OV in en rond Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Nou, plak daar maar een nulletje bij, want anders zou er net een Citadis tussen de haltes passen. :P :wink:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

OEPS Rekenfoutje. :oops: :oops: Je hebt helemaal gelijk. :wink: :)
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Een combinatie van slim schuiven op school door veel afwezigen leverde vandaag een vrije dag op. Die vrije dag in combinatie met wat leuke lijntjes om te fotograferen zorgde ervoor dat ik vandaag weer eventjes op pad ging.

Bij Qbuzz wordt lijn 189 (Ridderkerk Drievliet - Barendrecht Donk v.v.) vertaxibust. Daarom ben ik vandaag nog even wezen kijken bij dit spitslijntje met gigantische rijtijden. Op de laatste ochtendrit was Qbuzz 1089 de gelukkige om te gaan rijden. Jammergenoeg hier op de foto met een bus die net van de andere kant passeerde:
Afbeelding

Met lijn 143, 183 en 182 ging het daarna naar Rhoon Portland. Op de Rotterdamseweg zag ik de 1089 alweer terugkeren naar de stalling in Ridderkerk. Dat bewijst de gigantische rijtijden maar eens, want dat was nog 8 minuten voor de officiele aankomsttijd in Barendrecht, terwijl hij in Drievliet precies op tijd langskwam. :shock:

In Portland worden de routes van de lijnen 182 en 183 gewijzigd. Een klein deel van Portland waar nu lijn 182 komt, komt daardoor zonder bus te zitten. Niet dat ze er veel van hadden gemerkt, want haltepalen waren in geen velden of wegen te bekennen. Hier komt de 1059 als lijn 182 Portland binnen. Doordat er vanaf de andere kant een vrachtwagen met een lading zand langskwam is de foto wat vroeg genomen:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 182, tramlijn 25 en tramlijn 23 naar IJsselmonde. Onderweg tijdens het overstappen bij de halte Vuurplaat kwam ik nog deze opvallende MediaMarkt-Citadis tegen, de 2029:
Afbeelding

Toen kwam ik dus in IJsselmonde. Hier wilde ik graag naartoe voor buslijn 48. Deze rijdt namelijk nu over een traject wat vrijwel altijd busloos is. Alleen in het weekend wordt het een paar keer per nacht door B-16 bereden. Hier de Citaro 222 als lijn 48 op de Groene Tuin bij verzorgingstehuis Antonius IJsselmonde:
Afbeelding

Met lijn 23 ging het daarna naar het centrum. Hier gaat ook wat veranderen. Het Kruisplein gaat nu helemaal op de schop. Deze bufferzone voor de bussen gaat daardoor weg:
Afbeelding

Ook rijdt er nu een tijdelijke tramlijn 5 door de al bekende werkzaamheden aan de Schiekade. De lus door Blijdorp wordt daardoor weer bereden. Het ging daarom hierna snel naar Blijdorp om de trams daar vast te leggen. Eerst kwam er echter een busje op Airport-Express lijn 50 langs die ik hier niet verwachtte:
Afbeelding

Dan de trammetjes. Hier lijn 5 richting Centraal Station langs de diergaarde:
Afbeelding

Een stukje verderop, op de Stadhoudersweg, komt lijn 5 richting Schiebroek langs:
Afbeelding

De plek waar deze foto gemaakt is, is het perron van een voormalige halte van de voormalige tramlijn 3. De restanten zijn nog te zien aan de lege haltepalen en door dit papiertje:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam alweer een lijn 5 richting CS langs:
Afbeelding

Weer een stukje verderop, op de Bergselaan, zijn zelfs de waarschuwingslichten verdwenen. Om maar een idee te geven dat het al een tijdje geleden is dat hier een tram heeft gereden:
Afbeelding

Hierna ging het via CS naar Schiedam om daar even te kijken bij een project van een klasgenoot. Bij het station stond een Qbuzz met OV-Chipkaartapparatuur. De eerste die ik hiermee zie in deze regio. Het zat overigens nog wel in een vuilniszak. Het was deze 1083:
Afbeelding

Tot slot ging het nog even naar Station Lombardijen om daar nog een ZGT uit de 800-serie vast te leggen op tramlijntje 2. De 847 was de gelukkige:
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Fles »

mb90 schreef: De plek waar deze foto gemaakt is, is het perron van een voormalige halte van de voormalige tramlijn 3. De restanten zijn nog te zien aan de lege haltepalen en door dit papiertje:
Afbeelding
typerend, die aanhalingstekens.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

Ach, het valt nog mee dat niet iedere regel met een hoofdletter begint en dat ze geen Comic Sans hebben gebruikt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

overigens was die halte door werkzaamheden eigenlijk al op 24-05-2004 opgeheven. Aangezien ze op die datum al wisten dat lijn 3 op 23-08-2004 opgeheven zou worden, hadden ze oook de eerste datum neer kunnen zetten.
mb90 schreef: Ook rijdt er nu een tijdelijke tramlijn 5 door de al bekende werkzaamheden aan de Schiekade. De lus door Blijdorp wordt daardoor weer bereden. Het ging daarom hierna snel naar Blijdorp om de trams daar vast te leggen. Eerst kwam er echter een busje op Airport-Express lijn 50 langs die ik hier niet verwachtte:
Afbeelding
Dat is anders toch echt de officiële route hoor. Kijk maar op de lijnennetkaart. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Ja, ik zie het, maar met de ritjes die ik met lijn 50 gemaakt heb ben ik hier nog nooit langsgekomen, maar ging de bus altijd via de Statenweg (route lijn 33). :P Bij alle keren ging de bus overigens ook niet over de A13 door files of iets anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

En waren die ritten toevallig allemaal voordat de werkzaamheden aan de Beukelsdijk klaar waren? :P
Overigens geldt voor deze lijn hoogstwaarschijnlijk dat de chauffeur per rit zelf mag bepalen wat hem de kortste route lijkt, omdat hij onderweg toch nergens stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Gisteren heb ik even een fietstochtje gemaakt door een klein deel van het Rotterdamse havengebied met Hoogvliet en de Albrandswaard erbij. Onderweg heb ik uiteraard wat foto's gemaakt.

De eerste is echter onverwacht. Toen ik net wat inkopen gedaan had bij Plein 1953 in Pendrecht zag ik de bloemenveilinglijn 431 vanuit Honselersdijk langsrijden. De bus naar Rotterdam Centraal, Caetano 8265, zag ik te laat, maar voor de Alliance 2478 die de rit tot de Slinge reed was ik wel op tijd al scheelde dat niet veel:
Afbeelding

Hierna ging het richting Pernis. Onderweg kwam ik bij het Reewegviaduct (dat is bij het Rail Service Center) toevallig de Railion 6451 tegen met een kleine sleep achter zich die via de Kortsluitroute richting de Kijfhoek ging:
Afbeelding

Bij de Vondelingenweg zag ik een mooie fotostek om RET-Buslijn 69 (Zuidplein - Pernis v.v.) vast te leggen. Een lijn die met Alliance's reed. Die fotostek was deze voormalige kruising waarbij alleen wat betonplaten weggehaald zijn en waar nu dus Alliance 928 richting Zuidplein langskwam:
Afbeelding

Bij de ECT in Rotterdam rijden er een aantal O405-jes die van het Vlaamse De Lijn afkomen. Er rijden er 2 bij de Home Terminal en 2 bij de nieuwe Euromax Terminal op de Maasvlakte. Eén van de twee O405-jes op de Home stond te rusten op de parkeerplaats bij de kantine de ander was onderweg met wat medewerkers van de ECT. Hier de O405 die stond te rusten, de 357:
Afbeelding

Via Pernis, Hoogvliet en een rustpauze langs de Oude Maas in Poortugaal kwam ik bij metrostation Rhoon terecht. Hier was het even wachten op de enige dienst op de gewone Erasmuslijn die als het goed is op dinsdag, donderdag en vrijdag met de nieuwe RandstadRail-stellen gereden wordt. Als het goed is, want regelmatig rijden er gewone Bommetjes. Gisteren gelukkig niet:
Afbeelding

Ook gisteren trof ik de Snelle Vliet 204 aan op Qbuzz-lijn 144 van Rotterdam naar Ridderkerk en weer op de rit van 16:13 uur vanaf het Zuidplein. Ik gok dat dit een vast slagje is. Hier de 204 op die rit:
Afbeelding

Door Goede Vrijdag liet TCR de gelede bussen voor Arriva-lijn 171 (Rotterdam - Oud Beijerland v.v.) gisteren binnen en daardoor reed Amba 430 en deze Volvo 8700, de TCR 90 nu op deze lijn:
Afbeelding
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

Die O405jes bij de ECT komen overigens niet van De Lijn maar van Bus De Polder. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's daar in de buurt van de Waalhaven en van die 5500 bij Rhoon. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Naast foto’s van de Emerald Princess (zie Mag ik even kwijt #18) heb ik vanmiddag ook nog een paar OV-foto’s in de buurt van het Wilhelminaplein gemaakt.

Als eerste een foto van een Citaro op Airport Express lijn 50 (met verkeerde bestemming: het is GEEN Airport Shuttle :roll: ) aan het eindpunt Wilhelminakade:
Afbeelding

Het elektrische busje ZEUS dat lijn 60 rijdt, bij het Wilhelminaplein:
Afbeelding

Nogmaals de Griekse oppergod, maar nu met de ingang van metrostation Wilhelminaplein erbij:
Afbeelding

Een Citadis op de Erasmusbrug:
Afbeelding

Twee bejaarden: de Koninginnebrug met erachter de Hef:
Afbeelding

Een Citaro op lijn 48 op de Koninginnebrug (goed zoeken :P ):
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, niks tegen Rotterdam hoor.. maar tis vanzichzelf al een beetje een grauwe stad (logisch.. we weten allemaal wat er met het historisch gedeelte is gebeurt), en dan gaan ze al het OV ook nog grijs maken :lol: Het helpt dan niet echt mee :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Vinny »

Maar, maar, maar...
zwartwit foto's komen zo veel beter tot hun recht ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vanmiddag is de finish van de RoPaRun, een vrijwilligersloop van Parijs naar Rotterdam voor kankerbestrijding en waar ik vanmiddag laat (er was wat pech onderweg) mijn vader binnen ga halen (die kok was bij een team). Hierdoor zijn er een aantal omleidingen op Zuid te vinden.

Als eerste Buslijn 76. Deze rijdt niet via de Dordtsestraatweg, Maasstad Ziekenhuis Zuider en de Groenezoom, maar via de Strevelsweg, de Bree en de Beukendaal. Hier is Citaro 228 als Buslijn 76 richting Keizerswaard op de Beukendaal:
Afbeelding

Ik was er toch en niet veel later passeerde ook nog Citadis 2027 op Tramlijn 2 naar de Groene Tuin. Een Citadis op zondag op lijn 2 komt pas sinds een paar weken veel voor:
Afbeelding

Een andere buslijn met een grote omleiding is Buslijn 66. Deze rijdt niet via de Rosestraat, de Hilledijk en de Polderlaan, maar via de Stadionweg, het Stadionviaduct en de Randweg. Hier is Citaro 227 als Buslijn 66 richting Zuidplein op het Stadionviaduct met op de achtergrond De Kuip en het Topsportcentrum wat uitgebreid wordt:
Afbeelding

Verderop, op de Stadionweg, kwam ik de volgende bus op lijn 66 tegen. Hier de Citaro 222 bij jammergenoeg een wegversmalling door niet werkende verkeerslichten die ik niet wist op de Stadionweg:
Afbeelding


Dan heb ik nog wat opvallende foto's van vorige week zondag (de 24e mei). Door werkzaamheden aan Klein Nieuwland rijden de buslijnen 70, 90, 91, 143, 144, 183 en 691 richting Zuidplein een omleiding via de Reyerdijk. De buslijnen van Qbuzz (143, 144 en 183) rijden echter nog een ommetje via de Keizerswaard en de Kreileroord. Waarom dit anders is dan de rest weet ik niet. Hier Qbuzz 1080 op het Kreileroord als Buslijn 144 richting Zuidplein:
Afbeelding

Een stukje verderop zag ik RET-Citaro 348 als Buslijn 70 richting Zuidplein op de Reyerdijk rijden:
Afbeelding

Het was vorig weekend het Hemelvaartweekend en daarom reed Tramlijn 11 (CS - Blijdorp v.v.) van Stichting Romeo weer. Hier komt vierasser 504 aan bij de achterzijde van het CS:
Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daan »

Mooie plaatjes, vooral foto 2 is vet 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bedankt.
Dat is namelijk mijn straat. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Weer eens wat Rotterdamse plaatjes van de afgelopen maand.

Ik laat de foto's in de gemaakte volgorde zien.
Op 2 juni was ik in de voetbalsferen en vandaar de ZGT 721 op lijn 8 voor het kasteel van Sparta:
Afbeelding

Later op de middag zag ik echter de mooiste tram, de Citadis 2024 die reclame maakt om seizoenskaarthouder van Feyenoord te worden. Inmiddels zijn het er 35.000, maar meer is altijd beter :) :
Afbeelding

Begin juni werd Buslijn 66 omgeleid via o.a. de Vuurplaat en de Laan op Zuid i.p.v. de Rosestraat. Zo ook op 8 juni. Toen plaatte ik de Citaro 214 op de Laan op Zuid onder een dreigende wolkenlucht:
Afbeelding

Medio juni reed Buslijn 44 2 omleidingen. De eerste ging via de 's Gravendijkwal i.p.v. de Mathenesserlaan en het Sophia Kinderziekenhuis en de ander ging via de Wolphaertsbocht en de Pleinweg i.p.v. de Dorpsweg. Op 18 juni ging ik bij beide omleidingen even kijken. Eerst bij de 's Gravendijkwal waar weinig ruimte was voor een foto, maar waar ik toch de Citaro 212 vast kon leggen:
Afbeelding

Ook langs de Wolphaertsbocht is er niet al te veel ruimte, maar toch kon ik de 206 hier vastleggen naast mijn vaste Chinees 8-) :
Afbeelding

In de nacht van 24 op 25 juni liep ik tijdens mijn stage mee bij de nachtdienst. Zo kwam ik dus eens bij het RET Nachtnet terecht. Hier staat B2 naar Vlaardingen Holy met Alliance 934 met erachter B3 naar Woudhoek klaar op het Weena bij CS om 4:00 uur:
Afbeelding

Een kleine driekwartier later kwam ik op het Zuidplein. Vooraan de RMC Taxibusjes voor B11 naar Barendrecht en B6 naar IJsselmonde en erachter Citaro 352 voor B7 naar Spijkenisse, waarmee ik ook hier gekomen ben:
Afbeelding

De volgende dag was ik in Ridderkerk. Toevallig zag ik dat ex-RET Berkhofje 610 op Qbuzz-lijn 290 naar het Zuidplein zat. Deze lijn komt langs de lege oplegstalling van Connexxion en zo kon ik dus 3 vervoerders op 1 foto combineren :) :
Afbeelding

Op 1 juli reed er een Alliance op Buslijn 48. Dit komt zowiezo erg weinig voor en al helemaal als het de 808 betreft. Hier dus de 808 in de Roentgenstraat op lijn 48 naar CS met links de fabrieken van Blue Band en Calvé. Door tijdgebrek staat de zon helaas wat kops:
Afbeelding

Op 3 juli was ik weer eens in Ridderkerk. Dit keer in Drievliet waar de Qbuzz 1086 over een mooi groene Vogelvliet passeerde:
Afbeelding

Tot slot zag ik op 6 juli, net na een onweersbui, de half bestickerde ex-Friese Qbuzz 1091. Na de oranje letters heeft deze nu achter de diagonale band, maar voorop is het nog gewoon als vanouds grijs :? :
Afbeelding
Later zag ik dat een andere ex-Fries, de 1090, ook zo rondrijdt.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Hier weer eens wat plaatjes uit deze regio uit de periode van na de laatste post tot nu.

Allereerst op 17 juli de ZGT 709 op Tramlijn 2 vlak voor de halte Breeplein op de mooi groene Randweg:
Afbeelding

Gedurende de zomer reed historische Tramlijn 10 weer. Zoals altijd met een Vierasser, maar dit jaar ook met deze net opgeknapte 1614. Hier op de Laan op Zuid vlak voor het Varkenoordseviaduct:
Afbeelding

Dan een stukje verder, namelijk naar 21 augustus. Toen maakte ik even een uitstapte naar Schiedam om een bus op lijn 57 in de Hoofdstraat vast te leggen met op de achtergrond een mooie Schiedamse molen. De Citaro 330 was de gelukkige, alleen ging het zonnetje net schuil achter een wolkje...:
Afbeelding

Daarna kwam ik op het idee om naar de Spaanse Polder te gaan. Daar ligt een mooie rotonde waar lijnen rijden waar genoeg Alliances rijden. Aangezien deze vaak mooi in een bocht kunnen hangen ging ik daar even heen. Snel werd ik op mijn weken bedient, zoals hier bij deze 912 op lijn 42:
Afbeelding

Dan een dagje later. Door de afsluiting van de Maastunnel waren lijn 44 en 46 ingekort aan de Noordkant tot Dijkzigt. Hier lijn 46 bij de mooie skyline bij Station Blaak opweg naar Dijkzigt Metro:
Afbeelding

Aan de zuidkant reed als vervanging van deze lijnen, lijntje 47 tussen Zuidplein en de remise Sluisjesdijk. Hier is deze te zien op de normaal busloze Doklaan:
Afbeelding

Tot slot naar 3 september. Toen ik in de buurt van de plek van de vorige foto, maar nu voor spits -en sneldienst lijn 72. Hier reed dit keer weer eens een 800-tje Alliance op, maar opvallender was de bestemming, want deze is normaal alleen op lijn 61 te vinden. Hier de 816 op de grens tussen de Doklaan en de Waalhaven O.Z. bij de remise van de RET aldaar:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten