Korte vragen #16

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Daniel »

Die halte bestaat inderdaad niet meer. Overigens bestaat er in Utrecht ook geen lijn 91 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Milco »

In Apeldoorn op de Wapenrustlaan zit een terrein voor de garage/remise van Syntus en daar komen ook veelal Connexxion-bussen (en dochters). Zo zag ik gisteren er ook enkele Veolia Citea's staan voor Connexxion HWGO, Connexxion Citaro 9155 en Almeerse Van Hool 4643 en daarnaast een Duvedec en touringcar van Cxx Tours. Maar wat is dat daar precies van Connexxion? Een schadeherstelbedrijf en spuiter?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #16

Bericht door MdJ »

Milco schreef:In Apeldoorn op de Wapenrustlaan zit een terrein voor de garage/remise van Syntus en daar komen ook veelal Connexxion-bussen (en dochters). Zo zag ik gisteren er ook enkele Veolia Citea's staan voor Connexxion HWGO, Connexxion Citaro 9155 en Almeerse Van Hool 4643 en daarnaast een Duvedec en touringcar van Cxx Tours. Maar wat is dat daar precies van Connexxion? Een schadeherstelbedrijf en spuiter?
TSN zit daar, waar heel veel werkzaamheden worden gedaan. Eigenlijk alles wat bij CXX rijdt is daar wel een keer langs geweest.

Daar naast is het een stalling voor CXX Tours (o.a. gelede citaro's, duvedecs en MAN Lion City's.
Bij twijfel: gebruik beton.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #16

Bericht door Stefan »

Somoht schreef:Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?
Dit is geen foutje en klopt wel. Vanaf 14 december gaan de bussen van Connexxion en Qbuzz alvast naar het definitieve busstation over aan de Jaarbeurszijde. Arriva gaat naar het Jaarbeursplein. Op dit moment worden er tussen de tramhalte en het oude 'busstation' Jaarbeursplein een tijdelijk busstation aangelegd. Arriva blijft daar voorlopig nog halteren tot het hele boeltje klaar is. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Daniel »

Hmm, zo krap leek me het nu in aanbouw zijnde busstation onder de stationshal toch ook weer niet. Lijkt ook in de situatie zoals die nu in aanbouw is voldoende plek om ook de Arriva-lijnen kwijt te kunnen.
Al is de uitdaging wellicht meer om er te kunnen komen want het HOV-viaduct heeft zo te zien geen aansluiting op de Graadt van Roggenweg (wel op de Vleutenseweg)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen #16

Bericht door Stefan »

Misschien een stomme vraag... Maar ik ben een beetje aan het rondkijken voor een rondreisje in Polen of Roemenië (ben er nog niet helemaal uit :P ) met grotendeels de trein ergens in het voorjaar. Maar ik krijg het idee dat de dienstregeling voor 2016 nog niet in Hafas geladen is, weet iemand wanneer dit gaat gebeuren? :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #16

Bericht door rww »

Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen #16

Bericht door TomSteyl »

In Limburg wordt sinterklaas vaker per trein binnengehaald. Is dit iets wat vaker in Nederland voorkomt?
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat 2 sinterklaascomites in Maastricht tegelijkertijd binnenhaalden, met 2 Sinterklazen en nog veel meer pieten tot gevolg op hetzelfde station... :roll:
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #16

Bericht door Anne »

In Pijnacker komt hij met de metro.

In Wolvega per trein. En in Haaksbergen elk jaar met de stoomtrein.

Maar hoe komt hij aan in St-Niklaas :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #16

Bericht door Ardan »

In Winterswijk komt hij ook met de trein :) Ik denk overal wel waar geen water is om met een boot te varen, maar wel een station is. Ik vraag me wel af hoe ze dat doen, een stuk trein afsluiten en omkleden?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #16

Bericht door Ardan »

rww schreef:Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn
Daar is geen vaste regel voor.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #16

Bericht door Meltrain »

rww schreef:Hoe word het aantal perrons berekend?

Ik heb weleens gehoord dat je als stelregel kunt nemen dat je twee perronsporen nodig hebt per enkelspoorlijn, klopt dat? Dus minimaal 4 voor een dubbele lijn 8 voor 4 spoorselijn
Het wordt bepaald aan de hand van de capaciteit die verwacht wordt nodig te zijn. Bij enkelsporige lijnen zijn stations vaak dubbelsporig zodat treinen kunnen kruisen. Bij dubbelsporige lijnen is dat niet nodig.

De spoorlijn Dordrecht - Gedermalsen is bijvoorbeeld enkelsprorig en de meeste stations zijn dubbelsporig. Voorheen paste dat prima toen er hoogstens 2x/uur een trein was. Toen besloten werd tussen Dordrecht en Gorinchem 4 treinen per uur te laten rijden, moest daarvoor een stuk extra spoor gelegd worden en werd het voorheen enkelsporige station Dordrecht Stadspolders ook dubbelsporig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen #16

Bericht door TomSteyl »

Ardan schreef:In Winterswijk komt hij ook met de trein :) Ik denk overal wel waar geen water is om met een boot te varen, maar wel een station is. Ik vraag me wel af hoe ze dat doen, een stuk trein afsluiten en omkleden?
Ik weet dat de Reuverse Sint in Venlo of Tegelen al verkleed opstapt en de sint van Swalmen in Roermond. Op facebook van Veolia staat een foto van de Swalmense sint in Roermond.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #16

Bericht door Wubbo »

In Elst kwam Sint ook altijd met de trein. Maar hij is ook een keer met de helikopter aangekomen :D In Den Haag komt ie met de boot. Snap alleen niet dat ie via Meppel naar Scheveningen is gegaan afgelopen zaterdag, dat is toch om? ;-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #16

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte vragen #16

Bericht door Frank »

Wubbo schreef:In Elst kwam Sint ook altijd met de trein. Maar hij is ook een keer met de helikopter aangekomen :D.
Ik herinner me de kou op het Europaplein (dacht ik...) nog goed :wink: .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #16

Bericht door Wubbo »

Ja, het was inderdaad erg koud die dag, dat klopt. En op het Europaplein. Tenminste: dat herinner ik me ook. Grappig dat we er allebei waren :)
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #16

Bericht door rww »

Heeft den haag cs ooit een internationale trein gehad(benelux reparatie serie buiten beschouwing gelaten)? in de jaren 70 of 80?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #16

Bericht door Ardan »

Jep, naar Köln :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #16

Bericht door Suus »

Ja, er is een tijd lang een internationale sneltrein Den Haag CS - Venlo - Keulen geweest.

Nog niet alle historische dienstregelingen staan op de wiki maar toevallig heb ik eerder deze maand de dienstregeling van deze trein van 1987/1988 op de wiki gezet: [wiki]Treinserie 2500 (1987/1988)[/wiki]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: Korte vragen #16

Bericht door Libra »

Beetje gezocht misschien, maar de vakantie-/wintersporttreinen richting (o.a.) Oostenrijk en Frankrijk zijn ook jarenlang standaard vanaf Den Haag CS vertrokken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #16

Bericht door Hainje »

rww schreef:Heeft den haag cs ooit een internationale trein gehad(benelux reparatie serie buiten beschouwing gelaten)? in de jaren 70 of 80?
Volgens mij reed die trein halverwege jaren '90 ook nog. In 1995 (toen ik 11 jaar was) ben ik een keer per trein met vakantie naar Duitsland geweest, weet zeker dat ik toen niet hoefde over te stappen in Venlo. Dat er enkel een loc werd verwisseld. OV vond ik destijds al interessant, dus dat moet daarom zijn blijven hangen.
🍉
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #16

Bericht door baladid »

Bei Fernbahn.de vind ik hem tot mei 1995.
Andere stations, die na 1987 een "Fernverkehrs"-trein met Duitsland hadden:
Groningen (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Winschoten (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Nieuweschans (tot mei 1988, alleen maar een "Eilzug")
Nijmegen (tot mei 1988)
Den Helder (tot sep 1988)
Alkmaar (tot sep 1988)
Hoek van Holland (tot mei 1992)
Schiedam (tot mei 1992)
Hoofddorp (tot juni 1996)
Eindhoven (tot mei 1999)
Venlo (tot mei 1999)
Haarlem (alleen 2002)
Schiphol (tot dec 2012)
Amsterdam Zuid (tot dec 2012)
Duivendrecht (tot dec 2012)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen #16

Bericht door albertjan96 »

Waarom wordt er in de reisinformatie van Breng geen onderscheid meer gemaakt tussen de 2 verschillende haltes "Burg. Weertstraat"? Die langs de Van Lawick van Pabststraat (https://www.google.nl/maps/place/Arnhem ... 9a62fe4972) en die langs de Amsterdamseweg (https://www.google.nl/maps/place/Arnhem ... c38aacbd68). Op de haltepalen wordt hier wel onderscheid in gemaakt, maar in de Breng app niet. En dan krijg je dit: https://pbs.twimg.com/media/CUfGE3rVEAATOP7.jpg Lijn 10 stopt echter niet bij dezelfde halte als lijn 2....

En op de website: https://albertjanpetersen.files.wordpre ... plorer.png
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #16

Bericht door Globetrotter »

Stefan schreef:
Somoht schreef:Halte Utrecht, Jaarbeursplein is toch opgeheven? Heb hier nu een dienstregeling waarin staat dat lijn 388, 387, 85, 90, 91,94 daar richting Utrecht CS stoppen. Lijkt mij een foutje?
Dit is geen foutje en klopt wel. Vanaf 14 december gaan de bussen van Connexxion en Qbuzz alvast naar het definitieve busstation over aan de Jaarbeurszijde. Arriva gaat naar het Jaarbeursplein. Op dit moment worden er tussen de tramhalte en het oude 'busstation' Jaarbeursplein een tijdelijk busstation aangelegd. Arriva blijft daar voorlopig nog halteren tot het hele boeltje klaar is. :P
Wacht effe, hoor: Bedoelen je nu dat Arriva weer terug gaat naar de vroegere halte Jaarbeursplein waar ze vroeger halteerden (waar nu de Fernbussen halteren) of bedoel je toch het nieuwe busstation?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten