Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door WSM »

reisthijs schreef:Met de komst van de Flirts zullen de problemen voorbij zijn. Dat is nog maar een jaar.

(De CAFs zijn voornamelijk vervanging, geen uitbreiding van het materieelpark)
Wanneer zijn DD-AR, DDM-1 en SGMm aan de beurt voor afvoer?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: (..) In elke trein zit een conducteur, de computer kan loggen hoeveel kaartjes er gescand worden (HC moet dan zelf aangeven welke bakken hij gecontroleerd heeft).
Dat schrijf je goed 'zit een conducteur'. Mijn ervaring is dat die bij zo'n grote drukte echt niet een rondje controle gaat doen.. en m.i. ook wel terecht.. moeten de reizigers die staan ook nog een HC langs zich laten proppen in het gangpad.
Bemined schreef: Een sensor die weegt hoe zwaar de bak is kan ook een schatting van de drukte maken (mogelijk is dit zelfs al af te leiden aan de hand van de remgegevens). Vertragingen en uitval is al bekend in de systemen, geplande materieelinzet kent de NS ook intern. Koppel al die gegevens en draai er een scriptje overheen en je hebt je drukste treinen.
Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door reisthijs »

WSM schreef:
reisthijs schreef:Met de komst van de Flirts zullen de problemen voorbij zijn. Dat is nog maar een jaar.

(De CAFs zijn voornamelijk vervanging, geen uitbreiding van het materieelpark)
Wanneer zijn DD-AR, DDM-1 en SGMm aan de beurt voor afvoer?
DD-AR en DDM-1 waren eigenlijk al afgevoerd.
SGMm vanaf 2018.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door SuperGhost »

Durashift schreef:Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..
Doe het dan meteen goed en plaats dan bij de deuren sensoren die mensen kunnen herkennen en kunnen tellen hoeveel er in en uitstappen, dan weet je meteen hoeveel er in zitten/staan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Durashift schreef:Een gewichtssensor lijkt mij beter. Al heb je dan wel met marge te maken.. stel dat er (toevallig) een bak bezet wordt waarin bovengemiddeld veel mensen met een BMI groter dan 25 plaatsnemen.. dan heb je al een vertekend beeld indien er ook een basisschoolklas een staande receptie in het gangpad houdt..
Dat maakt voor de gemiddelden niet uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door JWM »

Waarom moeilijk doen met gewichtssensoren als de reizigersvraag prima inzichtelijk is aan de hand van in/uitcheck gegevens?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door SuperGhost »

JWM schreef:Waarom moeilijk doen met gewichtssensoren als de reizigersvraag prima inzichtelijk is aan de hand van in/uitcheck gegevens?
Omdat een incheck je nog niet per se aan één trein hoeft te koppelen. Al helemaal niet bij routes die niet aan één traject vast zitten. Zeker als er (lichte) vertragingen zijn is het dan soms zeer lastig om nog te zien welke trein je had.

Voorbeeld:
je checkt in om 13:20 in op Rotterdam Centraal en om 14:49 uit op Amsterdam Centraal. Heb je dan net de IC van 13:22 gemist en heb je gewacht op die van 13:37 (aankomst 14:47) of ben je met de sprinter via Woerden gegaan die om 13:25 vertrekt en om 14:42 aankomt (zeker als die licht vertraagd is krijg je een vrijwel gelijke aankomst).

ander voorbeeld:
je checkt om 17:20 in in Arnhem en om 17:49 uit in Nijmegen. Ben je dan met de licht vertraagde vertraagde stop-IC naar Roosendaal (3600) gegaan (normale vertrek om 17:22, normale aankomst 17:42), of met de achterliggende non-stop IC naar Nijmegen (3000, vertrek 17:34 / aankomst 17:47). Zeker aangezien je in Arnhem op het perron kan inchecken (dus zeer kort voor instappen zou kunnen inchecken) en in Nijmegen naast spoor 1 moet uitchecken (waar de 3000 stopt, terwijl de 3600 op het eilandperron stopt en je dus eerst naar dat zijperron moet lopen om uit te checken). Dit is dus niet vast te stellen dan.

Zo zijn er wel meerdere voorbeelden te bedenken natuurlijk.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog te maken met mensen die vergeten uit te checken, of mensen die niet meteen inchecken of juist uitchecken, omdat ze eerst nog naar een winkeltje of het stationstoilet gaan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Daarnaast heb je natuurlijk ook nog te maken met mensen die vergeten uit te checken, of mensen die niet meteen inchecken of juist uitchecken, omdat ze eerst nog naar een winkeltje of het stationstoilet gaan.
Of mensen die voor de lol de sprinter pakken. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Meltrain »

Hoe dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door regenmaker »

Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Ja, dat vind ik knap. Everybody is spying on you!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Vinny »

Leuk :) Ik ben ooit mijn carrière begonnen als "Teller in de Trein". In 2007 waren er namelijk ook al overvolle treinen en de NS wilde meten of ze bij de nieuwe dienstregeling wel de juiste verdeling hadden toegepast. Ik ben toen wel geconfornteerd met het verschijnsel spits en tegenspits. Schiphol-Utrecht-Eindhoven: De trein was overvol, staplaatsen in de eerste klas, de conducteur die een kwartier bezig was met boetes uitschrijven aan mensen die slechts een tweede klas vervoersbewijs hadden. De tegentrein was totaal leeg, op twee conducteurs, twee mensen van de railcatering, mezelf en een collega. We hadden een mooie zespersoonszitplaats voor onszelf en steeds na ieder station eventjes "in sneltreinvaart" rondlopen of er nog nieuwe reizigers waren die nog een koekje of een kop koffie wilde en hun kaartje konden laten zien.

Gemiddeld was de bezettingsgraad dus normaal :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door ODRAIL »

Bij de RET worden de reizigersstromen in kaart gebracht door de Wi-Fi signalen uit te lezen.

Ik vraag me wel al of dit wettelijkelijk is toegestaan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Dat doet NS ook op alle grote stations :Y
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:Bij de RET worden de reizigersstromen in kaart gebracht door de Wi-Fi signalen uit te lezen.

Ik vraag me wel al of dit wettelijkelijk is toegestaan.
Zolang het alleen het signaal is, mag dat best. Ze zullen echt niet gaan kijken wat jij allemaal op je mobiel uitvreet, daar hebben ze toch niets aan.
Overigens, wist je dat die handscanners in supermarkten ook met wifisignaal werken? Op die manier kunnen ze precies zien waar jij loopt en wat je scant. Wanneer je dat bij de AH doet, dan weten ze ook nog eens wie het doet (Bonuskaart).
Thom91 schreef:Dat doet NS ook op alle grote stations :Y
Doen ze dat ook met de 3G signalen? Want anders missen ze nog best veel looproutes van reizigers, ik heb wifi eigenlijk nooit aan staan in de trein/op het station en het zou mij verbazen als ik een van de weinige zou zijn.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Ga er maar van uit dat veel mensen 'vergeten' hun wifi uit te zetten na gebruik van wifi in de trein en veel mensen wifi standaard aan hebben staan.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door reisthijs »

Thom91 schreef:Ga er maar van uit dat veel mensen 'vergeten' hun wifi uit te zetten na gebruik van wifi in de trein en veel mensen wifi standaard aan hebben staan.
Ik ga er van uit dat veel mensen geen wifi in de trein gebruiken omdat hun eigen 4G veel sneller en betrouwbaarder is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
En lees ook dit artikel waar NS ook druk mee bezig is: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/11/5 ... jt-1552979
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:
deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.
Bron voor dat percentage?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Hainje »

© De Inktpot
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
Maar dan nog weet je alleen hoeveel mensen op Utrecht Centraal zijn en niet met welke treinen die mensen gekomen zijn of zullen vertrekken. In die nieuwe technologie van KPN zie ik wél mogelijkheden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:
Thom91 schreef:
deadlock schreef:
Thom91 schreef:@superghost, toch weet NS precies wie welke trein neemt ahv je OVC.
Nou nee. Ze doen een educated guess op basis van statistieken. Die klopt aardig maar dan houdt het wel op.
They do know, en die statistieken zijn 99.8% betrouwbaar dus dat is ruim voldoende.
Bron voor dat percentage?
NS
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Je mag een hoop vinden maar toch is het accuraat genoeg om de passagiersstromen te meten. Hoe zouden ze anders aan al die exacte informatie komen over stijgpuntcapaciteit te Schiphol? ;)

Dit ding hangt bijvoorbeeld in de Noordertunneluitgangen te Utrecht, telt het aantal passerenden mensen op ouderwetse manier maar bevat ook een wi-fi beacon:
Afbeelding
Maar dan nog weet je alleen hoeveel mensen op Utrecht Centraal zijn en niet met welke treinen die mensen gekomen zijn of zullen vertrekken. In die nieuwe technologie van KPN zie ik wél mogelijkheden.
OVC + Wi-Fi is betrouwbaar genoeg ;)
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 09 nov 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten