn:
Afbeelding

Ook Amba's zijn hier veel te vinden:
Afbeelding

Maar, het leukste is dat er 3 Alliance B96's van Connexxion hier rijden. :) Deze 2239 is er 1 van:
Afbeelding

Om te kijken of de Phileas er van binnen ook zo lelijk uit ziet als de buitenkant besloot ik omeen ritje te maken naar de halte Landforum met een Phileas. Van binnen valt het nog mee. Het zit ook nog aardig. Voor je rug althans, de zit zelf is minder. Na een snelle rit kwam ik bij de halte Landforum uit. Hier kwam een andere Phileas langs:
Afbeelding

Hierna was het de hoogste tijd om weer terug te gaan naar het station, want er kwam weer ICK aan. Doordat deze ook in de t1923 reed, wist ik dat het ook in de t1945 te vinden zou zijn. Dit was inderdaad zo en daarom ging ik naar de wel bekende boog bij Horst-Sevenum om deze vast te leggen als IC t1956. Na aankomst aldaar ging ik naar de westkant van deze boog. Hier kwam na een klein kwartiertje deze ICRm stam langs als IC t1947:
Afbeelding

Na nog een ICRm, dit keer in de t1954, kwam er ook nog een Cargo-tje langs. Deze lange sleep van ERS:
Afbeelding

Hierna volgde weer een ICRm-stam, alleen zat nu de Bs voorop en wel in de IC t1949:
Afbeelding

Toen volgde dan eindelijk de ICK in IC t1956. :) :
Afbeelding

Tussendoor kwamen overigens telkens de gebroeders straaljager van vliegbasis Volkel over. Dat zorgde wel voor een leuke afwisseling:
Afbeelding

Met IC t1958 ging het daarna weer naar Eindhoven om te kijken hoe de middagspits er daar uit ziet en om avondeten in te slaan. Wat 3 touringcars na is het hetzelfde als overdag. Maar, niet lang, want deze Duvedec kwam ook even langs:
Afbeelding

Wat ik nog niet eerder gezien had, was een gelede bus op een streeklijn vanuit Eindhoven. Of het planmatig is weet ik niet, maar hier een gelede Lion's City op lijn 121 naar Uden met ernaast Alliance 2233 op lijn 3 en Alliance 2239 op lijn 20:
Afbeelding

Na het halen van een patatje ging het met IC t1960 via Dordrecht (waar ik Reiziger Ddrs zag en waar ik achteraf pas achter kwam) en Rotterdam Lombardijen kwam ik iets voor zevenen weer thuis.

De statistieken:
Reisduur: ongeveer 12 uur
Aantal treinen: 6
Aantal bussen: 6
Aantal metro's: 1
Controle: in 1 van de 6 treinen (= 16,7%)
Soorten treinmaterieel: ICRm-rijtuig (3x), ICK (2x), Arriva E-GTW
Soorten busmaterieel: Arriva Berkhofje 45, Arriva Wright 5993, Juijn Russum Setra, Hermes Phileas (2x), Qbuzz Lion's City
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #35: Van ICK tot Phileas in Zuid-Nederland

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:De trein ging alleen vanaf Gorinchem niet verder. Ik heb geen idee waarom overigens.
Er was een seinstoring tussen Arkel en Leerdam :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #35: Van ICK tot Phileas in Zuid-Nederland

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef: Hierna volgde weer een ICRm-stam, alleen zat nu de Bs voorop en wel in de IC t1949:
http://i516.photobucket.com/albums/u326 ... G_1900.jpg
[zeurmodus] Dat is een BDs. :P [/zeurmodus]
Leuk verslag verder. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten