Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door wouter15 »

Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

28 november 2015

De nog maar net aangetreden staatssecretaris Dijksma wil dat NS beter gaat presteren op de hogesnelheidslijn. Ze geeft het spoorbedrijf daarvoor een laatste kans. Dat zegt ze in een interview met De Telegraaf.


Als NS niet gaat leveren volgens afspraak zet Dijksma de deur open voor andere vervoerders op het snelle spoor. "Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS”, zegt Dijksma."Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent.” Lees verder
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Hainje »

Ja joh, geef de NS maar weer de schuld! Als er een partij is die niets aan deze ellende kan doen, dan zijn zij het wel.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door JWM »

:?:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Hainje »

NS moet beter gaan presteren, maar voor het gemak word vergeten dat dit bedrijf alle zeilen bij moet zetten om überhaupt iets te kunnen leveren. Want de politiek was zo wispelturig de afgelopen jaren dat de plannen steeds moesten worden bijgesteld.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door starx »

De voornaamste oorzaak van de HSL-ellende zat hem in de beroerde verstandhouding tussen NS en het ministerie. Dat lijkt nu weer te gaan gebeuren.

Als de staatssecretaris de HSL opnieuw wil aanbesteden, dan moet ze dat doen omdat de reizigers daar aantoonbaar beter van worden. En dus niet louter om NS te straffen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door AppleMoose »

Deze staatssecretaris gaat inderdaad voorbij aan het feit dat haar eigen ministerie en de politiek in het algemeen net zo goed schuld dragen aan de hele HSL-problematiek. Ze moet nog maar eens goed het rapport doorlezen, voordat ze weer met zo'n actie komt. Leuk dat ze even daadkrachtig over wil komen, maar als je de feiten niet op een rij hebt sla je alsnog de plank volledig mis. Bovendien moet je niet aanbesteden om de zittende vervoerder te straffen, maar om te zorgen dat de reiziger er beter op wordt. Ik betwijfel het ten zeerste of dat wel zo is. Het is een goede zet geweest om de HSL in het hoofdrailnet te integreren, daar profiteren straks veel reizigers van. Dan moet je die lijn niet ineens weer loskoppelen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Alargule »

En waarom zou de HSL-lijn niet door meerdere exploitanten kunnen worden bediend? Het gebeurt nu ook al met de Thalys, en er is dat plan op papier voor de Eurostar. Het een sluit het ander niet uit: Veolia of Arriva of wiedanook zouden een treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel kunnen aanbieden en NS zou Den Haag-Eindhoven via de HSL kunnen bedienen.

Ik ben blij dat er na de reactieve, visieloze politiek van Mansveld nu een staatssecretaris zit die de leiding wat meer naar zich toe wil trekken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Vinny »

Dan zul je naar mijn mening wel met een bredere visie moeten komen omtrent het aanbesteden van kavels. Ik vind nog altijd dat je bij het hoofdrailnet niet naar de fysieke infrastructuur moet kijken, maar naar de aan te bieden treindiensten. Je kunt dus wat mij betreft prima de treinen die onder de HRN concessie vallen via de HSL spoorlijn laten rijden, en ook treindiensten die onder een andere concessie vallen of die open accesvervoer aanbieden ook toestaan op deze spoorlijn.

In ruil daarvoor zie ik het liefst dat losliggende stoptreinen gedecentraliseerd worden naar de provincies die dat dan mogen aanbesteden onder hun verantwoordelijkheid ondanks dat ze gebruik maken van infrastructuur uit het hoofdrailnet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Alargule »

Met je eens (voor wat betreft HSL) en ook waar ik een beetje heen wilde. Wellicht heeft Dijksma het wat ongelukkig geformuleerd, maar ik hoop dat ze het vooral op de onbetrouwbare Intercity Direct en op het nog steeds ontbreken van een directe verbinding Amsterdam-Brussel over de HSL onder NS-vlag heeft gemunt - diensten dus - en niet op exclusief gebruik van de infrastructuur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Vinny »

Tja en nu maar hopen dat de staatssecreatris nu wel zo slim is om dat daadwerkelijk te bedenken. Ik vrees, net als de posters boven mij, dat het vooral stoere praat voor de bühne is en niet dat er een inhoudelijk strategisch plan ligt of komt... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door starx »

Mee eens. Dat je beter diensten dan lijnen kan aanbesteden, zoals nu ook in Limburg gebeurt.
Het probleem daarmee is dan wel weer dat je treinseries niet zomaar meer aan kan passen, zonder een concessie open te moeten breken.

Het uitgangspunt dat de reiziger erop vooruit moet gaan, zou leidend moeten zijn bij het al dan niet aanbesteden van treindiensten. In sommige regio's betekent dat naar mijn smaak dat sprinters beter onder een regionale concessie kunnen vallen. Bij de IC's en de randstadsprinters is de samenhang veel groter en lijkt het een stuk lastiger om daar treinseries uit te halen, zonder te moeten knippen.

Het "dreigement" van Dijksma lijkt vooral om de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] uit het HRN te halen en aan te besteden. Dat lijkt me onwenselijk gezien de samenloop met de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] vanaf 2017.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door AppleMoose »

Alargule schreef:En waarom zou de HSL-lijn niet door meerdere exploitanten kunnen worden bediend? Het gebeurt nu ook al met de Thalys, en er is dat plan op papier voor de Eurostar. Het een sluit het ander niet uit: Veolia of Arriva of wiedanook zouden een treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel kunnen aanbieden en NS zou Den Haag-Eindhoven via de HSL kunnen bedienen.
Dit zijn diensten die NS ook aanbiedt/aan gaat bieden, dus wat is dan de toegevoegde waarde voor de reiziger als er in plaats van een NS-logo een Arriva/Veolia-logo op komt te staan? Daarnaast beschikken deze bedrijven ook niet 1, 2, 3 over geschikt materieel. Dat duurt waarschijnlijk net zo lang of nog langer dan wanneer NS haar materieelbestand op orde heeft voor deze lijn.
Ik ben blij dat er na de reactieve, visieloze politiek van Mansveld nu een staatssecretaris zit die de leiding wat meer naar zich toe wil trekken.
Wild om je heen slaan en dreigen met straffen is wat anders dan leiding nemen. Leiding nemen lukt alleen goed wanneer je ook kritisch bent op jezelf en je eigen organisatie. In dit bericht komt haar eigen ministerie totaal niet aan bod. Ze legt de schuld van het fyra-debacle eenzijdig neer bij NS. Dat is niet correct en strookt ook niet met de conclusies van de onderzoeksrapport.
Dit hele dreigement van aanbesteden komt op mij meer over als van "kunnen we NS lekker afstraffen", dan dat er echt vanuit het belang van de reiziger wordt gedacht, laat staan dat men daadwerkelijk de echte problemen aan wil pakken (o.a. op het ministerie). In die zin is haar politiek net zo visieloos als haar voorganger.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door reisthijs »

Ronaldussen schreef:
Alargule schreef:En waarom zou de HSL-lijn niet door meerdere exploitanten kunnen worden bediend? Het gebeurt nu ook al met de Thalys, en er is dat plan op papier voor de Eurostar. Het een sluit het ander niet uit: Veolia of Arriva of wiedanook zouden een treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel kunnen aanbieden en NS zou Den Haag-Eindhoven via de HSL kunnen bedienen.
Dit zijn diensten die NS ook aanbiedt/aan gaat bieden, dus wat is dan de toegevoegde waarde voor de reiziger als er in plaats van een NS-logo een Arriva/Veolia-logo op komt te staan? Daarnaast beschikken deze bedrijven ook niet 1, 2, 3 over geschikt materieel. Dat duurt waarschijnlijk net zo lang of nog langer dan wanneer NS haar materieelbestand op orde heeft voor deze lijn.
Bedenk wel dat NS een zeer ruime planning heeft voor de bestelling van nieuw materieel - dat kan echt wel sneller als er gekozen wordt voor een standaardmodel. Maar wat binnenlands verkeer betreft heb je het dan wel gehad.

Internationaal is een heel ander verhaal. Met NS hou je de komende 10 jaar een verbinding met overbodige omwegen en oud, langzaam materieel. Dat moet echt beter kunnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Alargule »

Ronaldussen schreef:In dit bericht komt haar eigen ministerie totaal niet aan bod. Ze legt de schuld van het fyra-debacle eenzijdig neer bij NS. Dat is niet correct en strookt ook niet met de conclusies van de onderzoeksrapport.
Waar legt zij de schuld in dezen dan neer bij NS? En wat heeft het Fyra-debacle er eigenlijk mee te maken? Dijksma spreekt de NS aan op hun verantwoordelijkheid om een fatsoenlijke treindienst over de HSL-Zuid te exploiteren, en mijns inziens is dat terecht, want niet alleen is NS hierin de verantwoordelijke partij om die diensten aan te bieden, ook is er tot op heden nog geen fatsoenlijke dienstverlening. Hoge uitval bij de Intercity direct, nog steeds geen snelle, directe verbinding met België en ook geen hoopvolle vooruitzichten dat dit snel gaat verbeteren. Dan snap ik de staatssecretaris wel dat ze dreigende taal gaat spreken. Ze lijkt in ieder geval van plan de problemen meer voor te zijn dan Mansveld, die altijd achter de feiten aan sjokte.

Maar goed, na Mansveld is bijna iedereen een opluchting, dus mijn positieve indruk van Dijksma is zeker gekleurd door Mansvelds geschutter.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door AppleMoose »

reisthijs schreef:Bedenk wel dat NS een zeer ruime planning heeft voor de bestelling van nieuw materieel - dat kan echt wel sneller als er gekozen wordt voor een standaardmodel. Maar wat binnenlands verkeer betreft heb je het dan wel gehad.
Als er geschikt bestaand materieel voor handen was, had NS daar waarschijnlijk wel voor gekozen. NS is er niet bij gebaat om deze waardeloze toestand langer zo te houden dan nodig is.
Internationaal is een heel ander verhaal. Met NS hou je de komende 10 jaar een verbinding met overbodige omwegen en oud, langzaam materieel. Dat moet echt beter kunnen.
Deels is de politiek daar ook schuldig aan. Het was een stevige wens vanuit de politiek om een Beneluxtrein via de oude weg te laten rijden. Maar waar haal jij die 10 jaar vandaan? Naar mijn idee zou alles uiterlijk in 2021/2022 rijden zoals het zou moeten. Natuurlijk duurt dat ook lang, maar je hebt niet 1, 2, 3 voldoende nieuw materieel voorhanden. Aanbesteden kost ook veel tijd en een nieuwe vervoerder zal niet veel eerder nieuw en beter materieel voorhanden hebben dan NS.
Alargule schreef:Waar legt zij de schuld in dezen dan neer bij NS? En wat heeft het Fyra-debacle er eigenlijk mee te maken? Dijksma spreekt de NS aan op hun verantwoordelijkheid om een fatsoenlijke treindienst over de HSL-Zuid te exploiteren, en mijns inziens is dat terecht, want niet alleen is NS hierin de verantwoordelijke partij om die diensten aan te bieden, ook is er tot op heden nog geen fatsoenlijke dienstverlening. Hoge uitval bij de Intercity direct, nog steeds geen snelle, directe verbinding met België en ook geen hoopvolle vooruitzichten dat dit snel gaat verbeteren.
De problemen die er nu zijn (oud materieel etc.) zijn grotendeels ontstaan door het fyra-debacle waar haar ministerie ook voor een groot deel verantwoordelijk voor is. Door nu alle problemen die er nu nog zijn eenzijdig op het bordje van NS te leggen, geeft zij op z'n minst de indruk NS volledig verantwoordelijk te houden voor alle problemen, terwijl dat niet zo is. Ook zegt zij indirect dat NS geen fluit doet om de problemen op te lossen, wat ook niet waar is. NS is hard bezig die problemen nu op te lossen. Dit gaat wellicht langzamer dan verwacht door allerlei onverwachte technische problemen (Traxx-locs die hoge uitval kennen, niet compatible gemaakt kunnen worden met Bds). Dat de Beneluxtrein via de oude spoorlijn rijdt was een stevige wens vanuit de politiek. De verbinding met Brussel komt er gewoon. Natuurlijk valt die uitval niet goed te praten, maar ik ben er van overtuigd dat NS haar best doet om dit zo snel mogelijk en zo goed mogelijk op te lossen. Een andere vervoerder heb je ook niet zo 1,2,3 en die heeft de zaken ook niet sneller voor elkaar dan NS. Sowieso moet je aanbesteden niet als strafmiddel inzetten en als je dat wel wil, moet je goed realiseren dat het uiterste middel is die je kunt inzetten en naast voordelen ook heel veel nadelen kent. Je moet je afvragen waar de reiziger beter van wordt. Er zijn tevens nog wel wat mogelijkheden die je kunt inzetten voordat je naar het aanbesteden gaat grijpen, zoals boetes uitdelen bij niet nakomen van gemaakte afspraken.
Dan snap ik de staatssecretaris wel dat ze dreigende taal gaat spreken. Ze lijkt in ieder geval van plan de problemen meer voor te zijn dan Mansveld, die altijd achter de feiten aan sjokte.
Dat Mansveld op dit gebied onbekwaam was moge duidelijk zijn, maar daarmee is het niet gerechtvaardigd dat een nieuwe staatssecretaris zomaar in het wilde weg gaat slaan en dreigementen gaat uiten, zonder dat die persoon zich fatsoenlijk heeft ingewerkt in dit dossier. Ook vraag ik mij zeer af of zij op dit moment wel aan het belang van de reiziger denkt ipv haar eigen belang. Het is dan ook zeer de vraag in hoeverre zij op deze manier problemen voorkomt en geen nieuwe, veel grotere problemen veroorzaakt.
Maar goed, na Mansveld is bijna iedereen een opluchting, dus mijn positieve indruk van Dijksma is zeker gekleurd door Mansvelds geschutter.
Na een zwakke voorganger, zul je extra kritisch moeten zijn op de vervanger.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Suus »

De HSL separaat aanbesteden zal de integratie met het hoofdrailnet zoals nu in Brabant beoogd is alleen maar dwars zitten, en de overheid rekent zich duidelijk nog steeds rijk.

Directeur Hettinga van Arriva heeft wel eens berekend dat de HSL hooguit 15 miljoen euro per jaar aan opbrengsten voor de rijksoverheid kan opleveren. Het huidige contract voor de HSL + HRN samen levert de overheid 200 miljoen euro per jaar op. En dan is nog helemaal niet duidelijk of de treindienst op korte termijn ook echt wezenlijk beter wordt, het is gewoon niet zo dat Arriva een opstelterrein vol treinen geschikt voor de HSL achter de hand heeft.

En internationaal? Ik zou gewoon de moed opgeven. Als je snel naar Brussel wil dan neem je de Thalys maar. Ja, die is duur, maar je weet wat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten oplevert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Mr-W »

Bee schreef: Directeur Hettinga van Arriva heeft wel eens berekend dat de HSL hooguit 15 miljoen euro per jaar aan opbrengsten voor de rijksoverheid kan opleveren. Het huidige contract voor de HSL + HRN samen levert de overheid 200 miljoen euro per jaar op.
Die optelsom is zo niet te maken, het HSL deel hoort apart berekend te worden.
Bee schreef:En dan is nog helemaal niet duidelijk of de treindienst op korte termijn ook echt wezenlijk beter wordt, het is gewoon niet zo dat Arriva een opstelterrein vol treinen geschikt voor de HSL achter de hand heeft.
Arriva kan binnen een jaar met bestaand DB materieel over de HSL gaan rijden.
Ronaldussen schreef:Natuurlijk valt die uitval niet goed te praten, maar ik ben er van overtuigd dat NS haar best doet om dit zo snel mogelijk en zo goed mogelijk op te lossen. Een andere vervoerder heb je ook niet zo 1,2,3 en die heeft de zaken ook niet sneller voor elkaar dan NS.
Alleen al met het bestellen van standaard treinen is er al snelheidswinst te boeken en tja aanmodderen met partij X omdat het zijn best doet, maar kwalitatief een slecht product afleverd is kansloos, Ansaldo Breda deed vast wel zijn best :wink:
starx schreef:
Het uitgangspunt dat de reiziger erop vooruit moet gaan, zou leidend moeten zijn bij het al dan niet aanbesteden van treindiensten. In sommige regio's betekent dat naar mijn smaak dat sprinters beter onder een regionale concessie kunnen vallen.
Bij de sprinters in Brabant en Gelderland zie ik aanbesteding wel zitten, zeker voor de integratie met het regionale busvervoer.
starx schreef:
Het "dreigement" van Dijksma lijkt vooral om de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal1000[/serie] uit het HRN te halen en aan te besteden. Dat lijkt me onwenselijk gezien de samenloop met de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] vanaf 2017.
Als de samenloop in Limburg goed loopt zie ik geen probleem om de HSL aan te besteden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Bee schreef:En dan is nog helemaal niet duidelijk of de treindienst op korte termijn ook echt wezenlijk beter wordt, het is gewoon niet zo dat Arriva een opstelterrein vol treinen geschikt voor de HSL achter de hand heeft.
Arriva kan binnen een jaar met bestaand DB materieel over de HSL gaan rijden.
Welk materieel dan? Zeg het maar hoor, Arriva is er nooit concreet over geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door reisthijs »

Ronaldussen schreef:
reisthijs schreef:Bedenk wel dat NS een zeer ruime planning heeft voor de bestelling van nieuw materieel - dat kan echt wel sneller als er gekozen wordt voor een standaardmodel. Maar wat binnenlands verkeer betreft heb je het dan wel gehad.
Als er geschikt bestaand materieel voor handen was, had NS daar waarschijnlijk wel voor gekozen. NS is er niet bij gebaat om deze waardeloze toestand langer zo te houden dan nodig is.
Er waren echt wel mogelijkheden. In 2013 kreeg NS aanbiedingen van Stadler en Alstom voor levering van nieuw materieel op relatief korte termijn (binnen 2 á 3 jaar).
Ronaldussen schreef:
Internationaal is een heel ander verhaal. Met NS hou je de komende 10 jaar een verbinding met overbodige omwegen en oud, langzaam materieel. Dat moet echt beter kunnen.
Deels is de politiek daar ook schuldig aan. Het was een stevige wens vanuit de politiek om een Beneluxtrein via de oude weg te laten rijden. Maar waar haal jij die 10 jaar vandaan? Naar mijn idee zou alles uiterlijk in 2021/2022 rijden zoals het zou moeten.
De wens van de politiek was in de eerste plaats dat Amsterdam, Den Haag en Breda allemaal (weer) een verbinding met België zouden krijgen. Het was een idee van NS om die steden allemaal met dezelfde trein te bedienen en dan ook nog eens een extra ommetje te rijden in België...met een gedrocht van een verbinding tot gevolg.

Die tien jaar haal ik uit het feit dat de nieuwe treinen die in 2021/2022 gaan rijden uitsluitend bestemd zijn voor de binnenlandse dienst. Een eventuele bijbestelling voor internationale diensten is vooralsnog slechts een optie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Vinny »

Sterker nog, ik denk dat het gewoon beter is om nog eens met de Belgen te gaan praten om de NMBS er van te overtuigen om ATB in te bouwen op de IR treinen van Noorderkempen naar Antwerpen zodat er een fatsoenlijke treindienst Breda-Antwerpen ingelegd kan worden. Dat is voor de reizigers een relevante en gevraagde verbinding. Voor reizigers die niet met de Thalys reizen levert dat één extra overstap op, en voor hen vind ik nog altijd dat als ze kiezen voor een goedkope en minder comfortabele verbinding dan de rechststreekse hogesnelheidstrein een extra overstap toch wel het minimum is dat van ze gevraagd kan worden. Als je niet met koffers wilt sjouwen (begrijpelijk) dan koop je gewoon een duurder treinkaartje ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Moshi »

Daar lijkt het me nu te laat voor, er is net besloten dat ERTMS in Nederland ingevoerd gaat worden, en het spoor van Brabant naar Belgie heeft daarbij een hoge prioriteit.

Maar dan blijft 1500v en de profielruimte een probleem, dat los je niet 1-2-3 op met bestaande treinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Daniel »

Op het spoor vanuit Breda naar Noorderkempen, waarover Vinny het heeft, ligt dat toch al? Het gaat eigenlijk puur om het emplacement Breda waarop uitsluitend ATB aanwezig is. Tegelijk is dat niet het makkelijkste punt om met de ERTMS-aanleg te beginnen omdat je dan gelijk door half Nederland met ERTMS-geschikt materieel moet gaan rijden door de treinseries die er komen.
Onder 1500 V kunnen Belgische treinen op zich, op halve kracht, gewoon rijden. De vraag is dus vooral of een Desiro in het Nederlandse PVR past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Suus »

De PVR van de Desiro is het probleem niet, die voldoet aan de normale maten voor het Europese vasteland. De Desiro (en de HLE 18 trouwens ook niet) kan echter niet onder 1,5 kV rijden, dan slaat de onderspanningsbeveiliging aan van de computerapparatuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:
Mr-W schreef:
Bee schreef:En dan is nog helemaal niet duidelijk of de treindienst op korte termijn ook echt wezenlijk beter wordt, het is gewoon niet zo dat Arriva een opstelterrein vol treinen geschikt voor de HSL achter de hand heeft.
Arriva kan binnen een jaar met bestaand DB materieel over de HSL gaan rijden.
Welk materieel dan? Zeg het maar hoor, Arriva is er nooit concreet over geweest.
De grap is dat alleen de Velaro D en ICE 3 in aanmerking zouden komen voor vervoer over de HSL zuid maar dat er daar vrij weinig van zijn. Andere oplossingen met rijtuitgen en loc's zouden veel meer voeten in de aarde hebben gehad gegeven de veiligheidseisen van de HSL.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staatssecretaris: Laatste kans voor NS op HSL

Bericht door Hainje »

Maar goed, aan de andere kant, het artikel stond in de Telegrof. We weten allemaal hou nauw die 'krant' het neemt met de waarheid. Zou mij dus stiekem niet verbazen als er uitspraken van mevr. Dijksma hier en daar wat zijn opgeklopt.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten