Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ArrivaBas »

Vinny schreef:Ja, volgens mij is dubbelspoor zelfs noodzakelijk om een betrouwbare dienstregeling te rijden wanneer er twee nieuwe stations bij komen. Ik denk dat het sowieso verstandig is om Bodegraven - Leiden te verdubbelen, zeker als er meer treinen en stations moeten komen. Je kunt dan ook de bestaande IC Leiden-Utrecht wat versnellen. Daar hebben best veel reizigers wat aan: het is per slot van rekening het hart van de Randstad waar de verbinding loopt.
Ze moeten zich eens ff achter de oren krabben waarom al die treinen uitvallen. anders wordt er misschien aan dubbelspoor gewerkt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CX1000 »

Deze concessie gaat in december toch al in? Zijn de nieuwe treinen er dan ook al? Of wordt eerst nog met oud materieel gereden? En krijgt dat oude materieel dan ook R-NET kleurstelling?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Daelea »

Deze concessie gaat december 2016 in, dus er zijn nog geen treinen (voor zo ver ik weet).
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CX1000 »

Waarom staat dan in de openingspost december 2015?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Oorspronkelijk zou het zelfs tijdens de DRGL 2015 zijn (dus vanaf afgelopen december), maar ja, zoals wel vaker met dit lijntje is er te veel gepraat, en heeft de boel vertraging opgelopen. De eerste nieuwe treinstellen komen begin volgend jaar naar Nederland toe, en daarnaast is er nog veel werk te doen voordat de nieuwe concessie ingaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Al in 2013 is door GS besloten de ingangsdatum te verzetten naar 11 december 2016. De concessie Alphen - Gouda voor de periode december 2009 - december 2012 is toen verlengd.

De stations langs de lijn zijn eerder dit jaar geschouwd, er wordt nu een actieplan opgesteld zodat de lijn in december 2016 in gebruik genomen kan worden. Concreet moet het volgende gebeuren:
- Verhoging perrons Alphen aan den Rijn spoor 3, Boskoop en Waddinxveen
- Verwijderen hekken op perron 2/3 station Alphen aan den Rijn
- Aanpassingen voorzieningen station Boskoop, Waddinxveen Noord en Waddinxveen.
- Sloop ruwbouw station Boskoop Snijdelwijk
- Bouw nieuw station Boskoop Snijdelwijk
- Bouw nieuw station Waddinxveen Zuid

Met ingang van medio december 2016 wordt direct de kwartierdienst Gouda - Alphen ingevoerd op werkdagen van 6:00 tot 20:00 (dit zou eerst december 2017 zijn). De treinen zullen elkaar passeren bij de Gouwebrug in Gouda en station Boskoop, daarvoor gaan de treinen richting Waddinxveen gebruikmaken van het spoor voor de treinen richting Den Haag. In 2019 wordt in de omgeving van Moordrecht aansluiting een tweede spoor aangelegd zodat de treindienst weer volledig apart gelegd kan worden.

Waar de treinen opgesteld en onderhouden gaan worden is mij nog niet bekend, maar het zou mij niet verbazen als het onderhoud naar Nedtrain Leidschendam gaat, Nedtrain heeft iig al wel een opleidingsprogramma lopen voor de FLIRT. Ik heb ook een verhaal gehoord dat de lijn een praktijklocatie wordt voor de machinistenopleiding, deze zouden dan voor een periode vast op deze lijn ingeroosterd worden om praktijkervaring op te doen, maar hoe/of/wat daarvan waar is weet ik niet exact.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Gaan ze dan spoor 4 in Alphen niet eens een perron geven? Of gaan ze uit van het snellere optrekken van de Flirtjes, zodat je net dat minuutje extra hebt voor een vierminutenkering?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Het is simpel rekenwerk: Er zijn zes treinstellen besteld, als je met dubbele treinstellen wil rijden houd je drie setjes over.

De rijtijden tussen de huidige bestaande stations zijn als volgt:
Apn - Bsk 6 minuten
Bsk - Wadn 3 minuten
Wadn - Wad 2 minuten
Wad - Gd 8 minuten.

Als de vertrektijden in Boskoop gelijk blijven (wat wel in de lijn der verwachting ligt omdat je tussen Leiden en Woerden niet echt kan schuiven en je de aansluitingen in Alphen zoveel mogelijk wil behouden) en de stations Bsks en Wadz openen is de kering in Gouda sowieso onhaalbaar. Daarvoor heb je dan één extra omloop mogelijk en dat kan je inpassen met de vliegende kruising bij de Gouwebruggen. Een positief effect is dat de kering in Gouda langer wordt en de reizigers niet meer in weer en wind op het godverlaten perron 11 hoeven te wachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Ik had in dit topic al eens een in mijn ogen kloppende toekomstige dienstregeling geplaatst, maar daar kwam ik op vijf omlopen uit, door het lange keren in Alphen en Gouda. In Alphen is er namelijk slechts twee minuten tussen aankomst van een rit op de oude vertrektijd en een 'nieuwe rit':

Treinen met een x'je= ritten kwartiersdienst, niet 's avonds en in het weekend.
Afbeelding

De rit die om 10:08 begint in Alphen wordt in Gouda die van 10:43, en die kan onmogelijk de rit van 11:08 weer worden, het wordt de rit van 11:23. Tussen 11:06 en 11:08 zijn er dan twee stellen in Alphen, en dan heb je een extra perronspoor nodig. Zo kom ik uit op vijf omlopen, met één stel reserve komen er dus uitsluitend losse stellen te rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Je kan twee keer een halve minuut rijtijd winnen tussen Alphen en Boskoop v.v. en/of je kan in Alphen een wisselmachinist plaatsen, zodat je ook kort kan keren (dan gaat de andere machinist in het kwartiertje even naar het toilet en koffie drinken o.i.d.). De tram had ook minder rijtijd nodig dan SGM.

Een spoor 4 in Alphen aan den Rijn is voor de reiziger onwenselijk omdat je dan ook de korte overstappen van/naar spoor 2 verliest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Ik weet het, maar in Alphen gaan over niet al te lange tijd de korte overstappen verloren, doordat de treinen naar Leiden met de kwartiersdienst over Leiden - Woerden standaard van spoor 1 gaan vertrekken. Wat wel zou kunnen is, totdat de kwartiersdienst Ledn - Ut in 2020 begint, de 'extra' ritten via spoor 4 in Alphen naar Leiden doortrekken (Zie dienstregelingopzet). Dan kunnen de huidige ritten behouden blijven met korte overstap in Alphen, en bieden de extra ritten naar Leiden extra reismogelijkheden. Dit biedt echter ook zijn eigen complicaties, je hebt dan zes omlopen (op zes treinstellen), en daarnaast wordt treincapaciteit misschien dan ook een probleem.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Ik was even in de war gisteren.

Bij een halfuursdienst heb je drie treinen nodig indien je kort keert in Alphen (wat in ieder geval tot het jaar 2020 wenselijk is), bij een kwartierdienst moet je kruisen in Boskoop, Waddinxveen en bij de Gouwebruggen en heb je dus meer treinen nodig. Maar ook dan heeft kort keren voorlopig wel de voorkeur voor een overstap.

Aangezien de lijn servicemachinisten krijgt, waardoor de vertrekprocedure niet meer de verantwoordelijkheid is van de conducteur kan er iets aan de tijden gedaan worden, dan wordt de kering in Alphen lang genoeg zonder wisselmachinist (3 minuten voor Plan V is op het randje van verantwoord, maar een FLIRT heeft kortere bakken door het Jacobsdraaistel tussen de twee bakken, dus wel verantwoord).

Overigens kan je in Alphen ook besluiten om de treinen naar Leiden op spoor 2 te plaatsen en naar Utrecht op 1, dat is niet in beton gegoten. Je zou het zelfs kunnen omdraaien in de loop van de dag, bijvoorbeeld 's ochtends de treinen naar Leiden op spoor 2 en 's middags de treinen naar Utrecht op spoor 2.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Het nadeel van op het randje verantwoord is echter het samenloopstuk van Gouda tot Moerkapelle aansluiting met de treinen naar Den Haag, een klein plusje van een IC en je dienstregeling ligt op zn gat. Net verantwoord is dus niet erg verantwoord op dit lijntje.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Maar als je door een korte kering meer aansluitingen kan behouden is dat wel wenselijker voor de reiziger :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Dan moet alleen een korte kering wel haalbaar zijn, en ik denk niet dat het haalbaar is.

(Even tussendoor: ik ben geen tegenstander van het korte keren, alleen wel als dat in twee minuten moet, het is namelijk te kort. Mocht blijken dat met maatregelen het wel mogelijk is om een vierminutenkering mogelijk te maken, juig ik dat toe.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ICE105 »

Met lang keren win je geen aanbesteding. Maximale kostenreductie daar gaat het om.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Alleen is dat ook niet helemaal waar, een bedrijf dat winst wil maken moet ook zijn reizigers tevreden houden, en dat kan niet als je een dienstregeling hebt die op papier al onmogelijk is. Ik ga ervan uit dat er lang gekeerd wordt in Alphen, omdat er dan vijf omlopen zijn. NS heeft zes treinstellen aangeschaft, en met één stel in reserve/onderhoud betekent dat vijf stellen voor dagelijks gebruik, exact gelijk aan het aantal omlopen dus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:Dan moet alleen een korte kering wel haalbaar zijn, en ik denk niet dat het haalbaar is.

(Even tussendoor: ik ben geen tegenstander van het korte keren, alleen wel als dat in twee minuten moet, het is namelijk te kort. Mocht blijken dat met maatregelen het wel mogelijk is om een vierminutenkering mogelijk te maken, juig ik dat toe.
Ik dacht ook dat ProRail keringen van minder dan 5 minuten niet eens goed keurt i.v.m. de betrouwbaarheid... (wellicht dat iemand dat kan bevestigen of ontkennen?)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef: - Sloop ruwbouw station Boskoop Snijdelwijk
- Bouw nieuw station Boskoop Snijdelwijk
Even een vraagje: die ruwbouw die er nu ligt was die oorspronkelijk voor de RijnGouweLijn bedoeld?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

SuperGhost schreef:
Z2N schreef:Dan moet alleen een korte kering wel haalbaar zijn, en ik denk niet dat het haalbaar is.

(Even tussendoor: ik ben geen tegenstander van het korte keren, alleen wel als dat in twee minuten moet, het is namelijk te kort. Mocht blijken dat met maatregelen het wel mogelijk is om een vierminutenkering mogelijk te maken, juig ik dat toe.
Ik dacht ook dat ProRail keringen van minder dan 5 minuten niet eens goed keurt i.v.m. de betrouwbaarheid... (wellicht dat iemand dat kan bevestigen of ontkennen?)
Als ik het goed heb mogen planmatige keringen onder de vijf minuten niet i.v.m. veiligheid en dergelijke (vertragingen uitgezonderd).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ICE105 »

Onzin. Veolia keert in 3 min te Kerkrade Centrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

KM46 schreef:
Bee schreef: - Sloop ruwbouw station Boskoop Snijdelwijk
- Bouw nieuw station Boskoop Snijdelwijk
Even een vraagje: die ruwbouw die er nu ligt was die oorspronkelijk voor de RijnGouweLijn bedoeld?
Dat denk ik. Er werd een station gebouwd en dat blijkt een perron te zijn dat slechts 15 centimeter hoog is. Tja, daar kan je niet zoveel mee...
KM46 schreef:
SuperGhost schreef:
Z2N schreef:Dan moet alleen een korte kering wel haalbaar zijn, en ik denk niet dat het haalbaar is.

(Even tussendoor: ik ben geen tegenstander van het korte keren, alleen wel als dat in twee minuten moet, het is namelijk te kort. Mocht blijken dat met maatregelen het wel mogelijk is om een vierminutenkering mogelijk te maken, juig ik dat toe.
Ik dacht ook dat ProRail keringen van minder dan 5 minuten niet eens goed keurt i.v.m. de betrouwbaarheid... (wellicht dat iemand dat kan bevestigen of ontkennen?)
Als ik het goed heb mogen planmatige keringen onder de vijf minuten niet i.v.m. veiligheid en dergelijke (vertragingen uitgezonderd).
ProRail heeft daar geen normen voor, NS hanteert daarvoor eigen veiligheidsnormen (een machinist mag niet gehaast worden en daardoor struikelen over zijn schoenveter o.i.d.).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Bemined »

De spitspendels Rotterdam-Vlaardingen keren in 3 minuten te Rotterdam. En de intercity Rotterdam - Utrecht keerde tot april dit jaar in 4 minuten te Utrecht. Nu ging dit vaak wel met een andere machinist, maar bij korte treinen is ook terugkeren met dezelfde machinist mogelijk.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CX1000 »

Ik las in het topic met belangrijke spoordata 2016 dat bij de ingang van deze concessie in december ook het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk moet gaan openen. Nu vraag ik me af of de bouw van dit station al begonnen is en als dat niet zo is wanneer zouden ze dan uiterlijk moeten beginnen om het station op tijd af te krijgen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

De seininstallatie is al aangepast, maar het bestaande perron van het station moet nog wel afgebroken en opnieuw gebouwd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten