Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

poli schreef:Ze kúnnen dubbelbedrijf gaan rijden. Of ze dat gaan doen zal afhangen van de vraag. Doorrijden naar bestemmingen binnen de ring blijft een optie.
Opties zijn er altijd. De vraag zal in 2020 niet minder zijn dan nu lijkt me. Dan ontkom je er niet aan om gekoppeld te rijden of de frequenties fors omhoog te gooien.
Ardan schreef:Die koersrollen hadden daar sowieso gezeten, analoog of digitaal. Dat was een harde ontwerpeis en het lijkt me niet dat ze er halverwege in gefietst zijn. Als ze digitaal zouden zijn geweest, hadden deze problemen dan ook gespeeld?
Dat lijkt mij niet. Alle ik weet niet hoeveel LCD en LED-panelen functioneren immers wel gewoon in die metro's... Vind het diep triest dat ze na 3 jaar nog niet werken.

Op hierzijnwij.nu blijft het ook angstvallig stil wat betreft de vraag hoe het met de oplossing gesteld is. :P
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

renevisscher schreef: Ikzelf zou dit net iets anders doen, alsvolgt:
Lijn 5: Amstelveen Centrum - Amsterdam Zuid - Leidseplein - (Marnixstraat - Haarlemmer Houttuinen) - Centraal Station
Lijn 15: (Uithoorn -) Amstelveen Westwijk - Amsterdam Zuid - Surinameplein (- de Vlugtlaan) - Sloterdijk
Lijn 25: (Aalsmeer -) Amstelveen Westwijk - Amsterdam Zuid (-) Amstelstation (- Route lijn 65 - Azartplein)
Een railverbinding met Aalsmeer is bij mijn weten definitief van de baan, zou niet rendabel zijn.
De mogelijke railverbinding met Uithoorn schijnt kansrijk te zijn. Onderzoek dat op dit moment gaande is, wordt als het goed is volgend jaar afgerond:
http://www.meerbode.nl/stuurgroep-uitho ... king-tram/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Of het "definitief" niet doorgaat, daar valt volgens mij niet veel zinnigs over te zeggen. Voor een goed gekozen tracé van een stadstram, in combinatie met wat ruimtelijke ontwikkelingen lijkt me wel vraag genoeg. Maar nogmaals, je moet dan wél een verbinding aanbieden waar een groot deel van de reizigers op zit te wachten. Met een tram tussen de knollenvelden schiet niemand iets op ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Aalsmeer wordt niet meer onderzocht, dus de komende decennia zal je er in ieder geval niet meer van horen. Dat Uithoorn er mogelijk komt heeft ook te maken met het feit dat er een remise ten zuiden van Westwijk gebouwd gaat worden, daardoor is er al bijna een kilometer van de afstand overbrugt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Heb de nieuwe dienstregeling (staat denk ik zeer snel op de GVB website en dinsdagavond/woensdagochtend op Gmaps). Grootste verandering waarvan ik nog niet had gehoord was dat de nachtlijnen allemaal van 3xx naar 7xx worden omgenummerd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat is al vet lang bekend :) En in (2019?) worden ze wéér hernummerd, dan krijgen ze een N-prefix en wordt bij 1 begonnen. N1, N2, enz.
Ik doe ook maar wat
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Zullen vast een hoop systemen moeten worden aangepast om alfanumerieke lijnnummers aan te kunnen :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Daarom gebeurt dat ook pas in 2019. De huidige nummers moesten echter nu al wel veranderd worden in iets anders omdat ze conflicteren met R-Net, daarom is 7xx als tijdelijke oplossing gekozen.
Ik doe ook maar wat
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

n-evo schreef:
paolie schreef:Ze kúnnen dubbelbedrijf gaan rijden. Of ze dat gaan doen zal afhangen van de vraag. Doorrijden naar bestemmingen binnen de ring blijft een optie.
Opties zijn er altijd. De vraag zal in 2020 niet minder zijn dan nu lijkt me. Dan ontkom je er niet aan om gekoppeld te rijden of de frequenties fors omhoog te gooien.
Frequentie van de 51 wordt momenteel sterk beperkt door de capaciteit van de oostbuis. Dat is straks niet meer nodig, waardoor de frequentie omhoog kan. Daarnaast is in de huidige situatie feitelijk alleen sprake van capaciteitsproblemen tussen de haltes VU/Boelelaan en Zuid. Wanneer de 51 niet verder rijdt dan Zuid, wordt het sneller en aantrekkelijker om die paar honderd meter gewoon te lopen en zal daardoor de vraag op dit stukje traject naar mijn verwachting afnemen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

paolie schreef:Daarnaast is in de huidige situatie feitelijk alleen sprake van capaciteitsproblemen tussen de haltes VU/Boelelaan en Zuid.
Waar baseer je dat op?
Ik doe ook maar wat
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

^^ op persoonlijke waarnemingen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op deze Wiki staat ook een druktekaartje. Een bron van de onderliggende gegevens staat er helaas niet bij. Wel is ook daar te zien dat vooral het door paolie genoemde stukje druk is (het gedeelte waar de 51 over het metronet rijdt daargelaten).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In combinatie met het stukje tekst heb ik het idee dat iemand dat naar eigen inzicht heeft gemaakt. Vind dat soort dingen eerlijk gezegd niet heel sterk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

In de Metronetstudie van 2007 stond in een bijlage voor elke lijn uitgewerkt hoeveel reizigers er tussen twee haltes zijn. Had hem mooi uitgeprint maar is denk ik bij een verhuizing verloren gegaan. Alargule, jij hebt hem vast wel ergens :)
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Volgens mij is de Metronetstudie ook nog wel online te vinden?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

paolie schreef:^^ op persoonlijke waarnemingen.
In dat geval neem ik je verhaal met een hele flinke korrel zout. :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

n-evo schreef:
paolie schreef:^^ op persoonlijke waarnemingen.
In dat geval neem ik je verhaal met een hele flinke korrel zout. :wink:
Afbeelding
🍉
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daar komen we al een heel eind mee. :Y
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Vind het nog steeds een beetje te flauw jongens...
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Dat is al vet lang bekend :) En in (2019?) worden ze wéér hernummerd, dan krijgen ze een N-prefix en wordt bij 1 begonnen. N1, N2, enz.
Voor dat hele grapje is wel geld. Die nutteloze M-perfix natuurlijk voor de metro net zo. En maar glashard volhouden dat metrolijnen omcijferen/letteren te veel gaat kosten. _O-

Wie überhaupt ooit bedacht heeft de R-net lijnen in dezelfde reeks te zetten als de nachtbussen... Hadden die niet direct in de 400, 500, 600, 700 of 800-reeks gezet kunnen worden? Dan hadden die nachtbussen gewoon kunnen blijven waar ze zijn tot die N-reeks technisch mogelijk is. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Tja, de eerste R-net lijn was natuurlijk de Zuidtangent en die had al het lijnnummer 300 (en later kwam er een extra lijn met het nummer 310). Dát (en het feit dat de 300-reeks in de rest van Nederland ook voor HOV-buslijnen wordt gebruikt) is ongetwijfeld de reden geweest om alle R-Netlijnen in de 300 te nummeren (al worden de lijnen in Zuid-Holland zo te zien in de 400 genummerd).

Verder zal het me niks verbazen als de Amsterdamse metrolijnen hernummerd worden op het moment dat de NZL in gebruik wordt genomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:
Ardan schreef:Dat is al vet lang bekend :) En in (2019?) worden ze wéér hernummerd, dan krijgen ze een N-prefix en wordt bij 1 begonnen. N1, N2, enz.
Voor dat hele grapje is wel geld. Die nutteloze M-perfix natuurlijk voor de metro net zo. En maar glashard volhouden dat metrolijnen omcijferen/letteren te veel gaat kosten. _O-

Wie überhaupt ooit bedacht heeft de R-net lijnen in dezelfde reeks te zetten als de nachtbussen... Hadden die niet direct in de 400, 500, 600, 700 of 800-reeks gezet kunnen worden? Dan hadden die nachtbussen gewoon kunnen blijven waar ze zijn tot die N-reeks technisch mogelijk is. :')
Ik vind N2 veel makkelijker te onthouden dan bijvoorbeeld 357..
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dan hebben we het over twee lijnen tops vs een heel nachtnet.
Ardan schreef:Ik vind N2 veel makkelijker te onthouden dan bijvoorbeeld 357..
Ik had het over de M (van de metro). Niet N. Lezen. :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ben je wel voorstander van N-prefixen dan? En waarom dan niet voor M?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Omdat N staat voor Nachtlijn en M voor Metro.

Duh.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten