Centraal station en alternatieven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Centraal station en alternatieven

Bericht door Jef400 »

Beter maken ze in iedere stad met meerdere stations het hoofdstation de naam + centraal. Dat zou ook duidelijker zijn voor de reiziger vind ik. Waar moet je eruit? Ja, Alkmaar. Op Alkmaar of op Alkmaar Noord?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door regenmaker »

Krijg je dan ook Sliedrecht Centraal? :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Ardan »

Ik heb in Winterswijk regelmatig mensen 'Hoofdstation' horen zeggen :P Of 'het kleine station' als West werd bedoeld.

Vroegâh had je 'het groote station' en 'het kleine station', en dat waren respectievelijk station NWS en station GOLS, die een apart station achter elkaar hadden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door regenmaker »

GOLS doet me altijd denken aan Grolsch, wat uit de Achterhoek komt. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Hainje »

JeffreyMeijer schreef:Beter maken ze in iedere stad met meerdere stations het hoofdstation de naam + centraal. Dat zou ook duidelijker zijn voor de reiziger vind ik. Waar moet je eruit? Ja, Alkmaar. Op Alkmaar of op Alkmaar Noord?
Dan prefereer ik toch echt meer de term "Centrum", bij "Centraal" spreek je lang niet altijd over het meest centraal gelegen station. Bij Centrum weet je gewoon dat je het belangrijkste station van een stad treft.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Jef400 »

Vind de term Hoofdstation toch het meeste de lading dekken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Hainje »

Hbf jawohl!! 8-)
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Jef400 »

Hoofd -> Belangrijkste.
Vind ik ook een mooiere term dan centraal eerlijk gezegd. Hoe ga je het oplossen met Kassel. Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel een IC-stop op Wilhelmshöhe. Terwijl dat buiten de stad ligt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Hainje »

JeffreyMeijer schreef:Hoe ga je het oplossen met Kassel. Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel een IC-stop op Wilhelmshöhe. Terwijl dat buiten de stad ligt.
Vraag je dit aan mij? :P
Weet niet eens waar Kassel ligt joh.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:Hoofd -> Belangrijkste.
Vind ik ook een mooiere term dan centraal eerlijk gezegd. Hoe ga je het oplossen met Kassel. Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel een IC-stop op Wilhelmshöhe. Terwijl dat buiten de stad ligt.
Voor Kassel is er een oplossing die tot nu toe elk jaar een jaar wordt uitgesteld. Het Hbf wordt Kulturbahnhof en Wilhelmshöhe dan Hbf. Truucje is eerder toegepast in Duitsland. Het is wel zo'n 300 kilometer off-topic volgens mij
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door regenmaker »

Ja in Solingen onder andere.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door reisthijs »

SuperGhost schreef:vroeger ging het om 50.000 dagelijkse in/uitstappers (alleen Haarlem uitgezonderd, vanwege historische gronden). Echter hebben ze die regel inmiddels al afgeschaft en kreeg geen enkel station meet de toevoeging 'Centraal'
Die 'regel' was alleen maar een trucje om Leiden 'Centraal' te kunnen noemen, zonder ineens veel andere stations 'recht' op die toevoeging te geven.

(Wat is er zo uitzonderlijk aan Haarlem eigenlijk?)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef:
JeffreyMeijer schreef:Beter maken ze in iedere stad met meerdere stations het hoofdstation de naam + centraal. Dat zou ook duidelijker zijn voor de reiziger vind ik. Waar moet je eruit? Ja, Alkmaar. Op Alkmaar of op Alkmaar Noord?
Dan prefereer ik toch echt meer de term "Centrum", bij "Centraal" spreek je lang niet altijd over het meest centraal gelegen station. Bij Centrum weet je gewoon dat je het belangrijkste station van een stad treft.
In Rotterdam is dat dan nog verwarrend: Rotterdam Centraal is het belangrijkste station, maar Rotterdam Blaak ligt meer in het centrum (en dus centraler). :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
SuperGhost schreef:vroeger ging het om 50.000 dagelijkse in/uitstappers (alleen Haarlem uitgezonderd, vanwege historische gronden). Echter hebben ze die regel inmiddels al afgeschaft en kreeg geen enkel station meet de toevoeging 'Centraal'
Die 'regel' was alleen maar een trucje om Leiden 'Centraal' te kunnen noemen, zonder ineens veel andere stations 'recht' op die toevoeging te geven.

(Wat is er zo uitzonderlijk aan Haarlem eigenlijk?)
Het is historisch niet correct om Haarlem de titel Centraal (Station) mee te geven. :')

Het is mij echt onduidelijk waarom dit soort belachelijke argumentatie uberhaupt nog ter zake doet. We leven om in de woorden van Arjen Lubach te blijven in de 21e fokking eeuw. Het is volkomen onzinnig om allerlei kunstgrepen uit te halen om een station maar niet -Centraal te hoeven noemen. Gewoon wel doen dus. Iedereen begrijpt wat er mee bedoelt wordt, en het zal de gemiddelde reiziger een rotzorg zijn of er nu wel of geen 50.000 andere reizigers ronddolen op het station.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Hainje »

Om even nog meer olie op het vuur te gooien; het zal de gemiddelde reiziger überhaupt worst wezen of er wel of geen dergelijke toevoeging word gedaan aan de naam van zo'n station.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Milco »

Zolang het station maar een naam heeft toch? :)

Hoewel...ooit een keer bij Almm vroeg iemand die de trein instapte aan de conducteur hoe dit station heet... -o-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Arnhem Centraal geopend

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:Om even nog meer olie op het vuur te gooien; het zal de gemiddelde reiziger überhaupt worst wezen of er wel of geen dergelijke toevoeging word gedaan aan de naam van zo'n station.
Omdat het handig is in steden met meerdere stations een onderscheidend kenmerk te hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Hainje »

Maar dan hoef je dat station toch nog niet de toevoeging Centraal/Centrum/Hbf te geven. Gewoon station Rotterdam/Amsterdam/Leiden/Den Haag zegt op zich toch ook al voldoende?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Suus »

In Leiden misschien nog wel, maar in Amsterdam bedoel je met "station" het dichtsbijgelegen waar je bent en met "centraal station" hét centraalstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Zugführer »

Ik vind het Duitse systeem wel wat hebben. Gewoon alles wat een beetje stad is en meer dan 1 station heeft een Hauptbahnhof geven. Zo zijn er 122 Hauptbahnhofs in Duitsland en zelfs enkelen die slechts door de S-Bahn bediend worden volgens wikipedia :P

Maar dat implementeren in Nederland zou ook weer nergens op slaan, we kennen hier immers geen "hoofdstations" - behalve in Groningen dan :6
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door JWM »

Wat mij betreft voeg je bij elke station iets toe aan de plaatsnaam als een plaats meerdere stations heeft. Voor grotere steden (zeg meer dan 150.000 inwoners ofzo) is dat Centraal, voor Barneveld of Veenendaal volstaat Centrum.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door SuperGhost »

Ik ben het er wel mee eens dat plaatsen met meerdere stations (zeker als het 3 of meer wordt) duidelijk is als er een duidelijke term is voor het belangrijkste station.

Al kan ik me ook best wel vinden in het idee dat je voor de allerbelangrijkste stations een eigen achtervoegsel wilt geven om aan te geven dat dat de belangrijkste knooppunten zijn, waar een grote regio (deels) van afhankelijk is. In dit geval zou het achtervoegsel 'Centrum' volstaat volgens mij prima voor die eerste categorie en 'Centraal' voor die belangrijke knooppunten (al zouden andere termen wellicht ook kunnen).

In dat laatste geval, zou ik naast de al bestaande Centrale stations (Arnhem en Breda alvast inbegrepen) dan ook Amersfoort, Zwolle en Eindhoven dit achtervoegsel geven (ook al heeft Zwolle vooralsnog maar één station). Schiphol is weliswaar ook een zeer belangrijk overstapknooppunt, maar daar is het achtervoegsel 'Airport' denk ik belangrijker (met name voor de toeristen).
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Karimbu »

SuperGhost schreef:Ik ben het er wel mee eens dat plaatsen met meerdere stations (zeker als het 3 of meer wordt) duidelijk is als er een duidelijke term is voor het belangrijkste station.

Al kan ik me ook best wel vinden in het idee dat je voor de allerbelangrijkste stations een eigen achtervoegsel wilt geven om aan te geven dat dat de belangrijkste knooppunten zijn, waar een grote regio (deels) van afhankelijk is. In dit geval zou het achtervoegsel 'Centrum' volstaat volgens mij prima voor die eerste categorie en 'Centraal' voor die belangrijke knooppunten (al zouden andere termen wellicht ook kunnen).
Je zou dus bijvoorbeeld groningen centrum krijgen maar breda en Arnhem centraal. Terwijl groningen een grotere en bekendere srad is
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 25 nov 2015, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Vinny »

JWM schreef:Wat mij betreft voeg je bij elke station iets toe aan de plaatsnaam als een plaats meerdere stations heeft. Voor grotere steden (zeg meer dan 150.000 inwoners ofzo) is dat Centraal, voor Barneveld of Veenendaal volstaat Centrum.
Ik zou dan nog eerder voor de term "binnenstad" gaan of, het station noemen naar de straatnaam (vergelijkbaar met Amsterdam Lelylaan). Barneveld, Veenendaal en Ede hebben het manco dat het "Centrum" station niet het belangrijkste station van de stad is, en de vervoersknoop eigenlijk net buiten de stad zelf valt. Met Barneveld als "geen vervoersknoop" omdat de NS treinen op de lijn Amersfoort-Apeldoorn niet (kunnen) stoppen op Barneveld-Noord. Maar de snelweg en het P&R terrein zijn er natuurlijk wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Centraal station en alternatieven

Bericht door Zugführer »

Dat is precies hoe het in Duitsland gaat. "Hauptbahnhof" voor het belangrijkste station in een stad, dus ook in steden als Eindhoven, Tilburg, Groningen, Alkmaar - om maar wat voorbeelden te noemen. En "Mitte", "Stadt" o.i.d. voor een station als Ede Centrum, dat wil in het centrum ligt maar niet het belangrijkste station is.
Karimbu schreef: Al kan ik me ook best wel vinden in het idee dat je voor de allerbelangrijkste stations een eigen achtervoegsel wilt geven om aan te geven dat dat de belangrijkste knooppunten zijn, waar een grote regio (deels) van afhankelijk is. In dit geval zou het achtervoegsel 'Centrum' volstaat volgens mij prima voor die eerste categorie en 'Centraal' voor die belangrijke knooppunten (al zouden andere termen wellicht ook kunnen). Je zou dus bijvoorbeeld groningen centrum krijgen maar breda en Arnhem centraal. Terwijl groningen een grotere en bekendere srad is
Al deze knooppuntstations zou je gewoon Centraal kunnen noemen, zie geen reden waarom je daar een andere term voor zou willen hebben.
Stations die geen functie als spoorknooppunt zijn zoals Almere of Lelystad - daar zou je het belangrijkste station dan Centrum kunnen noemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten