Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door dennistd »

Ardan schreef:Waar kruisen ze elkaar nu eigenlijk? In Heino en in Nijverdal, daar zit je dus aan vast en moet er gewacht worden, kruising Heino kan bij erge vertraging denk ik wel verplaatst worden naar Raalte. Verder ergens bij Almelo en in Hengelo? In ieder geval niet heel strak voor het enkelsporig worden bij Wierden toch?
Het probleem bij het verleggen van de kruising Heino naar Raalte (bij een trein te laat uit Enschede) is dat je dan een minuut of 10-12 vertraging oploopt. Daarmee wordt de kering in Zwolle weer onhaalbaar, waardoor de terugrit al met ongeveer 5 minuten vertraging begint. Voordat je dat eruit heb gewerkt ben je wel zeker een uur verder lijkt me.

Het enige dat echt werkt in zo'n geval is de rit vanuit Enschede wel in Raalte ipv Heino te laten kruisen, maar vervolgens in Heino te laten keren (en dus Heino-Zwolle-Heino laten uitvallen). Maar daar maak niet je niet echt vrienden mee onder de reizigers denk ik :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Ardan »

Ik heb het in Aalten vaak genoeg meegemaakt. Daar wordt normaal gekruist, maar bij erge vertraging uit Arnhem mocht de (op tijd rijdende) trein uit Winterswijk al doorrijden naar Varsseveld, om vertraging voor die trein te voorkomen. Het is vervelend dat je dan dus weet dat je nog minstens een kwartier moet wachten op je trein naar Winterswijk.
Situatie en rijtijden zijn redelijk vergelijkbaar met Raalte (Varsseveld) - Heino - Zwolle (Winterswijk), al heb je in Zwolle ook nog ander treinverkeer om rekening mee te houden. Met kort keren in Zwolle beperk je die vertraging al naar 5 minuten geef je aan, dat moet er wel uit te rijden zijn binnen redelijke tijd al zal de tegentrein in Zwolle wel aansluitingen gaan missen.
Ik doe ook maar wat
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat werkt dus niet, want dan vertraag je ook alle omlopen achter je. Het zou misschien net kunnen als je in Zwolle reservematerieel en -personeel hebt staan, zodat na aankomst van de trein uit Enschede ook weer direct richting Enschede kan worden vertrokken door een andere compositie, die dan overigens wel een perronspoor tot zijn beschikking moet hebben.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Deze discussie begint een beetje off-topic te raken. De vraag was of het een idee is om de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] (tijdelijk) kort te laten keren, zodat er niet twee stellen midden in de spits 37 minuten staan te niksen. Ik snap dat dat de punctualiteit niet ten goede komt en op een enkelsporig baanvak kan een kleine vertraging vervelende gevolgen hebben voor andere treinen. Als NS genoeg materieel zou hebben was die lange kering natuurlijk geen enkel probleem, maar dit topic gaat er nou juist over dat dat niet het geval is.

Laat ik nog een balletje opwerpen. De [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] keert momenteel ook lang in Vl. Ook die kering zou kort gemaakt kunnen worden. Dan komen er 2 stellen DDZ-4 vrij. Qua zitplaatsen ongeveer equivalent met 6 stellen Plan V.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Ik denk dat er hooguit een ICM7 vrijkomen als de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] kort gaat keren. Het is immers niet zo dat alle treinen in deze serie met DDZ8 rijden, en die rijden ook maar in één richting (worden na aankomst direct afgetrapt). In de ochtend keert men overigens al kort in Vl, echter bespaart dit hier niet zo veel materieel, want er staat gedurende deze korte keringen een treinstel te niksen.
PietjePrecies
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 okt 2015, 17:38

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door PietjePrecies »

Wie weet is het al eens langsgekomen, maar waarom zet NS geen DM'90 in? Staan in Nijmegen nog een flink aantal...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Dat is zo'n beetje de opmerking die het vaakst is langsgekomen :wink:
PietjePrecies
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 okt 2015, 17:38

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door PietjePrecies »

Ah, excuses dan
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Het woord 'dreigt' kun je weghalen, gister was de [serie=Stoptrein|2015|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] opgeheven vanwege materieeltekort, vandaag de [serie=Stoptrein|2015|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie], vanmiddag is ook de [serie=Sprinter|2015|Nijmegen - Wijchen17600[/serie] gehalveerd door dezelfde reden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door isadora »

NS komt in ieder geval met tekst en uitleg over de grote drukte in haar treinen:
http://nieuws.ns.nl/drukte-in-de-trein/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Tja, liegen kan de NS goed. Probleem van de laatste dagen is dat een kwart van de SGM treinstellen en een derde van de DDZ zessen niet inzetbaar zijn door allerlei storingen. Hierdoor worden er nu haast dagelijks treinen opgeheven door materieeltekort.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Op een paar spitsversterkingen na gaat het op dit moment nog heel behoorlijk, zeker omdat we op dit moment op het hoogtepunt van het bladvalseizoen zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Als bladval de hoofdoorzaak zou zijn zou je een gelijkmatige uitval onder alle materieelsoorten verwachten. Maar dat is dus niet zo, de SLT viertjes zitten op een inzetbaarheid van circa 90%, terwijl SGM op circa 75% zit. Het probleem lijkt dus toch meer bij materieel dan bij blaadjes te liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

SGM doet het in de herfst altijd slechter dan SLT, nieuwe remmen of niet. Alleen in de afgelopen twee weken heb ik al drie keer een SGM zien doorglijden in Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door timtrein »

Het remgedrag van elke materieelsoort is natuurlijk anders, dus daar kunnen best sterke verschillen bij zijn m.b.t. blaadjes cq. vlakke plekken.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

De NS sprak vorige week de hoop uit dat het deze week beter zou gaan, maar helaas is dat niet uitgekomen, ook deze week weer volop treinen opgeheven vanwege materieeltekort in de diverse spitsseries. Als ik naar de statistieken van deze week kijk zie ik 8,9% van de SGM vloot die aan de kant staat (als in gehele week geen inzet gemeld), 5,3% van SLT, 3,4% bij VIRM en 2,2% bij ICM. Kijkend naar het gemiddelde per dag dan staat 24,7% van het SGM dagelijks te niksen,tegen 12,8% bij SLT, 9,3 % bij ICM en 7,4% bij VIRM. Zowel op langdurig aan de kant staan als korte defecten scoort SGM dus aanzienlijk slechter dan het overige materieel, dat over dezelfde herfstblaadjes rijdt. Op zich zoals iedereen dus al weet, alleen de NS persoplichting geeft de herfst de schuld dat er een bepaald materieelsoort slecht presteert.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Hoe leid je dat precies af dan? SGM is sowieso een pak onbetrouwbaarder dan de andere grote series?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Vinny »

Ik begrijp dat sprinters sowieso meer last hebben van vallende blaadjes, maar omdat dat materieel ook meer moet remmen en optrekken is dat wel weer logisch.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Dit soort cijfers hebben inderdaad pas waarde als je ze vergelijkt met een niet-herfstweek. Als ik goed geinformeerd ben heeft SGM namelijk altijd een lagere betrouwbaarheid dan het overige materieel, niet alleen in de herfst.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Eerste drie weken van september deden er gemiddeld 76 stellen SGM dienst op een werkdag, de afgelopen twee herfstweken was dat gemiddeld 69. Bij SLT reden in de eerste drie weken van september gemiddeld 114 stellen per dag, tegen 115 de afgelopen twee weken. Waar SGM dus fors minder rijdt, rijdt SLT zelfs een beetje meer (om SGM te vervangen) in de gladde periode.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Waarbij een deel van het niet-rijdende SGM waarschijnlijk de tweetjes zijn die niet solo mogen rijden in de herfst (vanwege hun glijdend vermogen bij gladde sporen). Ik weet niet of die zes tweetjes die normaal Gouda - Alphen - Leiden onveilig maken op reserve zijn gekomen of daadwerkelijk in andere omlopen zijn ingezet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

Al vind ik welgeteld 1 treinstel op 115 wel heel erg weinig waarde in deze discussie hebben. Daarnaast zou de inzet van SGMM ook andere oorzaken kunnen hebben dan alleen het weer. En die zie ik hier als leek dan ook niet staan. Het kan allemaal waar zijn wat je zegt. Maar het is voor mij niet controleerbaar en derhalve kan ik het niet als dé waarheid aannemen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door wouter15 »

NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016

19 november 2015

De NS moet met plannen komen om het probleem van overvolle treinen in 2016 aan te pakken. De Mat ’64-treinen worden namelijk binnenkort uit de roulatie gehaald, terwijl de vervangende treinstellen pas in september 2016 geleverd worden. In de tussentijd worden de treinen beduidend drukker. De NS heeft deze opdracht gekregen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.


Door het verdwijnen van veertig Mat ’64-treinen, verdwijnen ongeveer 5000 zitplaatsen. De staatssecretaris zegt zich te realiseren dat dit capaciteitstekort niet gemakkelijk opgelost kan worden, maar wil dat de NS een alles-uit-de-kast-scenario bedenkt. De spoorwegmaatschappij moet ‘creatief’ gaan nadenken over mogelijkheden om de overlast voor de reiziger te verminderen. Lees verder
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door WSM »

Klinkt alsof er weer heel wat vergaderd gaat worden door de heren managers, om vervolgens vast te stellen dat het een onoplosbaar natuurverschijnsel is. En er is altijd een moment in de toekomst waarop het wel beter zal gaan.

Misschien toch maar snel met die binnenlandse IC-bussen beginnen? NS kan het vervoer nu al niet aan, dus alles wat helpt is meer dan welkom. Kan er semi-IC materieel doorstromen naar semi-stoptreindiensten en is het probleem opgelost.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

'Alles uit de kast halen' is om te beginnen Plan V nog wat langer laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten