Nieuwe lijnnetkaart VRS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door ICE11 »

Onder

http://www.kvb-koeln.de/german/fahrplan ... kument=738

kan men het nieuwe VRS-net vanaf 15. December bekijken. Belangrijkste wijzigingen zijn de introductie van de DB-lijn RE 6a, de nieuwe Stadtbahn-lijn 17 in Keulen (opening 2e deel Nord-Süd-U-Bahn) en de ruil van de westelijke eindpunten van lijnen S12, 13 en 19.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door Ardan »

Hmm, zo te zien is het alleen nog maar het kleine stukje Heumarkt - Severinstraße dat nog open moet. Wanner gaat dat gebeuren? En waarom kan eigenlijk alles open behalve dat stukje?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door Suus »

Dat laatste stuk is waar de tunnel in maart 2009 geleden is ingestort en daarmee het volledige stadsarchief vernietigde.

Wanneer het laatste stuk open gaat is nog niet duidelijk. Het vervoersbedrijf zegt december 2019, de gemeente zegt december 2022.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door ICE11 »

De bouw op dit laatste stukje zal nog tot 2017 stil liggen vanwege juridische onderzoek van de ramp.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door Meltrain »

VRS staat voor Verkehrsverbund Rhein-Sieg? Maar dit topic gaat alleen over Köln.
Wel bedankt voor de kaart natuurlijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door OVwatcher »

Lijn 17 gaat rijden onder de Bonner Strasse en slaat dan linksaf om bij de Südbrücke boven te komen en aan te sluiten op lijn 16.

Nu zag ik van de zomer toen ik in Köln was dat iets verder op de Bonner Strasse ook een U-bahn tunnel naar boven komt en er op de hoek van de Marktstrasse een 3-sporig doodlopende halte ligt. Is dat bedoeld als eindpunt voor lijn 5 als het ontbrekende stuk geopend wordt?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:VRS staat voor Verkehrsverbund Rhein-Sieg? Maar dit topic gaat alleen over Köln.
Wel bedankt voor de kaart natuurlijk.
VRS is eigenlijk ook alleen maar Köln en omstreken. (Of hoort Bonn hier ook bij?)

Is het alweer zes jaar geleden dat dat archief instortte? Time flies.. maar dat de bouw dan acht jaar stilligt is wel erg lang!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door Ardan »

OVwatcher schreef:Lijn 17 gaat rijden onder de Bonner Strasse en slaat dan linksaf om bij de Südbrücke boven te komen en aan te sluiten op lijn 16.

Nu zag ik van de zomer toen ik in Köln was dat iets verder op de Bonner Strasse ook een U-bahn tunnel naar boven komt en er op de hoek van de Marktstrasse een 3-sporig doodlopende halte ligt. Is dat bedoeld als eindpunt voor lijn 5 als het ontbrekende stuk geopend wordt?
Op de google-satellietbeelden is het inderdaad mooi te zien dat men daar twee takken aan het aanleggen is. De tak richting de Rijn wordt nu lijn 17, in de toekomst is het de bedoeling dat lijn 16 hier gaat rijden, die dan niet meer om hoeft te rijden via Barbarossaplatz door de drukke tunnel bij de Neumarkt.
Die driesporige halte Marktstraße is onderdeel van een andere lijn richting het zuiden, waarna nog de haltes Cäsarstraße, Bonner Straße/Gürtel en Ahrweilerstraße komen en dan het eindpunt Arnoldshöhe. Dat gaat vermoedelijk medio 2018 open.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Nieuwe lijnnetkaart VRS

Bericht door ICE11 »

Bij het gebied van VRS horen de steden Köln, Bonn en Leverkusen en de districten (hier in Duitsland heet het niet district maar "Kreis") Rhein-Erft (autokenteken "BM"), Euskirchen ("EU"), Rhein-Sieg ("SU"), Gummersbach ("GM"), Rheinisch-Bergischer-Kreis ("GL") und Oberbergischer Kreis ("GM").
Maar voor buitenstanders is het meestal alleen maar Köln..... :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten