Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wat ik dus wilde zeggen: alle wandjes waren vanmorgen dicht en waren dat vrijdagmiddag nog niet. Overigens hoop ik wel dat ze de bordjes/stickers ook aanpassen vannacht want als ik vanmorgen de pijlen gevolgd had zou ik dwars door een muur hebben moeten lopen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde begint ondertussen al aardig vorm te krijgen. Hierbij wat beeldmateriaal van vanmiddag.

Een doorkijkje vanaf het punt waar de bussen vanaf het HOV-viaduct het busstation binnenkomen...
Afbeelding

Hetzelfde punt maar nu gezien vanaf de toekomstige HOV-baan zelf...
Afbeelding

Wat me ook opviel was deze lift die blijkbaar als extra uitgang aan deze kant van het station dient zonder over het busstation te hoeven komen...
Afbeelding

De huidige roltrap vanaf busstation Jaarbeurszijde ligt al op een toekomstig halteperron. Gezien het ontbreken van inhaalmogelijkheden hier zal dit aan deze kant wel vooral een uitstapperron worden. Hopelijk gaat er nooit een bus stuk want dan staat alles vast...
Afbeelding

Zelfde punt maar dan de andere kant op gekeken...
Afbeelding

En nog een blik op het halteperron waarvan de kap al deels staat...
Afbeelding

En als laatste van het busstation de rijbanen tussen de beide halteperrons in...
Afbeelding

Tot slot het HOV-viaduct dat de haltes aan de centrumzijde en de Jaarbeurszijde met elkaar gaat verbinden...
Afbeelding

Van wat dichterbij is te zien dat men al bezig was de tramrails aan te leggen. En ook goed zichtbaar is dat het HOV-viaduct nog een stukje moet zakken, dat staat nu namelijk nog op vijzels om ruimte voor de bekisting eronder te maken...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Lijkt toch niet op heel veel halteplaatsen daar op het nieuwe busstation.

Hoe willen ze alles een plekje geven?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Busstation wordt nog groter. Op de site van de aannemer is een tekening te zien met 3 halteplaatsen onder de kap buiten de hal en daarvan ligt er nu nog maar eentje.
Zijn ook vrij lange haltes dus passen wellicht meerdere bussen achter elkaar.
5 en 55 zouden tijdelijk nog op het oude busstation Jaarbeurszijde halteren volgens iemand die ik daar sprak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Wat me ook opviel was deze lift die blijkbaar als extra uitgang aan deze kant van het station dient zonder over het busstation te hoeven komen...
Spoiler: show
Afbeelding
Die lift deed dienst als goederenlift voor NS retail die hun magazijnen daar beneden hadden zitten, geen idee wat ze daarmee van plan zijn...

Hij past totaal niet in het station en valt buiten de stationshal, maar de schacht ziet er te permanent uit voor een tijdelijke lift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Goederenlift kan nogsteeds natuurlijk, je zit daar immers nog altijd langs een expeditieweg. Al is de vraag waarvoor want er komt ook een expeditietunnel onder het station waarvoor je de toegang in aanbouw kunt zien aan de centrumzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde werd vanmorgen geasfalteerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Op de website bouwput Utrecht lees ik dat interlokale lijndiensten een halte achter de knoopkaxerbe krijgen.
Komen de Arriva bussen dan niet op het nieuwe busstation ?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door isadora »

Kaxerbe :?:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Knoopkazerne, gok ik.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Zugführer »

Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.

Hier overigens een linkje naar de betreffende pagina
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Zugführer schreef:Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.

Hier overigens een linkje naar de betreffende pagina
Zou raar zijn ja, maar het verklaart wel het niet heel grote busstation
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Aanvulling erop: De Arriva lijnen gaan naar Jaarsbeursplein(!). Op de website van Arriva zie ik per 13/12 daar o.a. de 85, 90 en 387 vertrekken
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde begint ondertussen al aardig vorm te krijgen. Hierbij wat beeldmateriaal van vanmiddag.

(..)
Van wat dichterbij is te zien dat men al bezig was de tramrails aan te leggen. En ook goed zichtbaar is dat het HOV-viaduct nog een stukje moet zakken, dat staat nu namelijk nog op vijzels om ruimte voor de bekisting eronder te maken...
Dit viaduct (in minder vergevorderd stadium) een paar weken geleden ook gezien. Ik had er niet van begrepen dat het een HOV baan wordt.. ik dacht meer aan een parkeervoorziening.. :roll:

Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven.. Immers, het oude tramstation en alle voorzieningen daarvoor zijn aan de oostzijde van Utrecht CS gesloopt,..

Straks gaan de trams toch weer de Daalsetunnel in?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Voorlopig alleen als "dienstrit" om bij de lijn naar de uithof te komen, ergens in de (verre?) toekomst mogelijk ook met passagiers :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Durashift schreef:Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven..
Dat was ooit wel het plan maar het is alweer een hele tijd de bedoeling dat de SUNIJ en Uithoflijn één doorgaande tramlijn gaan vormen. Al zal dat op z'n vroegst in 2020 gebeuren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Ah, bedankt. Heb die keuze dan niet meegekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Het is behoorlijk onduidelijk wat ze met "internationale en interlokale lijndiensten" bedoelen. Wellicht een slag om de arm voor als er binnenlandse IC bussen toegestaan gaan worden. Kan me niet voorstellen dat dit om gewone streekbussen gaat.
Vanmorgen viel mij in ieder geval op dat er tussen de knoopkazerne en de Rabobank in, parallel aan de Rabostraat, een verbinding van betonplaten is aangelegd die van de Croeselaan richting Busstation Jaarbeurszijde loopt. Die verbinding eindigt in een oprit die t.h.v. het einde van de uitstaphalte op het huidige busstation uitkomt. Dat zou meer op lijndiensten wijzen gezien de verbinding richting de buffer. Immers zit je voor internationale die veelal met touringcars rijden ook met hoogtebeperkingen (passen die wel over de Valeriusbaan onder de Rabobank door om weer weg te kunnen rijden?)
Durashift schreef:Ook was ik in de veronderstelling dat de trams na oplevering nieuw busstation aan de jaarbeurszijde zouden blijven.. Immers, het oude tramstation en alle voorzieningen daarvoor zijn aan de oostzijde van Utrecht CS gesloopt,..
Waar de trams ook staan, een verbinding naar de Centrumzijde is hoe dan ook nodig omdat een deel van de Uithoflijn trams in Nieuwegein gestald gaat worden (op de Uithof komt slechts een kleine stallingsruimte).
Dat de tramvoorzieningen aan de centrumzijde gesloopt zijn is wel logisch omdat die nu totaal anders komen te liggen. Vroeger gingen de trams door één buis in de Leidseveertunnel, nu wordt de trambaan door twee buizen aangelegd. Ook buigt de trambaan na de tunnel veel dichter langs het spoor af dan voorheen: een behoorlijk stuk ligt deze naast spoor 1, duikt vervolgens het gebouw van de fietsenstalling onder Stationsplein Oost in en komt daar vlak voor de stationshal weer uit. Daar splitsen de sporen zich en maken ze een slinger om goed uit te komen voor het nieuwe tram/busstation dat hier onder de stationshal komt te liggen. Aldaar staan de trams aan de binnenste perrons en een beperkt aantal buslijnen aan de buitenste perrons.
Straks gaan de trams toch weer de Daalsetunnel in?
Leidseveertunnel :wink: De Daalsetunnel is er eentje verder waar nu lijn 28 doorheen rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door UtrechtOV »

Is het al duidelijk hoeveel halteplaatsen er in totaal komen op CS centrumzijde?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Klopt het dat je straks om van de tramhalte Jaarbeursplein naar het busstation Jaarbeurszijde te komen eerst het bordes op moet klauteren, ook al hoef je de treinsporen niet over?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Tenzij ze ergens een hekwerk neer gaan zetten zou je ook nog via de Mineurslaan parallel aan de HOV-baan kunnen wandelen volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

De piano die op Utrecht Centraal stond is ook weer (tijdelijk?) verdwenen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De piano is helemaal niet verdwenen, die is verplaatst naar tussen spoor 20/21 en de cico's. Op de plek waar hij stond is het nu al krap zat dus volstrekt logisch dat 'ie daar weggehaald is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Oké prima ... gisteren ben ik niet bij spoor 20/21 geweest. Dus heb ik hem niet gezien. Ben wel blij dat hij niet weg is.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

De busbaan in aanbouw die aan de centrumkant uit de Leiseveertunnel komt lijkt alleen maar een slinger te maken naar het busstation. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat hier vanaf half december bussen overheen kunnen die vanaf de Jaarbeurskant direct naar Vredenburg rijden. Of is het de bedoeling dat eerst beide busstations worden aangedaan door de doorgaande lijnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten