Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Onderzoek doortrekken kusttram
Bron: Omroep Zeeland (06-11-2015)
MIDDELBURG - Er komt een onderzoek naar het doortrekken van de kusttram langs de kust van West-Zeeuws-Vlaanderen. Een voorstel van het CDA krijgt daarvoor brede steun in Provinciale Staten.
Meer bezoekers
De kusttram rijdt nu langs 68 haltes tussen Knokke en De Panne. Volgens het CDA zou de tram een enorme impuls aan West-Zeeuws-Vlaanderen kunnen geven. De partij verwacht dat er veel meer bezoekers naar de regio komen. Ook zou het een goede aanvulling zijn op het openbaar vervoer.
Europese fondsen
Er zijn in het verleden al vaker onderzoeken gedaan naar het doortrekken van de kusttram langs een deel van de Zeeuws-Vlaamse kust. Het CDA wijst erop dat er nu meerdere Europese fondsen beschikbaar zijn voor verbindingen tussen twee landen. Ook heeft het bedrijf dat de kusttram exploiteert zelf ook plannen om de lijn uit te breiden. Verder wil de partij profiteren van de toezegging van het kabinet om een commissie in te stellen die de Zeeuwse economie moet versterken.
Steun
Het voorstel van het CDA krijgt steun van de VVD, SGP, PVV, D66 en Zeeland Lokaal.
===========================================
Als ik mij niet vergis is dit niet voor het eerst dat dit geopperd wordt. In hoeverre is een doortrekking van de Kusttram naar Nederland nu écht reëel? Het lijkt mij nochtans een behoorlijk forse investering voor een regio die relatief dunbevolkt is. Is er bijvoorbeeld ook veel verkeer tussen België en Nederland aldaar?
Bron: Omroep Zeeland (06-11-2015)
MIDDELBURG - Er komt een onderzoek naar het doortrekken van de kusttram langs de kust van West-Zeeuws-Vlaanderen. Een voorstel van het CDA krijgt daarvoor brede steun in Provinciale Staten.
Meer bezoekers
De kusttram rijdt nu langs 68 haltes tussen Knokke en De Panne. Volgens het CDA zou de tram een enorme impuls aan West-Zeeuws-Vlaanderen kunnen geven. De partij verwacht dat er veel meer bezoekers naar de regio komen. Ook zou het een goede aanvulling zijn op het openbaar vervoer.
Europese fondsen
Er zijn in het verleden al vaker onderzoeken gedaan naar het doortrekken van de kusttram langs een deel van de Zeeuws-Vlaamse kust. Het CDA wijst erop dat er nu meerdere Europese fondsen beschikbaar zijn voor verbindingen tussen twee landen. Ook heeft het bedrijf dat de kusttram exploiteert zelf ook plannen om de lijn uit te breiden. Verder wil de partij profiteren van de toezegging van het kabinet om een commissie in te stellen die de Zeeuwse economie moet versterken.
Steun
Het voorstel van het CDA krijgt steun van de VVD, SGP, PVV, D66 en Zeeland Lokaal.
===========================================
Als ik mij niet vergis is dit niet voor het eerst dat dit geopperd wordt. In hoeverre is een doortrekking van de Kusttram naar Nederland nu écht reëel? Het lijkt mij nochtans een behoorlijk forse investering voor een regio die relatief dunbevolkt is. Is er bijvoorbeeld ook veel verkeer tussen België en Nederland aldaar?
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Je hebt in West-Zeeuws-Vlaanderen de lijn 42 rijden van Breskens via Oostburg naar Brugge. Deze lijn wordt over het algemeen redelijk veel gebruik van gemaakt maar overvol zit hij nooit. In de zomermaanden heb je de lijn 814 die van Breskens naar Knokke rijdt en langs de kust veel campings aan doet. De lijn 814 loopt over het algemeen redelijk goed. Maar ik zie de meerwaarde van een tram niet echt. In de zomermaanden zou dit een alternatief kunnen zijn voor de 814 maar in de winter zie ik hier geen studenten en forenzen gebruik van maken. Zeker als je naar het aantal inwoners kijkt in dat gebied circa 24.000 lijkt mij dit project onrendabel. En als de tram nou dwars door West-Zeeuws-Vlaanderen zou lopen zou je een groter bereik hebben maar langs de kust liggen maar een paar dorpjes met maar een paar 100 inwoners. Verre weg de grootste plaats langs de kusttram is Breskens met circa 5000 inwoners. Kortom stop het geld in een goede busverbinding i.p.v. dit soort prestigieuze projecten.
Laatst gewijzigd door datm op zo 08 nov 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Wat gebeurt er na het aantal inwoners? Ik probeer er voorbij te kijken maar ik zie niets.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Zo'n tramverbinding zou toch ook het aantal inwoners op kunnen voeren en hoeft toch niet noodzakelijkerwijs langs de kust moeten lopen? Misschien kun je dan naar een centrumplaats als Terneuzen gaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Aan de ene kant krijg je dan wel een goede OV-verbinding tussen Vlissingen en de Belgische kust. Een snelle (100 km/h?) verbinding tussen die gebieden kan inderdaad een goed idee zijn. Aan de andere kant is er in West-Zeeuws-Vlaanderen dan weer helemaal niks wat voor de nodige vervoersvraag kan zorgen, dus om het rendabel te krijgen zouden het wel allemaal doorgaande reizigers moeten zijn.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Het is een tram. Dus een halte per dorp is nog wel mogelijk denk ik. Een halte hoeft alleen maar een kaartautomaat, verlichting en een abri te hebben. Dat hoeft niet veel te kosten. Daarnaast kun je in Breskens dan wat vervoer pakken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Wat dacht je van de kosten van het aanleggen van de trambaan?JeffreyMeijer schreef:Het is een tram. Dus een halte per dorp is nog wel mogelijk denk ik. Een halte hoeft alleen maar een kaartautomaat, verlichting en een abri te hebben. Dat hoeft niet veel te kosten. Daarnaast kun je in Breskens dan wat vervoer pakken.
Vind het wel sneu, eerst fors bezuinigen op het busvervoer in de Provincie Zeeland. Nu opeens een tram prestigeproject onderzoeken belachelijk. Er is geld zat hier, maar wordt verkeerd besteed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Als je hem dan toch aanlegt. Dan hoeven die haltes niet veel te kosten. In tegenstelling tot een treinstation bijvoorbeeld. Dus kan je ook in de kleine dorpjes een halte aanleggen. Scheelt ook weer wat buurtbussen denk ik.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Ja, als je hem aanlegt kan inderdaad in ieder dorp wel een halte. Zoals Cadzand, Cadzand Bad etc.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
*Mompelt iets over een haltetram*
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Naar de randstad vraag ik me af of de trein dan niet sneller is. Oostende-Roosendaal is met de NMBS 2:31 uur. Breskens-Roosendaal met de trein en de pont al 1:36 uur. Het is zo'n 55 km tussen Oostende en Breskens, dus dan moet die tram wel flink opschieten wil je een beetje tijdwinst maken. Je moet het dan binnen drie kwartier doen, wat een gemiddelde snelheid (inclusief stops) van meer dan 70 km/u oplevert. Is dat mogelijk?sirvinniei schreef:Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Ik doelde op de dorpen in Zeeuws Vlaanderen. België-Vlissingen is een hele andere vervoersstroom.
Ik heb geen onderschrift
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Dan zou hij met 50 km moeten worden verlengd, daarnaast is Terneuzen meer gericht op Gent.JeffreyMeijer schreef:Zo'n tramverbinding zou toch ook het aantal inwoners op kunnen voeren en hoeft toch niet noodzakelijkerwijs langs de kust moeten lopen? Misschien kun je dan naar een centrumplaats als Terneuzen gaan.
Zowel de veerboot als de trein zijn eventueel nog te versnellen tegen hoge kosten. (extra IC en/of ander boottype). De huidige verbinding is relatief sloom. Uitstappen in Goes en overstappen op de bus en je hebt nog steeds dezelfde bus naar Brugge in Oostburgverfmeer schreef: Naar de randstad vraag ik me af of de trein dan niet sneller is. Oostende-Roosendaal is met de NMBS 2:31 uur. Breskens-Roosendaal met de trein en de pont al 1:36 uur. Het is zo'n 55 km tussen Oostende en Breskens, dus dan moet die tram wel flink opschieten wil je een beetje tijdwinst maken. Je moet het dan binnen drie kwartier doen, wat een gemiddelde snelheid (inclusief stops) van meer dan 70 km/u oplevert. Is dat mogelijk?
Alleen uit West-Zeeuws-Vlaanderen, die maken nu al relatief veel gebruik van de boot. Denk niet dat mensen uit Hoek of Terneuzen van deze route gebruik zullen maken, simpelweg omdat de gewone bus sneller is.sirvinniei schreef:Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.
Staanplaatsen daarintegen komen wel eens voor, een halfuursdienst tussen Oostburg/Sluis en Brugge zou mogelijk moeten zijn in de spitsuren en waarschijnlijk ook de zomer.datm schreef:Je hebt in West-Zeeuws-Vlaanderen de lijn 42 rijden van Breskens via Oostburg naar Brugge. Deze lijn wordt over het algemeen redelijk veel gebruik van gemaakt maar overvol zit hij nooit.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Wel grappig, een tramlijn die door drie landen loopt
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Omdat?Vinny schreef:De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Grappig en noodzakelijk zijn voor mij twee totaal verschillende wereldenArdan schreef:Wel grappig, een tramlijn die door drie landen loopt
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Zolang de bussen daar niet de hele dag door flink bezet zijn en minstens in kwartierdienst rijden, zie ik het nut niet zo van een tramverbinding. Je gaat geen trambaan aanleggen om daar eens per uur of half uur een half lege tram overheen te laten rijden.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Mijn geboorteland een beetje kennende kan ik je verzekeren dat nut en noodzaak geen argumenten zijn bij dit soort projecten in Frankrijk. (A)Vinny schreef:De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
In Zeeuws-Vlaanderen hebben ze wel vaker van dit soort geldverslindende projecten bedacht zoals een lightrain vanuit Gent naar Terneuzen.
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duivel ... -1.1887624
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duivel ... -1.1887624
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Nu is dat gezien de aanwezigheid van het spoor misschien al een iets minder gek idee, maar ja.
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
In mijn ogen is dit eerder realiseerbaar en mogelijk rendabeler dan zo'n Kusttram. Heeft iemand wel eens bedacht dat hij na Knokke overigens het Zwin over moet steken of er anders onderlangs moet via Westkapelle?datm schreef:In Zeeuws-Vlaanderen hebben ze wel vaker van dit soort geldverslindende projecten bedacht zoals een lightrain vanuit Gent naar Terneuzen.
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duivel ... -1.1887624
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)
Ja, ik denk niet dat je ooit een tramlijn door het Zwin aan mag gaan leggen, dus via Westkapelle lijkt me de enige optie. De route van lijn 814 dus min of meer. Dan zorgt Sluis wellicht ook nog voor wat reizigers.
Een tramlijn als vervanging voor een bus die alleen in de zomermaanden slechts 1 keer per uur rijdt is natuurlijk een beetje gek. Dus je zult op z'n minst ook lijn 42 moeten laten vervallen/opknippen.
Maar dan nog ga je dit natuurlijk nooit rendabel krijgen :')
Een tramlijn als vervanging voor een bus die alleen in de zomermaanden slechts 1 keer per uur rijdt is natuurlijk een beetje gek. Dus je zult op z'n minst ook lijn 42 moeten laten vervallen/opknippen.
Maar dan nog ga je dit natuurlijk nooit rendabel krijgen :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten