Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Dan moet je sneller lopen. De metro is een snel vervoersmiddel, maar als ze op iedereen moeten wachten kom je alsnog met twintig minuten vertraging in Nesselande.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Gelukkig gaat het in 9 van de 10 gevallen wel goed hoor. Maar er zijn uitzonderingen zoals die van gisteren.

En in de avondspits moet ik meestal in de metro vragen of ik mag zitten. En dit gaat gelukkig een stuk beter dan een aantal jaren geleden (hierbij doel ik op de (positieve) reacties die ik krijg).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).
Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).
Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?
In theorie klop het JWM. Volgens een officiële lezing van de RET zelf moet er tussen de drietoon en het sluiten van de deuren vijf seconden zitten. Maar in de praktijk zijn dit er 0 seconden. En probeer dan de deur maar eens te blokkeren.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ligt het aan mijn of gaat de wereld wel erg snel in jou ogen. Er zitten hooguit 3 seconde tussen de sluittoon en het daadwerkelijk dicht zijn van de deuren.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Vergis je niet maar ik heb er soms echt geen tijd tussen de drietoon het sluiten van de deuren gezien. En dat is dus 0 seconden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Nou, gewoon werken aan je reactiesnelheid en het probleem is opgelost :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat doe ik al :wink: . Maar ik ben helaas niet de enige passagier die in de spits met de metro mee wil.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

KM46 schreef:Vergis je niet maar ik heb er soms echt geen tijd tussen de drietoon het sluiten van de deuren gezien. En dat is dus 0 seconden.
Dat zou dus betekenen dat de deuren al dicht zijn vóór de sluittoon.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat gebeurd weleens ja. En de laatste tijd vaak.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Bij de (R)SG3-rijtuigen beginnen de deuren al te sluiten tijdens (dus niet pas na afloop van) het drietonige signaal. Misschien bedoel je dat? Maar dan nog heb ik nog niet meegemaakt dat bestuurders je onvoldoende tijd geven voor instappen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dit bedoel ik ja.

En volgens de officiële lezing van de RET moet er tussen de sluittoon en het begin van het sluiten van de deuren vijf seconden zitten. Maar ja dat gebeurd helaas niet.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Hoe kom je aan die 'officiële lezing'? Nooit gehoord of gezien namelijk.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daelea »

Voor zover ik me kan herinneren beginnen de deuren te sluiten bij de derde toon van het signaal (hoog-laag-hoog, bij de tweede hoog), in elk geval bij de nieuwe metro's. Ik merk dat soms het signaal niet overeenkomt met het sluiten van de deuren, maar dat is eigenlijk altijd als er het een en ander misgaat bij de haltering (bijvoorbeeld een deurstoring of een reiziger tussen de deuren). Dat de deuren bij een haltering sluiten voordat het sluitsignaal begonnen is, heb ik nooit zien gebeuren.

En, als het echt wel eens gebeurt dat je recht voor een deur staat te wachten en dat terwijl er reizigers instappen de deuren sluiten (met of zonder sluittoon), dan zou ik dat toch echt even aangeven bij de RET en/of de metropoolregio.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hendrik schreef:Hoe kom je aan die 'officiële lezing'? Nooit gehoord of gezien namelijk.
Met de 'officiële lezing' bedoel ik het antwoordt van de RET klantenservice over deze kwestie. Vlak nadat de nieuwe (R)SG3 stellen in dienst kwamen heb ik al eens tussen de deuren gezeten en heb hier toen een aantal vragen over gesteld.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Thom69 schreef:En, als het echt wel eens gebeurt dat je recht voor een deur staat te wachten en dat terwijl er reizigers instappen de deuren sluiten (met of zonder sluittoon), dan zou ik dat toch echt even aangeven bij de RET en/of de metropoolregio.
Dat ben ik binnenkort wel van plan ja.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).
Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?
Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.
Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.
Vooral als je weet dat je aansluitingen tegelijk eens per half uur vertrekken.

Deel je ervaringen als ik niet de enige ben.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Mijn moeder heeft hypervetilatie. Hoe moet ik dit gaan uitleggen aan haar?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

OmniLezer schreef: Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.
Gelukkig gebeurt dit alleen in een nare droom... :P :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef: En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.
Dat vergrendelen gebeurt altijd: je wilt immers niet dat halverwege de rit ineens de deuren opengaan. (A)
OmniLezer schreef:Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.
Dat heeft weinig met claustrofobie te maken, maar ik erger me er ook wel aan als een voertuig niet meteen vertrekt en "nutteloos" stilstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Michael »

OmniLezer schreef:
JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).
Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?
Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.
Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.
Vooral als je weet dat je aansluitingen tegelijk eens per half uur vertrekken.

Deel je ervaringen als ik niet de enige ben.
Bij alle metro's (behalve Type T maar dat is niet meer in dienst.) sluiten de deuren automatisch na een tijdje (voorheen was dat altijd 30 seconden, nu nog steeds als ik de berichten lees) maar dan kan je ze nog wel openen.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Volgens mij kan de bestuurder bepalen of ze na enige tijd automatisch sluiten. Maar inderdaad: dan kun je ze gewoon nog openen. Net zoals bij bijv. SLT.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Michael »

Klopt. Als de bestuurder de deuren zo vrijgeeft dat passagiers zelf de deur moeten openen sluiten de deuren automatisch. Als de bestuurder de deuren allemaal tegelijk open laat gaan (wat op Rotterdam Centraal gebeurd bij lijn D) blijven ze open staan en sluiten ze niet automatisch.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Dat heeft weinig met claustrofobie te maken, maar ik erger me er ook wel aan als een voertuig niet meteen vertrekt en "nutteloos" stilstaat.
Om een lange quote kort te maken; we stonden toen ook nog een minuut of twee stil op het station. Daar ergerde me ik dus aan. En dan kunnen de deuren niet openen omdat ze vergrendeld zijn zonder sluitsignaal.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 01 dec 2015, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

JWM schreef:Nou, gewoon werken aan je reactiesnelheid en het probleem is opgelost :P

Welk reactievermogen. Die deuren gaan gewoon halverwege dat signaal dicht. Ik zit elke dag in zo'n SG3 en daar heb je dat iets te vaak. Dus die 0 seconden klopt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten