Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Kan de overheid niet gewoon boetes uitdelen aan NS of is capaciteit weer iets wat in de vrijblijvende concessie HRN niet eens is opgenomen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Een paar miljoen geloof ik, dat is wat ze net verdiend hebben met de verkoop van 51% van de PTA Amsterdam, peanuts dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Wat zou NS nog meer voor opzienbarende bezittingen hebben. Ik bedoel, welk strategisch belang zit er achter een meerderheidsaandeel in een cruiseterminal?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Aan- afvoer van bootreizigers kan o.a. per trein gaan. In dat opzicht is het niet zo heel opzienbarend.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Met die redenering kan je in alles in de buurt van een station wel een belang nemen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Freek »

Het was toch wel bekend dat NS geld had zitten in de PTA. Is dat ding niet gebouwd op NS-grond?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik zag op somda nog een creatief idee staan: de IC-Berlijnrijtuigen gebruiken in de binnenlandse diensten op momenten dat ze anders niks zouden doen.

Als ik het goed heb overnachten er altijd 4 stammen in Amsterdam. De eerste trein die overdag keert komt aan om 11 uur en vertrekt weer om 13 uur.

In de ochtendspits zou je daarmee in ieder geval 2 stammen kunnen inzetten in de [serie=Intercity|2015|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] / [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] en in de middagspits één stam.
Daarnaast kun je in de ochtendspits ook één stam van de Benelux in de [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] inzetten
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

starx schreef:Ik zag op somda nog een creatief idee staan: de IC-Berlijnrijtuigen gebruiken in de binnenlandse diensten op momenten dat ze anders niks zouden doen.

Als ik het goed heb overnachten er altijd 4 stammen in Amsterdam. De eerste trein die overdag keert komt aan om 11 uur en vertrekt weer om 13 uur.

(..)
Moeten die rijtuigen niet schoongemaakt worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Z2N »

Dat duurt ook geen uren, en eerlijk gezegd vind ik het wel een goed idee. Je moet echter wel de Duitsers meekrijgen, en dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

In de nacht van zondag op maandag overnachten er volgens mij maar drie in Amsterdam, de vierde komt dan 's ochtends uit Bad Bentheim. Alleen op zondag vertrekt er om 19:00 nog een trein naar Hannover namelijk.

En als je er 's ochtends twee uit Enkhuizen wil laten vertrekken moeten er 's avonds natuurlijk ook twee heen, maar slechts een trein die in Amsterdam overnacht komt tijdens de avondspits aan in Amsterdam dus dan zou je toch weer ander materieel voor de [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] moeten gebruiken.

En dan natuurlijk nog de vraag of er überhaupt plek is in Enkhuizen voor die lange stammen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MdJ »

De [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] rijdt in de middagspits vrij leeg. Er rijdt alleen veel materieel, omdat dat materieel in de ochtend wel nodig is. 2 korte treinen in de middag kunnen dus samen weer 1 trein in de ochtend rijden. :)
Bij twijfel: gebruik beton.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

En is het een mogelijkheid een IC Berlijn in het pad van de [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] direct naar Enkhuizen te laten rijden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Klaasje »

Ik zou vooral een rit maken waarbij ze óf in één keer doorkunnen naar de eindbestemming (Enkhuizen-Berlin o.i.d.) óf makkelijk door kunnen rijden naar de reguliere keerlocatie voor overdag. Denk aan bijvoorbeeld een trein die niet verder rijdt dan Amsterdam Centraal vanuit het oosten (Utrecht, Almere, Amersfoort) waarna het makkelijk zou kunnen doorrijden naar de Zaanstraat. Voor de Beneluxrijtuigen hetzelfde: Of een doorgaande trein uit het Oosten of kiezen voor een trein uit het Westen en keren op de Watergraafsmeer.

Hoeveel mogelijkheden hebben we dan? Eigenlijk niet zoveel.. Benelux kan wel in de [serie=Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie].. ICB in de [serie=Intercity|2015|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] vanuit Enkhuizen.. Maar verder? Een [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] die in Amsterdam CS start en dan het ritje Lelystad-Amsterdam met een ICB-stam doen of zoiets met een trein Deventer-Enkhuizen? En wat doen we met de reizigers die in de spits graag naar Sloterdijk willen? De praktijk is niet meteen heel handig maar er is wel wat potentie als we willen kiezen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Men had ook de uitbreiding van de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] serie kunnen uitstellen. Want het is natuurlijk lastig uit te leggen dat op het paradepaartje de HSL de frequentie per 2016 verdubbeld wordt, terwijl op het reguliere net reizigers in kortere treinen gepropt moeten worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Wat ik gelezen heb is de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] nu ook druk, dus wat dat betreft is de uitbreiding van de treindienst op de HSL ook nodig.

Voor die rijtuigplannen: haalt zo'n ICB-stam de rijtijden wel? Het is materieel met smalle deuren en het trekt ook niet bijzonder goed op (weinig aangedreven assen). De vraag is dus of het niet meer kwaad dan goed doet, zeker in een kwetsbare treindienst op een druk moment (de ochtendspits op een enkelsporig baanvak).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Voor de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zou ik dan zeggen zet 9-delige stammen in, er rijden nu enkele stammen in deze serie welke eigenlijk 9-delig horen te zijn (deze zijn bedoeld voor de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] serie per december 2016) maar zijn ingekort tot 6 rijtuigen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Bespaar je dan nog wel materieel? De [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] krijgt een korte kering in zowel Rotterdam als Amsterdam, de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] heeft een lange kering en een langere rijtijd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Er rijden nu ingekorte stammen rond in de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], de rijtuigen die eraf gehaald zijn staan nu te niksen ergens op een rangeerterrein. De beschikbaarheid van ICR is vanwege de volgorde van de revisie en de vele procedures erg laag de laatste tijd, slechts zo'n tweederde van de vloot rijtuigen is inzetbaar, de rest is in revisie, staat stil in afwachting van revisie of is gereviseerd maar staat alsnog te niksen om wat voor reden dan ook. Als men eerst de focus had gelegd op het klaarmaken van de 9-delige stammen (die uiteindelijk sowieso nodig zijn) zodat deze tijdelijk in de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kunnen, dan had men vervolgens een vloot 6-delige stammen kunnen maken om de materieelschaarste op te vangen. De [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] serie had dan in de zomer van 2016 van start kunnen gaan als de schaarste voorbij is, waarna de 9-delige stammen in december 2016 doorschuiven naar de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en de laatste gerenoveerde ICR stammen de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] weer overnemen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Als die rijtuigen klaar zijn maar staan te niksen kun je ze toch ook gebruiken voor andere diensten dan op de HSL? Of denk ik nu te simpel?
Me dunkt dat de rijtijden van het deel rond Amersfoort van de [serie=Intercity|2015|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] (die je dan zou moeten knippen in Amsterdam Centraal) wel haalbaar zouden moeten zijn voor het spul.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Dan komen de procedures om de hoek kijken, ik ken niet alle details maar ik heb begrepen dat de rijtuigen als stam toegelaten worden en niet als los rijtuig. Er zijn ook speciale eindrijtuigen, niet elk rijtuig kan tegen de locomotief aan zitten. Als men tijdig rekening gehouden had hiermee had het moeten kunnen lijkt mij, nu is het vanwege de procedures erg krap ben ik bang. Al heb ik dan liever 2 maanden krapte en in februari alsnog alles op orde dan stug doorgaan met het huidige plan en tot de zomer krapte.

Overigens was dit sowieso het oorspronkelijke plan dat de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] pas in 2017 volledig ging rijden en de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] al in 2016 via de HSL zou gaan. Dat is toen later omgedraaid vanwege de onzekerheid van het op tijd beschikbaar zijn van alle stammen in combinatie met onomkeerbare wijzigingen in de dienstregeling die vereist waren om de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] via de HSL te laten rijden.

Als de bureaucratie niet zo traag was had men ook de [serie=Internationale Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via de HSL kunnen laten rijden tussen Schiphol en Rotterdam ipv de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie], maar dan moeten die locomotieven wel toegelaten worden op de HSL, en moet Den Haag akkoord gaan met gedurende een jaar een overstap richting Brussel (maar vervolgens wel alle binnenlandse treinen op lengte). Maar dat zal wel onbespreekbaar zijn om die laatste reden, politieke gevoelige treinen zoals de HSL en Benelux moeten natuurlijk ontzien worden van het materieeltekort of zelfs uitgebreid worden terwijl de rest van het land moet staan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Men kan ook gewoon een paar maanden wat treinseries schrappen. Bij Sail is dat ook gedaan en dat lult NS ook gewoon recht http://www.locov.nl/Images/Locov%202015 ... 370640.pdf

Extreem warme zomer? Onvoorzien hoge personeelsuitval?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mr-W »

Z2N schreef:Je moet echter wel de Duitsers meekrijgen, en dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Dat lijkt me logisch, de rijtuigen maken extra kilometers en het cateringspersoneel moet ook betaald worden. Daarnaast heeft Deutsche Bahn andere belangen.
JWM schreef:Kan de overheid niet gewoon boetes uitdelen aan NS of is capaciteit weer iets wat in de vrijblijvende concessie HRN niet eens is opgenomen?
De maximale boetes van een aantal regionale concessies liggen zelfs hoger dan die voor het hoofdrailnet.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door timtrein »

JWM schreef:Kan de overheid niet gewoon boetes uitdelen aan NS of is capaciteit weer iets wat in de vrijblijvende concessie HRN niet eens is opgenomen?
Als dat kan, dan betekent dat dat de overheid vervolgens hetzelfde bedrag minder aan dividend krijgt. Meer een theoretisch verhaal dus ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Het gaat niet zozeer om de euro's maar meer over de prikkel die er vanuit gaat. Nu zegt NS simpelweg 'sorry, het is de komende maanden wat krap' terwijl er best oplossingen mogelijk waren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik denk dat er een hele eenvoudige "straf" mogelijk is, als NS een wanprestatie levert, bijvoorbeeld door tekort aan materieel.
Namelijk, NS verbieden de treinkaartjes duurder te maken. Dat is eigenlijk een "boete" aan degene die gedupeerd zijn: de reizigers.

Maar als NS het vertikt om met een oplossing voor het tekort (of de krapte) te komen, dan weet ik nog wel een oplossing. Ze kunnen mensen vriendelijk vragen om waar mogelijk de auto te gebruiken in plaats van de trein -o-
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten