OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:
fogeltje schreef: Vanochtend heb ik wel de bus gepakt en mijn transactie staat al op OV-chipkaart.nl. Hoe kan dat? Is er een aanpassing geweest? Gaat dit nu realtime? Zo ja dan is dit zwaar positief.
Begin van de maand is de website van TLS vernieuwd. Sindsdien staan de gemaakte reizen er relatief snel op. De reishistorie wordt rond 14.00 uur ververst. Reizen die vóór deze tijd zijn afgerond, zijn zichtbaar. Dit vind zelfs ik een positieve ontwikkeling, hoewel het nog niet geheel real time is.
Dat verversen rond 14.00 uur gaat dan neem ik aan alleen op voor bustransacties ofzo? Ik zie als ik nu kijk namelijk ook al een treinreis van vanmiddag in m'n overzicht staan (die ik pas rond 17.00 uur maakte). Die stonden er voorheen eigenlijk alleen zo snel op als je via Mijn NS keek, maar nu dus blijkbaar ook op OV-chipkaart.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door fogeltje »

Mijn busreis met uitstap 18:05 staat er ook al. Lijkt me al haast semi real time.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door marvinkok »

Binenkort zullen in ieder geval bij Syntus Twente de blauwe ophaalautomaten uit de bussen verdwijnen. Dit is in overleg met de opdrachtgever. Ze worden vrijwel niet gebruikt, hebben regelmatig storingen en men meent dat er meer dan genoeg alternatieven zijn op de stations en bij de supermarkten om je bestellingen op te halen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Het knullige van die oplaadautomaten is echter dat ze nog best vaak in winkels staan die juist beperktere openingstijden hebben, dus als je niet van maandag t/m zaterdag overdag wilt opladen heb je wel een uitdaging.
Probeer bijvoorbeeld maar eens op zondag in het centrum van Amersfoort je OV-chipkaart op te laden: dat lukt je dus niet. De sigarenzaakjes met oplaadautomaat zijn veelal op zondag gesloten en er staat er daar nog wel eentje bij de AH maar dat filiaal blijkt nou net niet aan de zondagsopeningen mee te doen (dat doen alleen de filialen in de wijken). De winkels die wel op zondag open zijn hebben juist weer geen oplaadautomaat staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hainje »

Nou ja, als ze nooit gebruikt worden, dan zullen ze ook niet gemist worden lijkt mij. :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Nouja, de vervoerders staan ook niet toe om eerst even op te gaan laden voor je incheckt. Oftewel: als je saldo al voor je reis te laag is heb je überhaupt al niks aan die kastjes in de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hainje »

Daar heb je ook wel weer een punt ja. :P
Weet niet hoe succesvol die kastjes bij CXX Zeeland zijn? Worden die goed gebruikt, weet iemand dat hier?
🍉
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door zone2000 »

in friesland hebben we 2 varianten

-de blauwe ophaalautomaat
alleen in de qliners, wordt zelden gebruikt

-de gele chipkaart oplader
wordt vaak gebruik van gemaakt
Nouja, de vervoerders staan ook niet toe om eerst even op te gaan laden voor je incheckt. Oftewel: als je saldo al voor je reis te laag is heb je überhaupt al niks aan die kastjes in de bus.
dat is inderdaad volgens de regels. bij connexxion hadden bussen ook een "saldo te kort? koop eerst een kaartje" sticker. bij arriva hebben we zoiets niet waardoor je iedere keer een discussie zou kunnen voeren met de passagier. opladen ? je gaat je gang maar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Het mag wat kosten... op station Amersfoort hebben ze in alle poortjes de kaartlezers vervangen door een plaatje met de tekst "Nog niet in gebruik" en zijn de schermpjes vervangen door een plaatje met de mededeling dat je bij de paaltjes in- en uit moet checken.

Ze hadden die dingen ook gewoon aan kunnen zetten in de open stand, was een stuk praktischer geweest gezien de paaltjes in Amersfoort (vooral bij perron 1/2) volstrekt hopeloos staan nu zo goed als iedereen moet in- en uitchecken. Daar ontstaat in de spits allereerst filevorming en daarnaast gaat iedereen in beide richtingen kriskras door elkaar door het kleine aantal paaltjes. Waarbij je dan ook nog overdwars overstekende reizigers hebt die daar gelijk omchecken van NS naar Connexxion.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hainje »

Geef het een week, dan staan de poortjes open.... :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Open staan ze al, alleen nog niet aan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hainje »

Dan heb ik weer eens niet goed gelezen. :@
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door ODRAIL »

Die poortjes staan al meer als een maand open (en nog niet in gebruik). Ik vraag me af of er al een datum bekend is wanneer deze gesloten worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Ja, april 2016.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Afhankelijk van dat hele single CICU toch?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door gliderfighter »

Amstel is nu ook geheel gesloten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Afhankelijk van dat hele single CICU toch?
Daar hing het dicht gaan wel aan vast ja, maar kennelijk nu ook het aan zetten van de poortjes (wat mijns inziens niet nodig zou zijn, nu zijn die dingen alleen maar hinderlijke objecten maandenlang)

De poortjes in Amersfoort hebben daardoor ook geen NS-uiterlijk trouwens: rond de kaartlezer zit de standaard zwarte kap zoals die in het hele land voor de andere vervoerders gebruikt wordt. Maar waarom er hier niet zoals in Arnhem het geval is tijdelijk nog een CXX-paaltje bij de poortjes neergezet kan worden, geen idee.

En ondertussen blijven zowel NS als Connexxion reizigers maar van het kastje via het raam, balkon en gallerij naar de muur verwijzen omtrent de ritprijzen op de Valleilijn, waar reizigers met TrajectVrij doodleuk vol tarief betalen (waardoor je na een overstap op NS ook nog eens tot aan je eindbestemming op vol tarief verder gaat. Kennelijk willen ze eventueel omzetverlies door het single CICU alvast compenseren ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

gliderfighter schreef:Amstel is nu ook geheel gesloten.
Nog niet permanent. Deze week is blijkbaar de proefperiode met gesloten poortjes tijdens de spits.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:De poortjes in Amersfoort hebben daardoor ook geen NS-uiterlijk trouwens: rond de kaartlezer zit de standaard zwarte kap zoals die in het hele land voor de andere vervoerders gebruikt wordt. Maar waarom er hier niet zoals in Arnhem het geval is tijdelijk nog een CXX-paaltje bij de poortjes neergezet kan worden, geen idee.
Als die poortjes niet goed herkenbaar zijn als NS-poortjes is dat een goede verklaring waarom de poortjes nog niet aan staan.
En in dit geval is het ook de bedoeling dat het echt een tijdelijke situatie is. In tegenstelling tot Arnhem en Zwolle waar het nog wel even kan duren tot er een permanente oplossing komt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Arnhem heeft anders al gewoon Breng/Arriva poortjes maar daar staat nog een paaltje naast. Dat is anders dan Zwolle waar Arriva nog helemaal geen poortjes heeft en de paaltjes gewoon in een gat tussen de NS-poortjes staan.

Maar niet direct herkenbaar lijkt me hier geen echt argument: als dat zo belangrijk was waren die poortjes wel gelijk daarvan voorzien. Kennelijk is het neutrale uiterlijk dus juist de bedoeling en ik zie niet waarom dat nu wel verwarrend zou zijn en in april niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Als het de bedoeling was de Amersfoortse poortjes in gebruik te nemen vóór de invoering van de single check-in check-out was er wel onderscheid in poortjes gemaakt. Dat is alleen niet de bedoeling, men wil het liever in een keer goed doen.

In april kan iedereen bij elk willekeurig poortje in/uitchecken, daarom is een neutraal uiterlijk logisch.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Op de loopbrug in Dordrecht staan nu drie poortjes. Een smal poortje met een gele afdekkap, een breed poortje met een gele afdekkap en een breed poortje met een grijze afdekkap. Zou dat laatste poortje een Arriva-poortje zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Poortjes met een grijze kap zijn inderdaad voor de andere vervoerders zo is op andere station al gebleken. Wat je echter op de loopbrug in Dordrecht met een Arriva-poortje moet is dan wel weer de vraag.
In theorie kan je weliswaar van alle perronsporen in Dordrecht (op 20 na) de MerwedeLingeLijn op maar voor die hoogst zeldzame keer dat het gebeurd kan je reizigers ook wel via de hoofdingang sturen. De MLL op een ander spoor dan 15 of 1 is tot op heden alleen gebeurd toen de boel deels spanningsloos was voor de berging van de Arriva Plan V die aan het kampioenschap stootjukspringen mee deed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Hm, het is wel verdacht stil hier na de uitzending van Kassa van afgelopen zaterdag waarin is gebleken dat de Nederlandse ov-chipkaart het duurste en klantonvriendelijkste (elektronische) ov-kaart is van in ieder geval Europa, maar misschien ook wel van de wereld.

Daarom kondigden Rover en de Consumentenbond aan een petitie te hebben gestart tegen die afschuwelijke zakkenvullerskoten zoals de aanschafprijs van € 7,50, de vervangingskosten van € 11,- en de zakkenvullerskosten die je moet betalen om je eigen geld van de kaart af te halen.
Laatst gewijzigd door Tristan op ma 30 nov 2015, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Ik heb de betreffende aflevering niet gezien, maar het zal zeker niet de meest klantonvriendelijke zijn. En zelfs het duurste durf ik nog wel te betwijfelen.

Als ik in Amsterdam een dagkaart van €7,50 koop voor het OV, betaal ik alleen voor de dagkaart. Als ik in Göteborg een dagkaart koop van €9,20, moet ik er ook verplicht een chipkaart van €5,40 bijkopen, dat is pas klantvriendelijk (not!). En die chipkaart is ook maar 3 jaar geldig vanaf de eerste check-in, dus de vervaldatum staat er niet eens op. En als je even meerekent: zou ik vijf jaar gebruik willen maken van een chipkaart in Göteborg dan zou ik €10,80 kwijt zou zijn aan de chipkaart alleen, in Nederland is dat maar €7,50.

En overboeken van geld naar een andere kaart is bij elke vervoerder gratis, wat vaak een betere oplossing is dan het geld terug laten uitbetalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten