Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
traveler1990
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 18:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door traveler1990 »

Tja, feit is volgens mij dat er op dit moment veel lijnen met overvolle bussen rijden. Zelf paar keer meegemaakt richting Druten nu. Vraag is natuurlijk of dit iets is wat toevallig nu voorkomt of dat het iets structureel aan het worden is. In dat laatste geval is meer passagiers die met enige regelmaat reizen erg gunstig voor BRENG.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Met veranderingen in de studiefinanciering natuurlijk niet helemaal onverwacht. Het was al voorspelt dat het OV drukker zal worden omdat vooral studenten die in de buurt van hun studentenstad wonen thuis zullen blijven. Als studentenstad heeft Nijmegen daar natuurlijk last van. Lijnen vanuit Druten en Grave waren al druk en dat zal alleen erger worden. Breng speelt hier ook al op in door lijn 9 een extra rit te geven in de ochtend en op lijn 99 de kwartierdienst 2 uur eerder op te starten van Nijmegen naar Grave, Busstation.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Fogeltje, de verbeteringen die je noemt zijn nou niet echt wereld verbeterd. Had liever een 10 minuten dienst in de ochtendspits gezien op lijn 99.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Gothic-Writer »

regenmaker schreef:Fogeltje, de verbeteringen die je noemt zijn nou niet echt wereld verbeterd. Had liever een 10 minuten dienst in de ochtendspits gezien op lijn 99.
Even een vraagje over je voorstel voor de 10 minuten regeling voor lijn 99: Bedoel je dit vanaf busstation Grave of vanaf busstation Uden?
Ik vind het overigens een top idee (want de kans dat je in de ochtendspits kunt zitten als je later instapt dan Reek, word daarmee wel vergroot), maar als het alleen vanaf Grave is, hebben Zeeland / Reek- (Schaijk) en Velp er natuurlijk niets aan. Verder is er nog één redelijk probleempje mocht het voorstel wel vanuit Uden geredeneerd zijn, namelijk de route door Zeeland kan er wel voor zorgen dat er te veel vertragingen ontstaan en de vertrektijden vanaf Uden moeten dan 3 minuten naar voren geschoven worden, om er voor te zorgen dat de bussen voldoende tijd hebben om het busstation af te kunnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Ik ken de lijn Grave Uden niet zo goed. Weet niet of de bussen overvol zitten in Grave of al vanaf Uden. Maar zie ze in Nijmegen altijd overvol aankomen, zelfs met geleed of touringcar versterking. Dus waarom kan de frequentie in de ochtend dan niet omhoog?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Het is soms ook het geval dat ze 6 ritten per uur extra inleggen en iedereen op die ene rit blijft hangen 's morgens. Ik hou ook van mijn bed 's morgens (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik ben tegen een 10-minutendienst op die lijn, omdat dat nadelig is voor de overstappen. Op alle plekken rijden de belangrijke aansluitende treinen en bussen 4x p/u (enkelen 2x p/u), waardoor je scheve overstappen krijgt en slechte spreidingen. Zeker de aansluiting met lijn 9 te Grave kan er zelfs voor zorgen dat je op het drukste deel (Grave-Nijmegen) dan juist extra reizigers krijgt, doordat studenten niet meer op lijn 9 overstappen maar door moeten reizen tot Nijmegen voordat ze naar Heyendaal kunnen. Dan los je het probleem ook niet op, maar vererger je het eerder.

In de ochtendspits rijden er nu al 6 bussen per uur op Grave-Nijmegen, waarbij het een kwartiersdienst (vanuit Uden) is met 2 tussenbussen die in Grave beginnen.

Wil je een capaciteitsprobleem oplossen, dan moet je denk ik eerst goed kijken waar het probleem nu vooral zit (dat beeld zie ik nog niet namelijk):

- Als het probleem vooral zit op Grave-Nijmegen, dan moet je gewoon 2 extra bussen op dit deel inzetten (totaal wordt dan 8), zodat je naar een volledige 7,5-minutendienst toe gaat.

- Als het probleem vooral zit op Uden-Grave, dan zou ik lijn 9 gewoon in de ochtendspits laten beginnen in Uden.

- Als het probleem op het gehele traject zit, dan zou ik voor de combinatie van beide voorgaande oplossingen gaan. Waarom niet dan 9 in Grave laten beginnen en 8x 99 vanaf Uden: spreiding. Lijn 9 kun je niet 8x p/u laten rijden (veel te veel), waardoor je of een slechte spreiding van studenten krijgt óf studenten die verder dan Grave met 99 reizen (zie begin van deze post). Door dan alternerend 99 en 9 vanaf Uden te laten starten, krijg je dat forenzen vooral kiezen voor de ritten van 99 en studenten vooral voor de ritten van 9, omdat dat voor beide doelgroepen de overstaploze verbindingen zijn en men heeft altijd liever de rechtstreekse verbinding.

- Als het probleem niet alleen in de spits is, maar ook tussen de spitsen in (als er 2x p/u gereden wordt), dan zou ik voor lijn 99 gewoon gelede bussen bestellen/huren en die erop inzetten.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Gothic-Writer »

@superghost

Opzich maak je een goed punt, maar er zit één probleempje in de oplossing die je geeft namelijk, die gelede bussen. Arriva-Brabant weigert deze namelijk aan te schaffen (zie forumdeel: zuid nederland, allerdaagse gebeurtenissen in Brabant / Dienstregeling Brabant 2016), hierin is ruimschoots de discussie gevoerd over gelede bussen in Brabant en Arriva heeft op de site hierover een persbericht geplaatst waarin gezegd word dat zij geen reden zien tot het aanschaffen of huren van gelede bussen. Ik verwacht niet dat Breng dat alleen op kan vangen, hoewel ik het graag zou zien dat Breng de gehele lijn 99 over zou kunnen nemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

De grootste druk algemeen ligt op Nijmegen-Grave maar in de ochtendspits, vooral tussrn 7 en 8 ook vanaf Uden. Van Driel zet om 7:22 niet voor niets drie bussen in en Diamond en Munckhof hiervoor twee geledes. Zeeland is altijd een probleem geweest qua punctualiteit.

Ik zie heil in enkele sneldiensten naar Grave volgens de oude 121/199. Dit zouden ritten van lijn 9 kunnen zijn. Als veel studenten en forenzen deze pakken (met overstap in Grave op een 99) dan volstaat denk ik een enkele bus voor de reizigers uit Zeeland en Reek. Alternatief kan men overwegen om een van de drie bussen van 7:22 in Zeeland te laten starten om deze reizigers een plek te garanderen.

Een tienminutendienst zou qua overstappen moeten kunnen, deze heeft namelijk bij Hermes bestaan. De extra ritten uit Grave zijn hier het overblijfsel van.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Bedoel je nou dat er een extra rit van lijn 9 beginnend in Uden of Zeeland moet komen? Zoja dan zit het probleem erin dat het stuk Uden - Grave bij Oost Brabant hoort en dat Arriva liever niet ziet dat er nog meer breng bussen daar komen te rijden. Denk ik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik dacht dat Superghost dit bedoelde. En ja, dit zal op bestuurlijke problemen stuiten en wellicht niet derhalve per definitie al niet gaan. Aan de andere kant kun je dit zien als een KAN-lijn met uitloper naar Brabant-Oost (en alleen in de ochtendspits richting Nijmegen), het is niet ongebruikelijk dat bepaalde lijnen lange uitlopers in een ander gebied hebben. Lijn 121 Eindhoven - Uden viel onder het SRE, maar het stuk Gemert - Uden was toch een behoorlijke uitloper. Idem lijn 25 welke uitliep van Gemert naar Helmond (bij Arriva, vroeger bij Hermes van Gemert naar Veghel) of lijn 23 welke vanuit Milheeze nog doorloopt naar Boxmeer maar volledig onder het SRE viel. Of neem Hermes 26, deze valt volgens mij voor het grootste deel zelfs in de provincie Limburg en wordt toch vanuit SRE gereden.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik had het inderdaad over een lijn 9 die vanaf Uden begon ja, alleen heb ik het niet gehad over als snelbus rijden.

Uden-Grave is een gezamenlijke verantwoording aangezien 99 onder beide concessies valt. Lijn 9 hiertussen proppen kan bij Arriva inderdaad minder goed vallen i.v.m. de verdeling van de ritten op Uden-Grave, maar dit zou je evt. op kunnen lossen door de rittenverdeling op lijn 99 aan te passen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Inmiddels heeft ook Breng een overzicht gemaakt van alle wijzigingen:
http://www.breng.nl/reizen/14/de-nieuwe ... breng/2140
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Milco »

K kan trouwens nog steeds de dienstregeling van lijn 12 in Arnhem niet vinden. Voor zover ik weet de enige die ontbreekt. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Via Google Maps / Transit zijn ze wel te vinden. Op de concessiepagina van de wiki staat wat ik daar uit heb kunnen halen.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

Mike schreef:Als ik het allemaal goed heb begrepen komen er 8 Mercedes CNG bussen van Breng (SAN Concessie) naar onze IJmond concessie.

Afgelopen week is er al 1 bezig geweest met proberen te tanken.

Vanaf ergens januari zouden ze gaan rijden.
Zojuist dit bovenstaande stukje gelezen in het forum concessie Haarlem-Ijmond, weet iemand hier meer van?
Het is wel bekend dat Nijmegen een tekort heeft aan gelede bussen, maar ook aan 12 meter bussen waardoor er elke dat oudere ambassadoors op de dienst moeten rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Mij lijkt dat inderdaad sterk, men zit niet zo ruim in de bussen in Nijmegen (en op de streek ook niet). Tenzij er een zwik gelede bussen naar Nijmegen komt waardoor minder 12-meter bussen nodig zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

In aanvulling op wat ik in het Haarlem-IJmond topic schreef:
Heeft HTMbuzz niet nog een aantal MAN Lion's City's over? Een deel is al naar Syntus gegaan, dus het kan best zo zijn dat een ander deel van die bussen naar Breng gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Dan zou het logischer zijn om die HTM bussen naar Haarlem-IJmond te sturen. Hoef je alleen de HTM bussen een ander kleurtje te geven.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Ja want geld uitgeven aan 'nieuwe' bussen is natuurlijk beter voor je bedrijf dan schuiven met voertuigen.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door gkw1969 »

Heb maar niet de illusie dat er nieuw materiaal bij komt bij Breng, daar wachten ze de bezuinigingen in 2017.
De HTM bussen voldoen zowel niet aan de concessie eisen Breng als Haarlem IJmond.
Als er al wat komt zijn het bussen die elders over zijn door bezuinigingen.
When you're tired of London, you're tired of life
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Stadsbus »

wat is er dan niet goed aan? ;P 3 deurs? verkeerde kleuren stoelen?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Als jij gaat bezuinigen ? Ga je dan dure nieuwe gasbussen aanschaffen ? :roll:
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Stadsbus »

als ik het geld had wel *bus*
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Afbeelding

Nieuw perronindeling Arnhem CS. Het geweldige nieuwe trolleyplein gaat alleen niet plaats bieden aan alle trolleys, want lijn 3 gaat in beide richtingen gewoon op de oude plaats in de bunker halteren... Ook het feit dat op deze perrons iedereen moet in én uitstappen vind ik persoonlijk apart ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten