Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Reizigers die met een Thalys-trein willen reizen, moeten binnenkort door beveiligingspoortjes heen. De Franse minister Royal zegt dat er binnen een maand poortjes worden aangelegd op stations in Parijs en Lille. Ook in buitenlandse steden waar de Thalys stopt, zoals Amsterdam, Brussel en Keulen, moeten poortjes komen, zegt ze.
Bron
Bron
🍉
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ik lees in het artikel ook dat Frankrijk bereid is mee te betalen met het aanleggen van die poortjes. Aangezien we op het huidige station Schiphol de wensen van de Fransen nooit ingewilligd kunnen worden (iets met ruimte) zie ik nu een ideale kans om de broodnodige capaciteitsuitbreiding gefinancierd te krijgen. We eisen gewoon dat ze ook het doortrekken van de Amstelveenlijn en het aanleggen van de Oost-Westlijn financieren, anders kunnen de Fransen lekker de boom in. :D :pos:
🍉
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Royal kan de pot op met haar veiligheidspoortjes. Waar wil je die kwijt op de Nederlandse stations? Amsterdam Centraal is nu al te krap voor alle reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Maar wat is precies het idee achter de poortjes, dat er alleen mensen met een geldig ticket de trein in kunnen stappen of controles zoals bij Eurostar, dus door de douane en bagagecheck?
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Zoiets vermoed ik wel. Vooral de controle op allerlei verdachte materialen is het belangrijkste wat de Fransen - denk ik - willen. Je houdt er geen terrorist mee tegen natuurlijk, die komen echt wel op de plek waar ze verderf willen zaaien. Maar ja, zie dat die paranoïde Fransozen maar eens wijs te maken. Daarom zeg ik ook, laten we uit de angst van de Franse overheid een slaatje slaan en het koppelen aan de infra-uitbreiding rondom Schiphol.JWM schreef:Maar wat is precies het idee achter de poortjes, dat er alleen mensen met een geldig ticket de trein in kunnen stappen of controles zoals bij Eurostar, dus door de douane en bagagecheck?
🍉
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ik ga er niet van uit dat die poortjes er ook daadwerkelijk komen.
Voor de Eurostar is voor een andere oplossing gekozen (en ik denk dat die dan ook voor de Thalys gebruikt zal worden): uitstappen in Lille, door een poortje en instappen in de andere trein.
Ik vrees alleen dat dit voor zo veel ergernis gaat zorgen, dat een hoop reizigers de Thalys de rug zullen toekeren.
Voor de Eurostar is voor een andere oplossing gekozen (en ik denk dat die dan ook voor de Thalys gebruikt zal worden): uitstappen in Lille, door een poortje en instappen in de andere trein.
Ik vrees alleen dat dit voor zo veel ergernis gaat zorgen, dat een hoop reizigers de Thalys de rug zullen toekeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
In Amsterdam (spoor 15) en Rotterdam (spoor 1) is het nog enigszins haalbaar om exclusieve sporen te creëren voor de Thalys. Voor Schiphol en Antwerpen is dat echt niet mogelijk.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
In principe kan het natuurlijk wel, dan moet je, zoals ze het in Parijs doen, een extra verdieping bouwen. Het enige probleem is, is dat Amsterdam Centraal een monument is. De IJhal was al een drama om gerealiseerd te krijgen met toestemming van monumentenzorg, een extra vloer boven spoor 15 gaat er niet zomaar komen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Is er op perron 15 zelf niet gewoon genoeg ruimte, tussen de westtunnel en de middentunnel? Ik zie dit eigenlijk wel zitten. Zijn we gelijk af van de eurostaroverstap in lille.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Laat Fransen zich bezighouden met het maken van criosants en stokbrood.
Wie wil er overigens sowiso naar Frankrijk?
Wie wil er overigens sowiso naar Frankrijk?
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ik nomineer bovenstaande post voor de meest nutteloze van dit jaar.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Hangt er ook een beetje van af wat je wil. Een integrale baggagecontrole met 100% dekking en een immigratiecheck: ja dat gaat een beetje lastig. Is het alleen een poortje waar beveiligers op afroep beschikbaar zijn dan past dat op spoor 15 denk ik ook wel.Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Als je alleen een poortje wil met een bewaker erbij dan kan je ook de poortjes van de OV-Chipkaart sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Spoor 15 valt daar volgens mij buiten?
Ik was afgelopen weekend nog op Amsterdam Centraal, maar ik heb er niet specifiek op gelet
Ik was afgelopen weekend nog op Amsterdam Centraal, maar ik heb er niet specifiek op gelet
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
De poortjes zijn verplaatst en staan nu in de IJ-hal, dus ook spoor 15 ligt nu binnen de poortjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Nee, wat ik bedoel is dat er in het kwartier voor en na de Thalys zijn er minimaal twee andere treinen. Anders past het allemaal niet met die extra treinen die moeten gaan rijden de komende jaren (2 IC's OV-SAAL, 2 IC's Utrecht-Alkmaar, 2 sprinters OV-SAAL, 2sprinters Amsterdam-Uitgeest: allemaal extra). Leuk grapje wordt daarbij ook de Eurostar van 400 meter..Vinny schreef:Hangt er ook een beetje van af wat je wil. Een integrale baggagecontrole met 100% dekking en een immigratiecheck: ja dat gaat een beetje lastig. Is het alleen een poortje waar beveiligers op afroep beschikbaar zijn dan past dat op spoor 15 denk ik ook wel.Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Wordt het nieuwe materieel wat naar Amsterdam kan rijden ook zo lang
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Het is technische gewoon amper uitvoerbaar. En misschien klink ik nu raar. Maar als die croissantvreters dat per sé willen. Dan betalen ze het zelf maar.Bee schreef:De poortjes zijn verplaatst en staan nu in de IJ-hal, dus ook spoor 15 ligt nu binnen de poortjes.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Ja, de nieuwe treinen hebben 16 bakken. Stoelindeling (PDF)JWM schreef:Wordt het nieuwe materieel wat naar Amsterdam kan rijden ook zo lang
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Tja, vandaar dat het maar bij 2x per dag blijft.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Dan stoppen deze toch aan de b-zijde, en zo mogelijk iets oostelijker?Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Op Schiphol kun je denken aan mobiele apparatuur. Als de Thalys dan doorrijdt tot het einde van het perron, en je zet het veiligheidsspul halfverwege, dan zijn de binnenlandse reizigersstromen ongehinderd.Ronaldussen schreef:Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Rotterdam heeft na het verdwijnen van de Hoekse Lijn in 2017 wel ruimte genoeg, de corridor Den Haag - Dordrecht heeft al aparte IC en SPR sporen (6/7/8/9), de HSL heeft ook al vier sporen (3/4/11/12) waar 3 voldoende is zodra de Benelux in de HSL is geïntegreerd en er zijn 4 sporen voor de corridor naar Gouda (13/14/15/16). Dus naar mijn idee kan je doen wat je wilt met spoor 1.Ronaldussen schreef:Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland
Best mogelijkheden dus, zo lijkt het... Iemand anders nog inbreng?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten