Ideeen voor dienstregeling 2016
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Ze worden gestald op de aankomstplek, respectievelijk Amsterdam en Haarlem want de spitstrein gaat vanuit Alkmaar naar Haarlem en niet naar Amsterdam.
Voor Enschede - Zwolle geldt dat ze overdag in Zwolle staan en in de nacht in Enschede of Hengelo.
Voor Enschede - Zwolle geldt dat ze overdag in Zwolle staan en in de nacht in Enschede of Hengelo.
Komt wel goed schatje.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Een idee is een Sprinter tussen Breda en Goes. Rilland-Bath, Krabbendijke en Kapelle-Biezelinge laten vervallen als IC stops.
Argument voor: verbetering aansluitingen Zeeuwse Lijn op Brabants spoor, grote verbetering verkeersstromen Bergen op Zoom - Breda.
Argument tegen: De Provincie Zeeland ziet zijn geslaagde lobby teruggedraaid worden om alle Zeeuwse stations, elke 30 Minuten met Schiphol te verbinden i.v.m. toerisme.
Argument voor: verbetering aansluitingen Zeeuwse Lijn op Brabants spoor, grote verbetering verkeersstromen Bergen op Zoom - Breda.
Argument tegen: De Provincie Zeeland ziet zijn geslaagde lobby teruggedraaid worden om alle Zeeuwse stations, elke 30 Minuten met Schiphol te verbinden i.v.m. toerisme.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dan kun je beter de 3600 (Zwolle-Roosendaal) doortrekken naar Goes.
Nog een beter idee is natuurlijk om ervoor te zorgen dat die 3600 gewoon een goede (cross-platform) aansluiting krijgt op IC van/naar Vlissingen.
Nog een beter idee is natuurlijk om ervoor te zorgen dat die 3600 gewoon een goede (cross-platform) aansluiting krijgt op IC van/naar Vlissingen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
En welk daarvan is reëel?
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Geen van alle. [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Roosendaal naar het middenperron betekent ook dat daar een treinserie weg moet, of je moet met kortere treinen gaan rijden.
Overigens lijkt een frequentieverhoging tussen Rsd en Bgn me wel een goed punt (reizigersstromen zijn daar vrij groot), alleen krijg je dat niet voor elkaar als je dat in een nette kwartierdienst wil doen en ondertussen ook een volknoop Roosendaal wil bieden - of je moet een pendel Rsd - Bgn inleggen die uit de knoop komt te liggen, maar dan weet je zeker dat je daarmee weinig reizigers trekt.
Overigens lijkt een frequentieverhoging tussen Rsd en Bgn me wel een goed punt (reizigersstromen zijn daar vrij groot), alleen krijg je dat niet voor elkaar als je dat in een nette kwartierdienst wil doen en ondertussen ook een volknoop Roosendaal wil bieden - of je moet een pendel Rsd - Bgn inleggen die uit de knoop komt te liggen, maar dan weet je zeker dat je daarmee weinig reizigers trekt.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Als straks de Benluxboemel weg is, dan zijn er wel wat mogelijkheden lijkt mij.Wubbo schreef:Geen van alle. [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Roosendaal naar het middenperron betekent ook dat daar een treinserie weg moet, of je moet met kortere treinen gaan rijden.
Overigens lijkt een frequentieverhoging tussen Rsd en Bgn me wel een goed punt (reizigersstromen zijn daar vrij groot), alleen krijg je dat niet voor elkaar als je dat in een nette kwartierdienst wil doen en ondertussen ook een volknoop Roosendaal wil bieden - of je moet een pendel Rsd - Bgn inleggen die uit de knoop komt te liggen, maar dan weet je zeker dat je daarmee weinig reizigers trekt.
🍉
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Voor Zeeland lijkt me 1xpu een intercity Vlissingen-middelburg-goes-amsterdam en 1xpu een sprinter vlissingen-bergen op zoom die bij bergen op zoom aansluiting op de intercity geeft een realistischer idee. In Zeeland rijden toch vooral uurdienstjes dus voor de bus aansluitingen zal het niet zoveel uitmaken.
Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling, en wat voor verschil maakt het uberhaupt als de huidige IC overal stopt?
Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling, en wat voor verschil maakt het uberhaupt als de huidige IC overal stopt?
Ik heb geen onderschrift
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Kruiningen Yerseke kan je natuurlijk zonder moeite zijn IC-status ontnemen.
Overigens zie ik wel een probleem in je voorstel: je laat op het drukste deel van de Zeeuwse lijn (Roosendaal - Bergen op Zoom) juist minder treinen rijden, terwijl er daar in de spits nu al capaciteitsproblemen zijn. (A)
Persoonlijk zou ik liever een echte IC tussen Roosendaal en Vlissingen zien (met stop in Bgn, Gs, Mdb, Vss en Vs), deze zou dan een rijtijd krijgen van 49 minuten tussen Roosendaal en Vlissingen (een kwartier sneller tegenover de huidige situatie). Deze trein rijdt dan eenmaal per uur, en wordt over de gehele route aangevuld door een stoptrein, die in het huidige patroon blijft rijden. Om toch te voldoen aan de bedieningseisen kan er doordeweeks overdag een pendelsprinter ingelegd worden tussen Roosendaal en Goes, deze rijdt dan op het andere halfuur ten opzichte van de stoptrein Roosendaal-Vlissingen, maar sluit in Roosendaal aan op de snellere IC van en naar de Randstad. Afhankelijk van de opzet van de dienstregeling 2017 en de knoop in Roosendaal na het verdwijnen van de Beneluxtrein daar moet het mogelijk zijn om deze stoptrein kort te laten keren in Goes, waardoor er twee omlopen nodig zijn. In deze opzet verliest Arnemuidendan als enige station zijn halfuursdienst, maar als je er serieus gesproken wordt over sluiting van stations is een ontheffing aanvragen voor dit enige station misschien logischer.
Overigens zie ik wel een probleem in je voorstel: je laat op het drukste deel van de Zeeuwse lijn (Roosendaal - Bergen op Zoom) juist minder treinen rijden, terwijl er daar in de spits nu al capaciteitsproblemen zijn. (A)
Persoonlijk zou ik liever een echte IC tussen Roosendaal en Vlissingen zien (met stop in Bgn, Gs, Mdb, Vss en Vs), deze zou dan een rijtijd krijgen van 49 minuten tussen Roosendaal en Vlissingen (een kwartier sneller tegenover de huidige situatie). Deze trein rijdt dan eenmaal per uur, en wordt over de gehele route aangevuld door een stoptrein, die in het huidige patroon blijft rijden. Om toch te voldoen aan de bedieningseisen kan er doordeweeks overdag een pendelsprinter ingelegd worden tussen Roosendaal en Goes, deze rijdt dan op het andere halfuur ten opzichte van de stoptrein Roosendaal-Vlissingen, maar sluit in Roosendaal aan op de snellere IC van en naar de Randstad. Afhankelijk van de opzet van de dienstregeling 2017 en de knoop in Roosendaal na het verdwijnen van de Beneluxtrein daar moet het mogelijk zijn om deze stoptrein kort te laten keren in Goes, waardoor er twee omlopen nodig zijn. In deze opzet verliest Arnemuidendan als enige station zijn halfuursdienst, maar als je er serieus gesproken wordt over sluiting van stations is een ontheffing aanvragen voor dit enige station misschien logischer.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Op zich zou je jouw idee dan ook 2x/uur kunnen uitvoeren (waarbij de IC dan ook te Arnemuiden stopt) , waardoor de stations voorbij Goes altijd een snellere verbinding hebben en elk station minstens 2x/uur bediend wordt.
Als deze stoptrein Roosendaal - Goes dan ook nog eens met de IC zou kunnen combineren, zou het helemaal mooi zijn. :D
Tegenwoordig maakt het op de Zeeuwse Lijn inderdaad niet meer uit of een station de "IC-status" heeft of niet.
Als deze stoptrein Roosendaal - Goes dan ook nog eens met de IC zou kunnen combineren, zou het helemaal mooi zijn. :D
Dat is nog een overblijfsel uit het verleden toen vanuit Kruiningen (dus niet Kruisingen ) de veerboot naar Zeeuws-Vlaanderen vertrok.sirvinniei schreef: Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling
Tegenwoordig maakt het op de Zeeuwse Lijn inderdaad niet meer uit of een station de "IC-status" heeft of niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Hoe bedoel je die laatste zin? Want als je de versnelde IC wil combineren met de stoptrein ben je weer terug bij af, en daar zijn zodanig weinig mensen blij mee dat er nu weer gesproken wordt over het sluiten van stations, wat nergens voor nodig is.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Met combineren bedoel ik echt het fysiek combineren van twee treinstellen.
Dus vanuit de richting Rotterdam komt een trein bestaande uit twee stellen aan te Roosendaal (of Bergen op Zoom). Het voorste stel gaat daarna non-stop verder naar Goes (bij splitsen te Rsd wel met een stop te Bgn) en vervolgens stoppend verder naar Vs. Het achterste stel gaat als stoptrein verder tot Gs.
Op de terugweg vindt het omgekeerde plaats en wordt in Rsd of Bgn weer gecombineerd.
Op die manier houdt elk station zijn doorgaande verbinding met de Randstad, maar krijgen de stations vanaf Goes wel een snellere verbinding.
De verliezers van het plan zijn de reizigers die binnen Zeeland over Goes heen willen reizen: zij krijgen een langere reistijd en een extra overstap.
Dus vanuit de richting Rotterdam komt een trein bestaande uit twee stellen aan te Roosendaal (of Bergen op Zoom). Het voorste stel gaat daarna non-stop verder naar Goes (bij splitsen te Rsd wel met een stop te Bgn) en vervolgens stoppend verder naar Vs. Het achterste stel gaat als stoptrein verder tot Gs.
Op de terugweg vindt het omgekeerde plaats en wordt in Rsd of Bgn weer gecombineerd.
Op die manier houdt elk station zijn doorgaande verbinding met de Randstad, maar krijgen de stations vanaf Goes wel een snellere verbinding.
De verliezers van het plan zijn de reizigers die binnen Zeeland over Goes heen willen reizen: zij krijgen een langere reistijd en een extra overstap.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Ah, op die fiets. Dat lijkt mij ook wel een leuk idee, alleen moet je wel voorkomen dat het stoptrein-deel te groot rijdt, een VIRM-zesje is niet echt goed voor de rijtijden.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Met mijn plan sprak ik puur over Zeeland, het klopt inderdaad dat je bij bergen op zoom en verder wel meer verbindingen nodig hebt. Echter lijkt me dat voor Zeeland 4x p/u een trein zeer onrendabel is. Maar ja je hebt idd die 2x p/u regel waardoor je er niet aan ontkomt om 4x p/u een trein te laten rijden als je een echte stoptrein wilt.
Autocorrect xDMeltrain schreef:Dat is nog een overblijfsel uit het verleden toen vanuit Kruiningen (dus niet Kruisingen ) de veerboot naar Zeeuws-Vlaanderen vertrok.sirvinniei schreef: Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling
Tegenwoordig maakt het op de Zeeuwse Lijn inderdaad niet meer uit of een station de "IC-status" heeft of niet.
Ik heb geen onderschrift
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Zoals ik hierboven al uitlegde, hoef je niet vier keer per uur een trein te hebben op de hele route, met 1x per uur een 'echte' IC, 1x per uur een stoptrein en 1x per uur een stoptrein Roosendaal-Goes heb je de snelle verbinding terug, en rij je alleen 1x per uur een extra trein tussen Goes en Roosendaal. De versnelling van de IC zorgt er trouwens voor dat je eigenlijk bijna geen extra materieel en personeel kwijt bent.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Maar 3x per uur vind ik persoonlijk eigenlijk best wel een baggerfrequentie i.c.m. de rest van het net.
🍉
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
De treinen rijden dan ook niet in 20-20-20 interval. Als je mijn voorstel invoegt in knoop van Roosendaal zoals deze in de dienstregeling van 2016 bestaat zou je het volgende krijgen:
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
En rijdt de andere IC lelystad dan tot Roosendaal?
Ik heb geen onderschrift
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Nee, beiden gaan naar Vlissingen, de ene als IC, de andere als SPR.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Hoever mag je van de 30-30-verdeling af zitten om nog aan de concessie-eisen van elk half een uur trein te voldoen?
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat vind ik dan best verwarrend voor de reizigers. Friesland wou juist af van zijn intercity die als stoptrein rijdt, en of daar nou zoveel reizigers rijden.
Ik heb geen onderschrift
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Maar Friesland is geen Zeeland natuurlijk. Beide volkjes zijn misschien wat koppiger dan de gemiddelde Nederlander, maar daar houd de vergelijking ook wel mee op.
🍉
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat begrijp ik Hainje.
Wat ik mij trouwens afvraag. Is er ruimte om 1x per uur te keren in Bergen op Zoom? In dat geval zat ik te denken aan een 1x per uur IC Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Bergen op Zoom. en 1x uur Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Zeeland en 2x uur SPR Den Haag - Roosendaal - Zeeland (weekend 1x uur) Zo spaar je toch ook ruimte op Roosendaal uit?
Wat ik mij trouwens afvraag. Is er ruimte om 1x per uur te keren in Bergen op Zoom? In dat geval zat ik te denken aan een 1x per uur IC Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Bergen op Zoom. en 1x uur Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Zeeland en 2x uur SPR Den Haag - Roosendaal - Zeeland (weekend 1x uur) Zo spaar je toch ook ruimte op Roosendaal uit?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
In artikel 44 van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 wordt gesproken van een bediening van minimaal twee keer per uur in iedere richting. Een uur omvat elk willekeurig interval van 60 minuten, waarbij in incidentele gevallen dit interval kan uitlopen tot een maximum van 65 minuten.SuperGhost schreef:Hoever mag je van de 30-30-verdeling af zitten om nog aan de concessie-eisen van elk half een uur trein te voldoen?
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
@Z2N: het jammere van jouw voorstel is dat het meer materieel kost (je kan namelijk de rijtijdwinst niet incasseren door een kortere kering te maken in Vlissingen, dus kost het alleen extra materieel door het doorrijden naar Goes, waar ook nog eens een extreem lange kering nodig is). Ik denk dat een voorstel voor Zeeland pas kansrijk wordt als er ergens winst te halen is, dus door een kortere kering of het inzetten van korter materieel (maar dat laatste is lastig omdat je daar niet korter kan rijden dan de huidige losse VIRMen). Je zou dus de snelle IC in ieder geval zo moeten inleggen dat hij kort kan keren in Vlissingen, en je sprinter kort kan keren in Goes.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten