Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Ben je wel voorstander van N-prefixen dan? En waarom dan niet voor M?
Omdat we al een lijn 1 hebben... Je hebt dus wel een N-prefix nodig om een nachtbus 1 te differentiëren t.o.v. tram 1 op kaarten en haltes. We hebben geen andere lijn 50-54 in Amsterdam dus heeft zo'n M geen meerwaarde. Er kan geen verwarring ontstaan tussen een metro 51 of tram/bus 51 omdat die laatste simpelweg niet bestaat.

Normaliter worden prefixen alleen gebruikt op het moment dat hetzelfde lijnnummer meerdere malen voorkomt. Het is hier nu puur voor de show. Doe er dan tenminste iets nuttigs mee door de metro om te nummer naar M1, M2, M3, M4 zodat die prefix een doel dient.

De niet-functionerende koersrollen van de M5's zijn er al helemaal klaar voor! :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als we dan toch bezig zijn: Waarom zijn al die geweldige HOV-lijnen niet gewoon R1, R2 enzovoorts genummerd? Dat kan Ardan vast ook onthouden, en de nachtbussen zijn ook blij *bus*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het is me persoonlijk niet helemaal duidelijk waarom je met letterprefixen zou moeten werken, als je ook zonder kan. Daarnaast betekenen prefixen in andere talen soms wat anders en zelfs in het Nederlands is er een potentiële verwarring denkbaar: Staat de "S" nu voor "Sneltrein, Sprinter of Sneltram"?
Alargule schreef:Op deze Wiki staat ook een druktekaartje. Een bron van de onderliggende gegevens staat er helaas niet bij. Wel is ook daar te zien dat vooral het door paolie genoemde stukje druk is (het gedeelte waar de 51 over het metronet rijdt daargelaten).
Prima, maar vergeet niet te bedenken dat na aanleg van de Noord-Zuidlijn ook de reizigersstromen belangrijk anders gaan lopen. Als het goed is moet gemodelleerd worden hoeveel reizigers gebruik gaan maken van de nieuwe infrastructuur. Bovendien moet je ook bedenken dat wanneer de nieuwe Amstelveense tram ook voor een (belangrijk) deel streekvervoerreizigers (moet) gaan vervoeren de capaciteit omhoog moet. Dan krijg je dus reizigers van de huidige 17x en 14x bundel er bij, en die willen allemaal toch echt dieper Amsterdam in dan naar die paar bankbobokantoren waar het "gewone volk" niets te zoeken heeft, en zeker niet de standaard OV-reiziger... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Afbeelding
Kijk, men wil eindelijk werk gaan maken van de Westtangent :D

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... sttangent/
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef: Prima, maar vergeet niet te bedenken dat na aanleg van de Noord-Zuidlijn ook de reizigersstromen belangrijk anders gaan lopen. Als het goed is moet gemodelleerd worden hoeveel reizigers gebruik gaan maken van de nieuwe infrastructuur. Bovendien moet je ook bedenken dat wanneer de nieuwe Amstelveense tram ook voor een (belangrijk) deel streekvervoerreizigers (moet) gaan vervoeren de capaciteit omhoog moet. Dan krijg je dus reizigers van de huidige 17x en 14x bundel er bij, en die willen allemaal toch echt dieper Amsterdam in dan naar die paar bankbobokantoren waar het "gewone volk" niets te zoeken heeft, en zeker niet de standaard OV-reiziger... :roll:
De bedoeling is dat uiteindelijk ongeveer 50% van de bussen van de 17x/14x bundel doorrijdt naar het busstation Elandsgracht. In eerste instantie heb ik plannen gezien waarbij alleen de 170 door zou rijden naar de Elandsgracht. de andere lijnen zouden eindigen op Zuid. In het laatste plan wat ik las, kwam het er op neer dat nog steeds p/m 50% van deze bundel doorrijdt naar de Elandsgracht, maar nu verdeeld over alle lijnen in de bundel. Ik ga eens zoeken of ik de link nog ergens kan vinden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Afbeelding
Kijk, men wil eindelijk werk gaan maken van de Westtangent :D

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... sttangent/
Ik heb daar in het verleden zoooooo vaaaaaak staan wachten op een bus die muurvast stond tussen de auto's, terwijl de tram erlangs zoefde en bij mezelf dacht "waarom wordt die trambaan niet gelijk benut voor bussen??"

Je komt er soms niet bij met je hoofd.


Zijn zwevende bovenleidingen een nieuw concept dat ze gaan toepassen? :lol:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nou, die bushalte waar jij zo vaak hebt staan wachten zie ik ook nog steeds hoor :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb daar in het verleden zoooooo vaaaaaak staan wachten op een bus die muurvast stond tussen de auto's, terwijl de tram erlangs zoefde en bij mezelf dacht "waarom wordt die trambaan niet gelijk benut voor bussen??"
Waarschijnlijk omdat de trambaan te smal is voor bussen. Dat is in Amsterdam wel vaker een heikel punt. Als je de trambaan gaat verbreden dan is er weer geen ruimte over voor parkeervakken en/of een vrijliggend fietspad. Zo heb je altijd wel iets...
De bedoeling is dat uiteindelijk ongeveer 50% van de bussen van de 17x/14x bundel doorrijdt naar het busstation Elandsgracht. In eerste instantie heb ik plannen gezien waarbij alleen de 170 door zou rijden naar de Elandsgracht. de andere lijnen zouden eindigen op Zuid. In het laatste plan wat ik las, kwam het er op neer dat nog steeds p/m 50% van deze bundel doorrijdt naar de Elandsgracht, maar nu verdeeld over alle lijnen in de bundel. Ik ga eens zoeken of ik de link nog ergens kan vinden.
Er zijn wel meer dingen de bedoeling, maar ik vrees dat ze in Amsterdam gewoon echt niet snappen dat je vervoersstromen moet faciliteren in plaats van dat je reizigers kunt sturen om ze van routes gebruik te laten maken die volgens systeemtechnische analyses geoptimaliseerd worden. Tussen Amsterdam Centraal en de Amstelveenseweg bedient het streekvervoer vooral reizigers die op weg zijn naar bestemmingen in het centrum en het zuidwesten van de stad, en niet naar (station) Amsterdam-Zuid zelf. Die reizigers zouden namelijk in tram 5 zitten. De Noord-zuidlijn loopt nog oostelijker, dus die gaat niet in die vervoersvraag voorzien. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja precies. Zouden we straks ook krijgen dat tram 17 en de overige bussen niet voor de R-net halte mogen stoppen en hun eigen hokje een stukje verderop krijgen of op de oude plek? Situatie Schiphol-Noord zeg maar. _O-
Vinny schreef:Waarschijnlijk omdat de trambaan te smal is voor bussen. Dat is in Amsterdam wel vaker een heikel punt. Als je de trambaan gaat verbreden dan is er weer geen ruimte over voor parkeervakken en/of een vrijliggend fietspad. Zo heb je altijd wel iets...
Vinny is nog nooit op Meer en Vaart geweest en weet niet hoeveel ruimte daar is... Duidelijk. :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik ben wel benieuwd hoe rigoureus het schrappen van haltes in de praktijk gaat uitpakken. Als er al eentje bij Ruimzicht komt is Meer en Vaart wel erg dichtbij maar mis je net de aansluiting op tram 1, al zou je dat ook nog bij Louis Davidstraat kunnen aanbieden. Nieuw Sloten een zelfde soort verhaal, daar zijn nu drie haltes. Voor de beste dekking haal je dan de middelste weg maar dat is juist de halte met aansluiting op tram 2.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er kunnen sowieso tussen Osdorp en Nieuw Sloten heel wat haltes weg omdat de 61 op dat stuk dezelfde route als de 69 gaat rijden. De 145 neemt in Nieuw Sloten de route van lijn 61 over.

Met oog op de Westangent verklaart het ook gelijk die keuze.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Je zou lijn 310 kunnen koppelen daaraan. Dat stuk naar station zuid trekt niet heel veel reizigers.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Beetje raar omdat je dan een mix van stadsbus en streekbus krijgt. Wie gaat er op rijden: GVB of Connexxion?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

n-evo schreef:Beetje raar omdat je dan een mix van stadsbus en streekbus krijgt. Wie gaat er op rijden: GVB of Connexxion?
Ik zou zeggen de exploitant van lijn 310. Dat is veel praktischer op vele vlakken. En die mix van stads- en streekbussen zal de doorsnee reiziger echt worst wezen.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het streekvervoer penetreert nu al door de hele stad tot aan het Centraal station dus het lijkt me niet zo bezwaarlijk al is het natuurlijk van de zotte dat er verschil zit in abonnementen en wagenverkoop. Denk trouwens niet dat GVB een hoogfrequente lijn met hoge gemiddelde snelheid graag opgeeft, aangezien ze een kilometercontract hebben.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De nieuwe nachtnetkaart: http://assets.gvb.nl/plattegronden/Nachtnet2016.pdf

Misschien moet GVB nog eens kritisch kijken naar de locatie van de halte-bolletjes, met name in Zuid-Oost.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik blijf het raar vinden dat de treinstations zo prominent aanwezig zijn op de nachtnetkaart, terwijl de meeste 's nachts niet door treinen bediend worden.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vreemd eigenlijk dat lijn 757 dan niet naar Station Bijlmer gaat maar naar 'Bijlmermeer'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De eindbestemming Bijlmermeer is zodat duidelijk is welk deel van de Zuidoost door de 757 wordt bediend. Het eindpunt op het Bijlmerstation is er pas gekomen toen de 356 werd opgeheven en de N30 ging rijden, daar wordt nu een overstap op geboden.

De haltebolletjes in Zuidoost staan inderdaad soms vrij random, met als dieptepunt het bolletje op de Gooiseweg?!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bus valt af in onderzoek Uithoornlijn

Naar de komst van de Uithoornlijn wordt nog uitgebreid onderzoek gedaan. Vorige week werd de gemeenteraad bijgepraat over de stand van zaken. Duidelijk is dat er niet gekozen wordt voor busvervoer.

Oorspronkelijk waren er vijf varianten: drie met een bus en twee met een tram. Alleen de laatste twee blijven over. De busvarianten worden te duur omdat er in de ene optie een vrijliggende busbaan naar Amsterdam-Zuid moet komen, in de andere komt een vrijliggende busbaan over de bestaande route langs Busstation Amstelveen, de VU en het Leidseplein. De laatste optie, waarbij alleen maatregelen genomen worden om het busvervoer zoals dat nu is, te behouden, valt ook af. 'Dan zijn we over tien jaar weer bezig,' aldus wethouder Polak.

Clique

*O*
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Eén van de insprekers pleit voor een nieuwe variant waarbij de tram bij de N201 stopt, ongeveer ter hoogte van de Shell. Dat idee wordt met applaus ontvangen op de volle publieke tribune.
Dan stopt de tram dus vlak voor Uithoorn en rijdt ie de plaats niet in...

Bang dat de koeien anders zure melk gaan geven? :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Er is ook een petitie tegen de Uithoornlijn: https://petities.nl/petitie/geen-uithoornlijn :')
Zo jammer dat ik daar niet op kan reageren.... :(

Maar dit is wel mooi nieuws. :pos: Het moet ook wel: want de verlenging naar Uithoorn is zowat de enige manier waarop de (vernieuwde) Amstelveenlijn nog levensvatbaar te maken is. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

n-evo schreef:
Eén van de insprekers pleit voor een nieuwe variant waarbij de tram bij de N201 stopt, ongeveer ter hoogte van de Shell. Dat idee wordt met applaus ontvangen op de volle publieke tribune.
Dan stopt de tram dus vlak voor Uithoorn en rijdt ie de plaats niet in...

Bang dat de koeien anders zure melk gaan geven? :')
Nee, dan rijdt de tram bijna tot Mijdrecht.

Of ze moeten in Uithoorn een Shell hebben verstopt die Google niet kent.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Ter hoogte van de kruising van de N201 en de Zijdeweg, ten noorden van Uithoorn, bevind zich ook nog een Shel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Blijkbaar is het nog officieel Amstelveens grondgebied: https://www.google.nl/maps/place/Shell+ ... ee1b931ddc
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten