Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Hainje »

Reizigers die met een Thalys-trein willen reizen, moeten binnenkort door beveiligingspoortjes heen. De Franse minister Royal zegt dat er binnen een maand poortjes worden aangelegd op stations in Parijs en Lille. Ook in buitenlandse steden waar de Thalys stopt, zoals Amsterdam, Brussel en Keulen, moeten poortjes komen, zegt ze.

Bron
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Hainje »

Ik lees in het artikel ook dat Frankrijk bereid is mee te betalen met het aanleggen van die poortjes. Aangezien we op het huidige station Schiphol de wensen van de Fransen nooit ingewilligd kunnen worden (iets met ruimte) zie ik nu een ideale kans om de broodnodige capaciteitsuitbreiding gefinancierd te krijgen. We eisen gewoon dat ze ook het doortrekken van de Amstelveenlijn en het aanleggen van de Oost-Westlijn financieren, anders kunnen de Fransen lekker de boom in. :D :pos:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Suus »

Royal kan de pot op met haar veiligheidspoortjes. Waar wil je die kwijt op de Nederlandse stations? Amsterdam Centraal is nu al te krap voor alle reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door JWM »

Maar wat is precies het idee achter de poortjes, dat er alleen mensen met een geldig ticket de trein in kunnen stappen of controles zoals bij Eurostar, dus door de douane en bagagecheck?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Maar wat is precies het idee achter de poortjes, dat er alleen mensen met een geldig ticket de trein in kunnen stappen of controles zoals bij Eurostar, dus door de douane en bagagecheck?
Zoiets vermoed ik wel. Vooral de controle op allerlei verdachte materialen is het belangrijkste wat de Fransen - denk ik - willen. Je houdt er geen terrorist mee tegen natuurlijk, die komen echt wel op de plek waar ze verderf willen zaaien. Maar ja, zie dat die paranoïde Fransozen maar eens wijs te maken. Daarom zeg ik ook, laten we uit de angst van de Franse overheid een slaatje slaan en het koppelen aan de infra-uitbreiding rondom Schiphol. :P
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Meltrain »

Ik ga er niet van uit dat die poortjes er ook daadwerkelijk komen.
Voor de Eurostar is voor een andere oplossing gekozen (en ik denk dat die dan ook voor de Thalys gebruikt zal worden): uitstappen in Lille, door een poortje en instappen in de andere trein.
Ik vrees alleen dat dit voor zo veel ergernis gaat zorgen, dat een hoop reizigers de Thalys de rug zullen toekeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door JWM »

In Amsterdam (spoor 15) en Rotterdam (spoor 1) is het nog enigszins haalbaar om exclusieve sporen te creëren voor de Thalys. Voor Schiphol en Antwerpen is dat echt niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Vinny »

In principe kan het natuurlijk wel, dan moet je, zoals ze het in Parijs doen, een extra verdieping bouwen. Het enige probleem is, is dat Amsterdam Centraal een monument is. De IJhal was al een drama om gerealiseerd te krijgen met toestemming van monumentenzorg, een extra vloer boven spoor 15 gaat er niet zomaar komen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Bram »

Is er op perron 15 zelf niet gewoon genoeg ruimte, tussen de westtunnel en de middentunnel? Ik zie dit eigenlijk wel zitten. Zijn we gelijk af van de eurostaroverstap in lille.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Klaasje »

Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door AppleMoose »

Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door huibf »

Laat Fransen zich bezighouden met het maken van criosants en stokbrood.

Wie wil er overigens sowiso naar Frankrijk?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door JWM »

Ik nomineer bovenstaande post voor de meest nutteloze van dit jaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Hangt er ook een beetje van af wat je wil. Een integrale baggagecontrole met 100% dekking en een immigratiecheck: ja dat gaat een beetje lastig. Is het alleen een poortje waar beveiligers op afroep beschikbaar zijn dan past dat op spoor 15 denk ik ook wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Suus »

Als je alleen een poortje wil met een bewaker erbij dan kan je ook de poortjes van de OV-Chipkaart sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Vinny »

Spoor 15 valt daar volgens mij buiten?
Ik was afgelopen weekend nog op Amsterdam Centraal, maar ik heb er niet specifiek op gelet :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Suus »

De poortjes zijn verplaatst en staan nu in de IJ-hal, dus ook spoor 15 ligt nu binnen de poortjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Hangt er ook een beetje van af wat je wil. Een integrale baggagecontrole met 100% dekking en een immigratiecheck: ja dat gaat een beetje lastig. Is het alleen een poortje waar beveiligers op afroep beschikbaar zijn dan past dat op spoor 15 denk ik ook wel.
Nee, wat ik bedoel is dat er in het kwartier voor en na de Thalys zijn er minimaal twee andere treinen. Anders past het allemaal niet met die extra treinen die moeten gaan rijden de komende jaren (2 IC's OV-SAAL, 2 IC's Utrecht-Alkmaar, 2 sprinters OV-SAAL, 2sprinters Amsterdam-Uitgeest: allemaal extra). Leuk grapje wordt daarbij ook de Eurostar van 400 meter..
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door JWM »

Wordt het nieuwe materieel wat naar Amsterdam kan rijden ook zo lang :?:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Jef400 »

Bee schreef:De poortjes zijn verplaatst en staan nu in de IJ-hal, dus ook spoor 15 ligt nu binnen de poortjes.
Het is technische gewoon amper uitvoerbaar. En misschien klink ik nu raar. Maar als die croissantvreters dat per sé willen. Dan betalen ze het zelf maar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Suus »

JWM schreef:Wordt het nieuwe materieel wat naar Amsterdam kan rijden ook zo lang :?:
Ja, de nieuwe treinen hebben 16 bakken. Stoelindeling (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door JWM »

Tja, vandaar dat het maar bij 2x per dag blijft.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Bram »

Klaasje schreef:Nee, die ruimte is er niet, die ruimte is nodig voor andere treinen.
Dan stoppen deze toch aan de b-zijde, en zo mogelijk iets oostelijker?
Ronaldussen schreef:Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Op Schiphol kun je denken aan mobiele apparatuur. Als de Thalys dan doorrijdt tot het einde van het perron, en je zet het veiligheidsspul halfverwege, dan zijn de binnenlandse reizigersstromen ongehinderd.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Bemined »

Ronaldussen schreef:Datzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam Centraal, dus die poortjes gaan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Rotterdam heeft na het verdwijnen van de Hoekse Lijn in 2017 wel ruimte genoeg, de corridor Den Haag - Dordrecht heeft al aparte IC en SPR sporen (6/7/8/9), de HSL heeft ook al vier sporen (3/4/11/12) waar 3 voldoende is zodra de Benelux in de HSL is geïntegreerd en er zijn 4 sporen voor de corridor naar Gouda (13/14/15/16). Dus naar mijn idee kan je doen wat je wilt met spoor 1.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Beveiligingspoortjes voor Thalys, mogelijk ook in Nederland

Bericht door Bram »

Best mogelijkheden dus, zo lijkt het... Iemand anders nog inbreng?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten