Het lijkt erop dat in de nabije toekomst DB een nieuwe bestelling enkeldeks intercityrijtuigen gaat plaatsen, aldus bronnen aan het Duitse hobbymagazine Drehschreibe. De rijtuigen moeten geschikt worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur en zullen voor reizigers dezelfde comfortabele uitrusting krijgen als de ICE4-treinstellen. Onduidelijk is ook nog hoeveel rijtuigen het gaat worden, de bestelling zou kunnen oplopen tot 770 stuks maar het worden er waarschijnlijk minder.
Voorzien is dat er slechts één type eersteklasrijtuig komt met gemengd coupé's en een open opstelling, twee soorten tweedeklasrijtuigen, alleen als open opstelling met of zonder stuurstand en fietsafdeling en twee soorten servicerijtuigen, waar voor internationale treinen een bemande bistro aanwezig is en voor binnenlandse treinen verkoopautomaten.
De inzet van deze rijtuigen is beoogd op minder drukke binnenlandse verbindingen en op een aantal internationale verbindingen:
IC26 Karlsruhe - Frankfurt - Gießen - Hannover - Hamburg - (Westerland)
EC27 (Westerland-) Hamburg - Berlin - Dresden - Praag
IC55 Köln - Dortmund - Hannover - Magdeburg - Leipzig
IC61 Karlsruhe - Stuttgart - Nürnberg
EC62 Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg (- Klagenfurt/Graz)
EC75 Hamburg - Lübeck - Kopenhagen
IC77 Amsterdam - Osnabrück - Hannover - Berlin
EC89 München - Kufstein - Brenner - Verona
EC95 Berlin - Warschau
Naar andere mogelijkheden wordt nog gekeken, bijvoorbeeld naar een aantal toeristische treinparen zoals de Allgäu, Königssee, Nordfriesland en Rügen.
DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Kijkend naar die lijst met verbindingen komt er dus geen voor NL geschikte versie van de IC4, zoals eerder wel gepland. Jammer!
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Zou je een linkje naar de bron erbij kunnen zetten? Ben op Drehscheibe aan het zoeken maar kan niks vinden
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
IC77 staat er toch gewoon tussen?Moshi schreef:Kijkend naar die lijst met verbindingen komt er dus geen voor NL geschikte versie van de IC4, zoals eerder wel gepland. Jammer!
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Dat is de lijst waarop de nieuwe IC-rijtuigen komen.
Overigens zou ik niet klagen: de rijtuigen krijgen hetzelfde comfort als de nieuwe ICE 4, en doordat het een IC blijft valt deze ook nog steeds onder het IC/EC-tarief. :)
Overigens zou ik niet klagen: de rijtuigen krijgen hetzelfde comfort als de nieuwe ICE 4, en doordat het een IC blijft valt deze ook nog steeds onder het IC/EC-tarief. :)
Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen
Deze rijtuigen zijn waarschijnlijk vooral bedoelt voor verbindingen waar de Dosto's niet voldoen (geen bistro) maar waar ICE-materieel in gebruik wat duur is. In combinatie met een BR 101 of een meerspanningsloc is dit spul goed inzetbaar op langeafstandsverbindingen waar maar op relatief korte stukjes harder dan 200 km/h gereden zou kunnen worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten