Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Raymond schreef:WoensXL
Dat is in principe gewoon de naam van het winkelcentrum hoor, al jaren. Kijk maar eens wat omhoog als je daar rondrijdt. Dat WoensXL niet fatsoenlijk uit te spreken is, mja, dat is dan weer een ander verhaal. :P
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Hans schreef:Beste Raymond,

Alle halte namen zijn NU al gewijzigd, met de aanleg van de nieuwe HOV baan / haltes.
Ga maar eens kijken bijvoorbeeld bij Fontys Rachelsmolen, Eindhoven Sportpark Noord.

Dus simpelweg gewoon aanpassing aan de realiteit buiten.

Hans
Sommige halten zijn alleen nog doorgevoerd op de site/app en op de schermen. Sommige op de bebording. De spraakversie pas eind november.
officieel gaat het pas in december.
Het is niet 'een druk op de knop' en alles is om.

Als voorbeeld:
WoenselXL/ZH Catharina staat wel op de schermen, niet op de site, niet op de borden en niet in de omroep.
Sportpark Noord daarintegen weer wel, behalve in de omroep.

Het deel in Nuenen is nog helemaal niet om. Zo wordt Nuenen Busstation weer Centrum (zoals 4 jaar geleden) en wijzigen ook de andere haltenamen.
Dit gebeurd pas in december.

De keuze van de HOV komt van de gemeente en HOVteam. Niet van de vervoerder.
Gelukkig zijn een paar haltenamen alsnog aangepast. Ik ben niet zo'n voorstander van commerciële namen.
Zeker niet wat betreft scholen en instelling.
Uitgangspunt zou moeten zijn dat de halte de naam vd zijweg draagt.

Voor de duidelijkheid: het gaat om de volgende namen:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... hoven_2016

Heistraat (was Plaza) en Carroussel (Westom/Heuvel/Klaïda) zijn al wel om.
Die laatste is overigens helemaal leuk... een keuze kunnen ze niet maken en de toevoeging Klaïda verschijnt alleen maar op het busbord ter plekke. Niet op de site/app/omroep/lijnenkaart.

Voor wie wil weten wat een klaïda is.
Dat staat voor het meest lelijke gedrocht in de serie 'kunst'. Alles wat het meer kostte als €1 is geld over de balk.


Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Westom/Heuvel zou nog een logische naam zijn geweest. Dat Klaidameuk moest van de gemeente Gemert-Bakel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Geinig ding, zorgt voor wat kleur in het straatbeeld :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Wanneer zijn de werkzaamheden van de HOV-baan bij Woensel eigenlijk klaar? Het was behoorlijk druk gisteren, ik ben niet gewend dat de 21 een +10 oploopt (maar zit dus ook weinig in de bus).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

De kruising waar lijn 2 en 3 de Montogommerylaan op/afrijden is bijna klaar. Dan gebeurd er even niets tot na de Kerst.
Dan komt het grootste karwei. De kruising(en) en bouw van het busstation en de aansluiting van HOV2 en HOV Huizingalaan.

Vorige week is men ook gestart met het Nueunense deel.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: Voor wie wil weten wat een klaïda is.
Dat staat voor het meest lelijke gedrocht in de serie 'kunst'. Alles wat het meer kostte als €1 is geld over de balk.
De kunstenaar die dit heeft gemaakt spoort ook niet helemaal volgens Wikipedia
Bee schreef:Geinig ding, zorgt voor wat kleur in het straatbeeld :)
Als er geld is voor onderhoud wel, na een aantal jaar is de verf duf geworden.
huibf schreef: Het deel in Nuenen is nog helemaal niet om. Zo wordt Nuenen Busstation weer Centrum (zoals 4 jaar geleden) en wijzigen ook de andere haltenamen.
Daarmee keert de oude problematiek weer terug. -o-
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Gothic-Writer schreef:
datm schreef:
Michael schreef:Alleen zijn de TCR 397 t/m 399 niet specifiek voor Brabant bedoeld. Ze worden er soms wel eens ingezet wat ik zeker goedkeur maar ze horen hier eigenlijk niet thuis en voldoen voor zover ik weet ook niet aan de concessieeisen van de provincie. Niet in de Brabant huisstijl en ouder dan 12 jaar.
De 397 t/m 399 komen uit 1995 en zijn dus in 2016 20 jaar oud. In andere woorden de gemiddelde student die gebruikt maakt van deze bus is jonger als de bus zelf :) Ik vraag mij trouwens af heeft van Driel geen gelede bussen die ingezet kunnen worden? Ik ben niet zo bekend met hun wagenpark.
Op dit moment heeft Van Driel geen gelede bussen, althans niet in Oss, ik weet niet hoe het is in Rosmalen. Het enige touringcarbedrijf waarvan ik weet dat ze gelede bussen hebben of hebben gehad, is Munckhof. Maar sinds de huidige dienstregeling worden zij niet meer gevraagd om te ondersteunen met de bussen die ook gebruikt zijn tijdens de floriade te Venlo.
Er is geen VanDriel in Rosmalen @ Gothic-Writer.
VanDriel zit in Oss en hebben idd geen gelede bussen en dan bedoel ik ook in het algemeen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gothic-Writer »

@jasper073

Mijn excuses, ik was in de veronderstelling dat Van Driel nog een neven locatie had buiten Oss om, maar daar heb ik mij dus in vergist.

Algemeen

Het is wel ironisch dat er steeds meer mensen het hebben over gelede bussen op dit forum wanneer het gaat over het vervoer in Brabant, dat zelfs in het Oost Nederland allerdaagse gebeurtenissen in Arnhem - Nijmegen topic er nu een discussie hierover is begonnen, maar dan over lijn 99 (Nijmegen - Uden).
Overigens heb ik daar al een referentie gemaakt naar dit topic, wanneer het dus gaat om de discussie over gelede bussen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Arriva doet gewoon moeilijk qua gelede bussen. Zelfs op de Veluwe rijden de hele week gelede bussen op onder andere lijn 88 en 202. Waarom kan Arriva dan niet ook wat geledes aanschaffen? Buiten de spitsuren zijn ze volgens mij nog prima inzetbaar op sommige trajecten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat Syntus gelede bussen had gekocht als ze niet verplicht waren geweest. Als je op lekkere drukke lijnen een hoge frequentie rijdt trek je meer reizigers aan en hoef je ook niet meer allerlei zwakke lijnen aan te bieden, immers heb je dan ook geen DRU meer over :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

In de media is aandacht geweest over de capaciteit die wij inzetten op de drukke lijnen. Onze bussen (12,5 meter bussen) hebben een capaciteit van ongeveer 85 reizigers, zit- en staplaatsen. Twee bussen die achter elkaar rijden kunnen dus ruim 160 reizigers meenemen. Mocht een bus voorbij rijden omdat deze vol is, volgt er meestal een extra bus binnen enkele minuten. In een gelede bus (18 meter) passen zittend en staand ongeveer 120 reizigers. Dat is een stuk minder dan de capaciteit die wij inzetten.

Zodra de drukte voorbij is, rijden we door met de reguliere 12,5 meter bussen. Het rijden met grote lege gelede bussen in de rustige uren is niet meer van deze tijd, denk alleen al aan het milieu. Het betekent niet dat wij helemaal geen gelede bussen rijden. Op die plekken waar de bussen de hele dag door een hoge bezetting hebben, is de keuze voor gelede bussen soms goed te verantwoorden en soms ook echt nodig. Op de streeklijnen in Brabant rijden ook vier gelede bussen van ons rond die wij gericht inzetten op de drukke momenten. Deze rijden dan weer aanvullend op onze extra inzet tijdens de drukke momenten.
Arriva via http://goedbezigbus.nl/nieuws/toon/drukte
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Het is mij nog steeds niet duidelijk over welke gelede bussen Arriva het hier nu eigenlijk heeft.
Laatst gewijzigd door buschauffeur op ma 16 nov 2015, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Gothic-Writer schreef:Mijn excuses, ik was in de veronderstelling dat Van Driel nog een neven locatie had buiten Oss om, maar daar heb ik mij dus in vergist.
Voor zover ik weet heeft Van Driel inderdaad nog steeds een nevenlocatie in Den Bosch.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

buschauffeur schreef:Het is mij nog steeds niet duidelijk over welke gelede bussen Arriva het hier nu eigenlijk heeft.
Ik denk die gelede bussen van TCR en bij de stadsdienst Tilburg.
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Arriva heeft het inderdaad over de gelede bussen bij TCR (de 497 t/m 499 Mercedes Citaro's) en de 2 gelede Scania's in Tilburg. Dat is een totaal van 5 geledes terwijl Arriva het over 4 geledes heeft.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PatrickM »

er staat al tijden een brabantse gelede van TCR op Oude tonge, maar die zal over een maand wel weer naar brabant gaan.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Michael schreef:Arriva heeft het inderdaad over de gelede bussen bij TCR (de 497 t/m 499 Mercedes Citaro's) en de 2 gelede Scania's in Tilburg. Dat is een totaal van 5 geledes terwijl Arriva het over 4 geledes heeft.
Waarvan dus maar twee 'echt' van Arriva. Eigenlijk klopt het verhaal dus gewoon niet?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

Ik zag vanochtend iets over 7:00 op de A270 ri Nuenen een gelede MAN van Hermes op de vluchtstrook staan met alarmlichten. Een servicebusje stond er al achter? Panne? En welke bus was dat? De bus die bedoelt was als 121 ri Uden van 6:33 vanaf Nuenen of een bus die onderweg was naar Gemert om daar als 122 te beginnen? Zal iig voor gezellige drukte zorgen. Ben blij dat ik toch de auto gepakt heb vandaag.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

buschauffeur schreef:
Michael schreef:Arriva heeft het inderdaad over de gelede bussen bij TCR (de 497 t/m 499 Mercedes Citaro's) en de 2 gelede Scania's in Tilburg. Dat is een totaal van 5 geledes terwijl Arriva het over 4 geledes heeft.
Waarvan dus maar twee 'echt' van Arriva. Eigenlijk klopt het verhaal dus gewoon niet?
Het klopt op zich wel. Alleen staat het onduidelijk op de website. Ik heb trouwens ergens gelezen dat de gelede Scania's die in Tilburg op lijn 1 worden ingezet door TCR chauffeurs bestuurd worden. Geen idee of dat klopt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Michael schreef:Het klopt op zich wel. Alleen staat het onduidelijk op de website. Ik heb trouwens ergens gelezen dat de gelede Scania's die in Tilburg op lijn 1 worden ingezet door TCR chauffeurs bestuurd worden. Geen idee of dat klopt.
Dat klopt denk ik wel, een chauffeur vertelde mij dit laatst. Nu is de kans op indianenverhalen natuurlijk wel groot, maar dergelijke ritten zijn wel dusdanig speciaal dat een beetje chauffeur wel moet weten of dergelijke ritten in je werkpakket zitten. Dus ik acht het wel redelijk betrouwbaar.

Het enige wat ik niet meer zeker weet is of de ritten naar de Reitse Hoevenstraat ook door TCR worden gereden. Stappegoor sowieso wel.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael 1988 »

Gothic-Writer schreef:@jasper073

Mijn excuses, ik was in de veronderstelling dat Van Driel nog een neven locatie had buiten Oss om, maar daar heb ik mij dus in vergist.
Van Driel heeft wel een nevenlocatie buiten Oss om. Jasper had zich in dit geval vergist. Ze zitten ook op de Helftheuvel in Den Bosch namelijk.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

regenmaker schreef:Arriva doet gewoon moeilijk qua gelede bussen. Zelfs op de Veluwe rijden de hele week gelede bussen op onder andere lijn 88 en 202. Waarom kan Arriva dan niet ook wat geledes aanschaffen? Buiten de spitsuren zijn ze volgens mij nog prima inzetbaar op sommige trajecten.
Omdat het in Brabant buiten de spits geen zin heeft om gelede bussen te laten rijden.
Ze zijn te leeg en dat kort geld !!! Onderhoud kost geld !!! en Arriva had goedkoop ingezet om hier weer te mogen rijden
en het moest ook goedkoop van het OV bestuur van Provincie Noord-Brabant.
Zelfs stadsbussen en streekbussen zijn overdag normaal vol en soms leeg dus daarom zal er geen verlengde bus komen van Arriva zelf in Noord-Brabant. Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alles moet goedkoop qua OV van en in Brabant en van Arriva.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, dan nog blijft het natuurlijk de vraag of één gelede bus nou echt duurder is dan twee standaardbussen (ik denk het niet, namelijk). Al het materieel wat je in de spits extra inzet ten opzichte van de rustige periodes kun je dus gerust geleed uitvoeren, want dat staat buiten de spitsen (of in elk geval 's avonds en in het weekend) toch stil, en een stilstaande gelede bus slurpt net zoveel diesel als een stilstaande standaardbus.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Jasper073 schreef:
regenmaker schreef:Arriva doet gewoon moeilijk qua gelede bussen. Zelfs op de Veluwe rijden de hele week gelede bussen op onder andere lijn 88 en 202. Waarom kan Arriva dan niet ook wat geledes aanschaffen? Buiten de spitsuren zijn ze volgens mij nog prima inzetbaar op sommige trajecten.
Omdat het in Brabant buiten de spits geen zin heeft om gelede bussen te laten rijden.
In Oost Brabant misschien. Maar op sommige lijnen in West Brabant zijn gelede bussen buiten de spits ook wel handig. (Lijn 123 Breda-Raamsdonksveer is daar 1 van)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten