Ideeen voor dienstregeling 2016

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door sirvinniei »

Hainje schreef:Maar Friesland is geen Zeeland natuurlijk. Beide volkjes zijn misschien wat koppiger dan de gemiddelde Nederlander, maar daar houd de vergelijking ook wel mee op. Afbeelding
Naja, niet alleen Friesland, maar ook tussen Arnhem en Nijmegen en bij de klomp en op driebergen. Ik heb het gevoel dat NS een hekel heeft aan intercity's die op niet intercity stations stoppen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Wubbo schreef:@Z2N: het jammere van jouw voorstel is dat het meer materieel kost (je kan namelijk de rijtijdwinst niet incasseren door een kortere kering te maken in Vlissingen, dus kost het alleen extra materieel door het doorrijden naar Goes, waar ook nog eens een extreem lange kering nodig is). Ik denk dat een voorstel voor Zeeland pas kansrijk wordt als er ergens winst te halen is, dus door een kortere kering of het inzetten van korter materieel (maar dat laatste is lastig omdat je daar niet korter kan rijden dan de huidige losse VIRMen). Je zou dus de snelle IC in ieder geval zo moeten inleggen dat hij kort kan keren in Vlissingen, en je sprinter kort kan keren in Goes.
Zoals gezegd, dit is op basis van de dienstregeling 2016. Het kan prima zo zijn dat (door het verdwijnen van de Benelux in Roosendaal), de 2600 vanuit de Randstad enkele minuten eerder in Roosendaal is. Dat zorgt er weer voor dat de treinen eerder uit Roosendaal kunnen vertrekken, en daarmee kan je bijvoorbeeld kort keren in Goes (voor de pendelsprinter).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Kunnen we die Zeeland-discussie net als op somda.nl niet splitsen van de DRGL 2016
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Want?
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Yanaike »

Ik snap niet waarom er allemaal rare uurspatronen worden voorgesteld voor Zeeland. Mij lijkt dat de dienstregeling in Zeeland heel makkelijk uitgevoerd kan worden door 2x/uur een IC en 2x/uur een SPR tot Goes. Met een korte kering (IC) in Vlissingen, een korte kering (SPR) in Goes. De dienstregeling zou er ongeveer zo uit komen te zien:

Code: Selecteer alles

Roosendaal         :03  :22  :33  :52
Bergen op Zoom     :12  :31  :42  :01
Riland-Bath        :21   |   :51   | 
Krabbendijke       :25   |   :55   | 
Kruiningen-Yerseke :30   |   :00   | 
Kapelle-Biezelinge :36   |   :06   | 
Goes               :43  :48  :13  :18
Arnmeuiden              :57       :27
Middelburg              :02       :32
Vlissingen Souburg      :06       :36
Vlissingen              :10       :40

Vlissingen         :18       :48
Vlissingen Souburg :21       :51
Middelburg         :25       :55
Arnemuiden         :29       :59
Goes               :40  :47  :10  :17
Kapelle-Biezelinge  |   :51   |   :21
Kruiningen-Yerseke  |   :56   |   :26
Krabbendijke        |   :01   |   :31
Riland-Bath         |   :05   |   :35
Bergen op Zoom     :57  :16  :27  :46
Roosendaal         :10  :29  :40  :59
Voor de reiziger tussen Randstad/Roosendaal en Goes/Middelburg/Vlissingen wordt de reis ongeveer 15 minuten korter, voor de reiziger tussen Vlissingen/Middelburg en Krabbendijke/Kruiningen-Yerseke/Riland-Bath blijft de reistijd ongeveer gelijk, maar zij hebben wel een extra overstap in Goes. Alleen de reiziger tussen Krabbendijke/Kruiningen-Yerseke/Riland-Bath en Roosendaal/Randstad gaat er op achteruit omdat de SPR in Roosendaal niet in de knoop aan komt, maar de SPR kan eventueel nog verschoven worden.

Door deze regeling bespaar je per uur 2x een kwartier (heenweg) en 2x een kwartier (terugweg). Maar je hebt wel drie treinen per uur nodig voor het uitvoeren van SPR Roosendaal - Goes. De afweging is dus: 12 bakken VIRM vs 6 bakken SGM.

Bij voorkeur laadt je de SPR Roosendaal - Goes vanuit Roosendaal doorrijden naar Breda (en neemt zo de bediening van Etten-Leur over van de 3600) of naar Lage Zwaluwe - Dordrecht (gekoppeld aan de 5100).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Het lijkt een hobby te zijn van een deel van de forumbezoekers om voortdurend uurdiensten voor te stellen, terwijl uurdiensten juist zoveel mogelijk door halfuurdiensten vervangen zijn en eigenlijk alleen op Zwolle - Leeuwarden nog een situatie bestaat met 3 uurdiensten die elkaar aanvullen.
Ik zie jouw voorstel dus ook wel zitten, alleen 13 (15?) minuten winnen met het overslaan van 4 stations lijkt me een beetje optimistisch, kosten die stops nu zoveel tijd?
De nieuwe sprinter door laten rijden richting Breda lijkt me ook verstandig, daarmee kan een deel van de reizigers Brabant <> Zeeland van 2 overstappen naar 1 overstap gaan (en maak je de extra trein Roosendaal - Goes weer wat populairder)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:Maar Friesland is geen Zeeland natuurlijk. Beide volkjes zijn misschien wat koppiger dan de gemiddelde Nederlander, maar daar houd de vergelijking ook wel mee op. Afbeelding
Reizigers zijn reizigers. Of ze nu in Zeeland, Friesland of Utrecht wonen, het zijn allemaal mensen met ongeveer dezelfde verwachtingen van het OV-systeem..., het enige verschil is dat er gewoon andere roeptoeters actief zijn. Zo vindt de provincie Zeeland een alternerende dienstregeling niets, en in Friesland gaan ze die invoeren. Voor de gemiddelde Fries of Zeeuw is dat net zo veel (of weinig) verwarrend, maar voor de overheid geldt dat de mening van een willekeurige Pietje Puck de boventoon gaat voeren. Volgens mij is er op het forum ook een term voor bedacht: Mastwijkisme. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

Yanaike schreef:Ik snap niet waarom er allemaal rare uurspatronen worden voorgesteld voor Zeeland. Mij lijkt dat de dienstregeling in Zeeland heel makkelijk uitgevoerd kan worden door 2x/uur een IC en 2x/uur een SPR tot Goes. Met een korte kering (IC) in Vlissingen, een korte kering (SPR) in Goes. De dienstregeling zou er ongeveer zo uit komen te zien:
Wellicht kan je de sprinter nog decentraliseren naar de provincie. Dat maakt het mogelijk om éénmansbediening toe te passen, en bovendien betalen zij dan voor de ongetwijfeld bedroevend slecht redenerende verbinding. Helaas is dit juridisch weer lastig omdat je binnen het hoofdrailnet geen losse kavels kunt aanbesteden, maar goed dat is me op zichzelf ook een doorn in het oog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

In Limburg worden de Sprinterdiensten ook aanbesteed, al is die aanbesteding niet geheel volgens het boekje verlopen :)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Jef400 »

Zugführer schreef:Het lijkt een hobby te zijn van een deel van de forumbezoekers om voortdurend uurdiensten voor te stellen, terwijl uurdiensten juist zoveel mogelijk door halfuurdiensten vervangen zijn en eigenlijk alleen op Zwolle - Leeuwarden nog een situatie bestaat met 3 uurdiensten die elkaar aanvullen.
Ik zie jouw voorstel dus ook wel zitten, alleen 13 (15?) minuten winnen met het overslaan van 4 stations lijkt me een beetje optimistisch, kosten die stops nu zoveel tijd?
De nieuwe sprinter door laten rijden richting Breda lijkt me ook verstandig, daarmee kan een deel van de reizigers Brabant <> Zeeland van 2 overstappen naar 1 overstap gaan (en maak je de extra trein Roosendaal - Goes weer wat populairder)
Vergeet niet dat je met 2 halfuursdiensten meer bestemmingen aan kan doen dan met 1 halfuursdienst.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

Zugführer schreef: alleen 13 (15?) minuten winnen met het overslaan van 4 stations lijkt me een beetje optimistisch, kosten die stops nu zoveel tijd?
Ja die stops kosten zoveel tijd, dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen.

^^ buiten alles, de extra sprinter Breda - Goes heeft de voorkeur naar mijn mening.
Maar in hoeverre is het goederenvervoer (Vlissingen-Oost - Roosendaal) een probleem voor een extra sprinter, met keren te Goes?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door MetroRET »

Vooral omdat VIRM zou slecht op snelheid kan komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
Yanaike schreef:Ik snap niet waarom er allemaal rare uurspatronen worden voorgesteld voor Zeeland. Mij lijkt dat de dienstregeling in Zeeland heel makkelijk uitgevoerd kan worden door 2x/uur een IC en 2x/uur een SPR tot Goes. Met een korte kering (IC) in Vlissingen, een korte kering (SPR) in Goes. De dienstregeling zou er ongeveer zo uit komen te zien:
Wellicht kan je de sprinter nog decentraliseren naar de provincie. Dat maakt het mogelijk om éénmansbediening toe te passen, en bovendien betalen zij dan voor de ongetwijfeld bedroevend slecht redenerende verbinding. Helaas is dit juridisch weer lastig omdat je binnen het hoofdrailnet geen losse kavels kunt aanbesteden, maar goed dat is me op zichzelf ook een doorn in het oog.
Je hebt het grootste nadeel al genoemd: voor een extra stoptrein zal de provincie Zeeland moeten betalen. Die krijgen daarvoor subsidie van de Rijksoverheid oftewel, de rekening voor extra treinen in Zeeland worden neergelegd bij alle belastingbetalers van Nederland. Bovendien kan Zeeland nu al amper het busvervoer overeind houden, dus ik zie ook niet in wat een financieel goed motief is voor zowel de Rijksoverheid, NS als de provincie Zeeland om de huidige bediening aan te gaan passen. De kleine stations sluiten en een kortingstarief voor een Ubervariant (taxi op directe aanvraag) volgens treintarief vanuit de dorpjes naar Goes of Bergen op Zoom is waarschijnlijk nog goedkoper...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

Zeeuwse busaansluitingen vanuit Bergen op Zoom zijn voornamelijk gericht op eiland Tholen. Die lopen niet slecht aangezien daarmee ook Halsteren en Steenbergen worden bediend. Een Sprinter is voornamelijk voor Goes en Bergen op Zoom een winst! Vergeet ook niet de extra verbinding voor Etten-Leur met Breda, dat is ook winst. Dus ik verwacht dat ook de gemeente in Westelijk Brabant (Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur en Breda) hier in meefinancieren. Provincie Brabant doet dus mee.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Yanaike »

Welke kosten hebben we het dan over?
6 bijna lege bakken dubbeldekmaterieel op elk kleine station in Zeeland laten stoppen lijkt me ook niet echt rendabel, dan kun je beter kleinere treinen inzetten, lijkt me?
Infrastructureel gezien moet er een keerspoor komen bij Goes. Er is daar al een derde spoor, je hoeft er dus alleen nog een perron aan te leggen.
En je hebt gok ik, 1 extra machinist en 1 extra conducteur nodig.

Daar tegen over staat dan:
- kwartiersdienst tussen Roosendaal en Bergen op Zoom (waarmee je eventueel de spitstreinen vanaf Bergen op Zoom zou kunnen schrappen)
- een kwartier reiswinst tussen de steden in Zeeland (inclusief aansluitende buslijnen) en de Randstad/Breda <- dat trekt ook weer meer reizigers!
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

Yanaike schreef:Welke kosten hebben we het dan over?
6 bijna lege bakken dubbeldekmaterieel op elk kleine station in Zeeland laten stoppen lijkt me ook niet echt rendabel, dan kun je beter kleinere treinen inzetten, lijkt me?
Infrastructureel gezien moet er een keerspoor komen bij Goes. Er is daar al een derde spoor, je hoeft er dus alleen nog een perron aan te leggen.
En je hebt gok ik, 1 extra machinist en 1 extra conducteur nodig.
- een extra perron bij Bergen op Zoom is daarbij ook geen overbodige luxe, dan zou eventueel de nieuwe sprinter verbinding in de avonduren beperkt kunnen worden tot Bergen op Zoom.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Yanaike »

Een extra perron bij Bergen op Zoom is niet nodig, aangezien de intercity en sprinter elkaar daar niet in de weg zitten volgens mijn idee.

Doorrijden tot Roosendaal is, zelfs in de avonduren aantrekkelijker omdat je de treinserie dan aan een andere trein kunt koppelen. Wel kun je in de avonduren de sprinter terugbrengen tot 1x/uur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
Vinny schreef:
Yanaike schreef:Ik snap niet waarom er allemaal rare uurspatronen worden voorgesteld voor Zeeland. Mij lijkt dat de dienstregeling in Zeeland heel makkelijk uitgevoerd kan worden door 2x/uur een IC en 2x/uur een SPR tot Goes. Met een korte kering (IC) in Vlissingen, een korte kering (SPR) in Goes. De dienstregeling zou er ongeveer zo uit komen te zien:
Wellicht kan je de sprinter nog decentraliseren naar de provincie. Dat maakt het mogelijk om éénmansbediening toe te passen, en bovendien betalen zij dan voor de ongetwijfeld bedroevend slecht redenerende verbinding. Helaas is dit juridisch weer lastig omdat je binnen het hoofdrailnet geen losse kavels kunt aanbesteden, maar goed dat is me op zichzelf ook een doorn in het oog.
Je hebt het grootste nadeel al genoemd: voor een extra stoptrein zal de provincie Zeeland moeten betalen. Die krijgen daarvoor subsidie van de Rijksoverheid oftewel, de rekening voor extra treinen in Zeeland worden neergelegd bij alle belastingbetalers van Nederland. Bovendien kan Zeeland nu al amper het busvervoer overeind houden, dus ik zie ook niet in wat een financieel goed motief is voor zowel de Rijksoverheid, NS als de provincie Zeeland om de huidige bediening aan te gaan passen. De kleine stations sluiten en een kortingstarief voor een Ubervariant (taxi op directe aanvraag) volgens treintarief vanuit de dorpjes naar Goes of Bergen op Zoom is waarschijnlijk nog goedkoper...
Ja prima, maar op dit moment is de bediening van deze stopplaatsen wel voer voor kamervragen. In Rilland en in Bath wonen vast hele lieve meisjes en hard werkende jongens, maar er is echt totaal geen reden om voor de twee dorpen met zulke omvang de bediening van het station met belastinggeld overeind te houden. Wat mij betreft gaan de vier stations met de minste reizigers gewoon helemaal dicht, omdat ze niet levensvatbaar geexploiteerd kunnen worden. Als de provincie iets anders vind mag dat van mij ook, maar dan betalen ze de extra treinen die daar voor nodig zijn maar mooi zelf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

HUH? Jij stelt zelf voor om de treindienst voor de vier kleine Zeeuwse stationnetjes naar de provincie over te dragen en dan ga je mij ervan beschuldigen dat ik geld over de balk wil gooien? Ga even ergens anders je eigen glazen ingooien, wil je. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Yanaike »

Vinny schreef: Ja prima, maar op dit moment is de bediening van deze stopplaatsen wel voer voor kamervragen. In Rilland en in Bath wonen vast hele lieve meisjes en hard werkende jongens, maar er is echt totaal geen reden om voor de twee dorpen met zulke omvang de bediening van het station met belastinggeld overeind te houden. Wat mij betreft gaan de vier stations met de minste reizigers gewoon helemaal dicht, omdat ze niet levensvatbaar geexploiteerd kunnen worden. Als de provincie iets anders vind mag dat van mij ook, maar dan betalen ze de extra treinen die daar voor nodig zijn maar mooi zelf.
Volgens deze site, met gemiddelde reizigersaantallen (2013 en 2014), zijn de Zeeuwse stations zeker niet de meest rendabele stations, maar zijn er nog een heleboel stations in Nederland aan te wijzen waar de situatie nog veel slechter is: bijvoorbeeld aan de lijnen Sittard - Heerlen, Arnhem - Ede, Haarlem - Uitgeest en Den Dolder - Baarn.

Op basis van het gemiddeld aantal reizigers, zie ik geen problemen om Riland-Bath te sluiten. De door mij voorgestelde sprinter zou dan alleen nog stoppen in Krabbendijke (twijfelgeval), Kruiningen-Yerseke (redelijk aantal reizigers voor een station dat vrij ver buiten de kernen ligt) en Kapelle-Biezelinge (fatsoenlijk aantal reizigers voor SPR-station en kent zelfs een lichte groei sinds 2013). Arnemuiden kan wat mij betreft ook gesloten worden waardoor de IC Vlissingen iets meer keertijd heeft (betrouwbaarder).

En niet helemaal on-topic, maar ik zou nog eens kritisch kijken naar het busnet van Zeeland. Ik zie heel veel spitslijnen die (bijna) parallel aan de spoorlijn rijden, misschien dat het opheffen/knippen van die lijnen een groei voor het spoornetwerk kan veroorzaken?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Yanaike schreef: Op basis van het gemiddeld aantal reizigers, zie ik geen problemen om Riland-Bath te sluiten. De door mij voorgestelde sprinter zou dan alleen nog stoppen in Krabbendijke (twijfelgeval), Kruiningen-Yerseke (redelijk aantal reizigers voor een station dat vrij ver buiten de kernen ligt) en Kapelle-Biezelinge (fatsoenlijk aantal reizigers voor SPR-station en kent zelfs een lichte groei sinds 2013). Arnemuiden kan wat mij betreft ook gesloten worden waardoor de IC Vlissingen iets meer keertijd heeft (betrouwbaarder).
Zie hier het punt waarr je redenering misgaat, want een trein twee minuten extra voor een halte laten stoppen is goedkoper dan een treinvervangende bus inleggen. Daarom zijn die stations er nu nog, let wel: tussen Goes en Bergen op Zoom is er geen echt streekvervoer meer over. Stations sluiten betekent dat er extra bussen moeten rijden, en dat was voor de provincie al onbetaalbaar. Daarom zou ik het liefste 1 stoptrein en 1 sneltrein zien (zo is het jaren geweest), maar de HRN-eisen zijn wat dat betreft teveel gericht op de Randstad. Ze hebben geen aandacht voor de bereikbaarheidsproblemen die ontstaan als men stations wil sluiten, om binnen de regels een treindienst sneller te maken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef:Ik snap niet waarom er allemaal rare uurspatronen worden voorgesteld voor Zeeland. Mij lijkt dat de dienstregeling in Zeeland heel makkelijk uitgevoerd kan worden door 2x/uur een IC en 2x/uur een SPR tot Goes. Met een korte kering (IC) in Vlissingen, een korte kering (SPR) in Goes. De dienstregeling zou er ongeveer zo uit komen te zien:

Code: Selecteer alles

Roosendaal         :03  :22  :33  :52
Bergen op Zoom     :12  :31  :42  :01
Riland-Bath        :21   |   :51   | 
Krabbendijke       :25   |   :55   | 
Kruiningen-Yerseke :30   |   :00   | 
Kapelle-Biezelinge :36   |   :06   | 
Goes               :43  :48  :13  :18
Arnmeuiden              :57       :27
Middelburg              :02       :32
Vlissingen Souburg      :06       :36
Vlissingen              :10       :40

Vlissingen         :18       :48
Vlissingen Souburg :21       :51
Middelburg         :25       :55
Arnemuiden         :29       :59
Goes               :40  :47  :10  :17
Kapelle-Biezelinge  |   :51   |   :21
Kruiningen-Yerseke  |   :56   |   :26
Krabbendijke        |   :01   |   :31
Riland-Bath         |   :05   |   :35
Bergen op Zoom     :57  :16  :27  :46
Roosendaal         :10  :29  :40  :59
Voor de reiziger tussen Randstad/Roosendaal en Goes/Middelburg/Vlissingen wordt de reis ongeveer 15 minuten korter, voor de reiziger tussen Vlissingen/Middelburg en Krabbendijke/Kruiningen-Yerseke/Riland-Bath blijft de reistijd ongeveer gelijk, maar zij hebben wel een extra overstap in Goes. Alleen de reiziger tussen Krabbendijke/Kruiningen-Yerseke/Riland-Bath en Roosendaal/Randstad gaat er op achteruit omdat de SPR in Roosendaal niet in de knoop aan komt, maar de SPR kan eventueel nog verschoven worden.

Door deze regeling bespaar je per uur 2x een kwartier (heenweg) en 2x een kwartier (terugweg). Maar je hebt wel drie treinen per uur nodig voor het uitvoeren van SPR Roosendaal - Goes. De afweging is dus: 12 bakken VIRM vs 6 bakken SGM.

Bij voorkeur laadt je de SPR Roosendaal - Goes vanuit Roosendaal doorrijden naar Breda (en neemt zo de bediening van Etten-Leur over van de 3600) of naar Lage Zwaluwe - Dordrecht (gekoppeld aan de 5100).
Waarom laat je die Sprinter een kwartier verschoven van de IC rijden? Als die Sprinter ook gewoon in de Roosendaalse knoop zit, is er wel een goede verbinding richting de Randstad vanaf de Sprinter-stations.
Z2N schreef: Daarom zou ik het liefste 1 stoptrein en 1 sneltrein zien (zo is het jaren geweest), maar de HRN-eisen zijn wat dat betreft teveel gericht op de Randstad. Ze hebben geen aandacht voor de bereikbaarheidsproblemen die ontstaan als men stations wil sluiten, om binnen de regels een treindienst sneller te maken.
Maar dan gaat dus wel de bediening van enkele stations omlaag. Ik denk dat dat ook niet wenselijk is en daar zal ook kritiek op komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Zelfs té laag volgens het PvE '-)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Widejo »

De nieuwe Sprinter moet zich niet bezig houden met de Randstad. Wellicht een passende aansluiting in Roosendaal met de SPR Lage Zwaluwe en in Breda met de IC naar Eindhoven.

Het gaat om de verbetering van Goes-Bgn-Breda en de tijdswinst van de IC naar Middelburg/Vlissingen v.v.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Yanaike »

Z2N schreef: Zie hier het punt waarr je redenering misgaat, want een trein twee minuten extra voor een halte laten stoppen is goedkoper dan een treinvervangende bus inleggen. Daarom zijn die stations er nu nog, let wel: tussen Goes en Bergen op Zoom is er geen echt streekvervoer meer over. Stations sluiten betekent dat er extra bussen moeten rijden, en dat was voor de provincie al onbetaalbaar.


Voor een deel ben ik het met je eens. Aan de ene kant ben ik tegen het roekeloos sluiten van stations, en net als wat jij zegt is 2 minuten extra reistijd voor de doorgaande reiziger natuurlijk niet veel. Aan de andere kant zie ik dat er maar gemiddeld 429 reizigers van het station gebruik maken, dat het station 1,5 km van het middelpunt van Rilland af ligt en dat Rilland ook wordt aangedaan door verschillende spitsritten en een buurtbus, die de kern van Rilland veel beter kunnen ontsluiten dan de trein. Vooral op dat laatste is mijn eerder genoemde mening gefundeerd. Een treinvervangende busverbinding kan veel beter inspelen op de vraag: betere bediening van de kern en focus op spitsritten. Mocht Rilland-Bath toch open blijven, zou ik in ieder geval goed nadenken over het onderliggende busnet en een aantal spitsritten schrappen?
Z2N schreef:Daarom zou ik het liefste 1 stoptrein en 1 sneltrein zien (zo is het jaren geweest), maar de HRN-eisen zijn wat dat betreft teveel gericht op de Randstad. Ze hebben geen aandacht voor de bereikbaarheidsproblemen die ontstaan als men stations wil sluiten, om binnen de regels een treindienst sneller te maken.
Hier ben ik het niet met je eens. Ik vind dat de voorwaarde voor een treinstation is, dat het op zijn minst 2x per uur per richting door treinen moet worden bediend. Een bediening van 1x/per uur is gewoon geen aantrekkelijk reisproduct. Mijn voorstel zorgt voor een bediening van 2x/per uur op alle stations, zonder dat daar veel extra kosten tegenover staan.
Meltrain schreef:Waarom laat je die Sprinter een kwartier verschoven van de IC rijden? Als die Sprinter ook gewoon in de Roosendaalse knoop zit, is er wel een goede verbinding richting de Randstad vanaf de Sprinter-stations.
Dit was een afweging voor mij. Mijn manier heeft als voordelen: korte kering in Goes, korte kering in Roosendaal, korte overstaptijden tussen IC en SPR in Goes. Als je de trein in de knoop bij Roosendaal legt heb je waarschijnlijk een extra treinstel nodig, maar kun je 'm wel beter doorkoppelen aan andere treinseries.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten