Ideeen voor dienstregeling 2016

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Ze worden gestald op de aankomstplek, respectievelijk Amsterdam en Haarlem want de spitstrein gaat vanuit Alkmaar naar Haarlem en niet naar Amsterdam.

Voor Enschede - Zwolle geldt dat ze overdag in Zwolle staan en in de nacht in Enschede of Hengelo.
Komt wel goed schatje.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

Een idee is een Sprinter tussen Breda en Goes. Rilland-Bath, Krabbendijke en Kapelle-Biezelinge laten vervallen als IC stops.

Argument voor: verbetering aansluitingen Zeeuwse Lijn op Brabants spoor, grote verbetering verkeersstromen Bergen op Zoom - Breda.

Argument tegen: De Provincie Zeeland ziet zijn geslaagde lobby teruggedraaid worden om alle Zeeuwse stations, elke 30 Minuten met Schiphol te verbinden i.v.m. toerisme.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Dan kun je beter de 3600 (Zwolle-Roosendaal) doortrekken naar Goes.

Nog een beter idee is natuurlijk om ervoor te zorgen dat die 3600 gewoon een goede (cross-platform) aansluiting krijgt op IC van/naar Vlissingen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

^^

Ook prima! Zolang Goes en Bgn maar naar 4x/u gaan en de verbinding minstens met Breda geopend wordt. Wellicht bij Bgn een extra perron te bouwen. Is in principe nog mogelijk aan de oostzijde. Dan is 's avonds de lijn te beperken tot Bgn.

'Stopt op alle tussengelegen stations' moet weg!! :Y
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

En welk daarvan is reëel?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Geen van alle. [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Roosendaal naar het middenperron betekent ook dat daar een treinserie weg moet, of je moet met kortere treinen gaan rijden.

Overigens lijkt een frequentieverhoging tussen Rsd en Bgn me wel een goed punt (reizigersstromen zijn daar vrij groot), alleen krijg je dat niet voor elkaar als je dat in een nette kwartierdienst wil doen en ondertussen ook een volknoop Roosendaal wil bieden - of je moet een pendel Rsd - Bgn inleggen die uit de knoop komt te liggen, maar dan weet je zeker dat je daarmee weinig reizigers trekt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:Geen van alle. [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Roosendaal naar het middenperron betekent ook dat daar een treinserie weg moet, of je moet met kortere treinen gaan rijden.

Overigens lijkt een frequentieverhoging tussen Rsd en Bgn me wel een goed punt (reizigersstromen zijn daar vrij groot), alleen krijg je dat niet voor elkaar als je dat in een nette kwartierdienst wil doen en ondertussen ook een volknoop Roosendaal wil bieden - of je moet een pendel Rsd - Bgn inleggen die uit de knoop komt te liggen, maar dan weet je zeker dat je daarmee weinig reizigers trekt.
Als straks de Benluxboemel weg is, dan zijn er wel wat mogelijkheden lijkt mij.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door sirvinniei »

Voor Zeeland lijkt me 1xpu een intercity Vlissingen-middelburg-goes-amsterdam en 1xpu een sprinter vlissingen-bergen op zoom die bij bergen op zoom aansluiting op de intercity geeft een realistischer idee. In Zeeland rijden toch vooral uurdienstjes dus voor de bus aansluitingen zal het niet zoveel uitmaken.
Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling, en wat voor verschil maakt het uberhaupt als de huidige IC overal stopt?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Kruiningen Yerseke kan je natuurlijk zonder moeite zijn IC-status ontnemen. :wink:

Overigens zie ik wel een probleem in je voorstel: je laat op het drukste deel van de Zeeuwse lijn (Roosendaal - Bergen op Zoom) juist minder treinen rijden, terwijl er daar in de spits nu al capaciteitsproblemen zijn. (A)

Persoonlijk zou ik liever een echte IC tussen Roosendaal en Vlissingen zien (met stop in Bgn, Gs, Mdb, Vss en Vs), deze zou dan een rijtijd krijgen van 49 minuten tussen Roosendaal en Vlissingen (een kwartier sneller tegenover de huidige situatie). Deze trein rijdt dan eenmaal per uur, en wordt over de gehele route aangevuld door een stoptrein, die in het huidige patroon blijft rijden. Om toch te voldoen aan de bedieningseisen kan er doordeweeks overdag een pendelsprinter ingelegd worden tussen Roosendaal en Goes, deze rijdt dan op het andere halfuur ten opzichte van de stoptrein Roosendaal-Vlissingen, maar sluit in Roosendaal aan op de snellere IC van en naar de Randstad. Afhankelijk van de opzet van de dienstregeling 2017 en de knoop in Roosendaal na het verdwijnen van de Beneluxtrein daar moet het mogelijk zijn om deze stoptrein kort te laten keren in Goes, waardoor er twee omlopen nodig zijn. In deze opzet verliest Arnemuidendan als enige station zijn halfuursdienst, maar als je er serieus gesproken wordt over sluiting van stations is een ontheffing aanvragen voor dit enige station misschien logischer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Op zich zou je jouw idee dan ook 2x/uur kunnen uitvoeren (waarbij de IC dan ook te Arnemuiden stopt) , waardoor de stations voorbij Goes altijd een snellere verbinding hebben en elk station minstens 2x/uur bediend wordt.
Als deze stoptrein Roosendaal - Goes dan ook nog eens met de IC zou kunnen combineren, zou het helemaal mooi zijn. :D
sirvinniei schreef: Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling
Dat is nog een overblijfsel uit het verleden toen vanuit Kruiningen (dus niet Kruisingen :wink: ) de veerboot naar Zeeuws-Vlaanderen vertrok.
Tegenwoordig maakt het op de Zeeuwse Lijn inderdaad niet meer uit of een station de "IC-status" heeft of niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Hoe bedoel je die laatste zin? Want als je de versnelde IC wil combineren met de stoptrein ben je weer terug bij af, en daar zijn zodanig weinig mensen blij mee dat er nu weer gesproken wordt over het sluiten van stations, wat nergens voor nodig is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Met combineren bedoel ik echt het fysiek combineren van twee treinstellen.
Dus vanuit de richting Rotterdam komt een trein bestaande uit twee stellen aan te Roosendaal (of Bergen op Zoom). Het voorste stel gaat daarna non-stop verder naar Goes (bij splitsen te Rsd wel met een stop te Bgn) en vervolgens stoppend verder naar Vs. Het achterste stel gaat als stoptrein verder tot Gs.
Op de terugweg vindt het omgekeerde plaats en wordt in Rsd of Bgn weer gecombineerd.
Op die manier houdt elk station zijn doorgaande verbinding met de Randstad, maar krijgen de stations vanaf Goes wel een snellere verbinding.
De verliezers van het plan zijn de reizigers die binnen Zeeland over Goes heen willen reizen: zij krijgen een langere reistijd en een extra overstap.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Ah, op die fiets. Dat lijkt mij ook wel een leuk idee, alleen moet je wel voorkomen dat het stoptrein-deel te groot rijdt, een VIRM-zesje is niet echt goed voor de rijtijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door sirvinniei »

Met mijn plan sprak ik puur over Zeeland, het klopt inderdaad dat je bij bergen op zoom en verder wel meer verbindingen nodig hebt. Echter lijkt me dat voor Zeeland 4x p/u een trein zeer onrendabel is. Maar ja je hebt idd die 2x p/u regel waardoor je er niet aan ontkomt om 4x p/u een trein te laten rijden als je een echte stoptrein wilt.
Meltrain schreef:
sirvinniei schreef: Waarom is kruisingen yerseke eigenlijk een intercitystation volgens de dienstregeling
Dat is nog een overblijfsel uit het verleden toen vanuit Kruiningen (dus niet Kruisingen :wink: ) de veerboot naar Zeeuws-Vlaanderen vertrok.
Tegenwoordig maakt het op de Zeeuwse Lijn inderdaad niet meer uit of een station de "IC-status" heeft of niet.
Autocorrect xD
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Zoals ik hierboven al uitlegde, hoef je niet vier keer per uur een trein te hebben op de hele route, met 1x per uur een 'echte' IC, 1x per uur een stoptrein en 1x per uur een stoptrein Roosendaal-Goes heb je de snelle verbinding terug, en rij je alleen 1x per uur een extra trein tussen Goes en Roosendaal. De versnelling van de IC zorgt er trouwens voor dat je eigenlijk bijna geen extra materieel en personeel kwijt bent.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Maar 3x per uur vind ik persoonlijk eigenlijk best wel een baggerfrequentie i.c.m. de rest van het net.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

De treinen rijden dan ook niet in 20-20-20 interval. Als je mijn voorstel invoegt in knoop van Roosendaal zoals deze in de dienstregeling van 2016 bestaat zou je het volgende krijgen:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door sirvinniei »

En rijdt de andere IC lelystad dan tot Roosendaal?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Nee, beiden gaan naar Vlissingen, de ene als IC, de andere als SPR.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Hoever mag je van de 30-30-verdeling af zitten om nog aan de concessie-eisen van elk half een uur trein te voldoen?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door sirvinniei »

Dat vind ik dan best verwarrend voor de reizigers. Friesland wou juist af van zijn intercity die als stoptrein rijdt, en of daar nou zoveel reizigers rijden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Maar Friesland is geen Zeeland natuurlijk. Beide volkjes zijn misschien wat koppiger dan de gemiddelde Nederlander, maar daar houd de vergelijking ook wel mee op. Afbeelding
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Jef400 »

Dat begrijp ik Hainje.

Wat ik mij trouwens afvraag. Is er ruimte om 1x per uur te keren in Bergen op Zoom? In dat geval zat ik te denken aan een 1x per uur IC Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Bergen op Zoom. en 1x uur Lelystad - Amsterdam - Roosendaal - Zeeland en 2x uur SPR Den Haag - Roosendaal - Zeeland (weekend 1x uur) Zo spaar je toch ook ruimte op Roosendaal uit?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Tochjo »

SuperGhost schreef:Hoever mag je van de 30-30-verdeling af zitten om nog aan de concessie-eisen van elk half een uur trein te voldoen?
In artikel 44 van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 wordt gesproken van een bediening van minimaal twee keer per uur in iedere richting. Een uur omvat elk willekeurig interval van 60 minuten, waarbij in incidentele gevallen dit interval kan uitlopen tot een maximum van 65 minuten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

@Z2N: het jammere van jouw voorstel is dat het meer materieel kost (je kan namelijk de rijtijdwinst niet incasseren door een kortere kering te maken in Vlissingen, dus kost het alleen extra materieel door het doorrijden naar Goes, waar ook nog eens een extreem lange kering nodig is). Ik denk dat een voorstel voor Zeeland pas kansrijk wordt als er ergens winst te halen is, dus door een kortere kering of het inzetten van korter materieel (maar dat laatste is lastig omdat je daar niet korter kan rijden dan de huidige losse VIRMen). Je zou dus de snelle IC in ieder geval zo moeten inleggen dat hij kort kan keren in Vlissingen, en je sprinter kort kan keren in Goes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten