Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Mr-W »

Door hoogteverschillen tussen de rijtuigen van de Intercity Direct, die ontstaat door de ongelijke bezetting van reizigers, kunnen de buffers van deze rijtuigen in elkaar haken. Omdat dit veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, heeft NS het rijdend personeel een extra veiligheidsinstructie gegeven. Als de bezetting van het aantal reizigers in de rijtuigen te veel afwijkt dan moeten deze treinen zelfs worden ontruimd, blijkt uit een intern memo van NS.
In een memo van 12 oktober meldde NS zelfs nog aan haar personeel dat de ‘overbuferring’ tot ontsporing kan leiden. Volgens woordvoerder Ton Boon is dat veiligheidsbericht inmiddels ingetrokken. “We hebben deze instructie gegeven om een theoretisch risico helemaal uit te sluiten. Nu rijden wij sinds een tijdje in sandwichbedrijf met een dubbele tractie. Daarbij hoort deze veiligheidsinstructie om te voorkomen dat dit risico ontstaat.”

Mochten er extreem grote verschillen zijn in passagiers tussen de twee rijtuigen van de Intercity Direct, dan dient het volle rijtuig te worden ontruimd. Daarna wordt de trein opgeheven op het station waar de trein op dat moment staat of het eerstvolgende station als de trein rijdt. “Een sandwichtrein is overbeladen wanneer na verspreiding van reizigers over de gehele trein meer dan honderd reizigers noodgedwongen moeten staan vanwege onvoldoende zitplaatscapaciteit”, schrijft NS aan haar personeel.
Spoorpro.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Daniel »

Juist ja, dus als er in een trein meer dan 100 reizigers staan wordt die ontruimd en opgeheven waardoor er vervolgens in de volgende trein nog meer reizigers moeten staan en die ook ontruimd wordt, waardoor er in de volgende trein nog meer reizigers moeten staan... zo zijn we binnen no time de dag door en heeft er geen trein gereden :mrgreen:

Is het dan niet beter die 100 staande reizigers beter door de trein te laten verdelen om de belading gelijkwaardig te maken?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door AppleMoose »

Apart verhaal dit. NS rijdt al meer dan 10 jaar in sandwichbedrijf met deze rijtuigen en er is nooit wat over bekend geworden dat er mogelijk dit soort problemen zouden kunnen ontstaan. Waarom is dit nu ineens wel een probleem?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door webguy »

Ze rijden 20 km/u sneller?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door AppleMoose »

Ze zijn toch ontworpen voor 160 km/u? Dan moesten die problemen toch al veel eerder bekend zijn? Daarnaast, ze rijden ook al wat jaartjes over de HSL..
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Zugführer »

Kan langzamer rijden geen optie zijn bij "overbelading"?
Met 140 km/uur zou er toch zeker geen probleem moeten zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Suus »

Ik snap dit niet. Er wordt in sommige landen 200 km/uur met geduwde rijtuigen gereden en nu is er opeens in ons land een probleem met 160 km/u?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Hainje »

Durka durka veiligheidsjihad!
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Suus »

Na Google erop los gelaten te hebben lijkt het probleem vooral op te kunnen spelen bij geduwde treinen door krappe wissels, die op het traject van de ICD voornamelijk rondom Amsterdam Centraal liggen. Volgens mij is een geduwde ICR ook wel eens ontspoord in Amsterdam, dat was 15 augustus 2005 geloof ik.

Maar omdat dan per direct een rijverbod te eisen zoals Voor Beter OV wil lijkt mij wel zeer overdreven. Die club is echt goed op weg zich onsterfelijk te maken; onsterfelijk belachelijk that is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Apart verhaal dit. NS rijdt al meer dan 10 jaar in sandwichbedrijf met deze rijtuigen en er is nooit wat over bekend geworden dat er mogelijk dit soort problemen zouden kunnen ontstaan. Waarom is dit nu ineens wel een probleem?
Omdat:
Hainje schreef:Durka durka veiligheidsjihad!

Zugführer schreef:Kan langzamer rijden geen optie zijn bij "overbelading"?
Nee want
Hainje schreef:Durka durka veiligheidsjihad!
Zugführer schreef:Met 140 km/uur zou er toch zeker geen probleem moeten zijn?
Jawel want
Hainje schreef:Durka durka veiligheidsjihad!


Bee schreef:Ik snap dit niet. Er wordt in sommige landen 200 km/uur met geduwde rijtuigen gereden en nu is er opeens in ons land een probleem met 160 km/u?
Jup!
Hainje schreef:Durka durka veiligheidsjihad!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Hainje »

:')
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Durashift »

Dat dubbelbedrijf rijden is er toch slechts voor het keerverhaal?

De trein zelf kan in beide richtingen toch gewoon getrokken worden ipv duwen?

Wat is het probleem dan nog?




Hoe heeft men dit ontdekt tijdens het proefrijden?

Met zandzakken oid?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Daniel »

De trein kan wel alleen als getrokken trein rijden, maar dan heb je eigenlijk niet zoveel meer aan die loc die achterop hangt. Als die daar dood hangt moeten er als ik me niet vergis meer checks bij gedaan worden na het kopmaken en gold meen ik ook nog een snelheidsbeperking dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Ardan »

Er rijdt zo vaak dood mat mee met een trein :') Die checks en dingen lijkt me toch niet meer dan een normale opstartprocedure of wel? Of is dat ook weer
Hainje schreef:Durka durka veiligheidsjihad!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Geert »

Daniel schreef:De trein kan wel alleen als getrokken trein rijden, maar dan heb je eigenlijk niet zoveel meer aan die loc die achterop hangt. Als die daar dood hangt moeten er als ik me niet vergis meer checks bij gedaan worden na het kopmaken en gold meen ik ook nog een snelheidsbeperking dan.
Hoe rijdt het ding nu dan mee? De achteroprijdende loc geeft nu toch ook geen tractie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Suus »

Jawel, voor en achter geven elk 50% tractie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door fogeltje »

Worden straks corpulente reizigers geweerd omdat ze de trein te zwaar maken?
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Klaasje »

De achteroplopende loc moet aan staan om voldoende remvermogen te hebben om 160 km/h te mogen rijden. Zou die dood meegaan dan daalt het remvermogen van de trein als geheel teveel om 160 km/h te mogen rijden.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Jultar »

Onder ERTMS maakt het rempercentage geen klap uit. De remcurve wordt hooguit langer (je wordt gedwongen om eerder te remmen).
Bombardier heeft het slepen van de locs vrijgegeven tot 140. Dus wordt er gesleept met 140. Als Bombardier morgen zegt dat het met maximaal 80 mag, dan zullen treinen met een loc op sleeptouw maximaal 80 mogen.
Bombardier zal echt wel een goede reden hebben om dit tot 140 toe te staan, maar met rempercentage/remvermogen heeft het niets te maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Vinny »

Zoowww er is een risicoinschatting gemaakt en de gevaren zijn gelekt. Ik lig onder tafel nu...

Dit is nu gewoon je verantwoordelijkheid nemen als organisatie. Gelukkig gebeurt dat ook wel eens. En zolang er goed gemonitord wordt, en de veiligheidsinstructie adequaat te noemen is, zie ik geen aanleiding om giftige reacties te spuien op dit forum :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door timtrein »

Jultar schreef:Onder ERTMS maakt het rempercentage geen klap uit. De remcurve wordt hooguit langer (je wordt gedwongen om eerder te remmen).
Bombardier heeft het slepen van de locs vrijgegeven tot 140. Dus wordt er gesleept met 140. Als Bombardier morgen zegt dat het met maximaal 80 mag, dan zullen treinen met een loc op sleeptouw maximaal 80 mogen.
Bombardier zal echt wel een goede reden hebben om dit tot 140 toe te staan, maar met rempercentage/remvermogen heeft het niets te maken.
Zeker weten? Volgens mij wordt je rempercentage nog steeds uitgerekend aan de hand van de betreffende gewichten, omdat dat zo wettelijk voorgeschreven staat. Inderdaad maakt dat door de ERTMS-remcurves in de praktijk niet uit, alleen het is ook de reden dat de toegevoegde blokkenrem weer in dienst komt, want ILT wil het rijden zonder toegevoegde blokkenrem niet structureel toestaan omdat de treinstammen straks ook verder rijden dan alleen de HSL.
Ik ben geen deskundige maar zo is het mij ter ore gekomen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Jultar »

Tja, ik rij slechts enkele dagen per week met dat spul over de HSL. Geen idee dus ;)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Durashift »

Jultar schreef:Onder ERTMS maakt het rempercentage geen klap uit. De remcurve wordt hooguit langer (je wordt gedwongen om eerder te remmen).
Bombardier heeft het slepen van de locs vrijgegeven tot 140. Dus wordt er gesleept met 140. Als Bombardier morgen zegt dat het met maximaal 80 mag, dan zullen treinen met een loc op sleeptouw maximaal 80 mogen.
Bombardier zal echt wel een goede reden hebben om dit tot 140 toe te staan, maar met rempercentage/remvermogen heeft het niets te maken.
.. en dit was de NS bij het bestellen (leasen?) van de loc's niet bekend?
..of is er pas daarna besloten tot het mee'slepen' van de loc's?

Ik zie al weer kamervragen in het nieuws.. waarom er nog steeds niet sneller gereden wordt op het HSL.. :x
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Suus »

Het slepen is amper een probleem te noemen, zeker omdat er nu met dubbele tractie gereden kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Bericht door Hainje »

Durashift schreef:Ik zie al weer kamervragen in het nieuws.. waarom er nog steeds niet sneller gereden wordt op het HSL.. :x
Die Kamerleden moeten gewoon hun bakkes houwe, al dat Kamervragen geneuzel kost de burger ontzettend veel geld. Kan wel beter besteed worden.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten