Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

OVinspecteur schreef:Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal.
Omdat je een trein met maar één treinstel niet kunt splitsen zonder dat daarmee de rijvaardigheid aangetast wordt. :X
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Moshi »

OVinspecteur schreef:De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.
Right, de IC Brussel is geen optie want vetragingsgevoelig. En dan wil je in plaats daarvan gaan splitsen en combineren, over vertragingsgevoelig gesproken :N
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Michael »

Hainje schreef:Ik zie de 3600 in ieder geval zelden gekoppeld rijden.
In de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rijdt op ma-vr voornamelijk met DDZ6 met een enkele VIRM tussendoor. In het weekend is de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vrijwel alleen maar VIRM met een enkele DDZ6 tussendoor. ICM rijdt niet meer in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. En aangezien er op het traject van de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] stations zijn die niet meer dan 7 bakken aankunnen kan er met DDZ en VIRM in ieder geval niet gekoppeld worden gereden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Welke stations kunnen niet meer dan 7 bakken aan dan? Volgens mij is 8 het minimum, maar het zou me niets verbazen als alles geschikt is voor 10.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.
Right, de IC Brussel is geen optie want vetragingsgevoelig. En dan wil je in plaats daarvan gaan splitsen en combineren, over vertragingsgevoelig gesproken :N
Ja, Breda - Roosendaal en Breda - Dordrecht zijn maar korte stukjes en er komt ook de nodige capaciteit vrij als die andere IC's naar de HSL gaan. Bovendien is het in principe maar tijdelijk, totdat ze die goederenboog bij Meteren aangelegd hebben en de extra IC's naar Eindhoven het over kunnen nemen. Is dus anders dan het splitsen van bijv. Groningen/Leeuwarden destijds.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Wubbo schreef:Welke stations kunnen niet meer dan 7 bakken aan dan? Volgens mij is 8 het minimum, maar het zou me niets verbazen als alles geschikt is voor 10.
Vorig weekend reed er nog VIRM10 in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], vanwege de 7 heuvelenloop te Nm.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Inderdaad: dat past tegenwoordig, maar dat was een tijdje geleden nog anders toen nog op het tijdelijke station Lent (220 m) gestopt moest worden, en in Breda moest ri. Zwolle tijdelijk op spoor 2 (is dat nu weggehaald? dat spoor komt niet eens meer in de documenten van ProRail voor) gestopt moest worden vanwege de verbouwing.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Op spoor 2 in Breda zijn ze nu aan het werk ja. Wat ik voorheen begreep was het de bedoeling dat dit spoor niet meer terug zou komen. Nu weet ik alleen niet of het perron daar niet meer terug komt, of dat het spoor an sich als soort van passeerspoor blijft liggen. Toen ik een paar weken terug de borden op Breda station zag kreeg ik de indruk dat spoor 2 als een passeerspoor o.i.d. blijft bestaan.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Hoe kun je aan de borden op het station dat eruit halen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Aan die aankondigingsborden van "Breda Centraal" (of ViaBreda). In ieder geval niet van de treinaanwijzers.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).
Ik las op dit forum iemand die een betere oplossing bedacht had: de IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda voortaan via Dordrecht laten rijden en de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven via de HSL. Een soort uitruil dus. Volgens mij komt dat ook beter overeen met de daadwerkelijke reizigersstromen. De Beneluxtrein kan dan gewoon Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen over de HSL doen, en dan houdt Breda een snelle uurlijkse verbinding met Schiphol en Amsterdam. Kortom met dat plan zijn er als ik het snel nareken geen verliezers, en qua materieel- en personeelsinzet maakt het niet uit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:
OVinspecteur schreef:Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal.
Omdat je een trein met maar één treinstel niet kunt splitsen zonder dat daarmee de rijvaardigheid aangetast wordt. :X
DDZ6 kun je omruilen voor ICM8, qua capaciteit verschilt dat niet zo veel. En 8 bakken moet kunnen, want in het weekend komt dat al voor in enkele ritten (in de vorm van VIRM dan weliswaar). Aangezien Breda - Dordrecht ongeveer even lang rijden is als Breda - Roosendaal zou het net uit kunnen komen als er kort gekeerd wordt, uitgaande dat men een vrij treinpad kan vinden. Qua conducteurs maakt het ook niets uit, want de 3600 rijdt al met twee conducteurs, en daarvan gaat er dan eentje naar Dordrecht ipv beide naar Roosendaal. Bakkilometers verschillen ook niet zo veel doordat de omloop gelijk blijft. Maar je hebt wel een extra machinist nodig, dus het blijft wel geld kosten.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 20 nov 2015, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

Vinny schreef:
JWM schreef:Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).
Ik las op dit forum iemand die een betere oplossing bedacht had: de IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda voortaan via Dordrecht laten rijden en de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven via de HSL. Een soort uitruil dus. Volgens mij komt dat ook beter overeen met de daadwerkelijke reizigersstromen. De Beneluxtrein kan dan gewoon Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen over de HSL doen, en dan houdt Breda een snelle uurlijkse verbinding met Schiphol en Amsterdam. Kortom met dat plan zijn er als ik het snel nareken geen verliezers, en qua materieel- en personeelsinzet maakt het niet uit.
Op zich ook een aardige voorzet. De trein pikt alleen maar extra reizigers op in Dordrecht, dus het kost niets meer dan anders, integendeel. Bovendien krijgt Dordrecht dan ook een rechtstreekse verbinding via de HSL met Schiphol en A'dam. Cruciaal is hoe de aansluitingen in Breda daarmee gaan vallen.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op vr 20 nov 2015, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Wauw. We klappen dus gewoon alles op dat deeltraject.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Nee want er MOET koste wat kost in Den Haag, de INTERNATIONALE stad van vrede en recht, een INTERNATIONALE TREIN stoppen. :')
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

JWM schreef:Nee want er MOET koste wat kost in Den Haag, de INTERNATIONALE stad van vrede en recht, een INTERNATIONALE TREIN stoppen. :')
Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu. En passagiers uit Tilburg kunnen eventueel in R'dam overstappen i.p.v. Breda.

Eindhoven en 's-Hertogenbosch hebben al een rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam via Utrecht en hebben daarom juist belang bij de 1900 over de HSL. Tilburg en Breda zijn bovendien meer op de Zuidvleugel gericht dan op A'dam.

Blijft over hoe de aansluitingen van de verlegde 900 in Breda zullen worden en of het verlies van de 1900 daarmee wordt gecompenseerd voor Dordrecht.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door groningen »

Al bekend in juli 2015:
Dordrecht verliest in 2017 de aansluiting op het internationale spoorwegnet. De Benelux Amsterdam - Brussel moet per december 2016 eveneens via de HSL gaan rijden. Behalve de stop in Dordrecht verdwijnt de stop in Roosendaal. Ondanks dat de trein straks via de HSL gaat rijden wordt de Benelux niet veel sneller en zelfs 20 minuten langzamer dan in 2012. Dat komt doordat de trein straks ook in Breda gaat stoppen en de locomotieven niet sneller kunnen dan 160.

Kortom Dordrecht raakt alles kwijt!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Het begrip "alles" wordt zeer ruim geïnterpreteerd in Dordrecht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Behoorlijk ruim zelfs.

De 8 treinen per uur die ze dan nog altijd hebben in hun belangrijkste richting (Rotterdam) is nog altijd iets waar een flink aantal steden jaloers op zouden zijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

OVinspecteur schreef: Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu.
En als de Amsterdam - Breda niet via Dordrecht rijdt is er nog steeds een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Dordrecht, alleen 5 minuten langzamer dan nu.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Tja, daar heeft NS wel weer geluk mee dat het zo goed als onmogelijk is om daar een niet-rechtstreekse verbinding te bieden.

Overigens hoor je momenteel vrij weinig meer over het verliezen van die internationale trein, daar gingen ze voor de komst van de Fyra vooral in mee met andere steden langs het voormalige Beneluxtrein-traject. Nou schijnen er serieus forensen tussen Antwerpen en Dordrecht te zijn (stond destijds nog eens een interview mee in een krant), maargoed, dat zijn aanzienlijk kleinere aantallen dan er tussen Dordrecht en Breda zijn.
En die internationale reizigers zouden natuurlijk ook nog prima bediend zijn met een overstap in Breda van de IC op de Benelux, maarja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Of van de stoptrein Dordrecht - Breda op de Benelux...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Ik hoop overigens wel dat er treinen met een toilet (en liefst ook Wi-Fi) gaan rijden op die Sprinter-verbinding. Anders is de achteruitgang qua comfort nog groter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

JWM schreef:
OVinspecteur schreef: Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu.
En als de Amsterdam - Breda niet via Dordrecht rijdt is er nog steeds een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Dordrecht, alleen 5 minuten langzamer dan nu.
De sprinter doet er 10 à 11 minuten extra over en dat is alleen maar tot Breda. Daarna komt er een overstap bij of 6 à 7 minuten in de sprinter tot Tilburg (als dat ding kort zou halteren in Breda, anders nog meer). En dan hebben we het nog niet over verder gelegen bestemmingen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Als die sprinter er nu 10 minuten langer over doet met drie extra stops heeft die nu een belabberd rijpad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten