Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Z2N »

Adieussiatz! Op het hoogtepunt van de herfst trok ik dit jaar naar Zuid-Frankrijk, om een hele simpele reden: Frankrijk is een naar spoorland. Er is een divers netwerk, met veel spoorlijnen die door prachtige gebieden lopen, maar door jaren van focus op de TGV zijn veel regionale zijlijnen in verval geraakt. Veel lijnen worden daarom opgeknapt, maar voor sommige rustige lijnen komt de opknapbeurt te laat, in de komende paar jaren gaan nog een aantal spoorlijnen sluiten. Veel van deze lijnen lopen door het Centraal Massief, een dunbevolkt maar prachtig gebied. Deze zomer kreeg ik bericht dat één van deze spoorlijnen zomaar eind december zou kunnen sneuvelen, doordat de enige trein per dag die er nu rijdt in het beheer van de regio gaat komen, en die kan besluiten om deze trein te verbussen.

Nadat ik in deel 1 nog over het goede deel van het Franse spoorwegnet reisde, is het nu tijd voor de keerzijde. Een reis door het Centraal Massief in dit deel, een regio met het Occitaans als streektaal, en verder aardig wat hoogteverschillen.

Het vorige deel eindigde in de nachttrein, en dat is ook waar ik dit deel begin. Na een nachtelijke reis met Intercités de Nuit 3731 werd om 06:11 's ochtends op tijd station Narbonne bereikt. Een behoorlijk vroeg tijdstip, en in deze periode van het jaar is het dan nog donker buiten.
Afbeelding

Nadat de loc omgelopen is voor het vervolg van de reis naar Port-Bou, vlak over de grens met Spanje, staat de trein weer klaar voor vertrek.
AfbeeldingSNCF BB 22334 + Corail Intercités de Nuit, Narbonne by Z2N, on Flickr

In Narbonne was ondertussen de ochtendspits langzaamaan begonnen, ik nam een van de eerste treinen van de dag, met als eindbestemming Montpellier.
Afbeelding

In Beziers (20 minuten verderop) werd uitgestapt, ik had hier een vertragingsmarge ingebouwd, maar doordat mijn trein optijd was had ik nu alle tijd om hier nog wat rond te lopen door dit verder wat saaie stadje.
Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik bij de lokale super nog wat boodschappen had gedaan (mijn volgende treinen zouden geen restauratie hebben), trok ik maar weer terug naar het station, toch echt met name om de telefoon op te kunnen laden. :')
Afbeelding

Terwijl het buiten toch echt licht aan het worden was, kwamen twee TGV-treinen het station binnen onderweg naar Parijs. Dat binnenrijden gebeurt hier overigens op een rap tempo, daar de doorrijsnelheid hier 160 km/h is.
Afbeelding

En nadat ik nog deze goedwerkende kaartautomaat zag... :')
Afbeelding

...werd om 9:15 mijn volgende trein voorgereden: de InterCity naar Clermont Ferrand!
Afbeelding

De route die ik nu zou gaan doen voert vanaf Beziers, via Millau en Saint Chély d'Apcher naar Neussargues. De 277 km-lange spoorlijn staat bekend als Ligne des Causses, of als Ligne du Aubrac, naar de Intercités-trein naar Parijs die jarenlang over deze lijn reed. Die Intercity is in de afgelopen jaren gedegradeerd van een goedkoop en relatief goed gebruikt alternatief voor de TGV (door het SNCF-tariefstelsel zijn (rechtstreekse) Intercités-treinen vaak goedkoper dan TGV's), tot een veredelde boemel, sindsdat deze alleen nog rijdt tussen Beziers en Clermont-Ferrand. Als losse rit is de lijn echter minder aantrekkelijk, doordat dit een erg dunbevolkt gebied is zijn er weinig regionale reizigers, en de IC-reizigers zijn door de knip duurder uit en nemen dus de TGV. Het gevolg: in acht jaar tijd daalde het aantal reizigers zodanig veel dat veel treinen geschrapt zijn, en de Intercités-trein kromp van een met loc met vier rijtuigen tot een enkel walvisje. Alleen in de toeristenseizoenen rijden er grotere treinen, maar op een groot deel van de route zijn er ook dan maar enkele treinen per dag, tussen Saint Chély d'Apcher en Neussargues is er zelfs maar één trein per dag, de Intercités-treinslag 15940/15941.

Doordat in Frankrijk Intercités-treinen onder het beheer vallen van de centrale overheid, kunnen deze niet worden omgezet in busdiensten. De Intercités-trein over de Ligne des Causses gaat in december echter over naar de regionale overheid, en die mag wel besluiten om treinen te verbussen. Niemand (zelfs het personeel niet) weet wat de situatie zal zijn voor deze trein in de toekomst, over een week, een maand, laat staan een jaar. In theorie zou er met het huidige budget voldoende geld moeten zijn om de lijn open te houden, mits er wat personeel uit gaat (van de 23 stations zijn er 14 bemand). Maar daar dit Frankrijk is, zal dat hem niet zomaar worden. Wat wel zeker is: mocht de lijn dicht gaan, dan zal Frankrijk een prachtige spoorlijn verliezen.

Kaartje van de spoorlijnen in de regio, knipsel uit deze kaart van Bueker.net
Afbeelding

En hoe prachtig die spoorlijn is, dat bleek wel na vertrek uit Beziers. 10 minuten na vertrek rijdt je eerst door een landschap dat de Zuid-Franse stereotypen voedt: wat muziek van Michel Delpech erbij en je zou zo een Paturain-reclame kunnen opnemen!
Afbeelding

Afbeelding

Na een halfuurtje wordt het landschap snel heuvelachtiger, de eerste uitlopers van het centraal massief.
Afbeelding

Eerste halte na Beziers, Bédarieux of Bedariu: we zijn ondertussen al ruim een halfuur onderweg. Let ook even op de verloedering op de achtergrond, tot hier rijden er nog acht treinen per dag, hierna slechts twee! :|
Afbeelding

Door bochtige valleien klimt de trein vervolgens snel, een prachtig bosrijk gebied, en door de zon en de herfst is het ook nog eens prachtig kleurrijk. :)
Afbeelding

Afbeelding

Het Centraal Massief is een groot vulkanisch gebied, van tijd tot tijd is dit duidelijk zichtbaar vanuit de trein.
Afbeelding

Na 1,5 uur wordt de grote concurrent voor deze spoorlijn zichtbaar: de Pont de Millau, en de (gratis) autosnelweg die over deze brug voert. Alleen de brug is een tolweg, mede hierdoor is dit een populaire noord-zuidroute voor automobilisten.
Afbeelding

Naar mate de route vordert worden de hoogteverschillen steeds groter, rond Millau wordt in 20 kilometer 500 meter gestegen. 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 150 kilometer vlakt het landschap dan ineens merkbaar af: dit is de Aubrac. Een hoogland, je zit hier rond de 900 meter boven zeeniveau, voordat je hier komt moet je zelfs boven de grens van 1 km boven zeeniveau komen. Door de dunbevolktheid eindigt hier het enige andere treinpaar per dag, vanaf hier is de Intercités de enige trein per dag.
Afbeelding

Afbeelding

Het deel waar maar één trein per dag rijdt is ook wel het mooiste deel van de route, de relatief kleine heuvels verraden niet hoe hoog je hier eigenlijk zit. :)
Afbeelding

244 kilometer na vertrek uit Beziers zit het hoogtepunt van de lijn: het Viaduc de Garabit. Een architectonisch werkje van Gustave Eiffel, ontworpen voordat de Eiffeltoren gebouwd is. Een prachtig kunstwerk, maar met helaas twee treinen per dag is er niet voldoende geld om de brug te onderhouden. :cry:
Afbeelding

Na het Viaduc de Garabit is het nog 'maar' 33 kilometer tot Neussargues, wat dan ook vrij snel daarna bereikt werd. 277 kilometer in 4 uur en 48 minuten, erg snel was de reis niet. :X
Afbeelding

In Neussargues stapte ik over op de boemel naar Aurillac, voor Franse begrippen een goede overstap, met maar 15 minuten wachttijd en een goed onderhouden station. Hier is (met Europees geld en naar regionaal initiatief) een stationsrenovatie uitgevoerd, wat verklaart dat het er verrassend goed bijligt.
Afbeelding

Voordat de boemel naar Aurillac vertrekt komt eerst nog de tegentrein binnen uit Clermont-Ferrand, de beide treinen die de hele afstand tussen Neussargues en Beziers rijden vormen dus samen met de boemel naar Aurillac een volknoop! :shock: :pos:
Afbeelding

Vanaf Neussargues ging het dus met twee (door de volknoop nog best aardig gevulde) walvisjes naar Aurillac, ook deze route mag er best zijn! :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In een bossig stukje nam ik trouwens de uitrusting op beeld, de tas (van de SBB) zou mij later nog wat leuks brengen. :')
Afbeelding

Na een periode van stijging wordt na kort tunneltje werd de daling weer ingezet. Het hoogteverschil tussen het begin- en eindpunt van deze ruim 50 kilometer lange rit is 300 meter, het verschil tussen het hoogste punt (halverwege de route) en het eindpunt is zelfs 500 meter.
Afbeelding

Na een uurtje werd Aurillac bereikt, eindpunt van de reis.
Afbeelding

Door werkzaamheden moest ik vanaf hier met de treinvervangende bus verder, en waar normaal gesproken de trein die ik nam naar Aurillac verder zou rijden naar het westen, moest ik nu 1,5 uur wachten. Voldoende tijd om even boodschappen te doen, ik had niet erg veel ruimte voor bagage waardoor ik iets vaker kleine boodschappen moest doen. Let even op de rode vlaggen in het spoor, vanaf daar is de lijn buiten dienst.
Afbeelding

Na 1,5 uur nam ik de bus naar Figeac, daar dit een SNCF-bus is was mijn Interrail-kaart gewoon geldig. Ik zat voorin bij de chauffeur, voornamelijk voor het uitzicht, maar het bood mij ook de mogelijkheid om te ontdekken dat het SNCF-personeel zelfs de treinvervangende bussen een vertreksignaal geeft. :lol: (phonepic)
Afbeelding

Een busritje van een uur bracht me in Figeac, hier kwam ik met name om mijn avondeten te doen, maar het stadje zelf mocht er wezen. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat er maar 10.000 mensen in Figeac wonen, is er hier zelfs een stadsbus! :')
Afbeelding

Het werd ondertussen wel weer donker, en na het eten was het alweer donker geworden. Op station Figeac kwam, voordat mijn volgende trein binnen kwam, een stoptrein uit Toulouse binnen, gereden door een enkele stofzuiger.
Afbeelding

Uiteindelijk kwam met aardig wat vertraging ook mijn trein binnen, een Walvisje zou me naar Rodez gaan brengen.
Afbeelding

Na een rit van een uur door de donkerte kwam ik aan in Rodez, alwaar ik op de nachttrein zou stappen. Dit had ook in Figeac gekund, maar zes uur doen over avondeten is mij te veel, en avondeten in Rodez was niet mogelijk door de 'fantastische' aansluitingen in dit deel van de wereld, en dus koos ik ervoor om een deel van de route dubbel te doen, en naar Rodez te gaan voor een paar foto's.
Afbeelding

In Rodez is de beveiliging nog mechanisch, de modernisering heeft hier nog even op zich laten wachten. :N
Afbeelding

Na een uurtje wachten werd mijn nachttrein klaargezet, wel vier hele rijtuigen, maar wel met een echte dieselloc. 8-)
Afbeelding

En die foto hierboven leverde mij nog wat op: op vertoon van mijn tas, mijn pas en mijn interrail-kaart mocht ik instappen in de loc. Golden Seat ticket! *O* *O*
Afbeelding

Na een uurtje in de cabine werd het uiteindelijk bedtijd, ik stapte uiteindelijk alsnog in Figeac mijn slaapcoupé in.
Afbeelding

We spoelen weer een flink stuk door, want honderden kilometers en een nachtrust later werd op het iets humanere tijdstip van zeven uur 's ochtends Parijs weer bereikt. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Hier was het weer tijd voor de noodzakelijke oplaadmomenten, gelukkig zijn er in Frankrijk verassend vaak stopcontacten te vinden in de grote stations. :)
Afbeelding

In de uurtjes die volgden werden wat zaken gedaan in Parijs, en daardoor werd het reisplan wat rommelig hier. Veel foto's kon ik door het drukke schema niet nemen, maar deze wou ik jullie niet onthouden: de beveiligingssystemen op de RER A laten dit soort taferelen toe, en door de 30 treinen per uur die hier theoretisch doormoeten kan dit ook gebeuren. :Y
Afbeelding

Na een paar uurtjes kwam ik ook nog deze rij tegen, want OMG THE VAMPS ZIJN IN PARIJS!!!!!1!!! Een rij die loopt van de Rue de Cligancourt totaan halte Blanche, oftewel: 1 kilometer aan bakvissen... :')
Afbeelding

Tegen twaalven was het lunchtijd, en dat gebeurde vandaag bij Big Fernand, een hipster-burgerrestaurant dat ondertussen al een aantal vestigingen heeft in Parijs. Een Bartholomé met Ferandines en een Ch'ti, het mocht wat kosten, maar was me toch een partijtje lekker. :D
Afbeelding

De keuze voor het restaurant was gemaakt na een item in het achtuurjournaal van France 2 een paar dagen eerder, en tsja, een naam noemen in een journaal dat acht miljoen mensen kijken kan tot wat aandacht leiden. :X
Afbeelding

Na de lunch liep ik naar het Gare de l'Est, en daar stond deze machtig mooie CC 72100 klaar met een reeks Corail-rijtuigen als Intercités-trein naar Troyes.
Afbeelding

En dat was de laatste trein die vertrok. Ik had als plan om vanaf hier de TGV naar Luxemburg te pakken, en daarna via Maastricht naar huis te reizen. Helaas had bij de toerit naar de HSL-lijn een persoonsaanrijdring plaatsgevonden, en dus moest dat plan ineens de prullenbak in omdat ik anders niet meer thuis zou komen. Ik haastte mij naar de kaartbalie voor een vervangende TGV-reservering naar Lille, vanaf daar zou ik wel via Antwerpen reizen. Na nog een paar uur wachten, in een station waar (door de grote terreurdreiging) camera's niet echt gewaardeerd worden door de soldaten, kon ik vanaf het Gare du Nord naar Lille-Europe reizen.

In Lille deed ik snel de traditionele overstap van Lille Europe naar Lille Flandres...
Afbeelding

...en daarna stapte ik op de IC van 18:08 naar Antwerpen, de op 1 na laatste verbinding van de dag naar Nederland vanuit Lille. Maar Karma bestaat, want even na Moeskroen bleek dat voor ons een defecte trein stond, en die zouden we naar Kortrijk moeten duwen. Mijn trein werd daarna in Kortrijk opgeheven, omdat deze al meer dan een halfuur vertraging had. En dus zat ik vanaf Kortrijk ineens op de laatste verbinding van de dag... :X
Afbeelding

In Antwerpen stapte ik over op de laatste noordwaardse Benelux van de dag, het blijft altijd opvallend hoe rustig Belgische stations zijn na de avondspits.
Afbeelding

In de Benelux werd nog even geanalyseerd hoeveel kaartjes ik nou gebruikt heb op deze vijfdaagse reis, en het antwoord is: veel. (A)
Afbeelding

En na een korte overstap in Rotterdam, waar nog even een (gratis *O*) kop thee gehaald werd, zat ik om 23:30 in mijn laatste trein voor deze reis, de boemel naar Alphen.
Afbeelding

En na een korte fietsrit werd uiteindelijk even na middernacht het huis weer bereikt. *O*

En toen was ik weer thuis. Ik ging naar Frankrijk om een lijntje te zien, en kwam terug met een hoop ervaringen. De contrasten binnen Frankrijk zijn vaak erg groot, en zo bleek ook bij deze reis. Armoede en Rijkdom, een vlak of heuvelachtig landschap, veel verschillende talen en eigen culturen en gebruiken. Maar als je ze weet te vinden, zit Frankrijk vol met onontdekte pareltjes. Af en toe hebben deze pareltjes echter wel een poetsbeurtje nodig, willen ze behouden blijven. En in een land als Frankrijk, wat goed is in praten over kleine dingetjes en de grote problemen laat liggen, is dat niet altijd evident. Ik hoop dat het verslag leuk was om te lezen, op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
Laatst gewijzigd door Z2N op di 23 apr 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Milco »

Heel mooi verslag weer! Leuke foto's en leuk om te lezen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag wederom met dat stukje achtergrond er steeds ook bij naast de plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door WSM »

Mooi verslag.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Etienne »

Mooi verslag weer :P :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Timon91 »

Schitterend verslag, goed geschreven en bijpassende foto's :D :pos: Maar o zo treurig om te lezen over die prachtige lijnen in het Centraal-Massief :N
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Zugführer »

Prachtig verslag, bedankt!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door isadora »

Jammer dat ik niet de foto's groter kan krijgen, zoals vroeger.

Een schitterend verslag, zowel tekstueel als illustratief.
Werkelijk één van de betere van het afgelopen jaar. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door deadlock »

Viaduc de Millau, niet pont!

Verder fraaie reis, vond de foto's wel veel minder dan het eerste deel maar dat ligt onder andere aan het weer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door AppleMoose »

Fraai verslag :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door ArrivaBas »

Zeer mooi gebied, Z2N!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door waldo79 »

Keurig verslag :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Z2N »

Bedankt! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door julsteren »

Erg mooi verslag Z2N! :D :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Karl »

Leuk verslag. :pos:
Het is een spectrum.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag, nu is ook duidelijk voor welke lijn je de reis eigenlijk ondernomen hebt.

Millau..doet mij herinneren aan mijn vakantie daar. Ruim 10 jaar geleden, toen die brug nog in aanbouw was. :P
Centraal Massief kan erg mooi zijn inderdaad.

Destijds met de auto naar de kust gereden.. bleek de TGV zowat evenwijdig aan het strand te rijden :? Kwamen er best een paar langs in een uurtje..

Die passeersnelheid van de TGV''s, in dat station, is daadwerkelijk 160 km/h met reizigers op het perron met nauwelijks tussenruimte?

Dat lijkt mij toch best gevaarlijk en zal wel wat omgevingsgeluid geven...
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Zabe »

Leuk verslag.

Je had wel het geluk van een comfortabel treinstel tussen clermont en beziers :)
Meestal is het gewoon een dildo.

Heb je ooit clermont-nimes gedaan? Ook zeer mooi...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet hooglanden in herfstkleuren (deel 2): Aubrac en Figeac [63]

Bericht door Z2N »

Ik had van tevoren al vernomen dat ik een AGC zou hebben, en het scheelde inderdaad dat de 12 reizigers nu allemaal een eigen raam aan de juiste zijde konden bemachtigen.

Clermont Ferrand - Nîmes staat voor volgend jaar op de planning, die wil dan echter wel met de Cévenol doen, en het vergt wat planning om die trein te kunnen nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten