Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Ik bedoel inderdaad dat grijze scherm, maar dan tijdens de rit (hier in Kanaleneiland, op de Europalaan, op de Balijelaan en weet ik t waar nog meer)..

En Daniel ik heb geen idee of het stads of streekbussen betreft (A) Ik let niet echt op de nummertjes, Maar als je wil kan ik de volgende keer dat ik er een tegenkom wel even naar het nummer kijken :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nouja, op de Europalaan en de Balijelaan zijn het dus zo ongeveer gegarandeerd streekbussen want daar komt niks anders in lijndienst :wink: Kanaleneiland hangt het van de lijn af want daar rijdt een mix van materieel.

Kan goed toeval zijn trouwens ook hoor. Ik heb zelf meestal gewoon een bus met de lijnkleur als achtergrond, maar zo af en toe zit er nog weleens eentje tussen met de grijze variant (en bij mij zijn het ook vooral de lijnen over Europa- en Balijelaan waarmee ik reis)
En zoals Carlos0_0 al zegt springt elke bus vlak voor het eindpunt op de grijze versie, maar over het algemeen zie ik die dan weer naar een lijnkleur springen zodra de boordcomputer volledig naar de nieuwe rit is omgeschakeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Met Kanaleneiland doelde ik op lijn 7 :wink:

En ik weet dat hij rond de lijnwissel (in mijn geval meestal op het station) vaak even overspringt, maar daar doel ik dus niet op. Ik doel echt op de grijze lay-out tijdens de rit.

Overigens vandaag op een rondje 265-252-52-53-63 had alles wel een lijnkleur, maar de afgelopen weken heb ik zeker een keer of 5 (op een bus of 10) een grijze lay-out gehad. Enigzins opmerkelijk vond ik het dus wel...
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Vanochtend ook gemerkt vanaf overvecht na de stad met bus 6, de hele rit was het scherm grijs.
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Over een maand alweer gaat de leidseveertunnel open en die nieuwe busbaan naar CS jaarbeurszijde staat in het vervoersplan. Maar ziet er nog niet echt af uit ofzo. Lukt het wel?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Dat weten we over een maand :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Onder de stationshal aan de Jaarbeurszijde liggen de stoepranden van de halteperrons er al en naast de hal ontbreekt alleen het glas nog in de overkapping. Nog wat asfalt en stoeptegels erin en er kunnen bussen stoppen, dat moet in een maandje toch wel lukken. Het HOV-viaduct over de Leidse Rijn is een wat hoopvoller gepland project, daar was men ergens in de afgelopen paar weken pas het eerste beton voor aan het storten.
Ook is de eerste fase van het nieuwe busstation Jaarbeurszijde volgens mij niet de kant die direct op dat HOV-viaduct moet gaan aansluiten en met de andere helft is men beduidend minder ver gezien daarvoor de looproute naar het huidige tijdelijke busstation nog in de weg ligt.

Verder weet ik niet of er in december ook al iets over de Dichtersbaan moet gaan rijden, maar die ligt al een paar maanden volledig klaar voor gebruik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nieuwe dienstregeling vanaf 13 december staat inmiddels online op de U-OV site. Weinig echte verrassingen tegengekomen gezien het vervoerplan immers al bekend was, maar toch wat opvallendheden:
- lijn 1 en 21 worden weliswaar weer als één lijn gereden (gekoppeld op CS Jaarbeurszijde), maar krijgen nog niet één lijnnummer en dus vooral veel voetnoten in de dienstregeling
- lijn 5 wordt zoals al bekend aan lijn 7 gekoppeld. 55 gaat ook naar de Jaarbeurszijde, maar lijkt daar op zichzelf te keren (geen vaste doorkoppeling in de voetnoten in elk geval)
- lijn 65 gaat tot m'n verrassing een kwartier eerder al om de 7 minuten rijden. Feitelijk komt dat er op neer dat de huidige rit van 7.35 uur naar Het Klooster voortaan om 7.27 uur vertrekt en de rit van 7.35 uur een korte rit naar Plettenburg wordt. Had ik nog niet direct verwacht o.b.v. de bezetting van de rit van 7.35 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Mij zijn ook nog enkele zaken opgevallen:
- De pendelbus tussen station Vleuten en kasteel De Haar gaat rijden onder nummer 111. Geen idee hoe ze bij dat nummer zijn gekomen, 129 (doornummeren op lijn 125/126/127, 128 bestaat ook al) of 227 (ondersteuning 127) had me logischer geleken. Iets in de 2x- reeks die wordt gebruikt voor Leidsche Rijn was ook nog een mogelijkheid.
- Lijn 14 en 15 blijven toch rijden. Lijn 14 wordt na de JP Coenstraat verlengd naar de haltes Sint Jacobsstraat en Vredenburg, hoewel Qbuzz eerder nog zei hier geen voorstander van te zijn, en de frequentie wordt teruggebracht naar 1×/uur. Denk inderdaad dat dit (voor een taxibusje) veel drukte op gaat leveren, de lijn gaat direct naar het centrum terwijl lijn 25 niet verdergaat naar dan de Jaarbeurszijde waar overgestapt moet worden. Als de plannen om lijn 10 te verleggen van Oog in Al naar de Stadsbaan Leidsche Rijn krijgt lijn 14 nog meer reizigers voor zijn kiezen. Het lijkt me logisch om dan in de spits tussen de JP Coenstraat en de Koningin Wilhelminalaan 2×/uur extra te rijden, dat past omlooptechnisch precies. Tot slot rijdt lijn 14 vanaf de Struyckenlaan niet meer door Transwijk maar door naar de haltes Koningin Wilhelminalaan en Anne Frankplein, om vermoedelijk bij de stalling te keren.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Lijn 111 gaat zo te zien alleen op zaterdag rijden, 2 keer per uur.
Ben benieuwd hoe lijn 14 gaat lopen straks. De keren dat ik lijn 23 van Jaarbeurszijde naar het centrum zag rijden zaten er nooit meer dan 8 mensen in, dus ik denk dat het wel mee gaat vallen met de drukte ;)
Frequentie van 1 keer per uur is natuurlijk ook niet echt aantrekkelijk...
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

iets bekend over provincie utrecht?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Tot slot rijdt lijn 14 vanaf de Struyckenlaan niet meer door Transwijk maar door naar de haltes Koningin Wilhelminalaan en Anne Frankplein, om vermoedelijk bij de stalling te keren.
Als je eenmaal op de halte Anne Frankplein staat wordt het wel knap lastig om nog linksaf naar de stalling te slaan. Dat wordt dan vrijwel haaks oversteken om geen verkeersovertreding (passeren van doorgetrokken streep) te maken.

@sirvinnei: Provincie Utrecht staat al een behoorlijke tijd online op de connexxion-site. Daar waren echter amper significante wijzigingen gezien het het laatste jaar van de concessie is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Dan mag dat bezwaar ook wel eens opschieten, als we bijna het laatste jaar ingaan van de concessie :p
Ik heb geen onderschrift
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Zugführer schreef:Lijn 111 gaat zo te zien alleen op zaterdag rijden, 2 keer per uur.
Ben benieuwd hoe lijn 14 gaat lopen straks. De keren dat ik lijn 23 van Jaarbeurszijde naar het centrum zag rijden zaten er nooit meer dan 8 mensen in, dus ik denk dat het wel mee gaat vallen met de drukte ;)
Frequentie van 1 keer per uur is natuurlijk ook niet echt aantrekkelijk...
Hoeveel mensen zullen die koppeling hebben geweten met de 25? En daarnaast duurt het wel ff natuurlijk hé zo rijden via CS Jaarbeurszijde. De 14 is er dadelijk veel sneller. Ik denk rondje Kanaalstraat -> Leidseveertunnel -> Vredenburg -> St. Jacobsstraat -> Weerdsingel -> Daalsetunnel -> Kanaalstraat.

Zou de 111 gekoppeld worden qua omloop aan de 28? Anders zit die chauffeur daar hele dag met zn bus.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:
Jonkervoort schreef:Tot slot rijdt lijn 14 vanaf de Struyckenlaan niet meer door Transwijk maar door naar de haltes Koningin Wilhelminalaan en Anne Frankplein, om vermoedelijk bij de stalling te keren.
Als je eenmaal op de halte Anne Frankplein staat wordt het wel knap lastig om nog linksaf naar de stalling te slaan. Dat wordt dan vrijwel haaks oversteken om geen verkeersovertreding (passeren van doorgetrokken streep) te maken.
Hm dat wordt lastig inderdaad ja. Misschien laten ze reizigers uitstappen na al te zijn afgeslagen, vlak voor de stalling? Als ze door waren gereden tot de rotonde zou je toch zeggen dat de halte Europaplein ook wel toegevoegd was geweest. Bovendien lijkt me een kwartier bij de halte wachten ook vreemd. Wordt afwachten tot 14 december.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Je kunt in principe ook nog vlak voor halte Europaplein linksaf, daar bij de Praxis, en vervolgens over de parallelweg terugrijden. Lijn 14 heeft er een kwartier om te keren zag ik dus via het Europaplein worden gaat ook niet echt helpen om uit de weg te staan.

Vandaag in elk geval nog maar even een plaatje op de oude route van 14 in Kanaleneiland gemaakt. En toen ik toch onderweg was nog wat andere dingetjes tegengekomen. Zoals bijvoorbeeld een bus op lijn 26 die een afwijkende bestemming op de film had. Als ik 't goed zag was dat "Utrecht Centrum via CS Jaarbeurszijde".
Verder reden er vandaag tussen Utrecht Centraal en aannemelijk de remise twee trams (de 5011 en 5025) heen en weer als lestram, aannemelijk de opleiding voor de trambestuurders die erbij komen om uiteindelijk op de Uithoflijn te gaan rijden.

Tot slot ook nog even op CS Jaarbeurszijde wezen kijken. Gaat behoorlijk hard daar met de hoeveelheid perronranden die er al in liggen: naast het eilandperron waarvan de perronkap er al grotendeels staat liggen die er ook al langs de looproute richting roltrap en lift die nu al gebruikt wordt.
Het HOV-viaduct richting Leidseveertunnel is ondertussen volledig gestort en men was daar vanmiddag al bezig de ondersteuning van de bekisting weg te halen dus dat zal komende week ergens wel naar beneden gevijzeld worden om op de pijlers te komen te liggen. In de Leidseveertunnel zelf liggen trouwens al rails in de betonnen bus/trambaan en het verdere tracé richting het bus/tramstation aan de centrumzijde is ook goed te volgen. Lijkt dat je uiteindelijk zelfs busfototjes kan schieten vanaf perron 1 trouwens :P Gedeeltelijk ligt het bus/tramviaduct namelijk direct naast spoor 1 voordat het onder Stationsplein Oost door afdaalt. Het toekomstige verloop van de sporen bij het tramstation is ook al best goed zichtbaar.
Nog wat foto's van het nieuwe busstation Jaarbeurszijde volgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Zugführer schreef:Lijn 111 gaat zo te zien alleen op zaterdag rijden, 2 keer per uur.
Ook op woensdag en zondag wordt gereden. Het lijkt me niet dat die woensdagritten heel populair zullen zijn, misschien worden die met een klein busje gereden?
UtrechtOV schreef:Zou de 111 gekoppeld worden qua omloop aan de 28? Anders zit die chauffeur daar hele dag met zn bus.
Dat zou een logische verklaring kunnen zijn voor de vreemde afwijkingen in de dienstregeling: alle bussen gaan vanaf station Vleuten vertrekken om 19/49, maar 1 rit vertrekt om .56 en een om .41. Het zou inderdaad wel een beetje saai zijn, de hele dag op en neer pendelen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Stefan »

Daniel schreef: Zoals bijvoorbeeld een bus op lijn 26 die een afwijkende bestemming op de film had. Als ik 't goed zag was dat "Utrecht Centrum via CS Jaarbeurszijde".
Het klopt wel, op zaterdag rijdt de 26 overdag verder als lijn 23. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ahja, zo gewend aan de koppeling aan lijn 25 dat ik nieteens door gehad heb dat 'ie op zaterdag aan lijn 26 vast zit.

Edit: Fototje van een lestram erbij (zie het L-bordje achter de voorruit). De 5011 op de Beneluxlaan...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

De 1, 5 en 55 rijden op 13 december nog vanaf CS centrumzijde. Pas een dag later gaan die over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Moet ook wel want 13 december is een busvrije dag op CS Jaarbeurszijde i.v.m. de omzetting naar het nieuwe busstation.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

Normaal neem ik altijd lijn 25 van CS Jaarbeurszijde naar de Racinelaan, alleen stond de rit van 12.54 met 15 minuten vertraging aangekondigd. Toen maar de 37 naar het Majellapark gepakt, alwaar ik lopend naar de Racinelaan alsnog keurig op tijd lijn 25 voorbij zie rijden. Altijd fijn, betrouwbare reisinformatie.
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Daniel schreef:Moet ook wel want 13 december is een busvrije dag op CS Jaarbeurszijde i.v.m. de omzetting naar het nieuwe busstation.
Er komt wel een tijdelijk busstation ergens op de Croeselaan. Had ze daar verwacht eigenlijk
Ben benieuwd ook naar dat tijdelijke station.
jackbos
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 17:25
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door jackbos »

Weet iemand waarom die beide nummers lijn 21 en lijn 1 blijven bestaan? Logisch zou toch zijn om er weer 'gewoon' lijn 1 van te maken (net als voor de sluiting van de Leidseveertunnel).
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Dat is bewust gedaan; de gehele dienstregeling gaat namelijk pas maandag de 14e in omdat het nieuwe busstation op die dag opgeleverd wordt.

Lijn 1 en 21 worden pas de volgende dienstregeling weer gereden onder één lijnnummer, tegen die tijd vinden er nog meer wijzigingen plaats.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten