Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door huibe »

Pim-AllianceB95 schreef:De laatste rit op zaterdag van lijn 105 vervalt, was dat ook de bedoeling?
Ja.
fwgsmidt schreef:off topic. Waarom rijdt 327 niet ook elk kwartier door naar Breda? dan heb je 8x per uur een bus naar Breda. Ik zou de bussen zelfs een rondje laten rijden ipv keren bij de bijster. 325 en 326 van teteringen via heerbaan en amphia naar station en terug naar oosterhout. 327 het rondje de andere kant op.
Dan halveer je meteen de frequentie van belangrijkste bestemming in Breda vanuit Oosterhout en Teteringen. Namelijk het station. Daarbij ga je dan problemen krijgen met de bezetting. Omdat de reizigers vanuit Oosterhout naar het station nog in de bus zitten als je bij de hogeschool aan komt. Daarbij is de route via de Noordelijke rondweg en de Heerbaan niet echt file vrij.

Dus de huidige route is een juiste.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Gothic-Writer »

Op de site van Arriva is inmiddels al wel te zien dat lijn 92 vanaf 13 december naar Venray gaat rijden, maar de tijden zijn daarentegen nog niet aangepast. Ik ben benieuwd hoe en wat, maar als alles goed is, weten we aankomende zondag meer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door fogeltje »

Ik kreeg een mailtje van Goed Bezig Bus dat de wijzigingen online staan. Heb vluchtig door de PDF van Brabant gekeken. Lijn 92 staat helder omschreven. Hier en daar wijzigen meer buurtbussen, onder andere een nieuwe buurtbus vanuit Schaijk naar Uden, Ziekenhuis. Mij viel op dat lijn 90 een routewijziging krijgt en voortaan de route van lijn 99 rijdt vanaf Grave en pas bij de rotonde, waar lijn 99 richting Zeeland afzwaait, naar Reek gaat. Kan de wijziging snappen want de reden die ze aanvoeren klopt. Lijn 90 kan behoorlijk lang staan wachten in de spitsuren om de weg naar Grave op te draaien.

Wat ik grappig vind is dat men buurtbus 262 als een verbetering neerzet. Dit is natuurlijk geen verbetering maar gewoon terugdraaien van eerdere bezuinigingen. Deze buurtbus reed immers in de oude concessie ook.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Michael »

fwgsmidt schreef:Ik zie dat lijn 325 door gaat rijden naar 't Goorke in vrachelen. Die belofte aan de gemeente wordt dus gehouden. Wel ben ik nog benieuwd naar de route. Wel eindelijk een echte bus op vrachelen.
Ook zou de route van buurtbus 226 aangepast worden. eventueel via zwembad de Warande. Dat zie ik niet terug. De route blijft gelijk.

off topic. Waarom rijdt 327 niet ook elk kwartier door naar Breda? dan heb je 8x per uur een bus naar Breda. Ik zou de bussen zelfs een rondje laten rijden ipv keren bij de bijster. 325 en 326 van teteringen via heerbaan en amphia naar station en terug naar oosterhout. 327 het rondje de andere kant op.

Ik denk gemiste kans.

Frank
De frequentie van de lijnen 325, 326 en 327 gaat sowieso verhoogd worden per 13 December.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Plutona »

fogeltje schreef:Ik kreeg een mailtje van Goed Bezig Bus dat de wijzigingen online staan. Heb vluchtig door de PDF van Brabant gekeken. Lijn 92 staat helder omschreven. Hier en daar wijzigen meer buurtbussen, onder andere een nieuwe buurtbus vanuit Schaijk naar Uden, Ziekenhuis. Mij viel op dat lijn 90 een routewijziging krijgt en voortaan de route van lijn 99 rijdt vanaf Grave en pas bij de rotonde, waar lijn 99 richting Zeeland afzwaait, naar Reek gaat. Kan de wijziging snappen want de reden die ze aanvoeren klopt. Lijn 90 kan behoorlijk lang staan wachten in de spitsuren om de weg naar Grave op te draaien.

Wat ik grappig vind is dat men buurtbus 262 als een verbetering neerzet. Dit is natuurlijk geen verbetering maar gewoon terugdraaien van eerdere bezuinigingen. Deze buurtbus reed immers in de oude concessie ook.
Lijn 262 is inderdaad een terugkeer, maar volgens mij reed deze in de oude situatie niet op zaterdag.

Andere zaken die me opvielen:
- Zo te zien ook de zeer gewenste aansluiting van lijnen 125 en 155 in Gemert!
- Ook goed dat o.a. Wanroy een ov-mogelijkheid blijft houden, de nieuwe route van lijn 292 zou best goed kunnen werken.
- Lijn 301 verliest haar sneldienst-karakter nu er ook in Loon op Zand gestopt gaat worden. Het enige verschil met lijn 302 is dat er niet bij de Efteling gestopt wordt.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door OVwatcher »

Plutona schreef:Lijn 301 verliest haar sneldienst-karakter nu er ook in Loon op Zand gestopt gaat worden. Het enige verschil met lijn 302 is dat er niet bij de Efteling gestopt wordt.
Op zich heb je gelijk, maar ik kan het wel snappen. Sinds de nieuwe halte in Loon op Zand hoeft de bus de weg niet meer af maar is het een gewone halte langs de weg, dus stoppen kost nagenoeg geen extra tijd meer.

Wat mij dan weer opvalt is dat lijn 123 volgens de nieuwe dienstregeling doordeweeks overdag richting Raamsdonksveer niet meer bij de halte Emmaweg in Geertruidenberg stopt. Richting Breda wel gewoon. Heeft iemand een idee waarom dat zo zou kunnen zijn? Of is dat misschien een foutje?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door gliderfighter »

Gaat lijn 121 door Brabant of DAV gereden worden van en naar Den Bosch? Er staat geen overstap, dus ben benieuwd.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Hans »

gliderfighter schreef:Gaat lijn 121 door Brabant of DAV gereden worden van en naar Den Bosch? Er staat geen overstap, dus ben benieuwd.
Misschien wel door beide?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Suus »

De lijn hoort bij Brabant dus behoudt Brabantse bussen, maar die rijden ook vanuit de stalling Schelluinen in het DAV-gebied. Een lijn hoeft ook niet persé door een stalling gereden te worden :)

Wat ik niet snap is dat de wijzigingen voor de 121 bij Oost-Brabant staan op de site, maar in kleur staat op de kaart van West-Brabant. Bij welke concessie hoort die lijn nu?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door fogeltje »

Ik weet het niet zeker, maar met de verschuivingen in de concessiegrenzen vorig jaar kan ik me voorstellen dat het nu Oost-Brabant is.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door huibe »

Het traject Gorinchem - Kromme Nol is West-Brabant. Het traject Kromme Nol - ''s-Hertogenbosch is Oost-Brabant. Dus de nieuwe lijn 121 zal onder twee concessies vallen. Een stukje klantvriendelijkheid dus.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door huibe »

OVwatcher schreef:Wat mij dan weer opvalt is dat lijn 123 volgens de nieuwe dienstregeling doordeweeks overdag richting Raamsdonksveer niet meer bij de halte Emmaweg in Geertruidenberg stopt. Richting Breda wel gewoon. Heeft iemand een idee waarom dat zo zou kunnen zijn? Of is dat misschien een foutje?
Dat zal een fout zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door fogeltje »

huibe schreef:Het traject Gorinchem - Kromme Nol is West-Brabant. Het traject Kromme Nol - ''s-Hertogenbosch is Oost-Brabant. Dus de nieuwe lijn 121 zal onder twee concessies vallen. Een stukje klantvriendelijkheid dus.
Het scheelt natuurlijk wel dat in dit geval zowel de OV-autoriteit in beide gevallen hetzelfde is als de uitvoerende vervoerder. Maar het is zeker mooi dat men nog wel eens over concessiegrenzen heen durft te denken.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door huibf »

Gothic-Writer schreef:Op de site van Arriva is inmiddels al wel te zien dat lijn 92 vanaf 13 december naar Venray gaat rijden, maar de tijden zijn daarentegen nog niet aangepast. Ik ben benieuwd hoe en wat, maar als alles goed is, weten we aankomende zondag meer.
Ik heb ze hoor. Eerder al grmeld
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Wat ik niet snap is dat de wijzigingen voor de 121 bij Oost-Brabant staan op de site, maar in kleur staat op de kaart van West-Brabant. Bij welke concessie hoort die lijn nu?
De wijziigingen van lijn 121 staan ook bij de wijzigingen van West-Brabant.
fogeltje schreef:
huibe schreef:Het traject Gorinchem - Kromme Nol is West-Brabant. Het traject Kromme Nol - ''s-Hertogenbosch is Oost-Brabant. Dus de nieuwe lijn 121 zal onder twee concessies vallen. Een stukje klantvriendelijkheid dus.
Het scheelt natuurlijk wel dat in dit geval zowel de OV-autoriteit in beide gevallen hetzelfde is als de uitvoerende vervoerder. Maar het is zeker mooi dat men nog wel eens over concessiegrenzen heen durft te denken.
Gelukkig wel.
Vanuit Goeree-Overflakkee gaat lijn 104 vanaf december tijdens de spitsuren ook weer verder rijden naar Spijkenisse aangezien beide gebieden dan door Connexxion worden geëxploiteerd.
Overigens is in dit geval de OV-autoriteit niet dezelfde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Michael »

Bee schreef:De lijn hoort bij Brabant dus behoudt Brabantse bussen, maar die rijden ook vanuit de stalling Schelluinen in het DAV-gebied. Een lijn hoeft ook niet persé door een stalling gereden te worden :)

Wat ik niet snap is dat de wijzigingen voor de 121 bij Oost-Brabant staan op de site, maar in kleur staat op de kaart van West-Brabant. Bij welke concessie hoort die lijn nu?
Lijn 121 is offcicieel van West Brabant. Maar vanwege de route van die lijn wordt hij door Oost Brabant gereden. Was in Veolia tijd al het geval. Waalwijk reed destijds lijn 121 en in ruil daarvoor reed Breda lijn 132. Dit verhaal is nu nog steeds van toepassing. Dat Schelluinen ook op die lijn rijdt komt omdat dat goed uitkomt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door nvdw »

Het enige dat er verandert is dat de sneldienstvariant van de 135 nu 121 gaat heten, en standaard in de exploitatie is gekoppeld aan de bestaande 121 Gorinchem - Kromme Nol. Dat laatste was in de praktijk niet altijd het geval met ritten die op zichzelf keerden en een enkel geval waarin de 121 doorging als 'langzame' 135. In feite valt het gedeelte van de 121 tussen Kromme Nol en Den Bosch nog steeds onder concessie Oost-Brabant en daarmee dus onder de afspraken die in dat contract zijn gemaakt.

Ook na december rijden er bussen vanuit Schelluinen op de 121, weet alleen niet of dat voor alle ritten geldt. De combi 121/135 wordt op dit moment door meerdere stallingen gereden: Schelluinen dus, Waalwijk, Den Bosch, volgens mij zelfs Uden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Globetrotter »

Pim-AllianceB95 schreef:Zaterdagavond lijkt mij juist de avond bij uitstek om late ritten aan te bieden, maargoed.

Op lijn 401 in de ochtendspits trouwens een keurige 5/25/5/25 verdeling, en de twee-uursdienst op zondag blijft helaas bestaan, niet echt HOV-waardig als je het mij vraagt. Tussen de eerste en de tweede bus op zaterdag en tussen de één na laatste en de laatste op zaterdag zit ook een gat van twee uur. De eerste bus naar Utrecht gaat op zaterdag ook niet eerder rijden dan thans het geval is, maar richting Breda is er wel sprake van een extra rit.

Lijn 402 begint 's middags eerder te rijden (12:25), maar doet dit tot 14:25 uur slechts één keer per uur (wat is het spitsverdichtingsidee dan precies?). 401 rijdt voortaan vanaf 14:06 tot en met 16:06 uur elk kwartier, waardoor de 402'en van 14:25, 14:55, 15:25 en 15:55 vier minuten achter de 401 aanrijden. Vanaf 16:06 gaat de 401 ineens wel over op een 10/20/10/20 verdeling, waardoor er dan wél keurig elke tien minuten een bus tussen Breda en Sleeuwijk rijdt.
Ik denk, gokje, dat de frequentieverhoging kan worden ingepland door de MAT- ritten die normaal van en naar Utrecht worden gereden om de 400 in de spits om het kwartier te kunnen laten rijden, worden omgezet in dienstritten.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door gliderfighter »

Er staat helaas nog niet veel op, de meeste lijnen in Oost-Brabant hebben nog t/m 12-12. Stadsbussen niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ezra schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Zaterdagavond lijkt mij juist de avond bij uitstek om late ritten aan te bieden, maargoed.

Op lijn 401 in de ochtendspits trouwens een keurige 5/25/5/25 verdeling, en de twee-uursdienst op zondag blijft helaas bestaan, niet echt HOV-waardig als je het mij vraagt. Tussen de eerste en de tweede bus op zaterdag en tussen de één na laatste en de laatste op zaterdag zit ook een gat van twee uur. De eerste bus naar Utrecht gaat op zaterdag ook niet eerder rijden dan thans het geval is, maar richting Breda is er wel sprake van een extra rit.

Lijn 402 begint 's middags eerder te rijden (12:25), maar doet dit tot 14:25 uur slechts één keer per uur (wat is het spitsverdichtingsidee dan precies?). 401 rijdt voortaan vanaf 14:06 tot en met 16:06 uur elk kwartier, waardoor de 402'en van 14:25, 14:55, 15:25 en 15:55 vier minuten achter de 401 aanrijden. Vanaf 16:06 gaat de 401 ineens wel over op een 10/20/10/20 verdeling, waardoor er dan wél keurig elke tien minuten een bus tussen Breda en Sleeuwijk rijdt.
Ik denk, gokje, dat de frequentieverhoging kan worden ingepland door de MAT- ritten die normaal van en naar Utrecht worden gereden om de 400 in de spits om het kwartier te kunnen laten rijden, worden omgezet in dienstritten.
Dat vermoeden heb ik ook, maar probeer dan ofwel die tussenritten ofwel de 402 zo te schuiven dat er een goed verdeelde frequentie ontstaat tussen Sleeuwijk en Breda. Nu gooi je er gewoon ergens extra ritten bij en houd je vermoedelijk het capaciteitsprobleem op het gedeelte van het half uur dat de frequentie laag is.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Plutona »

Blijkbaar heibel om de buurtbus Grave-Boxmeer. Zij gaan ermee stoppen
Nogal vaag:
- In de wijzigings-pdf van Arriva wordt de lijn helemaal niet genomd
- Op de lijnennetkaart staat lijn 238 als Grave Busstation - Cuijk Station
- In de pers heeft men het over Grave Busstation - Cuijk Merlet

Weet iemand wat nu werkelijk het plan was?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Etienne »

Volgens het werkelijke plan zou de 238 alleen nog rijden tussen Grave Busstation en Cuijk station volgens de route die nu ook gereden wordt en zou de 638 alleen nog rijden tussen Grave Busstation en Cuijk Merletcollege. Door de ingekorte route van de 238 bespaart men wel een busje uit, die zo mogelijk weer op een ander project gebruikt kan worden.
Maar de 92 gaat nu ook tussen Grave en Cuijk rijden, hetzij via een andere route en de buurtbusvereniging is kennelijk bang dat de doorgaande reizigers op dit stuk voortaan de 92 verkiezen boven de 238.

Rijzen mij nog de vragen naar boven welke zou er eigenlijk sneller zijn? En wat is het plan dat de buurtbusvereniging had ingediend?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Plutona »

Etienne schreef:Volgens het werkelijke plan zou de 238 alleen nog rijden tussen Grave Busstation en Cuijk station volgens de route die nu ook gereden wordt en zou de 638 alleen nog rijden tussen Grave Busstation en Cuijk Merletcollege. Door de ingekorte route van de 238 bespaart men wel een busje uit, die zo mogelijk weer op een ander project gebruikt kan worden.
Maar de 92 gaat nu ook tussen Grave en Cuijk rijden, hetzij via een andere route en de buurtbusvereniging is kennelijk bang dat de doorgaande reizigers op dit stuk voortaan de 92 verkiezen boven de 238.

Rijzen mij nog de vragen naar boven welke zou er eigenlijk sneller zijn? En wat is het plan dat de buurtbusvereniging had ingediend?
Lijn 92 reed altijd al tussen Grave en Cuijk, dat deel van de route blijft hetzelfde. Lijn 92 doet Grave - Cuijk in iets meer dan 40 minuten, lijn 238 doet het in 23 minuten. De vereniging is vooral boos dat lijn 92 van Grave naar Boxmeer gaat rijden, dat stuk is nieuw en zou wegvallen bij 238.
Door het stoppen van deze vereniging zijn er echter nu een aantal kernen verstoken van openbaar vervoer, waaronder de twee waar de naam van de vereniging aan ontleend is, Beers en Gassel.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Joshua »

Zoals hier te lezen zijn bepaalde vrijwilligers er ook niet blij mee.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/24003 ... rriva.aspx

Voor mij persoonlijk is de nieuwe route van lijn 92 in combinatie met buurtbus lijn 292 echt een enorme verbetering. Ik hoop stiekem ook nog op een uitbreiding naar het avond + weekenden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016

Bericht door Jef400 »

Ik vind het werkverdringing die buurtbusjes. Volledig terecht dat het weer een normale lijn wordt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten